Hallo allemaal.
Tja die br 44-012 laat helaas nog even op zich wachten, een geschikte donor 44 is toch iets moeilijker te vinden dan ik dacht. :(
Maar via Ebay heb ik wel iets anders gekocht, een Br 18.4 van Liliput met 2 meterdrijf wielen.
Opzich is het model best wel gedetaileerd, maar ze is al een paar jaar oud en kan wel een opknap beurt gebruiken.
Eerst heb ik het model weer rijd baar gemaakt en omgebouwd van 2 naar 3 rail digitaal.
Al met al bleek dit toch niet zo een eenvoudig klusje, voor al de bedrading en kleine printjes in de lok bemoeilijken dit.
Na dat ze dan eindelijk weer in elkaar zat beek dat het aandrijf nokje op de as van de motor los zat, de dame kon dus weer
uit elkaar.
Toch ben ik nog niet helemaal klaar met de aandrijfing,zo maakt de overbrenging van de tandwielen nog al wat herrie en daar moet ook nog iets aan gebeuren, maar dat komt later. :-\
Hier de dame in kwestie.
(https://farm4.staticflickr.com/3857/33483918646_6cf2d5bbdf_k.jpg) (https://flic.kr/p/T1RQsb)Br 18.4 Liliput (https://flic.kr/p/T1RQsb) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Wat wel mooi is, is dat ze ook al het drijfwerk aan de binnenzijde heeft, blijkbaar was ze daar mee al een stuk eerder dan Brawa of Fleischmann.
Hier een mooie foto van het origineel, met het zelfde bedrijfs nr 18-451.
(https://farm5.staticflickr.com/4299/35854156481_ff15ea7452_b.jpg) (https://flic.kr/p/WCiVzK)br 18.451 (https://flic.kr/p/WCiVzK) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Toch denk ik dat er nog meer veranderingen aan zitten te komen. ;)
Later meer.
Edward.
Weer eens iets om op de voet te volgen...
Omdat ik haar toch wil voorzien van Landerbahn lampen, is ondertussen de dynamo verdwenen van de ketel.
De lampen zijn van Brawa en geven haar een ouder uiterlijk.
Ook in het begin van de Reichsbahn tijd hebben veel Landerbahn lokomotieven nog met oude verlichting rond gereden, maar
waren al wel voorzien van Reichsbahn beschrifting.
(https://farm3.staticflickr.com/2807/33367817392_153724767e_k.jpg) (https://flic.kr/p/SQAMAq)Br 18.4 Liliput (https://flic.kr/p/SQAMAq) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Ook de voor verwarmer op de loopplaat aan de linkerzijde is er af gehaald en de loop plank recht gevijld.
De opstap treden bij de cilinder ontbraken ook nog, deze waren bij geleverd in het te monteren onderdelen zakje. :D
Hier de linkerzijde, de loopplaat is aan de zijkant deels zwart, hierboven zat de voor verwarmer.
Wat ik met de pompen ga doen weet ik zelf nog niet, maar deze gaan er waarschijnlijk ook vanaf en worden vervangen door die van Weinert.
Hier de rechterzijde van de lok, er is hier inmiddels ook al een handwiel verschenen op de ketel.
Ook is de 8 polige schnit stellen te zien voor de decoder, deze komt in de ketel te liggen en daarvoor is ook het gewicht aangepast in de ketel.
Nu kan de decoder op het gewicht liggen in de ketel.
Later meer.
Edward.
Edward als ik het zo lees heb je nog genoeg werk aan deze locomotief. Succes met de verbouwing.
Vandaag een lekker stukje verder gekomen.
Door dat de motor inmiddels door puls signalen word aan gestuurd maakt de aandrijving een verschrikkelijk lawaai.
Dit komt omdat er tussen de motor en het vliegwiel een overbrenging zit waar ruimte op zit.
