Ben vandaag ergens een fotograaf van Model spoor magazine tegen het lijf gelopen die bezig was aan het werken . . . 8D
Kan ook voor Nr38 zijn hoor!
De 37 is zoveel als klaar voor druk!
Tony
Ik heb de indruk dat, sinds MSM maandelijks verschijnt, de maanden steeds langer en langer worden.
Vanderkelen Roderik
"Zonnige groeten uit St-Pietersbergen"
normaal moet hij deze week toch uitkomen
Deze week?
Is dat niet wat rap?
We zijn nog maar de 11de april en mei is nog 20 dagen ver. Dat is dan bijna drie weken te vroeg. E?n week OK, maar drie weken ...
Ik heb nummer 36 nog niet uit zene.
Locomotion
Nummer 36 nog niet uit ? Bij mij duurt dat maar enkele dagen. En dan is alles van A tot Z gelezen. Laat maar komen, die 37 ! [:)]
luc
locomotion ge moest u schamen de datum van uitgifte is niet de eerste maar de 15de.
Jan
Nr 37 komt eraan hoor! Een van deze dagen al.
Tony
Prima nummer.
Allen spijtig dat er soms klakeloos artikels worden overgenomen van andere tijdschriften (railhobby).
Erik
Weeral goed gewerkt. Mooi nummer, vooral het artikel over het reinigen van rails vind ik goed.
Wel grappig is dat de pagina van de seintjes in het Frans is, met Nederlandstalige seintjes en seintjesbon. Maar wel een Franse advertentie en hoofding dus.[:)]
Erik,
Dat "klakkeloos overnemen" lijkt me niet zo evident. Dat zou immers plagiaat zijn, en dat wordt vervolgd!!
Zou het niet eerder kunnen dat een redakteur voor beide bladen schrijft?
Tony
Tony,
Dat kan. Maar ik heb dit artikel in msn 37 al gelezen in een ander tijdschrift en buiten een komma hier en daar is dat hetzelfde artikel.
Maar het is ook nu weer een goed nummer versta me niet verkeerd.
Erik
citaat:
Geplaatst door tonycabus
Erik,
Dat "klakkeloos overnemen" lijkt me niet zo evident. Dat zou immers plagiaat zijn, en dat wordt vervolgd!!
Zou het niet eerder kunnen dat een redakteur voor beide bladen schrijft?
Tony
Tony,
wie overpent uit ??n bron pleegt plagiaat. Wie overschrijft uit tien bronnen doet research.
groeten,
Fran?ois.
Erik,
Ik ben niet op alle bladen geabonneerd...en weet niet over welk artikel het gaat.
Ook ik vind nr. 37 erg goed, en zal ook van mijn kant (net als alle mederedakteurs) me blijven inzetten om die blijkbaar stijgende lijn in de kwaliteit voort te zetten.
Eerlijk, ik was erg verrast door dit nummer. Ik mis alleen een sporenplannetje bij de bedieningstrein, maar dat komt nog! Zo'n onderwerp is daarvoor interessant genoeg! (Beschouw dit rustig als zelfkritiek[;)], ik had eraan moeten denken[:(])
Tony
[8D][:p] Ik sluit me aan bij vorige sprekers. Prachtig nummer weeral.
Ga ook die muurplaten bestellen van Aughagen (blz 4 links boven)
Ik had gedacht bij PB Messing.
de Bruyn M-L
Ik heb het nieuwe nummer rap eens doornomen, omdat ik benieuwd was, wat er allemaal ging instaan uiteraard, en natuurlijk kan ik ook niets anders zeggen dan alleen maar goede artikels, wagons type E, Neerpelt, het reinigen van de sporen, allemaal zeer nuttige info uiteraard. Klein minpuntje van mijn kant: Er is nieks in terug te vinden van de prachtige nieuwe rijtuigen van LS-Models wat ik toch jammer vindt, of hebben we dit zeker en vast te goed in het volgende nummer?
aan BD1701 en alle anderen die benieuwd zijn naar een reportage over de nieuwe LS-rijtuigen (Dms-varianten en Bar-Danicing).
