Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => Ooit zal het klaar zijn... => Topic gestart door: Peter op 10 juni 2014, 16:04:50 PM

Titel: Treinstel 620-1
Bericht door: Peter op 10 juni 2014, 16:04:50 PM
Uit pure frustatie door het niet doorgaan van onze vakantie, door de stormschade,
ga ik beginnen aan een van mijn favoriete Belgische modellen en dat is de  620-1
De uitdaging is groot in elk geval, al was het alleen door de ramen en het interieur voor dit stel.

Alvast een eerste foto "VOOR" de eerste stap is gezet.

(http://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/Belgische%20modellen/620-1_zpsb0c9e584.jpg) (http://s7.photobucket.com/user/Peter74/media/Belgische%20modellen/620-1_zpsb0c9e584.jpg.html)
Titel: Re: Treinstel 620-1
Bericht door: marc goovaerts op 10 juni 2014, 16:33:27 PM
Het zijn in ieder geval heel mooie kappen om van te starten.
Titel: Re: Treinstel 620-1
Bericht door: chef garde op 10 juni 2014, 19:57:07 PM
Spannend!
Titel: Re: Treinstel 620-1
Bericht door: loco op 10 juni 2014, 21:02:53 PM
Peter,

Is dit een oude kap met chassis die je nog rechtreeks van Antoin De Winter hebt, of is het een nieuw afgietsel via MTE? Staat alles goed recht of moet je nog bijstellen?
Welke motorisatie ga je er voor gebruiken?
Titel: Re: Treinstel 620-1
Bericht door: Michiel op 11 juni 2014, 08:40:13 AM
Ik kijk ook uit naar dit bouwverslag.
Titel: Re: Treinstel 620-1
Bericht door: bekie op 11 juni 2014, 08:54:55 AM
Ook benieuwd.
Titel: Re: Treinstel 620-1
Bericht door: Gerolf op 12 juni 2014, 08:38:15 AM
Ik volg zeker ook  :P  8)
Titel: Re: Treinstel 620-1
Bericht door: Bolje op 12 juni 2014, 08:48:33 AM
Leuk om te volgen  :)
Titel: Re: Treinstel 620-1
Bericht door: Peter op 12 juni 2014, 15:13:50 PM
Het zijn inderdaad mooie kappen om mee te starten. Beide gegoten zonder luchtbellen in het gieten, dus volledig glad zonder fouten, behalve.....alleen de kappen zijn horizontaal wat krom getrokken. Als ik ze op een vlakke ondergrond leg is er in het midden een spleet van ongeveer 1,5 mm.
Eigenaardiger wijze zijn de aparte chassisplaten perfekt vlak.
Ik zal er dus mijn werk aan hebben om die kappen ook vlak te krijgen.
Een paar ogenblikken onderdompelen in heet water en daarna op een  vlakke ondergrond plaatsen met een plaatje van ongeveer 2 mm onder de snuit en dat een gewicht in het midden van de kap zodat ze een beetje doorbuigt in de omgekeerde richtin, en wachten tot het helemaal afgekoeld is zou een oplossing kunnen/moeten zijn.
Of heeft iemand een beter idee?
Titel: Re: Treinstel 620-1
Bericht door: Michiel op 12 juni 2014, 15:36:42 PM
Ik heb geen ervaring met het rechttrekken van harsmodellen. Mijn suggestie is dus maar wat het waard is.

Ik zou niet meteen experimenteren met het model zelf. Ik zou proberen om een strookje van dat materiaal (een braam of zo) te gebruiken om te bepalen op welke temperatuur het z'n interne spanning lost. Dus, het stukje opspannen in gebogen toestand (zodanig het terugveert wanneer het gelost wordt), en onderdompelen in een bad van vb 50°C, .... 80°C. Telkens uit halen, en zien of het z'n nieuwe vorm permanent heeft aangenomen bij het losmaken na afkoelen, zonder dat het gesmolten of uitgezakt is.

Daarna, zou ik het model volledig vlak opspannen (een plank of zo) en onderdompelen in het bad van geregistreerde temperatuur.