Als de motor het vliegwiel aandrijft, gaat later het vliegwiel de motor aandrijven, de last regeling van de decoder reageert
hier direct op en vertraagt de motor en hier na word deze weer vol aangestuurd omdat de snelheid afneemt.
(https://farm5.staticflickr.com/4315/35854296711_b6be85f065_k.jpg) (https://flic.kr/p/WCjDgv)Tender Br 18.4 Lilliput (https://flic.kr/p/WCjDgv) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://farm5.staticflickr.com/4319/35176439893_a4bc7e476d_k.jpg) (https://flic.kr/p/VAqs3Z)Tender Br 18.4 Lilliput (https://flic.kr/p/VAqs3Z) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://farm5.staticflickr.com/4309/35597754480_e01a542b4f_k.jpg) (https://flic.kr/p/WeDNcA)Tender Br 18.4 Lilliput (https://flic.kr/p/WeDNcA) by Edward Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Door de verbinding vast te zetten is dit probleem te verhelpen.
Wat ook nog een moeilijkheid is, is dat de beiden assen een andere diameter hebben, zo is de as van de motor 1.5mm
in doorsnede en de as waar het vliegwiel en wormwiel op zit 2 mm.
Door een messing pijpje te monteren op de as van het vliegwiel kon ik deze verlengen.
Hierna heb ik een kunstof buisje genomen en in het messsing pijpje gedrukt, hier past dan weer de as van de motor in.
Al met al een gepriegel van jewelste, nu nog het geheel in lijn zetten en kijken wat het eind resultaat is.
Beeld materiaal komt later nog. ;)
Edward.
En dan nu het vervolg. :)
Ja de aandrijving is nu dus star, hier de door snede tekening van het geheel met de uitleg.
(https://beta-static.photobucket.com/images/k624/brawa06/br%2018-451%20liliput%20001_zpszvonzbry.jpg) (https://beta.photobucket.com/u/brawa06/p/added645-d18d-4896-b0c5-6bebcb077121)
Zoals iedereen kan zien is de as van de motor 1.5 mm in doorsnede, de as waar het vliegwiel en worm wiel op zit heeft een
doorsnede van 2 mm. :(
Eerst heb ik het vliegwiel zo dicht mogelijk bij de drager van de lagerbus gezet, dat scheelde ongeveer 1 mm.
Hierna heb ik de messing bus over de as heen geperst.
Om de dikte in de as diameters op te vullen is hierna de kunstof huls in de messing huls gezet.
Nu de as met vliegwiel en worm wiel monteren in het frame van de tender, dan de motor as in de kunstof huls persen.
Controleer of de as vrij loopt en nergens klemt, nu kan de motor vast gezet worden aan zijn frame.
Nogmaals controleren dat alles vrij loopt.
Het geheel weer dicht bouwen en de lokomotief loopt geruisloos over de baan. :D
Dit systeem kan op diverse Liliput lokomotieven worden gebruikt daar de aandrijving bijna identiek is.
Later meer. ;)
Edward.
Hoi Edward,
Bedankt voor de duidelijke tekening. Ik zou wel graag eens de foto(s) zien, want om het vliegwiel te verplaatsen tussen de motorsteun en de wormwiel-assteun zit er een driehoekje in de weg ! Ook ziet het chassis er daar wat hoger uit als achteraan.
Of heb je dit bijgewerkt / gefreesd ?
Ik had ondertussen reeds een hele tijd een BR 45 van (het vroegere) Liliput liggen met hetzelfde probleem, maar na demontage blijkt het vliegwiel veel dikker te zijn dan bij jouw BR 18. Het tussen beide steunen plaatsen kan hier dus niet. Het vliegwiel inkorten zal waarschijnlijk wel balanceer-problemen meebrengen.
Dirk
Hallo Dirk.
Ik zal van het weekeind proberen om het geheel op de gevoelige plaat te zetten.
Groeten Edward.
