Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => Algemene praktijkvragen => Topic gestart door: Marc Treintjes op 19 maart 2015, 16:11:45 PM

Titel: Dubbel traktie !!!
Bericht door: Marc Treintjes op 19 maart 2015, 16:11:45 PM
Modelspoorvrienden,

volgende vraag, om in dubbel traktie te rijden, met twee identieke loc's, hoe moet je dan je decoders programmeren, de beide loc hetzelfde nummer geven, kom je met één fout melding op de multimaus.

Wie weet hier raad mee?? ;)
Grt Marc.
Titel: Re: Dubbel traktie !!!
Bericht door: knibbelknabbel op 19 maart 2015, 16:30:06 PM
Hangt af van je digitaal systeem. Bij de intellibox is er een aparte functie waarbij je 3 locs als multiple traktie kan instellen. Hetzelfde decoderadres geven werkt bij de meeste digitale systemen niet...

Let wel, je kan dezelfde loks hebben, en dezefde decoders met dezelfde instellingen, maar toch kan de ene lok meer/minder trekken dan de andere...



Titel: Re: Dubbel traktie !!!
Bericht door: Marc Treintjes op 19 maart 2015, 16:41:20 PM
Joeri,

bedankt voor de reactie, zal het eens doornemen, zou graag met 2x 5939 in dubbel traktie rijden, mooi twee dezelfde loc na elkaar.

Ik rij digitaal met Multimaus van Roco. Vind ik nu nog oke, later misschien via ESU- controller, maar dat is toekomst muziek.

Ben bezig met een automatische overweg aan het maken nu. Ook twee helixen gemaakt nu nog inbouwen in de baan.
Volg op de voet ook uw nieuwe project, echt super.
Grt Marc.
Titel: Re: Dubbel traktie !!!
Bericht door: dani op 19 maart 2015, 17:06:39 PM
als je identieke loks hebt, dan kan je ze allebei APART hetzelfde adres geven met de multimaus.  ( CV 1 waarde XX schrijven op beide loks)

Dus 1 voor 1 op het spoor,  CV1 programmeren en dan er af.


Daarna zet je 1 van beide loks op het spoor,  maakt een lko aan in de Multimaus met nummer XX, test dat, en zet dan de tweede er bij. 
Tadaaa, dat zou moeten werken  (trouwens ook bij andere centrales).


Meer geavanceerde centrales hebben echter de mogelijkheid om elke loko apart een adres  (verschillend) te geven, dan de nslheidscurve af tes tellen en dan een dubbeltraktie te maken op centrale.
Titel: Re: Dubbel traktie !!!
Bericht door: Marc Treintjes op 19 maart 2015, 17:12:32 PM
Dani,

gaan we eens proberen later, moet eerst nog 2 decoders erin plaatsen,
alvast bedankt voor de info.

Dan mag ik deze nieuwe decoders identiek laten programmeren voor beide loc's, en hetzelfde adres geven.

Mercikes !!!  ;)
Titel: Re: Dubbel traktie !!!
Bericht door: Rangeerduivel op 19 maart 2015, 18:10:54 PM
Ik vraag me af waarom je decoders moet 'laten' programmeren?
Dat doe je toch zelf met de MM!
Je zet beide loc's tegelijkertijd op een programmeerspoor(NIET op de baan waar ook andere loc's staan!!!) en programmeert 1 X,
CV 1 locadres
CV 3 Optreksnelheid
CV 4 Afremsnelheid
CV 5 max snelheid
Meer is niet nodig op voorwaarde dat het twee identieke loc's zijn en ook twee identieke decoders.
Je zet in de bibliotheek van de MM het nr van één van de 2 loc's
Als je ze na dit,beide op de baan zet gaan ze met hetzelfde adres allebei hetzelfde doen.
Niets zo simpel
Wat jij gedaan hebt is bvb loc 5939 adres 59 gegeven,en dan bvb loc 5950 ook adres 59,dan krijg je foutmelding "ERR10",
dwz dat er reeds een loc op dit adres staat(dus in het geval van het voorbeeld loc 5939)

;)
Titel: Re: Dubbel traktie !!!
Bericht door: Marc Treintjes op 19 maart 2015, 18:17:10 PM
Rudy,

hij zijt één crack, super man, dikke duim.

