Het is misschien een rare vraag,maar ik vraag mij al een hele tijd af hoe het komt dat je in een tram voortdurend heen en weer schudt en in een trein niet,hoe komt dat?
Dat hangt er maar vanaf welke trein/welke tram ...
Er zijn natuurlijk wel wat redenen. De voornaamste zijn de rails:
- smaller spoor (meeste trams) = minder brede basis, meer uitzwaaien
- bij trams wordt er een stuk minder aandacht besteed aan de aanleg van de rails.
ik ondervind dat op de kusttram,want op een tram in grote steden heb ik nog niet zoveel gezeten.
De trein gebruik ik om samen met de schaakclub van Blankenberge naar een tornooi te gaan georganiseerd door een andere club in het weekend.
De Antwerpse trams hebben er ook last, wees gerust. Misschien gaat het in Brussel beter (normaalspoor) maar dat weet ik niet.
Sommige treinen (klassiekskes!) schommelen ook serieus, vooral bij wisselstraten.
Probleem bij de kusttram is de ondergrond die niet erg stabiel is, waardoor het spoorbed nogal leeft.
Op klei of andere stevige ondergrond ga je dat schommelen veel minder hebben
zijn er nog factoren voor het schudden?
De meeste moderne treinen hebben een pneumatische ophaningen,wat veel luxueueser is als een ophanging met veren.
Dit zijn de blazen of banden die tussen de bogie en de kast steken.
In Belgi? zijn de Breaks, T96 en MW 41 hier met uitgerust en eveneens de meese rijtuigen
Groeten
Rudy
Dat schudden IS het verschil tussen tram en trein [:D]
Bij een trein hoort een stoomlocomotief, al de rest zijn trams.
Voila.
citaat:
Geplaatst door Stomer
Bij een trein hoort een stoomlocomotief, al de rest zijn trams.
Voila.
je mist,dit is misschien de grootste flater die ik ooit gezien heb.
trein (dem; treinen)
1 railvoertuig voor de langere afstand dat sneller dan 45 km per uur kan, bestaande uit een enkele of een reeks van locomotieven, treinstellen en/of wagons*
tram (dem; trammen, trams; trammetje)
1 railvoertuig voor personenvervoer voor de korte afstand, niet harder rijdend dan 45(/) km per uur*
* deze betekenissen zijn opgezocht in Van Dale groot woordenboek der Nederlandse taal
(/)de kusttram rijd soms aan ongeveer 70km/h
citaat:
Geplaatst door conducteur
citaat:
Geplaatst door Stomer
Bij een trein hoort een stoomlocomotief, al de rest zijn trams.
Voila.
je mist,dit is misschien de grootste flater die ik ooit gezien heb.
trein (dem; treinen)
1 railvoertuig voor de langere afstand dat sneller dan 45 km per uur kan, bestaande uit een enkele of een reeks van locomotieven, treinstellen en/of wagons*
tram (dem; trammen, trams; trammetje)
1 railvoertuig voor personenvervoer voor de korte afstand, niet harder rijdend dan 45(/) km per uur*
* deze betekenissen zijn opgezocht in Van Dale groot woordenboek der Nederlandse taal
(/)de kusttram rijd soms aan ongeveer 70km/h
>> dat is d? reden waarom de kustrams zo schommelen,maar inderdaad:moesten ze ook op normaalspoor rijden en een betere afvering hebben zo dat schommelen v??l minder zijn.
Gerrit
Trams schudden opdat je niet in slaap zou vallen. Je bent veel sneller ter plekke dan met de trein. [:D][:D][:D]
treinsporen worden geregeld opnieuw met ballast vlak gelegd. Dit gebeurdt met tramsporen zelden. Ik vermoed ook dat tramsporen door de jaren heen aan de binnenkant meer afgesleten zijn waardoor het onderstel meer spel krijgt. Moet je eens voorstellen als je daar een trein over zou laten rijden met de huidige snelheid. Ik denk dat de trein meer naast de sporen staat dan er op.
Dat moet wel een leuk clubje zijn die schaakclub, zo wiebelen op de tram.
Als ze met de trein op stap gaan zullen ze misschien wat rustiger zijn als ze aan het raampje zitten.[:)]
In de steden rijden trams vaak mee met het verkeer en is hun snelheid ook wat lager. De aparte trambeddingen waar in de steden dan wel wat sneller gereden kan worden zijn nog niet echt lang geleden aangelegd en geven misschien een rustigere loop.
Maar van lang geleden weet ik ook nog wel dat tram 15 naar mortsel wel wiebelde.
citaat:
Geplaatst door Stomer
Bij een trein hoort een stoomlocomotief, al de rest zijn trams.
Voila.
citaat:
Geplaatst door conducteur
je mist,dit is misschien de grootste flater die ik ooit gezien heb.
Niks gemist! Da's veruit de beste definitie die ik al heb gezien.
Ik moet zeggen dat ik dat ook een ferme definitie vond.
Eigenlijk de enige goede definitie,
en dat van die 45km is bull-shit, ze halen makkelijk 70 die moderne trams, duidelijk dat den dikke VD er soms op los zevert. En dat schudden zal volgens mij wel degelijk iets met de spoorbreedte te maken hebben
In zijn boek "Onze onvergetelijke stomers" ,laat Phil Dambly op pagina 105 de schrijver Arthur Honegger aan het woord:citaat" voor hen "zegt hij "die van de echte locomtieven houden, die met stoom dus, zijn de vormloze motorwagens slechts trams" En hij gaat verder: "zij halen hun kracht uit een andere bron ,als ware het parasieten" En zo gaat hij verder met zijn lyrische beschrijving en hommage aan de stoomlocomotief. Een dikke VD is dus niet nodig, een ziel en hart voor de schoonheid van de stoomloc des te meer.
citaat:
Geplaatst door Stomer
In zijn boek "Onze onvergetelijke stomers" ,laat Phil Dambly op pagina 105 de schrijver Arthur Honegger aan het woord:citaat" voor hen "zegt hij "die van de echte locomtieven houden, die met stoom dus, zijn de vormloze motorwagens slechts trams" En hij gaat verder: "zij halen hun kracht uit een andere bron ,als ware het parasieten" En zo gaat hij verder met zijn lyrische beschrijving en hommage aan de stoomlocomotief. Een dikke VD is dus niet nodig, een ziel en hart voor de schoonheid van de stoomloc des te meer.
op Mars ging ik de betekenis ook niet vinden h?.Tenzij de marsmannetjes ook een correct Nederlandstalig woordenboek hebben uitgevonden[:D]
Ligt het schudden en beven ook niet een h?????l klein beetje aan de manier waarop sommige bestuurders van een voetuig behorend tot het patrimonium van "De Lijn" hun voertuig in beweging zetten en de beweging tot de allerlaatste seconde op volledige snelheid willen volhouden [?][?][?][?]
Ze hebben toch overal "voorrang" en mogen iedereen toch van de weg afrijden [|)][xx(][V]
citaat:
Ze hebben toch overal "voorrang" en mogen iedereen toch van de weg afrijden
. Ik ga daar geen discusie over maken maar met deze uitspraak ben ik het niet mee eens.
ik ook niet