Zoals ik zie zijn de assen van de tender vast in een blok, gaat ie dan nog goed door de bochten?
Ik heb ooit een belgische 25 van liliput gehad en die heb ik van miserie weggedaan omdat ie niet goed door de bochten ging! :P
Hallo Bert,
Je bedoelt de NMBS 26 050 , Liliput kataloognr 52 90. Deze loks hebben zelfs 5 assen in een star chassis, maar de assen zijn zijdelings verschuifbaar om door onze (te) kleine bogen te lopen. Het probleem bij deze loks zit in de kortkoppeling tussen de lok en de tender die dikwijls blijft haken aan het schuifstukje dat de beide ladders onder de cabine verbindt. In het model van de 4-assige kuiptender staan de assen nog verder uit mekaar dan bij de S3/6-tender van de foto. Dit geeft geen problemen.
groeten,
Dirk
Zoals beloofd hier de foto's van de tender.
Het is inderdaad zo dat de assen redelijk wat ruimte hebben in het frame.
Vooral het eerste loop wiel kan in het frame 1,5 mm naar links of rechts, wat er voor zorgt dat de tender normaal
door de bochten kan.
(http://i1119.photobucket.com/albums/k624/brawa06/P2040081_zpsomlw6rbm.jpg) (http://s1119.photobucket.com/user/brawa06/media/P2040081_zpsomlw6rbm.jpg.html)
Hier de tender vanaf de zijkant, zoals je ziet staat het vliegwiel bijna tegen het lagerblok aan.
Door deze hier naar toe te brengen kreeg ik meer lengte om de messing bus over de as te steken.
(http://i1119.photobucket.com/albums/k624/brawa06/P2040082_zpsemifb0jx.jpg) (http://s1119.photobucket.com/user/brawa06/media/P2040082_zpsemifb0jx.jpg.html)
Hier nogmaals,maar dan van boven af.
Het zwarte kapje drukt 2 bronse lagers op zijn plaats.
De achterse heb ik er af gehaald, deze drukte de as er iets scheef in waardoor het spul vast kwam te zitten.
(http://i1119.photobucket.com/albums/k624/brawa06/P2040083_zpsodgb0wkw.jpg) (http://s1119.photobucket.com/user/brawa06/media/P2040083_zpsodgb0wkw.jpg.html)
Door de gaten waarmee de motor vast gezet word op de tender iets uit te boren naar 2.5 mm, heb je iets meer speling
om het geheel in lijn te krijgen.
Ook nu weer doormiddel van passen en proberen het geheel zo soepel mogelijk te laten draaien.
Dit doe ik met een kleine gelijkstroom trafo die ik dan aansluit op de motor.
Hopelijk word het nu een stuk duidelijker.
Edward.
Hallo Edward,
Alleszins bedankt om zo snel en duidelijk de foto's van je aandrijving-ombouw te tonen.
Maar je hebt mij toch even in verwarring gebracht. Ik dacht eerst dat je het vliegwiel conisch had afgedraaid, op de vorige foto's was het cilindrisch!!
Bij nader toekijken zag ik dat dit een heel ANDER chassis is (niet alleen een rood ipv een zwart) maar vooral dat de afstand tussen het lagerblok van het wormwiel en de motorsteun veel groter is dan op het zwarte chassis. Het (conische) vliegwiel zat daar al en je hebt het dus opgeschoven om meer plaats te krijgen voor de starre koppeling.
Ik heb even mijn Liliput stuklijsten nagekeken en inderdaad is het rode chassis van de S3/6 (BR18.4) en het zwarte voldoet aan de afbeelding van de BR 12 (ex 214 ÖBB) Hier zit het vliegwiel niet tussen de steunen, maar achteraan.
Die vervelende koppeling met speling vindt je ook nog op de (oude) BR 05 en de BR 45. Ook beide met vliegwiel achteraan.
Het is dus enkel bij de S3/6 (BR18.4) dat het vliegwiel tussenin zit en de afstand zo groot is!!