Zo gaat het zeker lukken.
grt marc.
Titel: Re: Dubbel traktie !!!
Bericht door: Rangeerduivel op 19 maart 2015, 18:20:02 PM
Citaat van: Marc Treintjes op 19 maart 2015, 18:17:10 PM
Rudy,
gij zijt één crack, super man, dikke duim.

Niet overdrijven hé ;D ;D
Ik heb het op die manier gedaan met 2 Mehano 77ers met sound en het werkt perfect...

Er bestaat dan ook nog de mogelijkheid om met de MM 2 loc's een apart adres te geven wanneer ze alleen rijden(dus niet in dubbeltractie)en toch hun gezamelijk dubbeltractie-adres te laten behouden,maar dat is zelfs voor mij iets te ingewikkeld  :-\

;)
Titel: Re: Dubbel traktie !!!
Bericht door: OlivierV op 19 maart 2015, 19:27:15 PM
Zorg dat ze gelijk afgeregeld zijn.

Dan kan je, ofwel met de 2 locs op hetzelfde adres rijden.
Oftewel met de POM (programming on track) modus van je multimaus in CV19 het dubbeltractie adres ingeven, dit doe je dan per loc. Rijden gebeurt via het dubbeltractieadres, bediening van functies via het gewone adres. Klaar met in dubbeltractie rijden, zet dan CV 19 terug op 0 en je locs kunnen mooi van elkaar weer wegrijden.

Verder ook eens googlen op dubbeltracie met POM modus, er staat daar wat over in de encyclopedie op beneluxspoor. (uitgebreidere uitleg dan mijn beknopte handleiding over dit gegeven).

Groetjes.
Titel: Re: Dubbel traktie !!!
Bericht door: NielsVV op 19 maart 2015, 20:02:42 PM
Werkt multitractie dan goed bij modelspoor? Want beide locs krijg je toch nooit perfect gelijk lopend, waardoor de ene of de andere altijd wat zal liggen duwen/trekken en je zo meer slijtage op je wielen en antislipbandjes krijgt.

Of heb ik het mis?
Titel: Re: Dubbel traktie !!!
Bericht door: OlivierV op 19 maart 2015, 20:05:19 PM
Citaat van: NielsVV op 19 maart 2015, 20:02:42 PM
Werkt multitractie dan goed bij modelspoor? Want beide locs krijg je toch nooit perfect gelijk lopend, waardoor de ene of de andere altijd wat zal liggen duwen/trekken en je zo meer slijtage op je wielen en antislipbandjes krijgt.

Of heb ik het mis?
Ik heb ook een tijdje bezig geweest, de uiteindelijke snelheid krijg je wel makkelijk gelijk, maar de op en aftrek volledig gelijk krijgen is wat moeilijker. Maar op en aftrekken duurt slechts een minuut of minder, pakweg een goede 3-4 meter.

Om de maximale snelheid gelijk te krijgen, een rondje leggen, afstand tussen de 2 locs meten vb een meetlat, dan enkele ronden laten rijden en nadien nog eens meten, bijregelen, hetzelfde tot het gelijk is.
Titel: Re: Dubbel traktie !!!
Bericht door: loebaske op 19 maart 2015, 20:07:28 PM
als je altijd in dubbeltraktie gaat rijden is het simpel, motor er uitgooien of een tandwieltje weg nemen, doe dat altijd.... minder kost aan een decoder die er niet hoeft in te zitten, geen gezever over de zelfde instelling en min. kans om één of andere motor kapot te maken.

