Een Belgisch baantje dus uiteindelijk ook maar een draadje hier gestart. Ik lees al een aantal jaren mee op dit forum maar heb nog geen bouwtopic, bij deze dus.
Ik bouw sinds een klein jaar aan een Belgische module die deel uit maakt van het gezelschap Modulebaan.nl. De naam van de baan verklapt het thema eigenlijk al; Charleroi – Route de Mons. De combinatie van grote metrostations waar 2 keer per uur een trammetje van het formaat dorpstram komt, te midden van grote bedrijfshallen en staalconstructies van de grotendeels gesloten staalindustrie levert fascinerende beelden op. De Route de Mons met het station Providence vormt zo'n beetje het epicentrum van mijn inspiratie.
De bak heeft een (standaard)formaat van 120x56cm en daarmee wordt het uitbeelden van een grote staalfabriek en een trambaan zo een beetje een onmogelijke opgave. Door het maken van uitsnedes van gebouwen en kenmerkende zaken te laten terugkomen hoop ik de sfeer toch te kunnen pakken en een geloofwaardig baantje neer te kunnen zetten.
Het (oorspronkelijke) ontwerp
(https://live.staticflickr.com/65535/49673474668_13bff013ec_h.jpg) (https://flic.kr/p/2iFtxqq)
MBCH-00 (https://flic.kr/p/2iFtxqq) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
Doorgaande dubbelsporige hoofdbaan met een tramviaduct dat tussen de gebouwen door slingert. Tussen de gebouwen van de staalindustrie liggen ook nog wat sporen zodat er onafhankelijk van de treinbewegingen op het hoofdspoor altijd bewging op de module is. Links verdwijnt de trambaan in de aanzet van een station, rechts gaat deze achter de gebouwen schuil. Rechts vooraaan, tussen de spoorbaan en de weg, komt nog een rijtje huizen om de doorgang van de sporen weg te werken.
Omdat ik al een jaartje bezig ben doe ik hier even een samenvatting in foto's met kort onderschrift. Vanaf nu zal ik de bouw hier actueel bijhouden.
(https://live.staticflickr.com/65535/49673474983_24a6ba6967_h.jpg) (https://flic.kr/p/2iFtxvR)
MBCH-13 (https://flic.kr/p/2iFtxvR) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
Het tramviaduct heb ik laten laseren in MDF (1, 2 en 3mm). Eigen ontwerp en tekening.
(https://live.staticflickr.com/65535/49674017611_865ac546bd_h.jpg) (https://flic.kr/p/2iFwjPv)
MBCH-24 (https://flic.kr/p/2iFwjPv) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50222959337_1a19a6deaa_h.jpg) (https://flic.kr/p/2jw2N52)
MBCH-42 (https://flic.kr/p/2jw2N52) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
Vooraan op de baan, tussen de weg en de spoorbaan geklemd komen een huis en een café. Beide zelfbouw uit 0,5mm styreen.
(https://live.staticflickr.com/65535/49674297837_bfc8691cb9_h.jpg) (https://flic.kr/p/2iFxL7Z)
MBCH-40 (https://flic.kr/p/2iFxL7Z) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
Overzicht van de baan met de grote gebouwen als mock-up in golfkarton. De inspiratiefoto voor het huis hangt aan de baan.
(https://live.staticflickr.com/65535/50222079948_797c06ffa4_h.jpg) (https://flic.kr/p/2jvXhE9)
MBCH-55 (https://flic.kr/p/2jvXhE9) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
De grote loods links op de baan heeft een basis van 4mm multiplex waarop muurplaten van Auhagen zijn gelijmd. Ook het dak heeft deze platen.
(https://live.staticflickr.com/65535/50222730286_80c42f1d45_h.jpg) (https://flic.kr/p/2jw1BYS)
MBCH-76 (https://flic.kr/p/2jw1BYS) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
Achtergrond gebouw-1 heeft ook een basis van multplex met daarop kozijnen (zelf gesneden) en baksteenplaat.
(https://live.staticflickr.com/65535/50222950732_d1d910fc95_h.jpg) (https://flic.kr/p/2jw2KvE)
MBCH-89 (https://flic.kr/p/2jw2KvE) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
Laatste gebouw voor de achtergrond is weer ietsje groter. Het gebouw krijgt een stalen skelet dat is ingevuld met baksteen. Het staalwerk bestaat uit styreenstrips waar tussen weer de bekende Augagen baksteenplaten komen.
(https://live.staticflickr.com/65535/50222951117_3427a0687f_h.jpg) (https://flic.kr/p/2jw2KCi)
MBCH-84 (https://flic.kr/p/2jw2KCi) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
Ondertussen bouw ik ook nog aan een LRV in styreen, want er moet wel iets over het viaduct pendelen. Eigen ontwerp en bouw, op een Roco-onderstel.
Meer foto's op mijn Flickr, en vragen staat uiteraard vrij. Wordt vervolgd!
Marc
Gaan we volgen. Ziet er goed uit.
Erik
Mooi project. Dit is hier zeker op zijn plaats. Bedankt om het te delen. Zou het kunnen dat de styreenplaat van het trammetje in opbouw met de cameo snijplotter is gesneden?
Zeer interessant gegeven. Iets nieuw en interessant om te volgen :)
hoi. :P
Ferm project - dat we met plezier volgen 8)
Citaat van: PeterVG op 14 augustus 2020, 16:40:53 PM
Zou het kunnen dat de styreenplaat van het trammetje in opbouw met de cameo snijplotter is gesneden?
Ik gebruik de Cricut Explore Air 2, een soortgelijke snijplotter.
Ook de wanden van het café/woonhuis zijn daarmee gesneden.
Één laag voor de kozijnen en daarop een tweede laag voor de buitengevel:
(https://live.staticflickr.com/65535/49674296952_b29c0e2d52_h.jpg) (https://flic.kr/p/2iFxKRJ)
MBCH-35 (https://flic.kr/p/2iFxKRJ) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
Nadelen van deze plotter zijn dat hij 0,5mm styreen niet volledig door snijdt waardoor nabehandeling met een scalpel nog nodig is, en de software die alleen kleine tekeningen aan kan. De tekeningen van het huis is daardoor al gesplitst in iets van 6 plots. Voordeel is uiteraard de strakke maatvoering, iets wat mijn 100% met de hand niet zou lukken.
Citaat van: Gerolf op 15 augustus 2020, 09:35:12 AM
Ferm project - dat we met plezier volgen 8)
Inderdaad.
mooi! de moeite om te volgen.
De stoep voor het woonhuis/café komt ook uit de snijplotter:
(https://live.staticflickr.com/65535/50259695882_5945d161b6_h.jpg) (https://flic.kr/p/2jzh5yJ)
MBCH-91 (https://flic.kr/p/2jzh5yJ) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
Maar omdat dat zo uit de plotter wel een heel strak stoepje wordt volgen er nog wat aanpassingen.
(https://live.staticflickr.com/65535/50258851938_f4b7c64349_h.jpg) (https://flic.kr/p/2jzcKFY)
MBCH-92 (https://flic.kr/p/2jzcKFY) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
Door sommige tegels los te snijden en weer iets scheef terug te lijmen of er een hele dunne verhoging onder aan te brengen ontstaat een levendig en ietwat doorleefd geheel.
Volgende uitdaging, het aanbrengen van gras tussen de naden.
De gebouwen op Charleroi worden voor het grootste deel afneembaar. Dat heeft te maken met de hanteerbaarheid van de module, met name om hem thuis van de hobbykamer in de auto te krijgen. Om de gebouwen niet helemaal 'los' te hebben staan heb ik bedacht om ze met magneetjes vast te zetten. Een paar kleine sterke magneetjes uitgezocht bij De Magnetenspecialist (https://www.magnetenspecialist.nl/) en besteld.
(https://live.staticflickr.com/65535/50285337896_268a8f7d4b_h.jpg) (https://flic.kr/p/2jBxv3q)
MBCH-93 (https://flic.kr/p/2jBxv3q) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
Gaatje met een diameter van 8mm onder in het gebouw met het magneetje er in.
(https://live.staticflickr.com/65535/50285337826_6fb59a7861_h.jpg) (https://flic.kr/p/2jBxv2d)
MBCH-94 (https://flic.kr/p/2jBxv2d) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
En een gaatje met magneet in de bodemplaat van de module.
(https://live.staticflickr.com/65535/50285337741_fd4272b292_h.jpg) (https://flic.kr/p/2jBxuZK)
MBCH-95 (https://flic.kr/p/2jBxuZK) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
En voilá het gebouw staat. Omdat de magneetjes net iets dieper liggen raken ze elkaar niet en is de kleefkracht iets minder maar omdat het een soort van 'super' magneten zijn is de kracht ruim voldoende. Als ik de bak optil of er aan schudt blijft het toch smalle gebouw prima staan. Verwijderen kost niet te veel kracht en uiteraard kan ik de magneten ook nog iets hoger aanbrengen waardoor de kleefkracht weer groter wordt.
Je kan er ook je stroom doorsturen 8)
Grtz,
Samuel.
De afgelopen weken niet heel veel aan de hobby gedaan. Druk op het werk en in het huis aan het klussen. Bovendien ben ik op dit baantje bezig met werkzaamheden die voor mij in de categorie corvee vallen: grondwerk. Voordat ik het tramviaduct op zijn plek kan zetten moet ik eerst alles wat er onder en vlak naast komt afwerken, anders kom ik daar nooit goed meer bij. Ballasten en bestrating zijn niet mij favoriete klussen maar horen er wel bij. Een groot deel van het terrein van de staalfabriek wordt uiteraard bestrating maar daar liggen wel sporen in. Dat moet er wel een beetje uit zien en daar gebruik ik de volgende methode voor:
(https://live.staticflickr.com/65535/50494638517_df726eac12_h.jpg) (https://flic.kr/p/2jW3dPP)
MBCH-96 (https://flic.kr/p/2jW3dPP) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
Overzicht van het binnenterrein. Om de boel op te vullen gebruik ik 3mm foamboard.
(https://live.staticflickr.com/65535/50493779618_631f603904_h.jpg) (https://flic.kr/p/2jVXPvd)
MBCH-97 (https://flic.kr/p/2jVXPvd) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
Voor ik aan de straatsporen begin zijn de spoorstaven aan de buitenzijde met contactlijm vastgezet. Na droging snij ik aan de binnenzijde de railbevestigingen weg en haal er een schuurpapiertje over.