Nadien heeft Liliput de aandrijvingen gelukkig zonder koppeling uitgevoerd op de BR 52, BR 42 en BR 18.3
Succes met je verdere ombouw van de 18 451.
Groeten,
Dirk
Hallo Dirk.
Graag gedaan, misschien kun je nu ook je 18.4 gaan aanpassen. ;)
Inmiddels zijn er een paar hand relingen op het lokhuis verschenen, deze ontbraken.
Ook heeft ze een nieuwe kleur gekregen, ze is mat zwart geworden.
Dit toon ik later, ze droogt nog.
Toch ga ik ook nog de vuurkist verbreden, deze vind ik nog al van de smalle. :-\
Foto's van haar verschijnen later.
Edward.
Na een nachtje de tijd gehad te hebben om te drogen is dit het resultaat.
Natuurlijk is het allemaal nog een beetje zwart, maar daar komt gaande weg wel verandering in.
(http://i1119.photobucket.com/albums/k624/brawa06/P2050088_zpsjukvwdah.jpg) (http://s1119.photobucket.com/user/brawa06/media/P2050088_zpsjukvwdah.jpg.html)
(http://i1119.photobucket.com/albums/k624/brawa06/P2050084_zpseyfazln8.jpg) (http://s1119.photobucket.com/user/brawa06/media/P2050084_zpseyfazln8.jpg.html)
Straks de vuur kist verbreden aan de binnen zijde.
Dat doen we met een stukje styreen van 1 mm dikte.
Edward.
Straf resultaat
Terwijl de dikkere vuurkist aan het drogen is, gaan we onder tussen verder met de tender.
(http://i1119.photobucket.com/albums/k624/brawa06/P2050089_zps1ungkh5d.jpg) (http://s1119.photobucket.com/user/brawa06/media/P2050089_zps1ungkh5d.jpg.html)
(http://i1119.photobucket.com/albums/k624/brawa06/P2050090_zpsuizq6jqb.jpg) (http://s1119.photobucket.com/user/brawa06/media/P2050090_zpsuizq6jqb.jpg.html)
Ook de tender is toe aan een opfris beurt.
Naast een nieuw laagje verf missen er ook nog wat relingen en de lampen aan de achterzijde worden natuurlijk ook vervangen
voor de oudere petroleum lampen.
Ook komt er nog een houder voor wat haken aan de zijkant van de tender om het vuurrooster schoon te maken.
Hier de eerste vorderingen van haar.
(http://i1119.photobucket.com/albums/k624/brawa06/P2050091_zpsbqqmqzsy.jpg) (http://s1119.photobucket.com/user/brawa06/media/P2050091_zpsbqqmqzsy.jpg.html)
(http://i1119.photobucket.com/albums/k624/brawa06/P2050093_zpsmvizqggb.jpg) (http://s1119.photobucket.com/user/brawa06/media/P2050093_zpsmvizqggb.jpg.html)
(http://i1119.photobucket.com/albums/k624/brawa06/P2050092_zpsh5cbex3k.jpg) (http://s1119.photobucket.com/user/brawa06/media/P2050092_zpsh5cbex3k.jpg.html)
Ook komt er nog een ketel op de achterzijde van de tender en natuurlijk moeten de trappen er aan de achterzijde nog op.
Edward.
Dit wordt weer een prachtstuk.
Proficiat Edward
Weer lekker door kunnen knoeien vanmiddag.
We zijn dus lekker op geschoten, zo zitten de schilden nu ook op de lok en tender.
De rode lijn op de omloop staat er ook weer op en de tender heeft nog een kleine spuitbeurt gehad.
Ook de zijkanten en de assen van de loop de drijfwielen hebben nog een likje verf gekregen en dan oogt dan
ook meteen een stuk beter.
