Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => Modelspoor digitaal => Topic gestart door: Cozzy op 06 februari 2015, 11:56:46 AM

Titel: Vraagje mbt Tillig dubbele Engelse kruiswissel
Bericht door: Cozzy op 06 februari 2015, 11:56:46 AM
Hallo,

Ik heb sinds kort mijn schaduwstation volledig klaar (eindelijk  ::)) en ben nu alles uitvoerig aan het testen alvorens ik de sturing van de wissels (via Uhlenbrock Servodecoder en servo's) ga proberen te sturen via iTrain.

Normaal als ik de baan elektrisch aanzet (Intellibox +de aparte trafo voor de voeding van de servo's en servodecoders) hoor je even al de servo's een voor een heel even bewegen en vervolgens is de baan klaar voor gebruik. Tot hier geen probleem...

Nu heb ik gemerkt dat bij de 2 dubbele engelse wissels die ik heb (Tiilig 85390) er soms iets raars gebeurt wanneer ze bereden worden, ongeacht de stand. Het gaat over dit soort wissel:
(http://users.telenet.be/tcosemans/Diversen/Tillig_85390.jpg)

Zodra er een loc over rijdt gebeurt het soms dat er een soort van mini-kortsluiting gebeurt, de centrale gaat (meestal) niet in beveiliging en de servo's bewegen allemaal heel  even, net zoals bij het aanzetten van de baan.
Het gebeurt niet elke keer en bij sommige locs gebeurt het nooit!
Bv. de 8001 rangeer van Roco of de 12.001 van Olaerts hebben hier nooit een probleem mee. De 6218 en 101.012 van Roco hebben het soms, de 5307, 5217 van Roco hebben het vaak.

Ik heb de bedrading en aansluitingen nauwkeurig nagekeken en uitgemeten en heb - denk ik - niets verkeerds aangesloten...
Heeft er iemand ook al zo een soorgelijk probleem gehad? 

Alvast bedankt voor eventuele tips!

Groeten,
Tom
Titel: Re: Vraagje mbt Tillig dubbele Engelse kruiswissel
Bericht door: Gerolf op 06 februari 2015, 12:14:42 PM
Het probleem zit hem bij de puntstukken links en rechts:
Een wiel kan daar kortsluiting veroorzaken als de flens de andere rail raakt.

Als je wielen wat te dicht bij elkaar op de as staan, heb je een groter risico:
De strijkregel zorgt er dan voor dat de flens van het andere wiel naar het midden getrokken wordt, tegen de anders gepoolde rail
Titel: Re: Vraagje mbt Tillig dubbele Engelse kruiswissel
Bericht door: Rangeerduivel op 06 februari 2015, 12:39:56 PM
Tom,

Hetzelfde durft zich al eens voordoen bij wissels van Piko A-gleis,
Maar daar zit het probleem zich in het puntstuk zelf,waar sommige wielen de 2 sporen terzelfdertijd raken,vooral wanneer er reeds wat slijtage van het isolatielaagje op de wissel zit.
Als je er met een behoorlijke snelheid over rijdt,geen probleem,maar bij kruipsnelheid heeft de centrale voldoende tijd om te reageren(beveiliging tegen kortsluiten) en dan staat de boel stil!
De uitleg van Gerolf klinkt héél plausibel,maar toch best ook even de toestand aan de wissel checken bij het passeren van een loc...

;)
Titel: Re: Vraagje mbt Tillig dubbele Engelse kruiswissel
Bericht door: loebaske op 06 februari 2015, 12:58:25 PM
alle puntstukken isoleren en pas spanning opzetten door de wisselmotor ...
Titel: Re: Vraagje mbt Tillig dubbele Engelse kruiswissel
Bericht door: Cozzy op 06 februari 2015, 21:44:28 PM
Bedankt voor de reacties!

@ Gerolf en Rudy - klinkt idd logisch. Ga eea nog eens uitmeten (welke rail welke polarisatie heeft bij welke stand). Zijn er tips om zoiets op te vangen?

@ Eric - via de servodecoder gebeurt er een polaristie van het puntstuk op het moment dat de wissel wordt omgelegd en het puntstuk is volledig geïsoleerd van de rest van de rail(s). Bedoel je dit?