(https://live.staticflickr.com/65535/50494638377_2450fd88f3_h.jpg) (https://flic.kr/p/2jW3dMp)
MBCH-98 (https://flic.kr/p/2jW3dMp) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
Daarna lijm ik een spoorstaaf parallel aan de liggende spoorstaaf, die als contrarail dienst gaat doen.
(https://live.staticflickr.com/65535/50494638342_60a4d9c795_h.jpg) (https://flic.kr/p/2jW3dLN)
MBCH-99 (https://flic.kr/p/2jW3dLN) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
De ruimte tussen de contrarails en naast de sporen werk ik af met klei die dun en vlak uitgerold wordt. Ik zie op de foto dat ik de contrarail aan de binnenzijde ook nog roestkleurig moet schilderen. Uiteraard volgen nog een verf en wash-beurt maar eerst het binnenterrein vol kleien.
Eerste laagje weathering op de grote loods:
(https://live.staticflickr.com/65535/50502591276_cabd5b2740_h.jpg) (https://flic.kr/p/2jWJYUm)
MBCH-100 (https://flic.kr/p/2jWJYUm) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
Marc, ik zou proberen om de druipsporen nog wat meer te doezelen.
Nu valt het heel erg op dat het kunstmatig is.
Je ziet als het ware nog druppels. Misschien meer verdunnen?
Voor wat betreft kleur mag het nog wel vuiler, donkerder en grauwer worden, zeker als ik naar het voorbeeld kijk.
Vandaar dat dit ook nog maar het eerste laag je is.
Dag Marc,
Mooie topic! Ik zie wel de sfeer van de streek van Charleroi ;)
Proficiaat ;)
Dit weekend verder gegaan met het schilderen van de achtergrond gebouwen. Het metselwerk krijgt een kleur van hoofdzakelijk Tamiya Hull Red met wat donkere en lichte accenten:
(https://live.staticflickr.com/65535/50633809998_b18378dac4_h.jpg) (https://flic.kr/p/2k9kvE7)
MBCH-101 (https://flic.kr/p/2k9kvE7) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
Daarna voeg ik het metselwerk met de 'zilverpoets methode'. Zilverpoets op kleur brengen met een drupje zwarte verf en op het metselwerk aanbrengen, Na droging de muur afvegen waarna de zilverpoets in de voegen achterblijft.
(https://live.staticflickr.com/65535/50634640602_3e0a118f69_h.jpg) (https://flic.kr/p/2k9pLyS)
MBCH-102 (https://flic.kr/p/2k9pLyS) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
Althans, dat is het idee... Op een proefstukje van de muurplaat ging het perfect maar op een geschilderde muurplaat mengde de zilverpoets zich met de (gedroogde) verf op het gebouw. Het resultaat is wat vlekkeriger dan ik de bedoeling was. Met wat nabewerking kan ik de kleuren nog wel verder naar elkaar toe trekken,
(https://live.staticflickr.com/65535/50634640267_a876d71882_h.jpg) (https://flic.kr/p/2k9pLt6)
MBCH-103 (https://flic.kr/p/2k9pLt6) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
Nu nog even denken wat ik met het volgende bakstenen gebouw doe....
gewoon goeie wash erover. De voegen zijn daar toch vrij donker door al het stof.
Ik vind het al zeer goed! :)
Heel knap idee ga ik zeker blijven volgen.
Je kunt de muren bijwerken met een drybrush met de steenkleur.
Goed het 'mislukte' voegwerk bleef knagen. Ik heb de zilverpoets methode al eerder toegepast maar met ouderwetse Silvo, en die was hier in de omgeving niet te krijgen. Van de Silvo kon ik mij niet herinneren dat die met de verf reageerde dus die andere zal wel een 'verbeterd' product zijn. Uiteindelijk via internet maar een busje besteld en die kwam vandaag aan. Vanavond gelijk geprobeerd en het resultaat is ouderwets!
(https://live.staticflickr.com/65535/50666235336_30eb38056d_h.jpg) (https://flic.kr/p/2kccGzE)
MBCH-104 (https://flic.kr/p/2kccGzE) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
Muur na behandeling met Silvo met wat drupjes zwarte en grijs-groene verf.
(https://live.staticflickr.com/65535/50666313427_f5fe28e094_h.jpg) (https://flic.kr/p/2kcd6N4)
MBCH-105 (https://flic.kr/p/2kcd6N4) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
Links de échte zilverpoets, rechts de nepper.
ow kijkaan, das heul netjes (te netjes? ??? :-X ;D )
Waarschijnlijk wel, maar de basis is nu wat gelijkmatiger en qua kleur wat het zou moeten zijn. Vervuilen, verweren en grafitti volgen nog.
Tweede gebouw ook gedaan. Iett donkererder steen en wat meer variatie in de roodbruin-tinten.
(https://live.staticflickr.com/65535/50670526638_7e88cf1767_h.jpg) (https://flic.kr/p/2kczGeC)
MBCH-108 (https://flic.kr/p/2kczGeC) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
Knappe dinges man!!
Grtz,
Samuel.
Heel mooi !
Zeer mooi gemaakt!
Wat een project, zeg, Marc! En die BN, die is machtig goed gelukt man!!!
Beetje de egale grijze kleur van het beton halen en wat sfeer aanbrengen.
(https://live.staticflickr.com/65535/50710323113_a05decbea4_h.jpg) (https://flic.kr/p/2kg6EkK)
MBCH-109 (https://flic.kr/p/2kg6EkK) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
Met behulp van MIG Oilbrushes en Odourless Thinner.
Het is nog nat dus het glimt enigszins.
Heel geslaagd.
meer dan geslaagd
Hoedje af Marc! Erg geslaagd!
Mooi ... mooi. ;)
Mooi, en bedankt dat je ook aangeeft welke producten je hebt gebruikt. ;)
Geert
Dank voor de aandacht en complimenten!
Op het viaduct komen uiteraard ook nog bovenleidingportalen te staan. Ik had die in eerste instantie ook 3mm MDF laten laseren zodat er kokerprofielen van 3x3mm ontstonden. Op zich waren die stevig genoeg maar ik wilde toch iets meer detail en realisme en dus moesten het H-profielen worden. Messing dus maar solderen is niet één van mijn kerncompetenties. Maar alleen maar doen wat je al kunt is suf dus gewoon solderen. Eerst wat profielen over het zaagtafeltje jagen.
(https://live.staticflickr.com/65535/50740444621_da436eb6e4_h.jpg) (https://flic.kr/p/2kiL3q6)
MBCH-110 (https://flic.kr/p/2kiL3q6) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
De portalen komen op korte pootjes te staan die ik in het viaduct kan schuiven. De gaten heb ik al mee ontworpen. Linksboven is nog een MDF portaal zichtbaar.
Ik breng een beetje soldeerverf op de profielen aan en vertin ze daar mee. Daarna profielen tegen elkaar, bout erop en het zit aan elkaar.
Foto is niet helemaal scherp zie ik.
(https://live.staticflickr.com/65535/50739710818_c30aee846a_h.jpg) (https://flic.kr/p/2kiGhhj)
MBCH-111 (https://flic.kr/p/2kiGhhj) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
Het resultaat. Een staander van een portaal met een bevestigingsprofiel.
(https://live.staticflickr.com/65535/50740550557_9d79f48d76_h.jpg) (https://flic.kr/p/2kiLzUz)
MBCH-112 (https://flic.kr/p/2kiLzUz) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
Alle staanders. De langere vierkante kolommen zijn de staanders van de stationskap.
(https://live.staticflickr.com/65535/50740575742_be66eecbc2_h.jpg) (https://flic.kr/p/2kiLHoN)MBCH-113 (https://flic.kr/p/2kiLHoN) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
En op een latje gelijmd met dubbelzijdige tape zodat ik ze in de primer kan zetten.
oh, das netter gebakken dan mn leidingbrug!
Ik volg dit draadje al van bij de start en zie mooie dingen passeren.
Werkt ook heel inspirerend.
Zie hier het voordeel van modulair bouwen:
(https://live.staticflickr.com/65535/50758407812_9b27f36474_h.jpg) (https://flic.kr/p/2kkm7fh)
MBCH-114 (https://flic.kr/p/2kkm7fh) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
Bak op zijn kant en alles prima bereikbaar.
Aan de electro bezig?
Nee, moet het ballastbed nog airbrushen. 8)
Elektra komt later als het viaduct staat.
Zo gezegd, zo gedaan:
(https://live.staticflickr.com/65535/50765976581_63fc04f8ff_h.jpg) (https://flic.kr/p/2km1Ubi)
MBCH-115 (https://flic.kr/p/2km1Ubi) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50766088572_8dc73ac7d2_h.jpg) (https://flic.kr/p/2km2ttb)
MBCH-116 (https://flic.kr/p/2km2ttb) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
En omdat de bak op zijn kant staat en ik toch met de airbrush bezig ben gelijk de wegen van wat gebruikssporen voorzien.
(https://live.staticflickr.com/65535/50765239518_f8717a06f3_h.jpg) (https://flic.kr/p/2kkX85j)
MBCH-117 (https://flic.kr/p/2kkX85j) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
En in één moeite door het ballastbed van de tram bijgewerkt. De achterste spoorstaaf moet nog gepoetst worden. De kolommen voor de stationskap staan nog los.
Mooie vorderingen!
ow kijkaan, dat begint al op een modelbaan te lijken! 8)
Citaat van: Marc_tramt op 27 december 2020, 11:31:38 AM
(https://live.staticflickr.com/65535/50765976581_63fc04f8ff_h.jpg)
Marc,
Die flauwe S-bocht in dat tweede spoor van boven, heeft dat een reden?
;)
Nee foutje en te lui om te herstellen. 8)
Ik had de zogenaamde Midi-bielzen (overgangsbielzen) al op de modulerand vastgelijmd met het idee de sporen zover mogelijk naar achteren te leggen. Daarbij was ik vergeten dat de doorgang in het grote gebouw en de sporen al op een andere maat lagen. De slinger is redelijk flauw dus dat levert geen problemen op.
Als jij het goed vindt moet iedereen het goed vinden uiteraard...
Het is inderdaad zeer miniem hé
Goed mogelijk als alles aangekleed is dat niemand het nog waarneemt, het is ook enkel te zien in vogelprespectief denk ik.