(http://i1119.photobucket.com/albums/k624/brawa06/P2050095_zpsxyeciqeh.jpg) (http://s1119.photobucket.com/user/brawa06/media/P2050095_zpsxyeciqeh.jpg.html)
(http://i1119.photobucket.com/albums/k624/brawa06/P2050096_zpsxjzjw3dh.jpg) (http://s1119.photobucket.com/user/brawa06/media/P2050096_zpsxjzjw3dh.jpg.html)
(http://i1119.photobucket.com/albums/k624/brawa06/P2050097_zps4kuzippj.jpg) (http://s1119.photobucket.com/user/brawa06/media/P2050097_zps4kuzippj.jpg.html)
(http://i1119.photobucket.com/albums/k624/brawa06/P2050098_zpspcsnxltd.jpg) (http://s1119.photobucket.com/user/brawa06/media/P2050098_zpspcsnxltd.jpg.html)
Het lokhuis heeft ook nog een paar verstevigings spanten op het dak gekregen, deze ontbraken ook nog.
Later meer. :D
Edward.
Je bent wel een kei in wat je doet Edward.
Goed nieuws vandaag.
Ik had er een klein zusje bij gekocht voor wat onderdelen op Ebay, deze is vandaag binnen gerold.
Zo kon ik het remmen werk overzetten, helaas ontbrak er 1 remschoen en is deze nu ook weer compleet.
Ook miste er een raam in het lokhuis, nu is deze ook weer aanwezig.
De drijfwielen gaan gebruikt worden in een ombouw van een 01 naar een 02.
De tender kan achter een S2/5 of Br 17.4.
Met andere woorden, ze raakt wel op. ;)
Later nog een update van haar.
Olivier, nog bedankt voor de lovende woorden. :)
Edward.
Hier de beide dames naast elkaar.
(http://i1119.photobucket.com/albums/k624/brawa06/P2110102_zpsn4czw0kb.jpg) (http://s1119.photobucket.com/user/brawa06/media/P2110102_zpsn4czw0kb.jpg.html)
(http://i1119.photobucket.com/albums/k624/brawa06/P2110104_zpsyl9trbeb.jpg) (http://s1119.photobucket.com/user/brawa06/media/P2110104_zpsyl9trbeb.jpg.html)
Toch zit er aan te denken om er nog 1 te kopen, deze krijgt dan wel elektrische verlichting en de tender word dan
ook gewijzigd.
De tender krijgt dan een houten opbouw voor extra kolen.
Ze moet er dan wel iets beter uitzien en niet vol zitten met lijm resten en afgebroken leidingen.
Misschien dat ze op rail ligt te wachten op mij. ;)
Edward.
Hoe weet je dat het dames zijn ;) ;) ;)
Citaat van: loebaske op 11 februari 2017, 16:00:39 PM
Hoe weet je dat het dames zijn ;) ;) ;)
Omdat mannen er op verliefd worden , zijn locomotieven altijd vrouwelijk (toch voor hen die "straight" zijn) 8) 8)
Dat ben ik volledig met je eens Frans.
Edward.
Ondertussen gaan we gewoon weer een stukje verder.
De ophang haken aan de tender hebben hun plaats gevonden en de haken zelf liggen er ook al op.
(http://i1119.photobucket.com/albums/k624/brawa06/P2120105_zpsuvrfdm7v.jpg) (http://s1119.photobucket.com/user/brawa06/media/P2120105_zpsuvrfdm7v.jpg.html)
Natuurlijk mag de stoker ook niet ontbreken.
(http://i1119.photobucket.com/albums/k624/brawa06/P2120106_zpsamvwdza6.jpg) (http://s1119.photobucket.com/user/brawa06/media/P2120106_zpsamvwdza6.jpg.html)
Ook de achterzijde van de tender is weer iets completer.
Zo zijn er 2 ogen op verschenen en is er nog een stukje railing op de tender verschenen.