Groeten,
Tom
Titel: Re: Vraagje mbt Tillig dubbele Engelse kruiswissel
Bericht door: SuSke op 06 februari 2015, 22:25:46 PM
Reden van Gerolf is ook de reden. Hebben hetzelfde probleem gehad met de DKW op de clubbaan. Enig oplossing is inderdaad tussen puntstuk en tongen de sporen door te slijpen (de rode streepjes op de foto) en mee te laten polariseren met het puntstuk.
Geen eenvoudige ingreep omdat je weinig plaats hebt en die DKW zijn echt fragiele stukken.

(http://i164.photobucket.com/albums/u30/suske_1959/Spooraangelegenheden/Tillig_85390_zpsv0rvxf86.jpg) (http://s164.photobucket.com/user/suske_1959/media/Spooraangelegenheden/Tillig_85390_zpsv0rvxf86.jpg.html)

succes
Titel: Re: Vraagje mbt Tillig dubbele Engelse kruiswissel
Bericht door: doomslu op 06 februari 2015, 22:35:45 PM
Ik weet het niet, want ik heb er zo geen, maar ik vraag me af of je niet gewoon het ganse railstuk kan mee polariseren, in plaats van er een stukje af te slijpen?

Waarschijnlijk niet, want doet het probleem zich aan de andere zijde voor.
Of gewoon stroomloos zetten?
Titel: Re: Vraagje mbt Tillig dubbele Engelse kruiswissel
Bericht door: Cozzy op 06 februari 2015, 22:42:26 PM
Hallo Frans, Luc

Dank voor jullie advies!

@ Frans : Het ei van Columbus  :)
Het aanpassen van de wissel zie ik nog wel zitten, waar ik iets minder happig op ben is het 'uitbreken/demonteren' van de beide wissels uit het geheel  :o
Zal een voorzichtig werkje worden....

@ Luc : Alvorens ik begin toch nog even alles goed doormeten en kijken of het stroomloos zetten een optie is, vrees echter dat de oplossing van Frans de meest betrouwbare is.

Ik hou jullie op de hoogte  ::)

Groeten,
Tom
Titel: Re: Vraagje mbt Tillig dubbele Engelse kruiswissel
Bericht door: Kautenbach op 07 februari 2015, 10:07:35 AM
hmmmmm, dat is het dus, ik heb er ook zo eentje, toch een gewoon Engels wissel (ouwe discussie..) en die geeft ook kortsluiting, ik dacht al, hoe kan dat nu weer, draadjes verkeerd aangesloten, maar dit is waarschijnlijk het probleem, hmmmm, good to know

ik hou jouw oplossing in de peiling, Tom
Titel: Re: Vraagje mbt Tillig dubbele Engelse kruiswissel
Bericht door: loebaske op 07 februari 2015, 10:12:57 AM
het ligt soms aan domme zakens en men kan er dagen/weken op zoeken, gelukkig gebruik ik die niet, geen liefhebber van, natuurlijk kan je even goed een ander probleem tegenkomen met een gewone wissel en is hier die vraag stellen wel eens de oplossing voor iedereen ....
Titel: Re: Vraagje mbt Tillig dubbele Engelse kruiswissel
Bericht door: Gerolf op 07 februari 2015, 10:20:03 AM
Ook de gewone wissels van Tillig hebben hetzelfde risico, en dus een gelijkaardige ingreep nodig.
Men had misschien beter het puntstuk volledig in metaal gemaakt, en de isolatie ietsje verderop geplaatst.

