Een vraagje voor kenners/machinisten;
Hoeveel 4-assige ketelwagens kan ik max. achter mijn HLE2623 hangen om realistisch te blijven?
En hoeveel is dat bij de 2813? (traxx)
;)
Maximum lengte in 1/1 van goederentrein is 600m, dus reken en tel!
En als je het echt goed wil hebben, moet je even berekenen hoeveel tractie je hebt en welk vermogen je nodig hebt op je rijpad om de vooropgestelde sleep te trekken. ;)
Je moet eerder denken aan het gewicht.
Wat kan en mag de trekkende loc meenemen? En welke route gaat hij rijden? (Veel of weinig hellingen.)
Een lege ketelwagons is +/- 22/25 ton. Vol zijn ze zomaar 80 tot 90 ton.
En dan heb je dus of maar 625 ton met 28 wagons. Of 2500 ton met maar 28 wagons. Van de buitenkant zie je het niet.
Dus is je trein vol of leeg?
1 loc kan gemiddeld 2500 ton meetrekken. En dat geldt voor de meeste locomotieven in NL/D/B.
Citaat van: mark7758 op 31 december 2020, 10:54:07 AM
Wat kan en mag de trekkende loc meenemen? En welke route gaat hij rijden? (Veel of weinig hellingen.)
Een lege ketelwagon is +/- 22/25 ton. Vol zijn ze zomaar 80 tot 90 ton.
1 loc kan gemiddeld 2500 ton meetrekken. En dat geldt voor de meeste locomotieven in NL/D/B.
Geen hellingen, mijn baan is vlak! ;D ;D ;D
En hieruit kan ik vaststellen dat 16 wagons op +/- 1400 ton zou komen, dus geen enkel probleem
Allen bedankt voor de antwoorden
;)
Foto van de trein? 8)
hangt inderdaad van lading en profiel van de lijn af, toen ik in Antwerpen zat reden we met een volle "enkele" ertstrein naar Blanchisserie van 20 tal wagons en we kwamen soms met een "dubbele" lege terug dan hadden we 40 tal wagons mee :-)
Allemaal goed en wel, maar hoeveel engelen kunnen er op de punt van een naald zitten?
Schol!
Daar ben je eigenlijk vrij in. Er rijden treinen van 10 tot soms 40 wagons.
Vaak homogeen (allemaal dezelfde ketels), dan weer gemengd met verschillende soorten ketelwagons. ;)
Zolang je het zelf maar graag ziet, denk ik.
Citaat van: Alberke op 31 december 2020, 13:29:04 PM
Allemaal goed en wel, maar hoeveel engelen kunnen er op de punt van een naald zitten?
Schol!
Als het jou beschermengel is, heb je aan 1 genoeg.
Feest ze ;) :D
Citaat van: mark7758 op 31 december 2020, 11:53:45 AM
Foto van de trein? 8)
Klik op de foto
Omdat g't zo schoon vraagt
(https://live.staticflickr.com/31337/50783291826_69cd470335_z.jpg)
En om het jaar af te sluiten is 't een filmke geworden ipv een foto!
;) (https://flic.kr/p/2knxDp1)
Leuk treintje.
Hier in Zeeland zie ik regelmatig gastreinen naar het Sloegebied rijden. Dat is een traject waar een paar hellingen in zitten.
De langste die ik ooit heb geteld was 42 wagens lang. Maar ik zie ze ook wel korter, ongeveer 20 wagens. De kortste die ik heb gezien waren met 1 of 2 wagens.
https://www.youtube.com/watch?v=4_SXIl4fakM
Dit was een trein van 2511 ton.
Beelden zijn niet van mij. (Maar ik sta er wel op. 8) )
Rudy, dat is een mooie goederen trein die langs kwam.
Citaat van: Rangeerduivel op 31 december 2020, 15:01:28 PM
Citaat van: mark7758 op 31 december 2020, 11:53:45 AM
Foto van de trein? 8)
Klik op de foto
Omdat g't zo schoon vraagt
(https://live.staticflickr.com/31337/50783291826_69cd470335_z.jpg)
En om het jaar af te sluiten is 't een filmke geworden ipv een foto!
;)
(https://flic.kr/p/2knxDp1)
Schone sleep Rudy, nu nog weatheren :-)
bij de nmbs werden geladen keteltreinen met max 20wagons gesleept, leeg was dat geregeld 40 wagons.
de 77's mogen max -1900ton trekken in de haven van antwerpen met 20 wagons aan de haak. dit was omdat er over bruggen gereden moesten worden en die niet zwaarder mochten zijn dan -1900t.
ik heb daar 17j rond gereden in de haven met treinen.
mvg Ben
... of wat maakt het uit ... :D
Ben vorig jaar vertrokken vanuit Keulen naar Antwerpen met 38 ketelwagens en 600m lengte en 1 Traxx.
Was amper 1200T omdat er verscheidende ketelwagens leeg waren.