Dubbeltraktie is gewoon voor de show, want een gewone loc trek ongeveer 80 wagons, dus wie gaat dat doen ( ja, ikke was als test als de sporen perfect lagen en alles door de bochten gesleept werd zonder kantelen of slippen)
Titel: Re: Dubbel traktie !!!
Bericht door: Frank_N op 19 maart 2015, 20:35:45 PM
Citaat van: loebaske op 19 maart 2015, 20:07:28 PM
als je altijd in dubbeltraktie gaat rijden is het simpel, motor er uitgooien of een tandwieltje weg nemen, doe dat altijd....

Mijn idee.......Eric ;)
Bij analoog is het met dezelfde lok's al helemaal geen probleem. Scheelt sloopwerk.
Tenzij je met digitaal een enorme sleep wil gaan trekken......
Titel: Re: Dubbel traktie !!!
Bericht door: Rangeerduivel op 19 maart 2015, 21:13:31 PM
Citaat van: NielsVV op 19 maart 2015, 20:02:42 PM
Werkt multitractie dan goed bij modelspoor? Want beide locs krijg je toch nooit perfect gelijk lopend, waardoor de ene of de andere altijd wat zal liggen duwen/trekken en je zo meer slijtage op je wielen en antislipbandjes krijgt.

Of heb ik het mis?

Daarom is het belangrijk;
2 dezelfde loc's
2 dezelfde decoders
en 2X dezelfde CV waarden!

;)

Titel: Re: Dubbel traktie !!!
Bericht door: tunnelmotor2000 op 20 maart 2015, 17:18:39 PM
Man, man wat lees ik hier???
Het is gewoon een kwestie van alle lokomotieven gelijk af te stellen, niks meer, niks minder en neemt wat tijd in beslag.
Verder is het gelijk stellen van CV's helemaal geen reden waarom 2 verschillende loks zouden lekker tesamen bollen. Wil je dubbel- of meervoudige traktie dan is er werk aan.
Bij mij rijden m'n 50 lokomotieven perfekt samen. Grote lokomotief, kleine lokomotief het werkt. Wat doe ik niet: rangeerlokomotieven laten samen rijden met baanlokomotieven, daar is het optrekken en afremmen TE verschillend en dus not done. En ja ik durf een lokmotief aan kop en aan staart van trein in dubbel laten rijden zonder dat de ganse reutemeteut uit de bochten word geduwd. Op expo zelfs met lokomotieven in het midden en ook zonder de minste problemen.
Titel: Re: Dubbel traktie !!!
Bericht door: centauri167 op 20 maart 2015, 19:15:32 PM
Citaat van: tunnelmotor2000 op 20 maart 2015, 17:18:39 PM
Man, man wat lees ik hier???
Het is gewoon een kwestie van alle lokomotieven gelijk af te stellen, niks meer, niks minder en neemt wat tijd in beslag.
Verder is het gelijk stellen van CV's helemaal geen reden waarom 2 verschillende loks zouden lekker tesamen bollen. Wil je dubbel- of meervoudige traktie dan is er werk aan.
Bij mij rijden m'n 50 lokomotieven perfekt samen. Grote lokomotief, kleine lokomotief het werkt. Wat doe ik niet: rangeerlokomotieven laten samen rijden met baanlokomotieven, daar is het optrekken en afremmen TE verschillend en dus not done. En ja ik durf een lokmotief aan kop en aan staart van trein in dubbel laten rijden zonder dat de ganse reutemeteut uit de bochten word geduwd. Op expo zelfs met lokomotieven in het midden en ook zonder de minste problemen.

Jean_marie, vind je post heel interessant, maar kan je misschien wat meer uitleg geven over hoe je juist al je locomotieven gelijk afstelt ?
Titel: Re: Dubbel traktie !!!
Bericht door: Rangeerduivel op 20 maart 2015, 20:01:29 PM
Citaat van: tunnelmotor2000 op 20 maart 2015, 17:18:39 PM
Verder is het gelijk stellen van CV's helemaal geen reden waarom 2 verschillende loks  zouden lekker tesamen bollen.