Maar nogmaals, ik ken er niets van. Ik verzin maar wat.  ;)
Titel: Re: Treinstel 620-1
Bericht door: SuSke op 13 juni 2014, 12:24:03 PM
@ Peter
Als je dat zo doet moet je zeker zorgen dat de wanden van de kap niet naar binnen of buiten gaan uitplooien. Het materiaal wil daar ook zijn "oorspronkelijke" (huidige) vorm houden. Dus toch ook even de onderkant van de kap dwars stabiliseren door een plaatje palsticard of iets degelijks.
Titel: Re: Treinstel 620-1
Bericht door: Huugooke op 13 juni 2014, 13:13:41 PM
Als dat materiaal resin is moet je ook nog maatregelen treffen voor de toekomst, als ge deze al recht krijgt.
Het afgewerkt product gaat ook nog beginnen "leven" onder invloed van allerlei factoren. Misschien een metalen binnenwerk?
Resin uit één stuk op deze lengte geeft altijd problemen.
Er is al wel geëxperimenteerd door toevoeging van metaalpoeder in het giethars, maar of dat werkte?
In elk geval veel succes en ik kijk uit naar het resutaat.
Titel: Re: Treinstel 620-1
Bericht door: Peter op 15 juni 2014, 10:50:09 AM
Denk dat ik de kappen en het bijpassende donorstel van Piko terug ga sturen naar de handelaar.
Wat ik ook probeer, ze zijn niet recht te krijgen.
Spijtig, want van model uit is het een prachtig stel.
Heb dus al een mailtje naar de handelaar in kwestie verstuurd, met de vraag om deze terug te nemen, nadat hij terug is uit verlof.
Titel: Re: Treinstel 620-1
Bericht door: GDE op 18 juni 2014, 00:00:51 AM
Dag Peter ,
Ik denk dat het dan nog mee valt als je kap maar 1,5mm krom staat . Zelf heb ik al heel lang een kit van het 3-delig dieselstel type 40 en deze is dan nog eens geplooid naar buiten toe , dus mn kappen worden dikker naar de.midden toe . Ze zitten vol met luchtbellen en tussen de ramen is op enkele plaatsen de hars gekraakt ! Sommige deuren zijn zelfs misvormt ! Het is echt niet om aan te zien . Ik had ook andere kappen gevraagd maar de kappen die er toen nog waren hadden hetzelfde probleem . Toch ben ik blij om dit speciaal model te hebben en hoop ik ooit om er een redelijk uitzien model van te kunnen maken ....  Het is een model die je niet veel tegen komt op een expo ofzo en die niet door een fabrikant wordt gemaakt . Iets bijzonders dus ;-) hopelijk zie je het toch nog zitten om je treinstel te maken ;-) groeten geert
Titel: Re: Treinstel 620-1
Bericht door: Michiel op 18 juni 2014, 09:00:16 AM
Wat jammer dat je de kappen niet recht krijgt. Zelfs die paar mm.

Niemand op het forum, specialisten in hars, die een methode kennen? ... Iemand?
Titel: Re: Treinstel 620-1
Bericht door: Steam.N op 18 juni 2014, 09:40:23 AM
Geen idee ...
Ben ook geïnteresseerd om een methode te kennen, want ooit heb ik het ook vlaggen ...
Titel: Re: Treinstel 620-1
Bericht door: Gerolf op 19 juni 2014, 05:15:02 AM
Mij lijkt inspannen en in een heet bad steken de beste methode.
Voor een zwaar vervormd model zal dat niet genoeg zijn, maar voor lichte verbuigingen lijkt het me haalbaar
Titel: Re: Treinstel 620-1
Bericht door: Peter op 19 juni 2014, 09:46:23 AM
Zogauw de handelaar uit verlof is gaan de kappen en het Piko donorstel stel terug naar de handelaar.
Of het zou moeten zijn dat iemand zich geroepen voelt....... ::)
Titel: Re: Treinstel 620-1
Bericht door: Peter op 20 juni 2014, 12:54:22 PM
Om misverstanden te vermijden:
Met het bericht hierboven bedoel ik niet dat iemand voor mij die kappen recht zou moeten maken, maar gewoonweg, indien er geinteresseerden zouden zijn, die mogen heel dat stel samen met het passende Piko treinstel overkopen voor dezelfde prijs die ik er voor betaalde.
Titel: Re: Treinstel 620-1
Bericht door: Rochevalien op 20 juni 2014, 18:54:54 PM
heb pm gestuurd ,nog geen antwoord gehad . PM verkeer werkt blijkbaar niet op dit forum. :-\
Titel: Re: Treinstel 620-1
Bericht door: Herwig op 20 juni 2014, 21:36:52 PM
Gerrit,
zie bovenste forumhoofdstuk:  "over dit forum"       "notificatiesysteem"         , denk 'k .... .
('k snap van deze digi-taal zo goed als niks, maar 'k vermoed dat het over de problemen met de PM/PB's  gaat ....)
Titel: Re: Treinstel 620-1
Bericht door: Stefan Appelmans op 24 juni 2014, 15:36:08 PM
Peter,
Ik heb alles herkeken en teruggelezen van de post.
Op de éérste foto schijnt alles "recht" te zijn, met de onderste witte gevel.
Ik heb je ook al gezegd dat het onderste van het voorste gedeelte van de kap, onder de "Chauffeur"normaal een beetje lager is dan de rest.
Meestal, als een lange kap "Bananeert", is dat in de tegenovergestelde situatie van de uwe, de uiterste gedeelten plooien naar boven... En dat is, vindt ik, veel lelijker dan met uw kap.
Het feit is dat het dak, met de resine, een beetje kan intrekken, als de resine zelfs zo weinig mogelijk intrekt. (en het onderste natuurlik niet...Bij U is het anders... Ik begrijp dat niet.