Deze werden pas op 25 maart uitgeleverd, op een tijdstip dat de redactie van MSM37 reeds was afgesloten. Nu MSM maandelijks is kan er vlugger op de actualiteit worden ingespeeld, maar je moet toch nog altijd rekening houden met een drietal weken tussen afsluiten van het nummer en de publicatie: al wat in die periode op de markt komt is voor later. Maar wees gerust en geduldig, er komt een uitvoerig verslag in MSM 38 over de nieuwe Ls-rijtuigen.
Guy
Hallo,
Nr. 37 gelezen en goedgekeurd. Nu had ik juist drie dagen voor het verschijnen van MSM op e-bay zo'n kuiswagon van Lilliput gekocht.
De reeks over goederen op het spoor is (mijn inziens) veel te lang en hoort eerder thuis in het zusterblad van MSM. Want met het maandelijks verschijnen kan men wat dieper op een onderwerp ingaan, en dat is goed, maar dat hoeft toch niet voor elk onderwerp in een oneindig aantal afleveringen te gebeuren.
Desondanks deze kleine randopmerking was dit een zeer geslaagd nummer.
Mijn top 3:
*Sporen kuisen
*Neerpelt
*KIS
Groetjes Bart.
Goed gestoffeerd nummer. Wel een beetje donker uitgevallen. Zal wel aan de drukker liggen zeker die teveel zwarte inkt in voorraad heeft.
Wat ik eerst gelezen heb was juist het artikel over de E wagentjes. Ik vond dit heel interessant en was zeker op zijn plaats in MSM. Zeker de link met model en werkelijkheid werd goed weergegeven. Als alle wagens zo worden besproken krijg je op termijn een goed overzicht. Een soort van naslagwerk.
Daarna heb ik het artikel over die stalen brug volledig uitgelezen. Zeer goed geschreven en mooi geillustreerd.
Wat ik ook mis is en kort verslag over Blankenberge. Maar dat zal voor volgende keer zijn want was net na afsluitdatum, of net niet.
Locomotion
Inderdaad het artikel over de type E wagens is interessant en mag zeker vervolgd worden. Ook het vervolg met zelf een lading maken is boeiend. Zulke zelfgemaakte dingen zou je meer moeten zien op modelbanen.
Het vervuilen met een airbrush heeft me alweer wat doen bijleren.
Loco
_______________________
www.de-pijl.be : met recent nieuws en tips
Oelala, alles laten vallen en vlug naar de winkel, Lotto gaan spelen en met de winst (of zonder) MSM kopen en dan maar lezen ....met een heerlijke whisky in de hand ... 't is weekend en mijn nieuw terras ligt er. Vrouw z??r tevreden. Ik ook.
Groeten,
Marc[:D]
Hopelijk kan je terras tegen de regen, Marc[;)].
Ik kan me beter weer voorstellen om zoiets in te huldigen!
Tony
citaat:
Geplaatst door tonycabus
Erik,
Ik ben niet op alle bladen geabonneerd...en weet niet over welk artikel het gaat.
Ook ik vind nr. 37 erg goed, en zal ook van mijn kant (net als alle mederedakteurs) me blijven inzetten om die blijkbaar stijgende lijn in de kwaliteit voort te zetten.
Het gaat om het artikel over de decals neem ik aan.
Is niks mis mee. Je ziet wel vaker dat goede artikelen, zo nodig vertaald, in een ander treinenblad terecht komen. Zal wel een vergoeding tegenover staan. Alleen staat er dan ook gewoon bij waar het vandaan komt.
Wat dat betreft toch een vraagje. Is de redactie inderdaad van plan vaker goede artikelen uit buitenlandse bladen over te nemen en zo ja, waarom staat het er dan niet gewoon bij? Zoals gezegd, niks mis mee. Of was de redactie er niet van op de hoogte dat dit artikel eerder was gepubliceerd?
Hallo iedereen,
Misschien is het velen niet opgevallen, maar op bepaalde foto's van "NEERPELT" staat er een treinen kombinatie die absoluut niet kan.
Voor het sattion staat de HLD 6055 ( epo IVa ) met een reeks M1 wagens ( epo IIIb).
Had niemand van de readactie of de fotograaf dit niet opgemerkt.