(http://i1119.photobucket.com/albums/k624/brawa06/P2120107_zpssnvaxhd2.jpg) (http://s1119.photobucket.com/user/brawa06/media/P2120107_zpssnvaxhd2.jpg.html)
De machinist kijkt tevreden en hem valt op dat hij een nieuwe regelstang naar de dom heeft gekregen.
Edward.
Tja, en dan loop je over de beurs in Houten (Rail).
Blijft er weer zo een ding aan je handen hangen.
Deze is helemaal compleet, dus ook de trappen achter op de tender zitten er bij. :D
Je snapt natuurlijk wel dat zij ook in aanmerking komt voor deze ombouw.
Toch houd zij het ReichsBahn uiterlijk maar dan zijn er weer andere dingen die vervangen, verbeterd of
aangepast worden.
Later meer over de ombouw. ;)
Edward.
Hier weer een kleine update van de Br18.4 van Liliput.
Natuurlijk is de aandrijving in de tender inmiddels aangepast, zo zit de motor vast aan het vliegwiel en loopt nu
dus probleemloos rond. :)
Aangezien er toch wel iets meer leidingwerk en elektriche draden op zitten zijn,we maar begonnen om deze aan te brengen.
Eerst hebben we de lelijke handgreep leiding van de ketel gehaald en deze vervangen door mooie messing doorvoeren en een messing draad van 0.3 mm dikte.
Ook de oude dynamo is er af gegaan en vervangen door 1 van Weinert.
De zandval pijpen die ontbraken zitten er inmiddels ook op, hiervan zat er maar 1 op aan de linker en rechterzijde en zijn er nu 3 aan de beiden zijden.
Hier wat foto's van haar.
(http://i1119.photobucket.com/albums/k624/brawa06/P2260110_zpseznnv9xg.jpg) (http://s1119.photobucket.com/user/brawa06/media/P2260110_zpseznnv9xg.jpg.html)
(http://i1119.photobucket.com/albums/k624/brawa06/P2260111_zpsigpc9l4i.jpg) (http://s1119.photobucket.com/user/brawa06/media/P2260111_zpsigpc9l4i.jpg.html)
(http://i1119.photobucket.com/albums/k624/brawa06/P2260112_zpsgfyuiywz.jpg) (http://s1119.photobucket.com/user/brawa06/media/P2260112_zpsgfyuiywz.jpg.html)
(http://i1119.photobucket.com/albums/k624/brawa06/P2260113_zpsfugbnzcx.jpg) (http://s1119.photobucket.com/user/brawa06/media/P2260113_zpsfugbnzcx.jpg.html)
Helaas zul je straks na de spuit beurt weinig terug zien van de extra gemonteerde onderdelen.
Later meer.
Edward.
Bonk :o wat is dit klasse werk dat je afleverd...
Dankjewel Loebaske. :D :D
Vandaag er een dagje tussen uit,dus even tijd om te knutselen, het is toch geen weer om buiten te zijn.
De tender is nu aan de beurt en krijgt een houten opbouw zodat er meer aan steenkool mee kon,dit zorgden er tevens
voor dat de stoker minder snel achter in de tender moest gaan scheppen om de kolen achter in naar voor te krijgen.
Ook het nodige aan leiding werk en handvaten ontbrak nog.
Hier de eerste ombouw foto's.
(http://i1383.photobucket.com/albums/ah290/gansje1948/P3020115_zpsmr2cwt2s.jpg) (http://s1383.photobucket.com/user/gansje1948/media/P3020115_zpsmr2cwt2s.jpg.html)
(http://i1383.photobucket.com/albums/ah290/gansje1948/P3020114_zps93raefs9.jpg) (http://s1383.photobucket.com/user/gansje1948/media/P3020114_zps93raefs9.jpg.html)
De steun beren zijn gemaakt van messing L profielen, deze zijn 1 X 1,5 mm, het hout komt bij de modelboten
winkel vandaan.
Natuurlijk word de tender opnieuw voorzien van kolen.