Je spreekt jezelf een beetje tegen,
ik had wel degelijk vermeld;2 gelijke loc's en 2 gelijke decoders!
Citaat van: Rangeerduivel op 19 maart 2015, 21:13:31 PM
Citaat van: NielsVV op 19 maart 2015, 20:02:42 PM
Werkt multitractie dan goed bij modelspoor? Want beide locs krijg je toch nooit perfect gelijk lopend, waardoor de ene of de andere altijd wat zal liggen duwen/trekken en je zo meer slijtage op je wielen en antislipbandjes krijgt.

Of heb ik het mis?

Daarom is het belangrijk;
2 dezelfde loc's
2 dezelfde decoders
en 2X dezelfde CV waarden!

;)



Titel: Re: Dubbel traktie !!!
Bericht door: SuSke op 21 maart 2015, 00:15:14 AM
Er bestaan geen 2 gelijke locs  ;) Er is ergens wel iets dat elektromechanisch niet helemaal hetzelfde is (zelfs bij serieproductie) en dat heeft zijn invloed op het rijgedrag van elke loc.
Om die elektromechanische verschillen te compenseren moet je dus een heleboel fijn afregelen en dat is een heleboel werk.
Titel: Re: Dubbel traktie !!!
Bericht door: ceuleer op 21 maart 2015, 00:53:22 AM
Je hebt gelijk Suske, en wat Rudy vertelt met 2 dezelfde loco's, met dezelfde decoder en dezelfde cv's, dat werkt bij mij ook redelijk goed. Ik heb de laatste tijd wat geëxperimenteerd met meerdere loco's in multi-tractie te laten rondrijden, en dan nog loksound decoders samen met lokpilot decoders in multi-tractie.
De verschillen zijn bij 2 dezelfde loco's bijna verwaarloosbaar, dus als ze aan mekaar hangen, de éne zal wat harder trekken of duwen dan de andere, maar een echt probleem heb ik er nog niet mee gehad.
Wanneer ze tijdens de test los achter mekaar rijden met bv. een afstand van 20 cm, en ze dan enkele cm korter bij of van mekaar weglopen op meerdere meters, dan valt het blijkbaar toch goed mee.
Het wordt alleen link wanneer je bv. een loksound(pilot) v3 met een loksound(pilot) v4 gaat koppelen, de cv's 3-4-5 hebben bij de v3 maar 65 stappen en de v4 heeft 256 stappen, dan wordt het testen en nog eens testen.
Ik regel cv 2-5-6 met de lokprogrammer via de snelheidscurve, zo vergelijk ik de grafieken tussen de v3 en de v4, probeer ze zoveel mogelijk dezelfde vorm te geven, en dan testen en bijregelen, enz. tot ze zo goed mogelijk samen rijden.
Met enkele loco's met verschillende decoders ben je toch gemakkelijk een avondje zoet, dan spreken we nog niet van verschillende modellen of fabrikanten samen te laten rijden.  ;)
Titel: Re: Dubbel traktie !!!
Bericht door: OlivierV op 21 maart 2015, 12:38:47 PM
Citaat van: SuSke op 21 maart 2015, 00:15:14 AM
Er bestaan geen 2 gelijke locs  ;) Er is ergens wel iets dat elektromechanisch niet helemaal hetzelfde is (zelfs bij serieproductie) en dat heeft zijn invloed op het rijgedrag van elke loc.
Om die elektromechanische verschillen te compenseren moet je dus een heleboel fijn afregelen en dat is een heleboel werk.
Zeker, ik heb zo eens een tijdje zitten spelen om mijn Roco 5315 en 5206 in dubbeltractie te zetten. Je mag eens raden hoe lang het geduurd heeft eer ze een beetje gelijk reden.
Titel: Re: Dubbel traktie !!!
Bericht door: loebaske op 21 maart 2015, 12:51:22 PM
allé gasten, gooi daar gewoon het tandwiel eruit, motor afkoppelen (draadje er af solderen) gedaan met miserie en goedkoop, geen decoder nodig...en zij maar zeker dat de loc die de traktie voor zijn rekening neemt meer dan voldoende trekkracht heeft...met een sleep achter zich....