;)
De hele hoek wordt afgedekt door een gebouw. Waar de betonvloer ophout begint het gebouw (rode lijn).
De schuine groene lijn is de zichtlijn. De betonvloer in de hal ligt dus alleen waar die zichtbaar is (de luie bouwer weer... 8)).
De slinger is dus ook onzichtbaar voor de toeschouwers.
(https://live.staticflickr.com/65535/50770501621_6d644eedb9_h.jpg) (https://flic.kr/p/2kmq6je)
MBCH-115b (https://flic.kr/p/2kmq6je) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
De grote loods is met de airbrush van een tweede laag vuil/roest voorzien:
(https://live.staticflickr.com/65535/50800202666_36b23a860a_h.jpg) (https://flic.kr/p/2kp3jpd)
MBCH-118 (https://flic.kr/p/2kp3jpd) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
Als ik naar foto's van het grote voorbeeld kijk zit de verruiling hoofdzakelijk in de groeven (cannelures) van de gevelplaten.
Aan de slag dus maar met een dun kwastje. Modelbouwen is vooral heel veel saai werk en doorbijten. 8)
Het beton begint wat maagdelijk af te steken.
(https://live.staticflickr.com/65535/50800202526_4b5862fc0c_h.jpg) (https://flic.kr/p/2kp3jmN)
MBCH-119 (https://flic.kr/p/2kp3jmN) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
Marc, de roest zit op de plooi die het meest kwetsbare is in het paneel.
Het loop daarna meestal af in de binnentrapezium omdat het daar meestal minder wordt weg geregend.
Om dat te imiteren zou je met een potlood (genre AK, Derwent,...) de randen hier en daar echt donker roestig kunnen maken.
De rest van de plaat kan je variëren in intensie van roestvorming.
Inderdaad een geduldwerkje.
En daarna natuurlijk ook de roestafdruip op het nu-nog-maagdelijke beton.
Nog veen geduld en succes.
Ik zie hier mooie dingen verschijnen , dit gaat helemaal goed komen!! ;)
Die loods is prachtig.
Citaat van: SuSke op 04 januari 2021, 18:16:32 PM
Om dat te imiteren zou je met een potlood (genre AK, Derwent,...) de randen hier en daar echt donker roestig kunnen maken.
De rest van de plaat kan je variëren in intensie van roestvorming.
Potloden van AK heb ik liggen en komen ook nog aan de beurt.
Citeer
En daarna natuurlijk ook de roestafdruip op het nu-nog-maagdelijke beton.
Op Googel Earth (Streetview) zijn mooie beelden te vinden van de loods die als inspiratie heeft gediend. Het beton is donker grijs, plaatselijk bijna zwart, met groen strepen van aangroeiend alg en mos.
Citaat van: Marc_tramt op 04 januari 2021, 21:05:20 PM
...Het beton is donker grijs, plaatselijk bijna zwart, met groen strepen van aangroeiend alg en mos.
Dat moeten ze bij Faller en konsoorten nog leren dat beton alles behalve gewoon licht grijs is ;D ;D
Je heb tje goed geïnformeerd, dan komt het wel goed.
Succes.
Weer enige progressie na een dagje strepen trekken:
(https://live.staticflickr.com/65535/50807102743_bb99d73529_h.jpg) (https://flic.kr/p/2kpDFy4)
MBCH-120 (https://flic.kr/p/2kpDFy4) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
Mooi gedaan.
En in één moeite door de eerste lagen vuil op de betonnen plint. Nog vele te gaan:
(https://live.staticflickr.com/65535/50807213488_01f0de735b_h.jpg) (https://flic.kr/p/2kpEfts)
MBCH-121 (https://flic.kr/p/2kpEfts) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
Die brug is best geslaagd!
die muur ook wel! lekker bezig! 8)
Meer beton dan maar:
(https://live.staticflickr.com/65535/50849435072_022cd94a46_h.jpg) (https://flic.kr/p/2ktoDtN)
MBCH-123 (https://flic.kr/p/2ktoDtN) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
De betonnen plint van extra lagen vuil voorzien. Nog meer te gaan.
En het dak maar eens gedaan afgelopen weekend:
(https://live.staticflickr.com/65535/50848619058_f5f2f162e8_h.jpg) (https://flic.kr/p/2ktjsUA)
MBCH-122 (https://flic.kr/p/2ktjsUA) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
Combinatie van airbrush en Oilbrushes. De goot moet nog gedaan worden en ik ga nog wat mos en structuur toevoegen aan het dak. En berkjes in de goot. 8)
oeh. lekker hoor! Vooral die betondruip. Qua mos en berkjes:
V L I N D E R S T R U I K E N
daarna nog wat aanvullen met inderdaad mos en berkjes.
Sjiek. Ook nog wat algen (van die groene en zwarte aanslag in hoeken en uitgewassen stukken)? Korstmossen komen ook veel voor op beton, maar niet in gebieden waar de lucht zwaar vervuild is. Daar kunnen ze niet tegen.
dikke duim! Fraai werk
Tof!! Mooi die vervuiling
Heel mooi gedaan.
Dank voor de complimenten!
Vanavond de beglazing in het trappenhuis gezet en het viaduct op zijn plek gemonteerd:
(https://live.staticflickr.com/65535/50875531917_1983ef5f67_h.jpg) (https://flic.kr/p/2kvGpap)
MBCH-124 (https://flic.kr/p/2kvGpap) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
oeh ja dit wordt echt naaarrrrr 8)
Oh, heerlijk: oranje roltrappen ;D. Hier horen ook wat inteelterige pluimenballen thuis en wat zwerfvuil.
Sjiek bezig!
Ja de sfeer begint herkenbaar te worden
knap gemaakt en verweerd, die sfeer zit in ieder geval goed
feels like heaven ....euh Charleroi ;)
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 26 januari 2021, 11:42:54 AM
feels like heaven ....euh Charleroi ;)
Charleroi heeft ook een haven hoor!
https://www.google.com/imgres?imgurl=http%3A%2F%2F2017.forum-immobilier.be%2Fsites%2Fdefault%2Ffiles%2Fstyles%2Fprojet%2Fpublic%2Fprojets%2Fsite1.jpg%3Fitok%3DC0LE5Scm&imgrefurl=http%3A%2F%2F2017.forum-immobilier.be%2Fnl%2Fprojecten%2Fde-autonome-haven-van-charleroi-0&tbnid=HlIxIU0zhHrnOM&vet=12ahUKEwiA4aCewLnuAhUE26QKHQWlBoMQMygAegUIARClAQ..i&docid=7M8Jy1OVdaDCMM&w=800&h=531&q=de%20haven%20van%20charleroi&client=firefox-b-d&ved=2ahUKEwiA4aCewLnuAhUE26QKHQWlBoMQMygAegUIARClAQ
;)
zat havengebeuren in charleroi... veel kolen/cokes/erts vroeger, elk staalbedrijf zat aan t kanaal eigenlijk, nu nog steeds komt een hoop schroot in half over t water uitstekende hallen bij thy-marcinelle binnen...
Hier nog even wat serveersuggesties enzo. Gewoon. Een beetje Warmte en Gezelligheid voor op de druilerige dinsdagmiddag..
(https://live.staticflickr.com/65535/50876737728_10edb20815_h.jpg) (https://flic.kr/p/2kvNzBf)charleroi 095 (https://flic.kr/p/2kvNzBf) by Floris Dilz (https://www.flickr.com/photos/floris_dilz/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50877443746_fc0afdb689_h.jpg) (https://flic.kr/p/2kvSctY)charleroi 094 (https://flic.kr/p/2kvSctY) by Floris Dilz (https://www.flickr.com/photos/floris_dilz/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50877441611_b0789be4b1_h.jpg) (https://flic.kr/p/2kvSbRa)charleroi 323 (https://flic.kr/p/2kvSbRa) by Floris Dilz (https://www.flickr.com/photos/floris_dilz/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50877547057_c2153c640c_h.jpg) (https://flic.kr/p/2kvSJcc)charleroi 325 (https://flic.kr/p/2kvSJcc) by Floris Dilz (https://www.flickr.com/photos/floris_dilz/), on Flickr
Citaat van: Floris op 26 januari 2021, 13:03:48 PM...
(https://live.staticflickr.com/65535/50876737728_10edb20815_h.jpg) (https://flic.kr/p/2kvNzBf)charleroi 095 (https://flic.kr/p/2kvNzBf) by Floris Dilz (https://www.flickr.com/photos/floris_dilz/), on Flickr
...
Escalier vers "Nulle Part"
maar wel een excellent platform voor "kunstenaars"
ooit ging hij ergens heen
ja, ging zo te zien t metrostation in maar geloof dat alleen t middenperron van het treinstation nog in gebruik is daarzo.
https://www.google.com/maps/@50.4113051,4.4358943,80a,35y,81.19h,52.63t/data=!3m1!1e3
Maar goed, dat dwaalt wat af van Marc zn bouwwerk allemaal.
Ja, fijne plaatjes. Jammer van die zon, dit komt op een druilerige novemberdag toch beter uit de verf. 8)
ja, nouja, t was nou eenmaal vakantie, dan is er zon en moet je ineens loeihard levensgenieten tot de stukken eraf vliegen. Ach, ik heb mn best gedaan...
(https://live.staticflickr.com/65535/50878184152_5b7b2f2a83_h.jpg) (https://flic.kr/p/2kvVZzA)charleroi 181 (https://flic.kr/p/2kvVZzA) by Floris Dilz (https://www.flickr.com/photos/floris_dilz/), on Flickr
t was nog een hele toer om een geopend terras te vinden toen, en t ging an vrij bijtijds dicht, dus dan maar met een paar lauwe halve liters uit de buurtwinkel langs t kanaal hangen...
(https://live.staticflickr.com/65535/50877375448_5d421b9d31_h.jpg) (https://flic.kr/p/2kvRRbq)charleroi 303 (https://flic.kr/p/2kvRRbq) by Floris Dilz (https://www.flickr.com/photos/floris_dilz/), on Flickr
En inclusief feeërieke sfeerverlichting. De romantiek spat er vanaf!
ja, ik ben nu eenmaal 1 gevoelsmens.
:D
Knappe modelbouw, Marc.
Laat ons verder genieten van je foto's.
Ja da's nog eens een setting om een pijpje te smoken ... ;)
En verder. Stationskap geplaatst. Moet nog wel geweathered worden.