Anders was het een plezier het vernieuwde en herwerkte station van "NEERPELT" te zien. Zal zeker eens binnen wippen in Blankeberge om dat in zijn geheel eens op te nemen en te vergelijken met de beeld gegevens van begin de jaren 90-tig. Dit enkel om het verschil van de ombouw van een FREMO mudule station tot de huidige toestand.
Mvg
FREMO e.V. - Afd Belgi?
Ik geniet weer volop van MSM, maar...euh, ik wil nu niet moeilijk doen, maar waarom staat er op het diorama van Brugge een wagon dwars op de rails?
Sorry, ik kon het niet laten...[;)][;)]
Vanderkelen Roderik
"Zonnige groeten uit St-Pietersbergen"
LOL
Was me nog niet opgevallen die wagen die dwars staat. Vreemd ongeval anno 1930 misschien. [?][:D]
Weer een prachtig nummer, die 37! Gisteren (15/4) reeds bij de krantenboer gekocht.
Vooral het artikel over rails reinigen blinkt uit, waarmee ik de andere artikels zeker niet wil onderwaarderen. Goed bezig!
Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Nog eens doorbladerd, en het enige wat ik mis is wat meer uitleg over de mogelijke spoorbewegingen bij Neerpelt. Zoiets als bij de bedieningstrein gebeurt is had ik op prijs gesteld. Het laat toe het spoorplan beter te begrijpen.
Houwen zo.
Johan
Expert in non-working solutions.
Schoon nummerke he heb het al van donderdag in de bus en heb nog geen enkel artikel gelezen alleen nog maar doorgebladerd. Even voor fremo een 60 heeft nog wel met M1 rijtuigen gereden. Bekijk serieus uw documentatie eens.
Jan
Ja, o.a. zelfs nog in de 60'er jaren van Brussel naar Hasselt via Holsbeek.... (nostalgie, quand tu nous tiens!)[;)]
Als het geen 51 was met K's.
Later reden de M1's met stuurstand en een 62 van A'pen naar Neerpelt, gevolgd door M2's net voor de indienststelling (of vervanging voor defekte) AR 41'en. Zelf gezien.
Tony
@ Jan,
Beste, het gaat niet ofdat de reeks 210 / 60 met M1 rijtuigen gereden geeft, maar om het feit dat de afgebeelde 60-tiger van een totaal andere tijdsperiode is.
Uitvoering van de 60-tiger in tussen de jaren 1975-1985, de M1 wagens zijn voor het tijdvak 1957-1970.
Dus zeer moeilijk te combineren h?.
Eerst misschien beter kijken en lezen voor te reageren.
Toch nog mvg
FREMO e.V. - Afd Belgi?
fremo een domme vraag hoeveel foto's van een 60 met M1 rijtuigen wilt ge.
een tweede punt als ge anderen het plezier van te rijden met materiaal dat totaal niet samenhoort niet gunt zoek dan een site over industriele archeologie en ga daar uitzoeken waarom het niet kan dat Leonardo da Vinci in zijn tijd reeds het principe van de helicopter kon uitleggen. Hij heeft het namelijk wel gedaan. Ik hoop dat ge op dit forum wat minder betweterij verkoopt. Modelbouw is, buiten voor fremo, een hobby en als morgen iemand den Belg met M6 rijtuigen op zijn baan wilt laten rondrijden is dat zijn zaak.
Wat maakt het inderdaad uit met wat men rijdt. Ik vind het leuk met Belgisch materiaal te kunnen rijden in Belgi?, iedereen weet dat de markt verzuipt in Duits materiaal dus vind ik het gepast een beetje patriotistisch te kunnen zijn. Als ik morgen mijn 77 wil laten rijden met m2 wagens dan doe ik dat toch gewoon, anders moet ik een baan bouwen naar echt voorbeeld en ben dan toch beperkt in de mogenlijkheden vind ik. Dus Fremo als je hiermee een probleem hebt kan ik dat best begrijpen want je mag je eigen mening hebben, maar toch vind ik dat je je gal niet hierover mag ophoesten en zeker niet ten koste van een goed en degelijk magazine zoals msm.
marc
Dag,
Begint het te dagen: wolven in schapenvacht.