Nu, je hebt die kappen, en was ik in uw plaats zou ik die houden en zo ineensteken. Dat moet in het einde heel moeilijk en weinig zichtbaar zijn. En dat is een oprechte mooie  motorstel dat waarschijnlijk nooit nog zal hermaakt worden... Het "rechte" chassis moet al zeker het geheel helpen rechter trekken.

Ik heb er dus t'huis een "Made by Pederzoli" en het is recht. (De vooste stukken zijn lager...) Ik heb feitelijk nooit echt gekeken, maar was het krom zou ik het direct gezien hebben...

Maar dat is mijn idee dus. En jij doet wat je wilt...

Zeg me wat!
Titel: Re: Treinstel 620-1
Bericht door: Peter op 24 juni 2014, 17:00:49 PM
Hallo Stefan

Hierbij en foto van een van de kappen (de andere is bijna identiek (raamindeling een uitlaat)
Ik heb op de kap een 100% rechte stalen meetlat gelegd, gelijk met de moulure die normaal het lichtgroen van het donkergroen scheid.
Zoals je kan zien is er een verschil in het midden van ongeveer 1,5 mm
Wat ik ook probeer ...ik krijg ze niet recht.

(http://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/Zomaar/DSCN1319_zpsa6beb097.jpg) (http://s7.photobucket.com/user/Peter74/media/Zomaar/DSCN1319_zpsa6beb097.jpg.html)
Titel: Re: Treinstel 620-1
Bericht door: Huugooke op 24 juni 2014, 17:10:09 PM
Ik heb met mijn geveltjes, die al enkele jaren in een doos zaten, hetzelfde ondervonden. Onder druk zijn ze scheefgetrokken.
Misschien krijg je ze recht door ze onder druk te zetten met een gewicht en dan heel veel geduld te hebben!
Ik zou met een paar stevige latten een harnas rond de zijden maken, het interieur opspannen zodat de wanden niet naar binnen kunnen buigen, en dan met een passende lat het dak onder druk zetten, en wachten..
Titel: Re: Treinstel 620-1
Bericht door: Stefan Appelmans op 24 juni 2014, 18:07:41 PM
Citaat van: Peter op 24 juni 2014, 17:00:49 PM
Hallo Stefan

Hierbij en foto van een van de kappen (de andere is bijna identiek (raamindeling een uitlaat)
Ik heb op de kap een 100% rechte stalen meetlat gelegd, gelijk met de moulure die normaal het lichtgroen van het donkergroen scheid.
Zoals je kan zien is er een verschil in het midden van ongeveer 1,5 mm
Wat ik ook probeer ...ik krijg ze niet recht.

(http://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/Zomaar/DSCN1319_zpsa6beb097.jpg) (http://s7.photobucket.com/user/Peter74/media/Zomaar/DSCN1319_zpsa6beb097.jpg.html)

Ja, met de lat is het natuurlijk meer zichtbaar...  :(
Titel: Re: Treinstel 620-1
Bericht door: Rochevalien op 24 juni 2014, 18:46:46 PM
Ben deze zondag eens op bezoek geweest bij Peter en inderdaad de kappen staan goed krom .Het valt pas goed op als je langs de ramen langs kijkt of als je er een lat naast legt.
Je zou dat kunnen proberen recht te krijgen door onder het dak een stalen lat of een profiel te monteren .
Dat zou dan moeten vast gezet worden met  verzonken schroeven door het dak heen :o :o
Uiteraard moet de kap eerst terug zacht gemaakt worden in warm water om dan onmiddellijk daarna het profiel te monteren.
Daarna is het bang afwachten wat dit gaat geven. :o :o
Een versteviging binnen in de kap zou ik ook sterk aanbevelen tijdens dit proces.
Dit alles is echter maar een denkpiste en berust niet op ervaring met dit probleem.