(https://live.staticflickr.com/65535/50880220083_c1de4f0a81_h.jpg) (https://flic.kr/p/2kw7qMR)
MBCH-125 (https://flic.kr/p/2kw7qMR) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
Goh, wat was die seventies-architectuur (ja toch?) toch heerlijk mottig. ;D
Ja nogal en fijn kleurengebruik. In Rotterdam hadden we metrostations met volledig oranje wanden. ;D
oranje is de kleur die men eigenlijk gebruikt om mensen zo rap buiten te hebben, kijk maar eens in het verleden(of is dat steeds zo) bij MacDonald.Kleur zet aan om je hamburger (zo rap mogelijk) op te eten en plaats te maken voor anderenin de de hamburgertent.
tja, waarom zou t onze nationale kleur zijn... :P
Wat een zuur ding Marc. heerlijk. 8)
Aan het einde van de hobbymiddag alle gebouwen maar eens op de module geplaatst. Ik word zelf erg blij van deze foto's. ;D
(https://live.staticflickr.com/65535/50881664893_9f17688033_h.jpg) (https://flic.kr/p/2kweQhn)
MBCH-126 (https://flic.kr/p/2kweQhn) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50881664783_dfed856009_h.jpg) (https://flic.kr/p/2kweQft)
MBCH-127 (https://flic.kr/p/2kweQft) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
U staat daarin niet geheel alleen.
Goed bezig, Marc! ;)
Ja de laatste foto's geven al heel wat prijs van het overzicht en dat het project vorm krijgt.
Ik zie wel dat je de bovenleiding van je spoorweg zal moeten aandacht geven. De inplanting van je Sommerfeldt Palen gaan een conflict geven met je hoofdraagakbel van de rijdraden zo kort bij de brug. Sorry beroepsmisvorming ;)
Klopt Evan, daar moet ik nog wat voor bedenken.
Omdat het tramviaduct de spoorbaan onder een kleine hoek kruist moeten de bovenleidingmasten wel dicht tegen het viaduct geplaatst worden. Huidige plaatsing is een compromis tussen de beschikbare ruimte rond het viaduct en een redelijke onderlinge afstand tussen de masten. De masten rechts staan ten gevolge daarvan dicht tegen het huis aan, ook niet helemaal ideaal dus.
Eén voordeel; in en rond Charleroi zijn zoveel viaducten te vinden dat daar vast wel een voorbeeld bij zit dat ik kan toepassen. ;)
sfeervolle foto's van een mooi project in wording.
Citaat van: Marc_tramt op 27 januari 2021, 22:06:24 PM
Ik word zelf erg blij van deze foto's. ;D
Dat kan ik me voorstellen. Erg mooie vorderingen.
Citaat van: Marc_tramt op 28 januari 2021, 07:53:13 AM
Klopt Evan, daar moet ik nog wat voor bedenken.
Omdat het tramviaduct de spoorbaan onder een kleine hoek kruist moeten de bovenleidingmasten wel dicht tegen het viaduct geplaatst worden. Huidige plaatsing is een compromis tussen de beschikbare ruimte rond het viaduct en een redelijke onderlinge afstand tussen de masten. De masten rechts staan ten gevolge daarvan dicht tegen het huis aan, ook niet helemaal ideaal dus.
Eén voordeel; in en rond Charleroi zijn zoveel viaducten te vinden dat daar vast wel een voorbeeld bij zit dat ik kan toepassen. ;)
Evan, corrigeer me als het niet klopt, maar werden/worden er soms ook geen bevestigingspunten aan de brug zelf vastgemaakt (aan weerzijden van de buitenste langsliggers)? Aan de oude brug van de Kempische Steenweg in Kiewit was dat zo, als ik me dat goed herinner.
Citaat van: Marc_tramt op 28 januari 2021, 07:53:13 AM
Eén voordeel; in en rond Charleroi zijn zoveel viaducten te vinden dat daar vast wel een voorbeeld bij zit dat ik kan toepassen. ;)
Juist ja: Google Streetview (https://www.google.com/maps/@50.4021727,4.4508161,3a,50.5y,100.21h,97.38t/data=!3m6!1e1!3m4!1sj6Xfi0jghMQHZJj3pwTGGA!2e0!7i13312!8i6656)
De draagkabel en rijdraad komen onder het viaduct wel héél dicht bij elkaar.
Even een andere vraag alvorens een oplossing aan te reiken...
Wat is de vrije hoogte tussen bovenkant treinspoor en onderkant trambrug?
Meten is weten inderdaad: 70mm.
Ben je bereid wat aan je Sommerfeldt portiek te knutselen/aanpassen? Je kan de balk dan verlagen en de ophangstoelen wat inkorten.
Zo kan je de hoofddrager verantwoord naar beneden drukken en een V-ophanging met isolatoren onder de koppen van de brug monteren zoals op de foto. Let op dat de rijdraad hoogte minimum 5,5 cm of hoger blijft ;)
Beetje knutselen aan het portaal is geen probleem, het is tenslotte hobby.
Ik wil wel iets hoger uitkomen dan 5,5cm. Binnen de modulegroep hebben we daar afspraken over en ik wil geen ruzie met mijn modelbouwvrienden. 8)
Vandaag en gisteren eens aan het experimenteren geslagen met verlichting voor mijn baantje.
Op mij vorige baantjes gebruikte ik zelfklevende LED-strips en dan meetal een combinatie van RGD en warmwitte strips. Erg licht in gewicht maar ik vind die strips niet ideaal om te bevestigen en je blijft vaak ook de lichtpuntjes zien op reflecterende oppervlakten en de rails. Maar de techniek gaat verder en er zijn nu goed betaalbare LED-balken en -panelen beschikbaar. Ik had nog een LED-paneel staan en heb laatst ook nog een LED_balk gekocht. Beide zijn 4000k en 1900 lumen en dus goed vergelijkbaar. Het paneel zou het licht beter moeten spreiden omdat deze 30cm breed is. Voordeel van de balk is dat deze wel héél weinig weegt en mede daardoor uiterst makkelijk te bevestigen is.
Een vergelijk:
LED-balk:
(https://live.staticflickr.com/65535/50986511201_9ece55b6a5_h.jpg) (https://flic.kr/p/2kFvcrk)
MBCH-128 (https://flic.kr/p/2kFvcrk) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50986511161_7b7ae4258e_h.jpg) (https://flic.kr/p/2kFvcqD)
MBCH-129 (https://flic.kr/p/2kFvcqD) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50986617517_e9b34aa0df_h.jpg) (https://flic.kr/p/2kFvK3n)
MBCH-130 (https://flic.kr/p/2kFvK3n) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50986617437_6d9b42bf99_h.jpg) (https://flic.kr/p/2kFvK1Z)
MBCH-131 (https://flic.kr/p/2kFvK1Z) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
LED-paneel
(https://live.staticflickr.com/65535/50986510811_bbc0081d76_h.jpg) (https://flic.kr/p/2kFvcjB)
MBCH-132 (https://flic.kr/p/2kFvcjB) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50985803183_317e07000b_h.jpg) (https://flic.kr/p/2kFryY8)
MBCH-133 (https://flic.kr/p/2kFryY8) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50986510666_fe4bb134dc_h.jpg) (https://flic.kr/p/2kFvch7)
MBCH-134 (https://flic.kr/p/2kFvch7) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50986617047_ecb1f272ec_h.jpg) (https://flic.kr/p/2kFvJUg)
MBCH-135 (https://flic.kr/p/2kFvJUg) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
Ik zie eigenlijk weinig echt grote verschillen. De lichtspreiding van de balk vind ik zelf iets beter omdat deze aan de binnenzijde van de frieslijst is gemonteerd en daardoor redelijk naar achteren schijnt. Het LED-paneel heeft een rand van circa 20mm en komt daardoor niet heel ver vooraan. Ik heb het mijzelf wat lastig gemaakt door het Metrostation erg ver vooraan de bak te plaatsen. Zo te zien ga ik dus voor de LED balk.
als de kleuren goed overeenkomen, hang dan es t paneel in de bak en de balk er net voor? dan heb je niet zo'n donkere voorgrond. Heb om die reden de frieslijst 20 cm voor de baan zitten.
Mooie compositie.
Citaat van: Floris op 27 februari 2021, 21:29:28 PM
als de kleuren goed overeenkomen, hang dan es t paneel in de bak en de balk er net voor? dan heb je niet zo'n donkere voorgrond. Heb om die reden de frieslijst 20 cm voor de baan zitten.
Op zich een goed plan, en ik heb dat ook al even uit de losse pols geprobeerd door met de losse LED-balk te wapperen, maar voor een beetje effect is die 20cm wel nodig. Zeker omdat de bakhoogte van deze bakken vrij gering is. Vanavond als het donker is nog eens wat experimenteren met de balk en LED-spotjes, die ik ook nog heb liggen.
Vanvond was eigenlijk gisteren maar vanavond werd het ook weer avond dus het experiment is gedaan. Lees, kijk en oordeel mee:
(https://live.staticflickr.com/65535/50994106826_975610dde7_h.jpg) (https://flic.kr/p/2kGb8mo)
MBCH-136 (https://flic.kr/p/2kGb8mo) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
De IKEA-lampjes die lsl extra verlichting dienst kunnen doen.
(https://live.staticflickr.com/65535/50993406203_8fc5652a4b_h.jpg) (https://flic.kr/p/2kG7x5F)
MBCH-137 (https://flic.kr/p/2kG7x5F) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
Het effect van een los IKEA-lampje, bakverlichting staat uit.
(https://live.staticflickr.com/65535/50993406848_1c72f17580_h.jpg) (https://flic.kr/p/2kG7xgN)
MBCH-138 (https://flic.kr/p/2kG7xgN) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
Lampje hangt circa 20cm voor de bak.
(https://live.staticflickr.com/65535/50994218187_ce261857c2_h.jpg) (https://flic.kr/p/2kGbGsp)
MBCH-139 (https://flic.kr/p/2kGbGsp) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
IKEA-lampje + LED-paneel
(https://live.staticflickr.com/65535/50994218077_d154ce3bc2_h.jpg) (https://flic.kr/p/2kGbGqv)
MBCH-140 (https://flic.kr/p/2kGbGqv) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
LED-paneel géén IKEA-lampje
(https://live.staticflickr.com/65535/50994106446_d58d442faa_h.jpg) (https://flic.kr/p/2kGb8eQ)
MBCH-141 (https://flic.kr/p/2kGb8eQ) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
IKEA-lampje + LED-paneel
(https://live.staticflickr.com/65535/50994106251_0cd4f18ccb_h.jpg) (https://flic.kr/p/2kGb8bt)
MBCH-143 (https://flic.kr/p/2kGb8bt) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
LED-paneel in de bak + LED-balk 20cm er voor.