Maar soit, waar maak ik me druk in...is jullie probleem....pfffff
Titel: Re: Dubbel traktie !!!
Bericht door: Rangeerduivel op 21 maart 2015, 13:00:02 PM
Citaat van: loebaske op 21 maart 2015, 12:51:22 PM
allé gasten, gooi daar gewoon het tandwiel eruit, motor afkoppelen (draadje er af solderen) gedaan met miserie en goedkoop, geen decoder nodig...en zij maar zeker dat de loc die de traktie voor zijn rekening neemt meer dan voldoende trekkracht heeft...met een sleep achter zich....

Ik heb dat ook ooit nog toegepast Eric,
het is inderdaad een eenvoudige en goeie oplossing,maar het is niet zo ideaal als je met sound werkt,
2X sound in een dubbeltractie is gewoon leuker! 8)

;)
Titel: Re: Dubbel traktie !!!
Bericht door: ceuleer op 21 maart 2015, 13:01:38 PM
Omdat ik bepaalde loco's in Multi-tractie wil laten rijden wil niet zeggen dat ze nooit meer alleen zullen rijden hé.
Titel: Re: Dubbel traktie !!!
Bericht door: Rangeerduivel op 21 maart 2015, 13:33:49 PM
Citaat van: ceuleer op 21 maart 2015, 13:01:38 PM
Omdat ik bepaalde loco's in Multi-tractie wil laten rijden wil niet zeggen dat ze nooit meer alleen zullen rijden hé.

Inderdaad Gunter,

zie post 8,
en met afgekoppelde motor en verwijderde tandwielen zoals Eric zegt lukt dat niet zo goed!

;)
Titel: Re: Dubbel traktie !!!
Bericht door: ceuleer op 21 maart 2015, 13:54:44 PM
Dat is het plezier van een Ecos Rudy, elke loc heeft zijn eigen adres, in het beginscherm van de ecos kan je via het lockeuze-pictogram een multi-tractie aanmaken met de te koppelen loco's.
Wanneer dit gebeurt is, dan kan je via de loc-bibliotheek de multi-tractie kiezen voor de linker of rechter regelaar, en alle loco's in de multi-tractie worden samen gestuurd.
Wil je nu een loc uit deze multi-tractie alleen laten rijden, dan geef je de rijregelaar met de multi-tractie vrij, en selecteert de loc apart in de loc-bibliotheek, zo kan die terug alleen zijn werk doen.  :)
Titel: Re: Dubbel traktie !!!
Bericht door: ERVIN op 21 maart 2015, 14:41:47 PM
Hier moet ik ons loebaske toch een beetje tegenspreken hoor , mijn 77ers rijden hier altijd in tractie , omdat 1 loc de gesleepte last anders niet op de helling krijgt , dus als je achter de loc een andere loc , zonder aandrijving , hangt dan lukt het niet , bij mij dienen de dubbele tracties dus zoals in het " echt" , om de zware last vlot te kunnen trekken.