A propos na het d?bacle van Blankenberge van de Fremobaan, kan ik rustig zeggen, dat als dit niveau voldoende is, alle modeltreinliefhebbers rustig bij Fremo kunnen, maar zeker niet omgekeerd.
En niet vergeten, het zijn de FREMO-boys die "toelatingsnormen" hanteren !
Roland
fout Roland alle FREMO-boys mogen gerust bij ons aansluiten, kunnen ze ook nog wat leren.
Jan, Marc en Roland, ik ben het ook met jullie eens, maar ik vind dat we Fremo daarvoor niet hoeven af te breken. Die mens heeft ons hier al meer dan eens degelijke informatie verschaft.
Terug naar het onderwerp nu : ik ben het ook met allen eens dat dit opnieuw een sterk nummer is. Heb vooral genoten van het artikel over de Neerpelt-baan, het artikel over koppelingen en dat over ladingen. Het artikel over goederenwagens interesseert mij ook erg, aangezien ik daar (in tegenstelling tot anderen) nog niet zo veel over weet.
'k Was ook bijzonder opgetogen over het artikel over decals zelf drukken. Ik was net van plan hier op het forum de vraag te stellen of iemand daar ervaring mee heeft. Dat hoeft dus niet meer. [;)]
Kortom : bravo en doe zo voort MSM.
luc
Vond deze aflevering ook weer gaaf. Neerpelt, metalen brug, decals, Kis,
koppelingen, E-wagens, combinatie, ik vergeet er nog enkele... bijna alles is het bewaren waard. MSM heeft duidelijk een tweede adem gevonden, petje af.
Moet dat trouwens dat geruzie hier ?
Het is zeker geen slechte instelling om correcte combinaties op de baan te willen, in een blad dat een voorbeeldfunctie heeft zeker. Wat iemand thuis laat rijden maakt anderzijds idd ook niet uit, daar kan de pijl een M6 trekken en sneller gaan dan de ICE. Zelf hou ik me zoveel mogelijk aan correcte combinaties, inzet en locaties, dat maakt de hobby trouwens wat goedkoper [:p] ( in die zin dat dat de collectie beperkt, ben zelf ver aan de limiet, schat over drie jaar uitgekocht te zijn wanneer de lima's door degelijker materiaal vervangen of toch minstens naar de stelplaats verwezen zijn (18/40100/23/27/15).)
citaat:
Geplaatst door locomotion
Deze week?
Is dat niet wat rap?
We zijn nog maar de 11de april en mei is nog 20 dagen ver. Dat is dan bijna drie weken te vroeg. E?n week OK, maar drie weken ...
Ik heb nummer 36 nog niet uit zene.
Locomotion
Dit heb ik ook reeds gemerkt.
Ik heb zo al twee nummers gemist.
Voor de rest terug een prachtig nummer vooral van Neerpelt en de goederenwagens.
greetz
Bert
In het artikel van Guy Holbrecht over de metalen brug wordt melding gemaakt van klinknagelfolie van Slater's. Zoek dat al enige tijd vruchteloos.
Weet iemand waar dat met enige zekerheid te verkrijgen valt ?
Bij Jocadis, PB en Tam alvast niet.
bedankt voor je antwoord.
Randy
Door de nakende sluiting van BRAND ben ik als "Brusselaar" gaan kijken bij "Point 50" op de Lemonnierlaan, vlakbij het Anneessensplein. Die verkoopt plastic schaalmodellen in kits en heeft van alles. Ik ga er dinsdag eens kijken (maandag is-ie dicht).
Tony
De klinknagels van Slaters zijn verkrijgbaar onder de volgende naam: Embossed Plastikard Rivets White (artikel nummer 0431). Eerlijkheidshalve moet ik er aan toevoegen dat ik mijn materiaal wel eens van in Engeland op een beurs tracht mee te brengen. Tot voor enkele jaren was Slaters trouwens aanwezig te Chatham. (We hebben daar eens met een paar man zo goed als heel zijn stand leeggekocht). Daardoor goede contacten gekregen. Nu bestellen wij met de club rechtstreeks en in vrij grote hoeveelheden ??n keer per jaar. Steeds een correcte service gehad, en de levering meestal nog geen tien dagen na bestelling.