(https://live.staticflickr.com/65535/50994217687_c7ad06e389_h.jpg) (https://flic.kr/p/2kGbGiM)
MBCH-144 (https://flic.kr/p/2kGbGiM) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
20cm voor de afstand
Conclusio demonstrandum: losse lampjes en een balk lossen mijn probleem ten dele op. Door de vorm van het viaduct komt er weinig licht onder het viaduct zelf en maakt een extra lichtbron het 'probleem' zelfs wat groter doordat het contrast tussen lichte en donkere delen groter wordt.
Bij het huis geeft het lampje extra licht op de voorgevel maar veroorzaakt ook een extra schaduw door het overstek.
Kortom, ik ben er nog niet uit.
Ik heb ook zoiets moeten doen, en ik heb zulk een lamp gebruikt: http://www.xanlite.com/fr/ampoules/ampoules-led-specifiques/ampoule-spot-led-r80-culot-e27-classique-alr80cw.html?p=QO4QTL3wSM
(https://i.servimg.com/u/f46/17/49/20/96/dsc06719.jpg)
Ik ben tevreden met het resultaat.
aan zo'n ikealamp kun je ook uitstekend een ledbalk hangen, had heb ik al jaren als bureaulamp, naar enorme tevredenheid. Het punt voor de baanverlichting is vooral de eenheid in kleur. Als ik de forto van marc met de ledbalk zo zag geloof ik dat die dus vooral horizontaal tegen de frieslijst scheen, ik laat de balken die voor de baan hangen gewoon recht omlaag schijnen, t meeste licht ervan valt dus buiten de baan, maar dat maakt mij niet uit als ze maar t voorste stukje van de baan goed (dus op dezelfde manier als de boven de baan hangende omlaag schijnende lampen) verlichten.
(https://live.staticflickr.com/65535/50994923877_821f8c521d_h.jpg) (https://flic.kr/p/2kGfjet)DSC_4004 (https://flic.kr/p/2kGfjet) by Floris Dilz (https://www.flickr.com/photos/floris_dilz/), on Flickr
Ja ik puzzel nog even verder. Ik heb er nooit over nagedacht dat door het viaduct ver vóór op de baan te plaatsen er automatisch een licht probleem ontstaat. Lichtfotonen bewegen zich nou eenmaal in een rechte lijn en buigen niet onder het viaduct door.....
Nou ja, een beetje schimmig verlicht betonnen viaduct heeft ook z'n charme.
Nu we het toch over viaducten hebben, vandaag kwamen de hekjes binnen:
(https://live.staticflickr.com/65535/51002736523_d73417d699_h.jpg) (https://flic.kr/p/2kGWmEg)
MBCH-147 (https://flic.kr/p/2kGWmEg) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
Gelaserd in 1mm vliegtuigtriplex. Nu nog een gezellig roestkleurtje erop.
Wat kleine puntjes op de i gezet vanavond:
(https://live.staticflickr.com/65535/51023583081_4a66d194f2_h.jpg) (https://flic.kr/p/2kJMcBF)
MBCH-148 (https://flic.kr/p/2kJMcBF) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
Kooiladder op de grote loods aangebracht. Ladder is een messing ets (zo gekocht) en de kooi is een setje van Joswood.
(https://live.staticflickr.com/65535/51023679817_7757b9263f_h.jpg) (https://flic.kr/p/2kJMGnx)
MBCH-149 (https://flic.kr/p/2kJMGnx) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
Het platform bestaat uit een messing rooster (etswerk, zo gekocht) en kunststof Evergreen profielen. Alles in een fijne roestkleur.
(https://live.staticflickr.com/65535/51023582501_5c3a07869b_h.jpg) (https://flic.kr/p/2kJMcrF)
MBCH-150 (https://flic.kr/p/2kJMcrF) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
En nog wat dakventilatoren toegevoegd. Ook een of ander setje (Auhagen) uit de la "Handig voor ooit". Beetje opgeleukt met een werkschakelaar, wash en wat algaangroei (iets te veel nog maar dat veeg ik nog weg).
ook hier wordt het steeds leuker ;)
Marc,
Haal aan die bovenste ring op de kooiladder het stukje waar je uitstapt weg en plaats 2 vertikale stijltjes naast de ladder tussen de 2 hoogste ringen.
Dan is je ladder veilig. Op deze ga ik niet naar boven :D
En dan met een klein sponsje een "verloren" kleurtje op het geheel deppen om afbladerende verf te imiteren.
Citaat van: SuSke op 10 maart 2021, 21:42:47 PM
Op deze ga ik niet naar boven :D
Nee want daar kan jij niet tussen hoor Suske! ;D ;D
;)
zo'n slecht gedacht over mijn lenigheid Rudy ;D
btw, zo'n kooi is volgens de norm toch zo'n 75cm in diameter.
Citaat van: SuSke op 10 maart 2021, 21:42:47 PM
Haal aan die bovenste ring op de kooiladder het stukje waar je uitstapt weg en plaats 2 vertikale stijltjes naast de ladder tussen de 2 hoogste ringen.
Goede tip, kan ik nog wel wat mee.
Citeer
Dan is je ladder veilig. Op deze ga ik niet naar boven :D
Veiliger... 8)
Jaren '70/'80 veiligheid was op een wat ander niveau dan anno 2021. Als ik naar het voorbeeld kijk kom je daar inderdaad met de kooiladder boven maar op het dak zelf ontbreken aanlijnvoorzieningen en een hekje langs de dakrand nabij de ladder is tegenwoordig ook verplicht.
yep, het is allemaal een aardig pak strenger geworden nu. Maar ja, "Safety First" nietwaar.
Citaat van: SuSke op 10 maart 2021, 21:42:47 PM
Marc,
Haal aan die bovenste ring op de kooiladder het stukje waar je uitstapt weg en plaats 2 vertikale stijltjes naast de ladder tussen de 2 hoogste ringen.
Dan is je ladder veilig. Op deze ga ik niet naar boven :D
Je kunt het een lid van de toetsenbordmaffia niet kwalijk
nemen dat hij het niet wist. Het gaat hier om de inzet 8)
Citaat van: Rangeerduivel op 10 maart 2021, 22:20:51 PM
Nee want daar kan jij niet tussen hoor Suske! ;D ;D
:-X
Vind het een fijn bakkie wat je aan het bouwen bent.
Citaat van: Stedahult op 11 maart 2021, 20:17:40 PM
Je kunt het een lid van de toetsenbordmaffia niet kwalijk nemen dat hij het niet wist.
Ik geef de voorkeur aan de titel Excel-manager. 8)
Citeer
Vind het een fijn bakkie wat je aan het bouwen bent.
Tof om dat van jou te horen, dat doet me wat.
Citaat van: SuSke op 10 maart 2021, 21:42:47 PM
Haal aan die bovenste ring op de kooiladder het stukje waar je uitstapt weg en plaats 2 vertikale stijltjes naast de ladder tussen de 2 hoogste ringen.
Dan is je ladder veilig. Op deze ga ik niet naar boven :D
Een goed advies moet je nooit in de wind slaan:
(https://live.staticflickr.com/65535/51056482247_6ea2bc619f_h.jpg) (https://flic.kr/p/2kMFPoF)
MBCH-151 (https://flic.kr/p/2kMFPoF) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
Alleen de kleuren nog een beetje bijwerken.
tja en Suske zal het goed vinden wegens de mogelijke toegang voor iedereen ;)
Een stukje Charleroi kan uiteraard niet zonder een fijne betonnen schutting:
(https://live.staticflickr.com/65535/51105082512_9ac4908c6a_h.jpg) (https://flic.kr/p/2kRYUyh)
MBCH-152 (https://flic.kr/p/2kRYUyh) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Fl
Staanders van ongeveer 1.2-1.3 mm. Deze 'lijken' vrij vet.
Toch verwacht ik dat de uiteindelijke uitwerking ook wel 'vet' zal zijn ;)
Groet,
Michel
Citaat van: Stedahult op 10 april 2021, 06:59:49 AM
Staanders van ongeveer 1.2-1.3 mm. Deze 'lijken' vrij vet.
Het oog van de meester.... Scherp Steef!
Deze zijn inderdaad 1,5mm en daarmee nét dik voor betonnen staanders van een centimeter of 12. Ik wilde vanwege de sterkte graag massieve vierkante messing profielen gebruiken en dan was de keuze tussen (makkelijk verkrijgbare) profielen van 1 en 1,5mm. Ik ben zo eigenwijs te denken dat 1mm te smal oogt en dat ik met 1,5mm wel overtuigend weg kan komen. 8)
De Arietek palen zijn 1.2 8) soooo...
Even aanvullen...
Hier staat zo een muur achteraan en heb net de paal gemeten. Deze is 135mm breed en in HO is dat dan 1,55mm.
Er zijn toch grote verschillen tussen Nl en BE ;D
zal er vanaf hangen hoe diep je je paal in de grond steekt zeker ? ;D
Ik heb indertijd ook 1.5mm gebruikt
(https://live.staticflickr.com/65535/47964901208_72ea925e91_o.jpg) (https://flic.kr/p/2g5uE4j)Den Overslag 14 (https://flic.kr/p/2g5uE4j) by Frans Peeters (https://www.flickr.com/photos/140394905@N08/), on Flickr (foto van Bruno Marchang)
Citaat van: evan op 10 april 2021, 22:58:38 PM
Even aanvullen...
Hier staat zo een muur achteraan en heb net de paal gemeten. Deze is 135mm breed en in HO is dat dan 1,55mm.
Er zijn toch grote verschillen tussen Nl en BE ;D
Nee hoor. Vanuit mijn beroep gezien. Er zijn palen van
10x10, 12x12, 14x14, 10x14, 15x18, 5x6. En dan nog
palen die taps toe lopen. Sommige zijn halfrond van
boen, andere vlak met in het midden een soort mini
piramide die een derde van de afmeting van de omtrek
heeft. Of een betonnen pet bovenop, vlak of puntig.