(http://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/1776_zpsszwwx8vg.jpg) (http://s24.photobucket.com/user/ervingti/media/1776_zpsszwwx8vg.jpg.html)

(http://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/mijn%20baan/1858_zpsa0bu9biw.jpg) (http://s24.photobucket.com/user/ervingti/media/mijn%20baan/1858_zpsa0bu9biw.jpg.html)

(http://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/mijn%20baan/DSC_0028_zps269a3e56.jpg) (http://s24.photobucket.com/user/ervingti/media/mijn%20baan/DSC_0028_zps269a3e56.jpg.html)
Titel: Re: Dubbel traktie !!!
Bericht door: SuSke op 21 maart 2015, 14:55:10 PM
Citaat van: ceuleer op 21 maart 2015, 13:01:38 PM
Omdat ik bepaalde loco's in Multi-tractie wil laten rijden wil niet zeggen dat ze nooit meer alleen zullen rijden hé.

+1

Citaat van: ceuleer op 21 maart 2015, 13:54:44 PM
Dat is het plezier van een Ecos Rudy, elke loc heeft zijn eigen adres...

Kan met de meeste centrales. Op de club doen we dat met een Lenz centrale tot 11 locs achter elkaar. Voordeel is ook dat je elke loc log afzonderlijk kan benaderen voor het bedienen van de diverse functies.
Titel: Re: Dubbel traktie !!!
Bericht door: C.B. op 21 maart 2015, 14:58:17 PM
Bij mij heeft ook elke loc zijn eigen decoder en adres.
Eerst van iedere loc apart met iTrain ,  de snelheid ijken , en dan gewoon via het scherm de gewenste locomotieven  samenvoegen.
Ook hier geen problemen van reacties in de trein.

Voor de rest deel ik de mening van Erwin , want ik zit juist met dezelfde situatie.
Titel: Re: Dubbel traktie !!!
Bericht door: bollen neus op 21 maart 2015, 15:09:55 PM
Ik ben maar een boerke uit Kemzeke maar de dubbel tractie die ik al heb gebouwd zijn allemaal analoog ( ondertussen zijn dat er al 5 en zelfs 3 tripels bij) en daar gaat het ook prima mee hoor.
Den Eric.

en tripel is geen bier zie het jullie al peizen.
Titel: Re: Dubbel traktie !!!
Bericht door: OlivierV op 21 maart 2015, 17:41:24 PM
Citaat van: SuSke op 21 maart 2015, 14:55:10 PM
Citaat van: ceuleer op 21 maart 2015, 13:01:38 PM
Omdat ik bepaalde loco's in Multi-tractie wil laten rijden wil niet zeggen dat ze nooit meer alleen zullen rijden hé.


+1

Citaat van: ceuleer op 21 maart 2015, 13:54:44 PM
Dat is het plezier van een Ecos Rudy, elke loc heeft zijn eigen adres...

Kan met de meeste centrales. Op de club doen we dat met een Lenz centrale tot 11 locs achter elkaar. Voordeel is ook dat je elke loc log afzonderlijk kan benaderen voor het bedienen van de diverse functies.

Gaat zelfs met de multimaus met de fameuze pom modus (met het excuus van het feit dat je niet altijd in dubbeltractie wil rijden), moeten de locs wel goed afgeregeld zijn. ;)

https://flic.kr/p/oRRfJq (https://flic.kr/p/oRRfJq)
Titel: Re: Dubbel traktie !!!
Bericht door: tunnelmotor2000 op 21 maart 2015, 19:24:59 PM
Hier een beetje uitleg:
Ik regel alle lokomotieven zo af dat ze op volle, halve en kwart snelheid identiek rijden, gewoon op recht stuk spoor en met chrono. Zo moeten ze op maximum snelheid 6 seconden rijden over 150cm. Komt ongeveer overeen met 80km/u en voor goederentreinen is dat een prima snelheid. Ik weet het het kan beter en preciezer kan door gebruik te maken van detectie gekoppeld aan een elektronische chrono maar het werkt.
Ik heb van een bepaald type lokomotief 5 exemplaren waarvan geen enkele dezelfde instellingen heeft qua motor regeling. Noem het gerust het werken van de toleranties in de motor en het drijfwerk.
Over motorloze lokomotieven kan ik kort wezen: weg met die onzin!