Later meer,
Edward.
Ondertussen is de spuitbeurt ook klaar.
De kolenhoop is aangevuld en vast gezet met verdunde hout lijm.
(http://i1383.photobucket.com/albums/ah290/gansje1948/P3020119_zpsjjwkzw67.jpg) (http://s1383.photobucket.com/user/gansje1948/media/P3020119_zpsjjwkzw67.jpg.html)
(http://i1383.photobucket.com/albums/ah290/gansje1948/P3020118_zps58cbiikf.jpg) (http://s1383.photobucket.com/user/gansje1948/media/P3020118_zps58cbiikf.jpg.html)
(http://i1383.photobucket.com/albums/ah290/gansje1948/P3020117_zpsdab8ewib.jpg) (http://s1383.photobucket.com/user/gansje1948/media/P3020117_zpsdab8ewib.jpg.html)
(http://i1383.photobucket.com/albums/ah290/gansje1948/P3020116_zpsjijgjeim.jpg) (http://s1383.photobucket.com/user/gansje1948/media/P3020116_zpsjijgjeim.jpg.html)
Volgens mij ziet ze er best wel goed uit.
Ook nu moet er nog wat gereedschap op, maar dat is van latere zorg.
Edward.
Ook vanmorgen weer wat gedaan.
Zo zijn er wat leidingen op de ketel bij gekomen, ook het schild met haar nr heeft plaats genomen en zijn de
zijkanten van de loopplaat en wat leidingen van een rode kleur voorzien.
Hier de vorderingen. :D
(http://i1119.photobucket.com/albums/k624/brawa06/P3030124_zpsf6zhzfyl.jpg) (http://s1119.photobucket.com/user/brawa06/media/P3030124_zpsf6zhzfyl.jpg.html)
(http://i1119.photobucket.com/albums/k624/brawa06/P3030121_zpsfhdxt6wc.jpg) (http://s1119.photobucket.com/user/brawa06/media/P3030121_zpsfhdxt6wc.jpg.html)
Edward.
Vandaag toch weer wat verder gekomen.
Zo is het gewicht in de ketel aangepast voor de montage van de decoder.
Ook zijn alle elektrische aansluitingen aangesloten en heeft zij nu een digitale snitt stelle (8 polig).
Toch heb je altijd iets van een tegenslag, rijd ze vooruit, brand het licht achter. :-\
Dus maar even de bedrading op de motor gewisseld.
Ondertussen rijd deze toch wat gedateerde dame vrolijk haar rondjes op mijn ovaaltje.
Later volgen nog wat foto's van haar naast haar eerdere omgebouwde zuster.
Edward.
Hier nog even een paar overzicht foto's van de br 18. ;)
https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/33367879592/in/dateposted-public/
https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/33483935916/in/dateposted-public/
https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/33367880282/in/dateposted-public/
Edward.
Knappe dinges...
Eeb prachtig model geworden.
Proficiat.
Wat wordt de volgende uitdaging? Een T18 turbine ?? ;)
Hallo Peter.
Ik heb hier al wel eens over zitten denken, ook heb ik al diverse foto's van de beide dames die er zijn geweest.
Ook is het zo dat zo een zelfbouw project toch nog wel wat voeten in de aarde zal hebben.
De T38 2355 is al een uitdaging en vooral de tender met aandrijving word een moeilijk project.
De T18 1001 heeft ook al zijn bijzonderheden, maar het blijft natuurlijk een wens om de beide dames te hebben.
Van Gunther zijn er destijds ombouw setjes geweest voor de 38, de 18 is door Micro metakit en Trix fineart gemaakt, helaas
zijn de prijzen hier ook naar. :-\
Ik ben nog steeds denkende wat ik ga doen hier mee.
Wat ook nog een wens van me is, is de 03-193.
Misschien iets makkelijker te bouwen dan zo een turbine stoomlok.
Edward.