Er zijn zoveel soorten, ook in een schutting. In verloop
van tijd word er ook nog is een pasl gewisselt door
bv schade. Dus variatie kan ook nog.
Dank voor alle inbreng. Ik hou het bij 1,5mm.
@Frans: fraai tafereel!
Citaat van: Stedahult op 10 april 2021, 22:36:22 PM
De Arietek palen zijn 1.2 8) soooo...
Om nou weer lafjes zo'n Dilz-kitje in elkaar te gaan zetten..... 8)
inderdaad, hou het maar bij 1,5 mm (dat klopt en ziet er goed uit) :D
En er is nog zo iets als de vrijheid van de kunstenaar ;)
Citaat van: Marc_tramt op 11 april 2021, 10:17:36 AM
Om nou weer lafjes zo'n Dilz-kitje in elkaar te gaan zetten..... 8)
Die vermeerder ik gewoon met resin, de palen liggen
prima, gebruik daarvoor styreen. Moet toch 4 soorten maken.
Voor het tramverkeer op het viaduct bouw ik zelf een BN-tram maar ik zag een paar maanden geleden ook een type Sm aangekondigd op de site van Ferivan (https://www.ferivan.be/). Voor beurzen is een tweede tram ter afwisseling wel handig en bovendien past dit ook wel erg fraai op het viaduct. Omdat ik de laatste tijd ook het nodige materieel verkocht heb mocht deze er wel bij komen:
(https://live.staticflickr.com/65535/51114905390_0edbef0f48_h.jpg) (https://flic.kr/p/2kSRfyf)
MBCH-153 (https://flic.kr/p/2kSRfyf) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/51113549637_c43124a7b6_h.jpg) (https://flic.kr/p/2kSJixc)
MBCH-154 (https://flic.kr/p/2kSJixc) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
Heb je deze foto's al naar Jan van Ferivan gestuurd? Die gaat dat leuk vinden denk ik! Toffe sfeer!
Nog niet, maar er staat er één op mijn Instagram en die heeft hij al wel gezien!
OEH. sfeertje.
Tempo is wat laag op het moment, en de vorderingen zijn ook niet zo spectaculair. Toch maar eens de betonnen schutting afgerond. Daar zijn vele dunne lagen en washes overheen gegaan om een mooier effect te krijgen. De schutting staat nu op zijn definitieve plek:
(https://live.staticflickr.com/65535/51198370848_1847e2b840_h.jpg) (https://flic.kr/p/2m1e2VS)
MBCH-156 (https://flic.kr/p/2m1e2VS) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/51197449977_499e7f8be5_h.jpg) (https://flic.kr/p/2m19jbM)
MBCH-155 (https://flic.kr/p/2m19jbM) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
oh kijkaan, fijn achterkant-van-de-wereld-sfeertje!
En dan ben je zo maar een half jaar verder... beetje werken, beetje rommelen in andere schalen.
Bezig geweest met wat houtwerk, fries, verlichting en nu dus maar draadjes knopen.
Het voordeel van modulair bouwen wordt zo wel duidelijk:
(https://live.staticflickr.com/65535/51711301618_f26072acad_h.jpg) (https://flic.kr/p/2mMxWnQ)
MBCH-157 (https://flic.kr/p/2mMxWnQ) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
Ben toch erg benieuwd hoe de triestheid er in het echie uitziet.
Yep, zou hem graag eens laten zien, hoewel er nog wel het nodige werk in zit. Vlinderstruiken en berken knopen o.a. 8)
Voor het café is inmiddels wel een stuk kasseiweg verschenen.
Als verwijzing naar de oude tramroute liggen er ook nog ongebruikte tramsporen. De nieuwe asfaltweg moest een slinger maken om ruimte te maken voor het tramviaduct en sluit hier weer aan op de oude route.
(https://live.staticflickr.com/65535/51712143905_18764291e2_h.jpg) (https://flic.kr/p/2mMCfL2)
MBHC-158 (https://flic.kr/p/2mMCfL2) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
Oh das leuk zo'n stukje geschiedenis!
Tof zo een oud stukje tramspoor.
Mooi werk Marc!
Groet,
Michel
Eindelijk wat meer tijd voor progressie.
Een gaashek van Artitec wordt nog wat verfraaid met staanders van Evergreen strip zodat er wat meer diepte in komt.
(https://live.staticflickr.com/65535/51727687480_e0dbf877d9_h.jpg) (https://flic.kr/p/2mNZVjG)
MBCH-159 (https://flic.kr/p/2mNZVjG) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
Bij het station is de bestrating aangebracht en een begin gemaakt met wat groen. Het hekwerk staat nog los en het gebouw in de achtergrond hoort daar niet maar vormt een mooiere achtergrond dan mijn boekenkast.
(https://live.staticflickr.com/65535/51726806301_322b7e75e2_h.jpg) (https://flic.kr/p/2mNVpnX)
MBCH-160 (https://flic.kr/p/2mNVpnX) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
Even een hekwerk tip van mij, neem bij een
volgend project het gaaswerk van Weinert.
Dat is fijner en meer realisties, zei de vakman.
nou, wij van WC-eend vinden t toch wel erg leuk worden hoor. ;D
https://www.modellbahnshop-lippe.com/Landschap+&+Decoratie/Decoratiemateriaal/Model-Scene-48130/nl/modell_181207.html
Citaat van: Stedahult op 05 december 2021, 22:34:44 PM
Even een hekwerk tip van mij, neem bij een
volgend project het gaaswerk van Weinert.
Dat is fijner en meer realisties, zei de vakman.
Ik wist dat je iets over het hek ging zeggen. 8)
Meer klimop tegen het hek. Dan valt het al minder op. ;D
Wat gras in de voorgrond en meer klimop tegen het hek. Work in progress.
(https://live.staticflickr.com/65535/51742502140_bb76f8a3a0_h.jpg) (https://flic.kr/p/2mQiRcS)
MBCH-161 (https://flic.kr/p/2mQiRcS) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
ah, u loopt mooi parallel, fraai 8)
alleen de plastieken doos verraadt iets ! ;)
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 12 december 2021, 18:07:18 PM
alleen de plastieken doos verraadt iets ! ;)
En de kleur van het gaas,mijn inziens te zilverkleurig.
Van de overige kunststukjes die je laat zien kan ik alleen maar dromen.
Knap werk. ;)
Solderen. Voor velen de heilige graal van het modelbouwen maar ik heb er een haat-liefde verhouding mee. Door mijn liefde voor trams valt er niet aan bovenleiding te ontkomen maar ik blijf het een uitdaging vinden. Alleen portalen plaatsen zonder draden, of panto's nét niet tegen de draad vind ik een laffe optie dus dan maar solderen:
(https://live.staticflickr.com/65535/51794466929_26151cade2_h.jpg) (https://flic.kr/p/2mUUbwv)
MBCH-162 (https://flic.kr/p/2mUUbwv) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
Koperdraden op een mal plakken, beetje soldeerpasta en een flintertje soldeer erop, bout ertegen en klaar.
(https://live.staticflickr.com/65535/51793149962_737822a9fe_h.jpg) (https://flic.kr/p/2mUMr3b)
MBCH-163 (https://flic.kr/p/2mUMr3b) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
En het resultaat, twee secties voorzien van bovenleiding, nog niet helemaal afgewerkt overigens.
Hoe dik is je draad Marc. Zonder ziet er niet uit, maar nu wel VET.
Ja foto's zijn genadeloos. Zo op het oog gaat het wel maar de twijfel sloeg bij mij ook al toe.
Volgens mij 0,6mm naar 'gelukkig' is die voorraad bijna op. Ik zit te denken om naar 0,4 te gaan.
Ik zie uithuilen en opnieuw beginnen al aankomen.... :'(
Ik gebruik 0,3 messing voor handrail, das er ook
in 0,2. En nog best sterk ook, is buis dus niet massief.
Ik zou je fosforbrons-draad aanbevelen. Dat veert, en kan dus beter tegen een stootje ;)
Dat is idd beter, kon ik alleen ff niet opkomen.
Citaat van: Gerolf op 02 januari 2022, 18:29:12 PM
Ik zou je fosforbrons-draad aanbevelen. Dat veert, en kan dus beter tegen een stootje ;)
Gerolf ik dat even gezocht via google, maar dat zijn allemaal rolletjes draad, kan je die ook strak trekken? Of heb je misschien een link?
Omdat het 'veer'brons is gaat die vanzelf mooi recht liggen als dat rolletje uit het buideltje haalt.
De bovenleiding van Vaerwegh Dok is ook met 0,3 mm veerbrons gemaakt.
Dank voor de tips heren! Bestelling voor 0,3 mm fosforbrons is inmiddels de deur uit, ik ga die uitdaging aan.
En Vaerwegh Dock is een inspirerend voorbeeld Frans!
Citaat van: SuSke op 02 januari 2022, 21:12:52 PM
Omdat het 'veer'brons is gaat die vanzelf mooi recht liggen als dat rolletje uit het buideltje haalt.
Nou, die van mij niet hoor, die blijft vanzelf opgerold.
Citaat van: Marc_tramt op 02 januari 2022, 21:16:40 PM
En Vaerwegh Dock is een inspirerend voorbeeld Frans!
Hoezo? Zo ellendig ziet dat er toch niet uit...
Citaat van: Floris op 03 januari 2022, 11:25:38 AM
Nou, die van mij niet hoor, die blijft vanzelf opgerold.
Boos kijken en hard schreeuwen?
als dat hielp had ik t wel geweten inmiddels. 8)
misschien te hard geroepen is misschien een kwetsbarte draad die in zijn shulp kruipt ;)
Na een gigantische bouwdip weer aan de slag gegaan.
De Lima-torpedowagen maar eens van een roestig basiskleurtje voorzien.
(https://live.staticflickr.com/65535/52365543162_58afc74835_h.jpg) (https://flic.kr/p/2nMn6As)
MBCH-165 (https://flic.kr/p/2nMn6As) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
Binnenkort ook weer verder met bovenleiding en dan kijken of het spul rijdend te krijgen is.
Ga je nog wat extra's met die droogtrommel doen?
Ha! ook hier weer leven na ontraxs?