Je kan uiteraard met het catalogusnummer bij je winkelier terecht. En als die echt het modelbouwhart op de juiste plaats heeft zitten, bestelt hij dat wel voor jou. Het is trouwens stuitend dat, na zes jaar MSM en dus ook bijna zes jaar publiceren rond Plastikard, nog steeds geen standaard pakket voorradig is bij de meeste modeltreinwinkels.
vgr,
Guy
Blij dat het iedereen weer bevalt. Net zoals elke maand sinds ik een abbo heb, zit ik er nog op te wachten. Ik ben echt niet zo van het klagen hoor, maar de laatste tijd krijg ik alle post uit Belgi? hier in NL standaard dagen tot weken (met name Op de Baan) te laat. Ik begrijp niet wat er loos is met de posterijen. In elk geval weet ik wel dat ik nu al stop met dit abonnement, want dit is niet leuk meer. Ik heb ze al in de winkel zien liggen, zoals steeds, maar als abonnee moet ik nog maar ff geduld hebben.
En zeggen dat de abonnees hun nummer in principe krijgen v??r het nummer naar de winkels gaat! Je bespaart er nog wat Euroguldens op ook h?, Sicco?
Ik vind het sneu voor je, maar Tantepos is ook v??l verregaander geprivatiseerd dan bij ons, h?[:(]
Tony
Bedankt voor de referentie Guy !
Maar ik wacht op Tony z'n expeditie vooraleer te bestellen via 't net. Ook alvast bedankt Tony.
Randy
Bij mij is MSM gisteren in de bus gevallen dus ik ga ervan uit dat deze morgen toch wel bij Sicco in de bus moet liggen. Ook ik heb het idee dat 'Op de Baan' in Nederland veel later bezorgd wordt dan in Belgi?.
Wat betreft deze uitgave van MSM, sluit ik mij aan bij de anderen dat het weer een puik nummer is. Zeker het artikel over het station van Neerpelt is de moeite waard. Die moet ik toch maar eens in het echt gaan bekijken, jammer dat Blankenberge niet om de hoek is, als het nu Scheveningen was[;)].
Ook het artikel over printen van decals trok mijn interesse.
Dirk
Ik maak me de laatste tijd ernstig zorgen over de hele msm redactie, ik hoorde onlangs dat ze daar allemaal nieuwe hemden met een grotere kol zijn gaan kopen. [:I] Johnny
oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about
Zou het kunnen dat de zendingen richting nederland niet met prior worden gepost en dat daardoor de afhandeling wat langer duurt?
Voor Belgi? scheelt hem dat een dag (hooguit 2 dagen), maar voor Nederland kan dit misschien wel wat langer duren.
Aan Johnny:
Misschien zal die redaktie ooit wel eens dezelfde t-shirtjes gaan dragen, Johnny, maar een grotere maat kol...dat niet, integendeel!
Het zal eerder de bedoeling zijn de kwaliteit zo mogelijk nog verder op te voeren. En daar werken we, denk ik, allemaal hard aan. Samen aan dezelfde kar (of beter: wagon) trekken noemen ze dat (vraag maar aan Van Biervliet, die weet intussen dat zoiets niet zo simpel is als het lijkt!!).
Trouwens, iedereen die iets interessants heeft te vertellen of te tonen kan "gelegenheids-redakteur" zijn. "
Jullie unanieme reacties doen wel deugd en worden op prijs gesteld. En zijn een aansporing. Voor ons allemaal h? collega's?
Tony
nog nooit het probleem gehad dat MSM te laat kwam. Ook al woon ik in Nederland. Meestal komt MSM gewoon op de 15e of 16e binnen. Mischien licht het eraan hoever je van Belgi? af woont. Ik woon namelijk maar een kilometer of 4 van de grens.
Weer een goede uitgave. Vooral de spoorwegbrug in plasticard spreekt me aan. En Kis natuurlijk. En zonder een whisky in de hand alles nog eens herlezen en herlezen... .
Toch een tof magazine.
Groeten,
Marc[:)]
Zelfs z?nder Whisky, Marc???
Tony
Uiteraard Tony, het kan niet alle dagen feest zijn, nietwaar? Maar een aperitiefke nu en dan moet kunnen.[;)]
Groeten,
Marc[:)]