@ Ben , de Petrol zeker ? ... :D
@ Rudy,
Uw samenstelling met die T26 is goed zo.
Trouwens knap filmpje en baan (echt niet de stroomafnemer tegen de draad?)
Is wel een beetje jammer , want volgens mij hangt de bovenleiding echt wel goed.
Citaat van: C.B. op 01 januari 2021, 10:57:25 AM
... of wat maakt het uit ... :D
Ben vorig jaar vertrokken vanuit Keulen naar Antwerpen met 38 ketelwagens en 600m lengte en 1 Traxx.
Was amper 1200T omdat er verscheidende ketelwagens leeg waren.
@ Ben , de Petrol zeker ? ... :D
dat klopt cb. mocht niets zwaarder over de noord kasteelbrug. zit nu al iets meer dan een jaar in antwerpen centraal. ben blij dat ik daar ben en niet meer voor een bepaalde firma moet werken
maar werden wel af en toe met 20 andere volle wagons samen gesteld op noord om dan te vertrekken naar het binnenland of buitenland.
dus een volle zware trein met 40wagons zag je ook af en toe rijden op het net
Citaat van: C.B. op 01 januari 2021, 11:01:15 AM
@ Rudy,
Uw samenstelling met die T26 is goed zo.
Trouwens knap filmpje en baan (echt niet de stroomafnemer tegen de draad?)
Is wel een beetje jammer , want volgens mij hangt de bovenleiding echt wel goed.
Claudio,
De bovenleiding is nog niet af, er moet nog verlenging komen in de tunnels om de panto's te "vangen".Er is de rest van de baan geen bovenleiding en anders zou de panto botsen wanneer hij aan de plek komt waar de bovenleiding begint.
Bovendien moet nog een hangdraad komen op een paar mm boven de stroomdraad zodat het geheel er uitziet als een compound.
Het is nu de gewone 500mm draad van Sommerfeldt.
Maar in werkelijkheid valt dat allemaal nogal mee, mijn baan staat op +/- 120cm zodat ik de treinen van bovenaan bekijk (vogelperspectief) en dan valt het minder/ niet op dat de panto lager zit...
Daar komt nog bij dat ikzelf geen dieptezicht heb op tafelafstand...dus dat maakt het nog minder erg! ;)
;)
Foto komt nog, maar ik nu een treintje van 6 lege ketel wagons uit Polen naar Dordrecht aan de haak.
119 meter incl. Locomotief.
Foto zal helaas in het donker zijn.
Dus 6 wagons kan zeer goed.
In Duitsland zat er een BR 193 en 189 voor. Nog luxer.
Citaat van: mark7758 op 31 december 2020, 18:56:51 PM
https://www.youtube.com/watch?v=4_SXIl4fakM
Dit was een trein van 2511 ton.
Beelden zijn niet van mij. (Maar ik sta er wel op. 8) )
was dat een 1600 waar je mee op pad was Marc ? vreemde kleurstelling, ex-NS neem ik aan ?
Dat is de livrei van Locon. Die vervoerder bestaat niet meer maar er rijden nog steeds locs in die kleurstelling rond.
Inderdaad oud locon. Nu Rail Force One. We hebben er een aantal van.
(https://www.rogeville.be/foto/2021-1828-14121.jpeg)
Helaas te kort tijd en te weinig licht.
Citaat van: brfire op 01 januari 2021, 10:23:00 AM
bij de nmbs werden geladen keteltreinen met max 20wagons gesleept, leeg was dat geregeld 40 wagons.
de 77's mogen max -1900ton trekken in de haven van antwerpen met 20 wagons aan de haak. dit was omdat er over bruggen gereden moesten worden en die niet zwaarder mochten zijn dan -1900t.
ik heb daar 17j rond gereden in de haven met treinen.
mvg Ben
Hallo,
Interessante post; maar van die bruggen geloof ik niets.
Immers er is geen brug langer dan uwen trein, dus statisch heeft de lengte van de trein geen invloed, Dynamisch ook niet, want daar speelt de aslast, samen met de snelheid en noodremming een rol.
Heb dat ooit, bijna 40 jaar geleden in mijn eindthesis uitgelegd voor de berekening van de brug in oudenburg op lijn 50 (dubbele brug met voorgebogen liggers)
Roland
In NL hebben we de Moerdijk brug. En die is echt lang genoeg om een hele trein op te zetten.
Maar er is een lastenboek waar we met HELE zware treinen rekening mee moeten houden. (En men praat dan inderdaad over het treingewicht. En niet het gewicht van 1 wagon.) Denk aan helling op en af. En tunnels, maar er wordt ook een soort rekening gehouden met bruggen. Hoe ze dat berekenen weet ik gelukkig niet.
We kennen de baanvak tonnage in A/B/C/D en dan 1,2,3,4. (Wiki zegt er genoeg over.)
dankjuliewel voor de info !
kende die versie niet.