Hier nog wat lekkere plaatjes van torpedo's in charleking (wel oudere foto's dus qua weathering minder bruikbaar omdat de kleuren wat vermolmd zijn):
http://rail-et-fer-en-gaume160.blogspot.com/2021/05/
Hier nog wel n aardig plaatje qua weathering van een torpedo die in dienst is: beetje grauwbruine stof-vervuiling over de hele wagen, gaat naar t midden van de wagen naar feller roestbruin en dan bij t vulgat in de buurt nogal grauw en natuurlijk aangeklonterde metaalspetters en stofkorsten.
https://flickr.com/photos/15038/9883505304/in/album-72157635888711445/
Bij wagens die al een tijdje buiten dienst staan wordt dat grauwe rond t vulgat juist fel oranje roestig. eea even qua dat je weet waar je naar kijkt ;)
Bij behoefte aan meer foto's doe maar ff een mailtje, pomp ik per ommegaande je mik vol.
Citaat van: Stedahult op 03 oktober 2022, 08:55:11 AM
Ga je nog wat extra's met die droogtrommel doen?
Is wel het plan, dit is een basislaag. Even een goede voorbeeldfoto vinden en dan verder aanpassen.
Beetje slakken erop, desnoods een berkje. 8)
Citaat van: Floris op 03 oktober 2022, 09:23:03 AM
Ha! ook hier weer leven na ontraxs?
Jawel. De drie doldwaze dagen weer overleefd.
Citeer
Bij behoefte aan meer foto's doe maar ff een mailtje, pomp ik per ommegaande je mik vol.
PB onderweg.
En met wat voorbeeldfoto's er bij aan de slag. Ik ben er nog niet helemaal dus er komen nog wat laagjes bij. Het hok wordt nog wat vuiler en grijzer, met name het dak, en er moet nog een nummer op.
Ook de torpede krijgt nog wat meer nuances. De strepen wit ben ik nog niet tevreden mee.
(https://live.staticflickr.com/65535/52445474751_bc0590d71c_h.jpg) (https://flic.kr/p/2nUqLti)
MBCH-166 (https://flic.kr/p/2nUqLti) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
Knap!
wordt wel mooi!
Het ziet er iig al lekker vervelend uit.
Marc, ik vind dit al heel wat, de structuur rondom de opening heb je dat met pigmentpoeders gedaan?
Dank voor het compliment.
De structuur heb ik gemaakt met Woodland Fine Turf.
Dat leek me het fijnste maar blijkt iets op te zwellen in combinatie met secondenlijm. Voor het mooie iets te grof maar vanaf 20cm wordt dat al beter. 8)
Een dagje modelbouwcorvee. Al die dingen die wel moeten om met de baan op een beurs te kunnen verschijnen maar die ik niet leuk vind.
Rails op de blackboxen leggen, draadjes solderen en verlichting aanleggen:
(https://live.staticflickr.com/65535/52513142320_906c1603c5_h.jpg) (https://flic.kr/p/2o1pzFw)
MBCH-167 (https://flic.kr/p/2o1pzFw) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
Omdat dit baantje onderdeel uitmaakt van modulebaan.nl (http://modulebaan.nl) moet er een gestandaardiseerde verbinding met de andere banen komen.
Elke inbreng beschikt over een linker en rechter blackbox, die aan de blackbox van de buurman wordt gekoppeld.
Rechts zijn hier de doorgaande sporen te zien, links mijn eigen opstelsporen waar nog iets van een stootjuk voor moet.
(https://live.staticflickr.com/65535/52513142135_7ab261d4c0_h.jpg) (https://flic.kr/p/2o1pzCk)
MBCH-168 (https://flic.kr/p/2o1pzCk) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
De aansluiting met de aangrenzende box in detail. Dit gebeurt middels een gestandaardiseerde megabiels, waardoor de rails altijd op de juiste h.o.h.-maat liggen.
(https://live.staticflickr.com/65535/52513142070_9727f8d05d_h.jpg) (https://flic.kr/p/2o1pzBd)
MBCH-169 (https://flic.kr/p/2o1pzBd) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
En de aansluiting van de opstelsporen. Hier door middel van midibiels. Een stuk printplaat in de vorm van een stukje bielzenmat met soldeerstrook waarop de flexrail wordt bevestigd.
(https://live.staticflickr.com/65535/52513141965_75e1525f70_h.jpg) (https://flic.kr/p/2o1pzzp)
MBCH-170 (https://flic.kr/p/2o1pzzp) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
En dan een hele berg dropwires solderen.....
Zwarte en rood voor de doorgaande hoofdsporen, de anderen voor de rangeersporen.
(https://live.staticflickr.com/65535/52513141670_92b9841b41_h.jpg) (https://flic.kr/p/2o1pzuj)
MBCH-171 (https://flic.kr/p/2o1pzuj) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
En de onderzijde van de blackbox ziet er dan zo uit.
Elektrische koppeling tussen de diverse inbrengen gaat door middel van ST16-stekkers,
(https://live.staticflickr.com/65535/52513209588_127448a5cf_h.jpg) (https://flic.kr/p/2o1pVFj)
MBCH-172 (https://flic.kr/p/2o1pVFj) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
Tenslotte nog een LED-balk in het hemeltje geschroefd.
Volgende keer weer echte modelbouw! 8)
Die midibiels zien er wel Intressant uit
Voor Sven. Dit zijn de Midibiels in close-up, onderzijde en bovenzijde.
(https://live.staticflickr.com/65535/52524983295_6befa9a52b_h.jpg) (https://flic.kr/p/2o2sgAg)
MBCH-174 (https://flic.kr/p/2o2sgAg) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
Verder met de bouw:
(https://live.staticflickr.com/65535/52524025977_1be84edaa4_h.jpg) (https://flic.kr/p/2o2nn1M)
MBCH-173 (https://flic.kr/p/2o2nn1M) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
Proefpassing voor de zijwanden, achterwand en hemel met verlichting. Over drie weken de eerste beurs met deze module in het Nederlandse Zutphen.
Niet alle bouten zijn strak aangedraaid waardoor en wat spleten tussen de wanden zichtbaar zijn.
knap I like it ! ;)
Bedankt Marc!
Mooie kijkbak zo, dat viaduct maakt het plezant
oeh, dat lijkt al aardig op een modelbaan, niet?
Citaat van: DFS op 26 november 2022, 16:52:20 PM
dat viaduct maakt het plezant
en het oogt nog fraai ook
Heel netjes!
Dank voor de complimenten!
Het viaduct breekt de strakke lijnen een beetje. Nadeel van een module als deze is dat de doorgaande sporen nogal dominant evenwijdig met de voorzijde van de module liggen. Normaal gesproken probeer ik dat soort evenwijdige lijnen te vermijden maar hier lukt dat niet. Het viaduct leidt de aandacht in elk geval iets af.
je zou in principe nog een stuk landschap voor de module kunnen bouwen toch? gewoon in t kader van effectief werk zoeken.... 8)
Fijn plan. En daar dan met grote letters 'NIET AANKOMEN A.U.B.' op.
ja gewoon paar rollen nato-prikkeldraad en een flinke vlinderstruik net als in t echt.
Knap hoor!
In de 'allerlei-losse-klusjes' fase. De Lima-menger maar eens in elkaar gezet en een sfeerplaatje gemaakt onder het viaduct door:
(https://live.staticflickr.com/65535/52542619458_6d35722fe8_h.jpg) (https://flic.kr/p/2o41Ed3)
MBCH-175 (https://flic.kr/p/2o41Ed3) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
"Kill Your Darlings"
Zegt een goede modelbouwvriend van mij wel eens. En terecht.
(https://live.staticflickr.com/65535/52593761431_9073ff26d1_h.jpg) (https://flic.kr/p/2o8wLWc)
MBCH-176 (https://flic.kr/p/2o8wLWc) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
Het uiterlijk van de straatsporen kan er nog wel mee door maar spoortechnisch is het dramatisch. De bestrating ligt soms boven de spoorkoppen en dus lopen wagons er hobbelend door. Aan het rijden met locs durf ik eigenlijk niet eens te denken want dat gaat zeker niet lukken.
En dus:
(https://live.staticflickr.com/65535/52594187295_8a40422d19_h.jpg) (https://flic.kr/p/2o8yXwF)
MBCH-177 (https://flic.kr/p/2o8yXwF) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
Uithuilen en opnieuw beginnen.
goede beslissing. En als je t straks beter liggend en werkend hebt wordt t vast mooier ook, want je hebt inmiddels meer ervaring dan toen je dit maakte.
Geen bijl? 8)
Nee, dat is pas na de volgende beurs. 8)
In Zutphen viel mij op dat de nu opgebroken sporen eigenlijk alleen maar vanaf de zijkant bekeken worden. De breedte van de groef tussen bestrating en rail valt dan wat minder op. Met andere woorden ik kan wat meer rommelen. 8)
En uiteindelijk wil ik het allemaal wel rijdend hebben, dat is het belangrijkste.
ja das en beetje t idee met spoor op een modelbaan, qua prioriteiten.
1. HET MOET WERKEN
2. HET MOET WERKEN
3. HET MOET WERKEN
[....]
99. andere dingen.
Vraagje tussendoor:
Is er zoiets als een typisch Belgisch stootjuk. Ik zoek nog één stootjuk voor op dit baantje maar heb geen idee wat passend zou zijn.
http://www.feijenoordsemeesters.nl/Stootjukken/Stootjukken.htm scrol eens .......of je zoekt op Google Afbeeldingen nmbs stootjuk/blok
ik zocht voor "Scheldekaai" destijds ook zo iets en kwam op onderstaande.
document van Erik Verleysen. Het is een PFD bestand (2 pagina's) maar hier niet compleet te plaatsen.
(https://abload.de/img/screenshot_1jpgy7ik4.jpg) (https://abload.de/image.php?img=screenshot_1jpgy7ik4.jpg)
geloof dat er wel een soortgelijk stootjuk bij de baas te koop is als t stomtoevallig op voorraad mocht wezen. (Oh en opdat t geen reclame is: t zal me jeuken of je t koopt. :P)
dat is inderdaad zo......want ik zag hem al onder dezelfde noemer passeren tijdens het zoeken .......
Leuk ding inderdaad.
Staat alleen "niet op voorraad" bij A. en "in bestelling" bij mijn regionale treinenboer.
Die van Artitec is wat anders en vraagt aanpassing als je hem wilt "verbelgischen". De Belgische variant (Type Anzin) is zoals het artikel dat Hans deelde en dus breder dan die van Artitec. Het stootjuk is dus breder en is naast de rails van het spoor op de dwarsliggers gemonteerd en het Artitec model is als het ware aan de rails van het bewuste spoor gekoppeld. ;)
Linkje ter illustratie: https://www.artitecshop.com/nl/stootjuk-b-zonder-buffers-39833372.html
Yep ik zie de verschillen nu.