Heel jammer allemaal want dit is echt een mooi treinstel .
Titel: Re: Treinstel 620-1
Bericht door: Michiel op 24 juni 2014, 19:27:32 PM
Die kap staat inderdaad wel erg bol. Wat zonde!

Ik heb eens op internet liggen zoeken naar methodes, en wat steeds weer terug komt is heet water, net niet kokend (60°C tot 80°C).

Eén verhaal (over een krom zwaard uit hars) was dat onderdompelend in het water het zwaard terug zijn oorspronkelijke vorm kreeg, zonder extra te moeten buigen of opspannen.

Heb je al met heet water geprobeerd? In een frame licht opspannen en onderdompelen in heet water? Het is een steeds terugkerende tip.
Titel: Re: Treinstel 620-1
Bericht door: Stefan Appelmans op 24 juni 2014, 20:16:58 PM
(http://i320.photobucket.com/albums/nn333/titfom/DSCN0087_zpsea45d48a.jpg) (http://s320.photobucket.com/user/titfom/media/DSCN0087_zpsea45d48a.jpg.html)

Een foto van "mijn" 620 (of 652).
Je ziet dat er ook een verschil is, moeilijk te beseffen met al de verluchters op het dak. Een kleine mm, maar toch. In de zelfde kant dan bij U. Wat er ook is, de midden bogie is een beetje lager dan de anderen (dat kan ik gemakkelijk oplossen) verschil ook tussen de oorspronkelijke Mehano aangedreven wielen (een goede 11,5 mm) en de losse Roco wielen,(11mm). Maar als het rijdt merkt men dat bijna niet op... Te veel zult je zeggen.  ;)
Ik ga het toch veranderen, verbeteren...  ;)
Peter, ik zou de kappen houden. Er kan zeker een oplossing gevonden worden. BVB met een lange stang dat duwt of trekt gelijk op een guitar! Ik ga daar een beetje aan denken en op werken.
Is er een wand aan de middenstukken van de 2 kappen?
Titel: Re: Treinstel 620-1
Bericht door: Stefan Appelmans op 24 juni 2014, 20:23:35 PM
Ja, il heb op uw fotos gezien dat er een wand is, later weg te snijen. Nu niet.
Met iets in zachte spanning, lang genoeg, in de zon bvb, zou het moeten teminste verbeteren.
Titel: Re: Treinstel 620-1
Bericht door: Stefan Appelmans op 24 juni 2014, 20:57:02 PM
(http://i320.photobucket.com/albums/nn333/titfom/535_001_zps8458d3ff.jpg) (http://s320.photobucket.com/user/titfom/media/535_001_zps8458d3ff.jpg.html)
De deuren en dat allemaal is ook anders...
Titel: Re: Treinstel 620-1
Bericht door: Peter op 25 juni 2014, 10:00:50 AM
Ondanks het feit dat dit volgens mij het mooiste treinstel is dat ooit in Belgie heeft gereden (veel mooier dan de tweetje, duikbril enz)
kan ik het echt niet meer opbrengen om daar nog verder tijd in te steken.
Daarom, als er geen kandidaat overnemers zijn voor de belachelijk lage prijs die ik er voor betaald heb, gaat hij zo gauw de handelaar terug is, retour.
Titel: Re: Treinstel 620-1
Bericht door: Steam.N op 25 juni 2014, 10:24:34 AM
Peter, een (waarschijnlijk stupied) idee:
Kun je van je kappen geen siliconenmal maken, en een nieuw giethars copie gieten?
En vóór de kappen volledig uitgehard zijn, uit de siliconen buitenmal halen, en rechten (door op de juiste plaatsen gewicht te plaatsen)?
Lijkt me haalbaar ...
Titel: Re: Treinstel 620-1
Bericht door: Dirky op 25 juni 2014, 10:25:37 AM
'k Heb je een berichtje gestuurd Peter...
Titel: Re: Treinstel 620-1
Bericht door: Peter op 25 juni 2014, 12:31:11 PM
Het model is gereserveerd.