Heeft iemand ervaring met zgn "stay-alive" modules op digitale decoders ?
Je kan dat makkelijk zelf bouwen met een condensator, een weerstandje en een diode, maar je kan ook kant en klare modules kopen.
Volgens de fabrikanten gaan de gekochte modules langer mee dan een zelfbouw exemplaar omdat er wat "meer" in zit dan 2 extra componentjes.
Mijn grootste zorg is dat zo een module ook niet "te" krachtig mag zijn, want anders riskeer je dat een digitale trein rustig verder rijdt op een stuk rail met sleht contact en daardoor bvb een stop commando mist...
Alle ervaringen en tips zijn welkom. Ik zou het wel eens willen proberen om zelf te maken. Moeilijk is het niet en duur ook niet .
Ik heb er zelf nog geen ervaring mee, maar ik dacht dat het bij ESU het verschil zat in de programmeerbaarheid.
Met een ESU power pack zou je zonder problemen de CV kunnen wijzigen, Als je een zelf gemaakte power pack maakt moet je deze los koppelen om de CV's te wijzigen.
Ah dat wist ik niet thanks
Het pp van ESU (ook die van Lenz) is gebaseerd op een goldcap. Veel effectiever dan een elco, maar er is wat bijbehorende elektronica nodig. Je bouwt hem niet zomaar na.
Citaat van: Freek op 19 januari 2017, 20:50:45 PM
Ik heb er zelf nog geen ervaring mee, maar ik dacht dat het bij ESU het verschil zat in de programmeerbaarheid.
Met een ESU power pack zou je zonder problemen de CV kunnen wijzigen, Als je een zelf gemaakte power pack maakt moet je deze los koppelen om de CV's te wijzigen.
Maar dit mag voor dani geen probleem zijn in zijn grote loks , gewoon ergens een kleine switch je voorzien om de condensator uit te schakelen en hij kan dan wel de cv 's wijzigen
een reed switch N/C contact ergens aan de kant :-)
Alleen is dat het verschil dus niet. Kijk maar eens in de handleiding van de LokPilot. Daarin staat hoe je een gewone elco aan moet sluiten, maar het PowerPack heeft een aparte serie aansluitpads op de decoder. Zowel op de decoder als in het PowerPack zit elektronica die het mogelijk maakt van de 5,5 volt goldcaps gebruik te maken.
Het betekent ook niet dat de lok langer zal doorrijden op een stopsectie. Het PowerPack zorgt er ook voor dat de decoder naar de centrale kan blijven luisteren. Stoppen blijft stoppen.
inderdaad, en daarom is zelf een "stay alive pack" maken niet zo simpel.
Een gewone elco aansluiting is wat ik in eerste instantie bedoelde.
Als je de ruimte hebt: er zijn Gold Caps van 6,3V met 1F capaciteit. Diameter 21,5 bij 9,5mm dikte. Met z'n drieën in serie zit je dan op zo'n 19V werkspanning bij een capaciteit van 0,33F en dat is flink wat om de boel in beweging te houden.
Gr, Ben.
hangt ervan af wat je bedoeld met stay alive. Als je wil dat de loc gewoon over slechte kontakten gaat moet je een power pack plaatsen.Vrij duur.Bedoel je dat de decoder steeds bereikbaar moet zijn dan is een condensator met weerstand voldoende.
Dit geld voor de ESU decoders.
http://www.esu.eu/en/products/former-products/powerpack/
http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=58691.0
http://www.sbs4dcc.com/tutorialstipstricks/esuloksoundv40andselectkeepalive.html
Wat bedoel je met 'de decoder steeds bereikbaar'? Dat kun je toch nooit met een condensator oplossen? Als er slecht contact is zullen de commando's uit de centrale de decoder toch niet kunnen bereiken, dat werkt dan toch nog niet draadloos?
Dat is juist.
De condensator levert voldoende energie aan de decoder om nog een tijdje door te gaan met het laatst ontvangen datapakket tot het contact hersteld wordt en hij reageert op de nieuw ontvangen data.