Op zich is die Artitec wel te VerBelgischen, als die leverbaar zou zijn. 8)
Misschien eens hier en daar gaan kijken als er nog ergens staan....
zou gewoon een oud stukkie rail pakken en dat artikel dat Hans liet zien, heb je nu al resultaat. Maar waarom vandaag doen wat je tot morgen kunt uitstellen, natuurlijk. 8)
idd, gewoon zelf in elkaar prutsen. ;)
(https://abload.de/img/screenshot_18oifi.jpg) (https://abload.de/image.php?img=screenshot_18oifi.jpg)
Ja, ja, de boodschap is duidelijk. 8)
Citaat van: Marc_tramt op 29 december 2022, 17:26:13 PM
"Kill Your Darlings"
Zegt een goede modelbouwvriend van mij wel eens. En terecht.
Die zelfde wijze meneer had er al vier gemaakt.
Een lente, zomer, herfst en winter versie 8)
Ja. Modelbouwautist.
Zelf prutsen dan maar:
(https://live.staticflickr.com/65535/52613174558_0b1651f012_h.jpg) (https://flic.kr/p/2oafgMh)
MBCH-178 (https://flic.kr/p/2oafgMh) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
Makkie toch!
Voila Marc neemt de koe bij de hoorns :)
2e pagina maar ook er ff bij dan...
(https://abload.de/img/screenshot_244iv9.jpg) (https://abload.de/image.php?img=screenshot_244iv9.jpg)
Staat op een industrieterrein dus maar zonder licht:
(https://live.staticflickr.com/65535/52635810090_ab550677ed_h.jpg) (https://flic.kr/p/2ocfhx5)
MBCH-179 (https://flic.kr/p/2ocfhx5) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
Ballast, onkruid en roestkleur van het juk volgen nog.
En de straatsporen zijn inmiddels ook herbouwd:
(https://live.staticflickr.com/65535/52635810045_5f83da114e_h.jpg) (https://flic.kr/p/2ocfhwi)
MBCH-180 (https://flic.kr/p/2ocfhwi) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
Je gaat geen spijt hebben van deze verbeteringen en aanpassing. Op naar 't vervolg :)
Dat ja. Goed bezig!
Citaat van: Marc_tramt op 18 januari 2023, 21:13:36 PM
Staat op een industrieterrein dus maar zonder licht:
Een tijd terug is mij door een expert in seingeving verteld dat het verlichte bordje boven een stootblok ook enkel werd toegepast op kopsporen langs perrons in stations.
Op andere plekken was het gewoon een onverlicht bordje.
En zeker op een industrieterrein zou het dus zeker geen verlicht bordje moeten zijn!
Vakvrouw!
Corvee-time. Draadjes knopen. :-\
Wel het voordeel van modulair bouwen goed in beeld. De boel gaat gewoon op z'n kant.
(https://live.staticflickr.com/65535/52663846765_e8ee47b3e2_h.jpg) (https://flic.kr/p/2oeHYS2)
MBCH-182 (https://flic.kr/p/2oeHYS2) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
En het laatste stukje ruwbouw voor dit baantje:
Puzzeltje in 10mm multiplex:
(https://live.staticflickr.com/65535/52671018581_86324cc829_h.jpg) (https://flic.kr/p/2ofmJN2)
MBCH-183 (https://flic.kr/p/2ofmJN2) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
Dit zijn de uitloop- en overloopsporen voor het tramtraject die uit het zich op de blackboxen komen te staan.
Verder staan er nog wat zeer lompe maar vooral stevige stootjukken meegelasert. Later daar over meer.
(https://live.staticflickr.com/65535/52671458030_2ea5559fac_h.jpg) (https://flic.kr/p/2ofoZqJ)
MBCH-184 (https://flic.kr/p/2ofoZqJ) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
En één van de uitloopsporen even snel in elkaar gezet.
Door de gekozen constructie zijn de sporen in hoogte te verstellen zodat ze goed op het viaduct dat in het zicht ligt aansluiten.
Inmiddels kan het echte deadline bouwen ook beginnen. Modulebaan.nl is uitgenodigd voor het bij-programma van Ontraxs in het Spoorwegmuseum te Utrecht.
In het Maliebaan-station staat altijd een module- of clubbaan opgesteld die niet mee doet aan het hoofdprogramma. We staan in de Wachtkamer grenzend aan de entreehal. In de entreehal zelf staan de winnaars van het TV-programma de Grote Kleine Treinencompetitie. Modulebaan.nl is aanwezig met een 8-tal modules waaronder deze.
Komt dat allen zien; 17-19 maart in Nederlands Spoorwegmuseum te Utrecht!
Hier nog wat inspirationele viezigheid:
https://flickr.com/photos/jpdheure/52737758296/
Top, daar kan ik wel wat mee.
Ondertussen in de laatste week voor Ontraxs gekomen. Modelbouwen is als het leven zelf; je komt nooit helemaal uit waar je van tevoren gedacht had. 8)
Laatste weken bezig geweest met de techniek voor de pendelsporen; twee industriesporen en die van de tram. De industriesporen gaan goed met het Lenz ABC-systeem, de uitdagingen zitten daar in de locs die ik geschikt moet maken. Eén krijg ik niet rijdend en een ander heeft eigenlijk geen ruimte voor een decoder laat staan een stay-alive. Eens rustig voor gaan zitten.
Automatisch dubbelspoor pendelen met trams is een uitdaging die ik nog niet volledig heb uitgedacht dus voorlopig is het spoor nu ingericht voor enkelspoor pendelen. Wisselmotoren en aansturing daarvan volgen nog, ook omdat ik tegen wat leveringsproblemen aanliep.
De trams bleken ook een (onverwachte) uitdaging. Een Roco-onderstel heeft een storing, maar dat is opgelost. De Ferivan-tram is niet digitaal voorbereid (dat wist ik) maar is verder ook een beetje 'rammelig' qua contructie. De kap zit met pinnetjes aan de stootbuffers vast en staat iets scheef. Het model staat heel laag (te laag?) op de draaistellen die daardoor nauwelijks kunnen draaien onder de kap. Als tijdelijke noodmaatregel heb ik de scheenplaten dus maar verwijdert zodat ze kunnen draaien. Verlichting e.d. komt dus nog. Idem de bovenleiding, ook daar tijds- en leveringsproblemen. Het moet wel hobby en leuk blijven uiteraard. 8)
Anyways, genoeg gezeurd. Beelden van de tram dan maar want het werkt wel:
https://youtu.be/35-bGU57vyQ
Als eea stom blijft en je hebt tijd en zin kom gerust ff langs morgen ofzo, dan pak ik ff de klauwhamer en kijken we wat eraan te doen is. De knutseltafel is relatief leeg momenteel.
Tof aanbod Floris! Morgen helaas wat andere activiteiten en verplichtingen.
nouja mocht je op n ander moment nog kunnen geef maar n brul!
Dat filmpje geeft een mooie blik over je module. Toffe bak Marc! Erg mooi.
Groet,
Michel
Back in business na een wat bouwloze periode.
Klein beginnen dan maar en een bus wat opgeleukt. Passagiers en chauffeur er in, ruitenwissers er op, lijntjes van de panelen opgehaald met zwarte wash, idem de roosters, dak geweathered want dat had wel heel veel plasticglans.
Brakke foto voor het idee:
(https://live.staticflickr.com/65535/53260365446_e551a0b2fa_h.jpg) (https://flic.kr/p/2p9ri5S)
MBCH-189 (https://flic.kr/p/2p9ri5S) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
Leuke Bus Marc.
Ik zou de witte binnenkant van de wielkasten nog zwart maken. Dat stoort nogal en maakt de bus nog steeds plastic lijken. Kleine ingreep met maximum resultaat ;)
Goede tip Evan, ga ik nog doen.
En nog wat gelekte diesel bij de tankdop.
En spiegels (wordt dan wel wat fragieler). Opgelet, ik heb bv deze niet gebruikt van bij de ferrivan kit omdat die niet correct waren naar tijd (ofwel niet voor deze hier).
Heb er nog weggesneden van autootjes ook omdat het gemakkelijker was ze aan de deur te gieten dan waar ze hoorden
De bouwdip is nog niet volledig voorbij dus de progressie is traag.
Dit weekend aanwezig op de beurs in Rijswijk, Nederland. Dit wel gedaan:
(https://live.staticflickr.com/65535/53460110054_8ceb9d3838_h.jpg) (https://flic.kr/p/2ps63cq)
MBCH-191 (https://flic.kr/p/2ps63cq) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
Klein eerbetoon aan de meester.
Wow Marc, moest twee keer kijken om zeker te zijn!
Erg mooi gedaan, subliem in z'n eenvoud! Kleuren zijn waanzinnig goed geslaagd 8)
Laat de dip z'n werk doen, nadien is de inspiratie/zin dubbel en dwars aanwezig :)
knap gedaan!
dacht echt dat het een foto van 1/1 was.
sfeertje!
Citaat van: Marc_tramt op 12 januari 2024, 22:09:18 PMDe bouwdip is nog niet volledig voorbij dus de progressie is traag.
Tanden op elkaar en doorbijten!
Dit hoekje was nog niet naar mijn zin:
(https://live.staticflickr.com/65535/53500826214_1c0731f475_h.jpg) (https://flic.kr/p/2pvFHGb)
MBCH-192 (https://flic.kr/p/2pvFHGb) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr
Te Hollands, te aangeharkt, zo van we moeten wel in de vakjes gaan parkeren en via een inrit de parking op.
Beetje surfen op Google Earth en dan kom je al snel wat parkeerstroken tegen die bestaan uit gravel (koolas?) en gewoon een strook langs de doorgaande weg zijn, zonder vakken. Dat wordt het dus. In de omgeving Charleroi kwam ik ook nog een vervallen Portacabin op zo'n reststrook tegen. Leuk om die erbij te zetten. Work in progress:
(https://live.staticflickr.com/65535/53500524926_37fa9f6430_h.jpg) (https://flic.kr/p/2pvEb8y)
MBCH-193 (https://flic.kr/p/2pvEb8y) by Marc de Bruin (https://www.flickr.com/photos/187476716@N05/), on Flickr