Niettemin zijn deze wissels (en engelsmannen) héél mooi  8)
Titel: Re: Vraagje mbt Tillig dubbele Engelse kruiswissel
Bericht door: C.B. op 07 februari 2015, 10:37:26 AM
Ze zijn nu vanuit fabriek al voorzien van een snede  aan het puntstuk.
Titel: Re: Vraagje mbt Tillig dubbele Engelse kruiswissel
Bericht door: patatje70 op 07 februari 2015, 10:56:56 AM
Citaat van: C.B. op 07 februari 2015, 10:37:26 AM
Ze zijn nu vanuit fabriek al voorzien van een snede  aan het puntstuk.
inderdaad...
Titel: Re: Vraagje mbt Tillig dubbele Engelse kruiswissel
Bericht door: doomslu op 07 februari 2015, 11:07:17 AM
Ik heb nog de oude, zonder snede. Omdat ik die snede niet mooi vind, polariseer ik ook de wisseltongen.
Titel: Re: Vraagje mbt Tillig dubbele Engelse kruiswissel
Bericht door: SuSke op 07 februari 2015, 11:57:16 AM
Citaat van: Cozzy op 06 februari 2015, 22:42:26 PM
...waar ik iets minder happig op ben is het 'uitbreken/demonteren' van de beide wissels uit het geheel  :o
Zal een voorzichtig werkje worden....

Tom,
Als je fijn soldeerwerk kan leveren en zorgt voor een voldoende warmte afvoer, kan je misschien overwegen het draadje aan de buitenkant van de rail te leggen, daar loopt geen wiel. De binnenkant van de rail (in de kruising) kan je fixeren met secondelijm om het stukje rail op zijn plek te houden.

Andere oplossing (maar nog meer gepruts) is de geleiding aan het puntstuk ook verwijderen en het geheel terug vervangen door een stukje rail. Dan heb je iets meer plaats om het draadje te solderen in het spoor.
Titel: Re: Vraagje mbt Tillig dubbele Engelse kruiswissel
Bericht door: Cozzy op 08 februari 2015, 10:46:13 AM
Hallo Frans,

Bedankt voor de extra info!
Fijn ook om te lezen dat ik niet de enige ben die hier tegenaanloop (≠ leedvermaak  ;))

Is er iemand die toevallig nog zo een wissel heeft liggen die nog niet is ingebouwd en een fotootje van de onderkant wil plaatsen?
Misschien hoef ik ze niet uit te bouwen, afhankelijk hoe de onderzijde eruit ziet...

Alvast mercie.
Groeten,
Tom
Titel: Re: Vraagje mbt Tillig dubbele Engelse kruiswissel
Bericht door: SuSke op 08 februari 2015, 15:43:24 PM
Zal donderdag in de club eens kijken.
Thuis heb ik ze zeker niet liggen :)
Titel: Re: Vraagje mbt Tillig dubbele Engelse kruiswissel
Bericht door: patrick smout op 08 februari 2015, 21:15:36 PM
Tom,

ik heb hetzelfde probleem gehad met een Piko-A gebogen wissel.
Heb het opgelost via een alternatieve methode op een wissel die al in de baan lag (al verdient polariseren van het hartstuk / tongen wel de voorkeur als je vooraf alle verbindingen onderdaan kan wegnemen).

http://railwaybobsmodulebuildingtips.blogspot.be/2011/06/fixing-short-in-peco-insulfrog.html (http://railwaybobsmodulebuildingtips.blogspot.be/2011/06/fixing-short-in-peco-insulfrog.html)

mvg,

Patrick Smout
Titel: Re: Vraagje mbt Tillig dubbele Engelse kruiswissel
Bericht door: Rangeerduivel op 08 februari 2015, 22:23:55 PM
Post 18 verduidelijkt goed wat ik bedoelde in post 3,
En dit probleem wordt nog groter wanneer het zwart isolatielaagje op het puntstuk weggesleten is.
Blijkbaar ligt daar dan de oplossing,voor mij althans...

;)
Titel: Re: Vraagje mbt Tillig dubbele Engelse kruiswissel
Bericht door: OlivierV op 09 februari 2015, 08:56:55 AM
Citaat van: Rangeerduivel op 08 februari 2015, 22:23:55 PM
Post 18 verduidelijkt goed wat ik bedoelde in post 3,
En dit probleem wordt nog groter wanneer het zwart isolatielaagje op het puntstuk weggesleten is.
Blijkbaar ligt daar dan de oplossing,voor mij althans...

;)
Lijkt mij een mooie oplossing, want ik ben van plan ook enkele van die peco insulfrogs te gebruiken in mijn schaduwstation.

Het probleem met de engelsman heb ik ook soms, ik heb er 1 in mijn modules zitten die soms een kortsluiting geeft, echter valt de boel niet stil want de kortsluiting is maar van heel korte duur.