Erik
Bij Gold+ decodertjes met USP wordt het signaal wel nog binnengenomen:
http://www.lenz-elektronik.de/media/USP-HD-720.mp4 (http://www.lenz-elektronik.de/media/USP-HD-720.mp4)
De onderbreking wordt dan gezien als een capaciteit die het hoogfrequente dcc-signaal
nog door laat. Pas op, dit geldt alleen voor de data, het vermogen om de motor en ledjes
te voeden moet wel degelijk uit zo'n powerpack komen.
Hoe dat bij ESU zit weet ik niet, maar het zou me verbazen mochten zij daar geen gelijkaardige
oplossing voor hebben.
Dat heeft dus niks te maken met de decoder 'bereikbaar houden', de decoder wordt een tijdje uit de elco met DC gevoed en wordt niet gereset, meer zit daar niet achter.
Dani sprak over lang doorrijden zonder enig contact en het missen van een stop comando, en dat los je nooit op met een elco.
euh, ik heb hier twee van die lenz-bakjes en die blijven wel bereikbaar hoor.
Je kan de lok omkeren van rijrichting, seinlichten schakelen, enz..
Overigens is dat bij 'testen' heel vervelend, je kan niet inschatten hoe normale
decoders zich zouden gedragen want aan het gedrag van die usp'ers kan je
wat slechte contacten betreft niks afleiden.
't Ja, ik weet niet hoe jij dat ziet, maar bereikbaar zijn, langdurig zonder contact zoals ik dacht dat Dani zei, dat kan volgens mij enkel draadloos...
Jij spreekt over een situatie waarbij er door slecht contact te weinig spanning is om de motor aan te sturen maar wel spanning genoeg om het digitaal signaal naar de decoder te sturen, maar dat is iets helemaal anders dan geen contact zoals ik het begrepen had.
even voor de goede orde, ik had het inderdaad over korte onderbrekingen van het contact door vuil spoor, wissel rijden fo andere oorzaak, of een spatje verf op het spoor of zo...
Dan krijg je ofwel knipperende lichtjes, haperende geluiden of gewoon stilstaande loks die je een handje moet helpen.
Daarover ging het in eerste instantie, dus nu ook weer niet dat ze 20 sekonden moeten door rijden of zo natuurlijk want dan zij ne sporen of wielen wel heeeel vuil.
Dani,
dan heb je mij wel op het verkeerde been gezet :-)
Want je schreef dat:
Citaat van: dani op 19 januari 2017, 11:26:08 AM
Mijn grootste zorg is dat zo een module ook niet "te" krachtig mag zijn, want anders riskeer je dat een digitale trein rustig verder rijdt op een stuk rail met sleht contact en daardoor bvb een stop commando mist...
Wat nooit kan bij even slecht contact, alleen bij zeer langdurig geen contact, want de centrale zendt immers repetitief de laatste snelheid van alle locs uit, dus pikt de loc dat na de stroomonderbreking weer op...
daarmee bedoelde ik dus dat als bvb de centrale uitvalt of je een noodstop maakt ...
Dan wordt er immers ook niks meer gestuurd op de rails.
Dat zijn dus 2 verschillende scenario's .
1. een korte onderbreking die je moet overbruggen tegen het knipperen of resetten
2. verlies van signaal waardoor alles moet stoppen (of toch niet te lang doorrijden)
Misschien was dat inderdfaad niet duidelijk uit mijn zin ....
Duidelijk, maar ben je er nu al uit, kopen of zelfbouw, en indien dit laatste hoe en wat precies?
Want dat was de vraag toch uiteindelijk.
Ik hou het voor mij zelf op een eenvoudige elco van 470 uF, op een TAMS LD-G-32 werkt dat afdoende, zelfs op mijn oud spul.
nee, ik ben er nog niet aan uit, want er zijn intussen alweer wat andere dingen gebeurd die mijn aandacht nodig hebben en het is te druk op 't werk...
Voorlopig hou ik nog alle optioes open.