Modelspoormagazine forum

Modelspoor, Algemeen en H0 => Belgische modellen => Topic gestart door: Dirky op 01 april 2011, 20:55:03 PM

Titel: type64... nog niet helemaal!
Bericht door: Dirky op 01 april 2011, 20:55:03 PM
IMGhttp://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/Nederbrakel%20station/20110401002.jpg/IMG

beetje voorbarig om deze foto bij Belgische modellen te plaatsen maar ooit...

'k zal wel beetje info moeten hebben om de ombouw te doen!
Titel: type64... nog niet helemaal!
Bericht door: rixke rail op 02 april 2011, 12:24:23 PM
citaat:
Geplaatst door Dirky

'k zal wel beetje info moeten hebben om de ombouw te doen!



Dirk, ik heb ooit een bescheiden poging ondernomen om mijn p8'en van Fleischmann te "verbelgischen". [:I]
Misschien dat het U kan op de weg zetten ? Is het een H0-model ?
Zie HIER (//%22http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=7600%22).
Modelspoorse groeten,
Eric.
Titel: type64... nog niet helemaal!
Bericht door: Michiel op 02 april 2011, 13:25:39 PM
Dirk, over welk tijdperk spreken we? Een type 64 in 1925 was wel een beetje verschillend van die van 1965. [;)]
Titel: type64... nog niet helemaal!
Bericht door: Dirky op 02 april 2011, 16:15:11 PM
de foto's van jou draadje had ik idd al gedownloaded Eric... helpt me zeker !

Michiel, ik denk dat mijn voorkeur zou gaan naar eind de jaren 30, misschien begin 40 maar eerlijk gezegd maakt het mij niet zoveel uit omdat die lok later (hopelijk) in meer dan ??n scene moet te zien zijn... 'k zou al tevreden zijn met "Belgisch"...
Titel: type64... nog niet helemaal!
Bericht door: Michiel op 02 april 2011, 17:04:23 PM
De meest evidenten aanpassingen lijken me:

- verwijderen van de cylinder en compressor op de omloopplaat
- schilderen zijkant van zuigerblok in het NMBS groen (zoals de ketel)
- verbelgischen van de schoorsteen, met windkapje
- schilderen van het centrale asje en van de wielen en de zijkant wielbanden in het zwart
- aanbrengen van de handgrepen langs de ketel
- tussen ketel en omloopplaat donker schilderen (normaal is dit open/doorkijk)

Succes met de ombouw!

(edit: typvaut)
Titel: type64... nog niet helemaal!
Bericht door: Johnnytrein op 04 april 2011, 15:10:32 PM
Je zou eigenlijk de folders van Dacker over de belgische 64 moeten vinden.Daarin vermelden ze wat je zou moeten aanpassen om een P 8 te verbelgischen. Ik weet dat iemand die folders op zijn site heeft gezet maar weet niet meer wie. Ik dacht iemand op het 3 railforum.
Titel: type64... nog niet helemaal!
Bericht door: Michiel op 04 april 2011, 15:20:00 PM
Die Dacker-folders staan ook op de site van  Rixke Rail (//%22http://rixke.tassignon.be/spip.php?article414&lang=nl%22) [;)]
Titel: type64... nog niet helemaal!
Bericht door: jacques timmermans op 04 april 2011, 21:51:22 PM
Dirk,

dit is een zeer enthousiast initiatief waarbij ik je zeer veel moed, geduld en ijver wens om zo een stuk "schrot", vergeef me mijn woordspeling, tot een perfect Belgisch (misschien een H0 pur model?) model te transformeren. Ik wil je niet ontmoedigen, maar er zijn toch betere basis alternatieven (Fleischmann of Weinert) verkrijgbaar, als dit antiek Liliput model.

Met de opbouw zou ik noch kunnen leven; Deze wordt toch volledig omgebouwd, wat ook nog geen sinecure is omdat de ketel niet vrijstaand is uitgevoerd en de implantatie van de blinde flens voor de regeldom, zandkast en stoomdom voor een Belgisch model niet de juiste volgorde cq. niet voorzien waren.

Maar alles wat daaronder zit is puinhoop: sterk verouderd aandrijfconcept, wielen die niet deugen en over de modelomzetting van de sturing en cilinders zwijg ik beter! Of het eindresultaat, gezien de financi?le investering en de noodzakelijke vaak ingewikkelde technische ingrepen uiteindelijk de gedane moeite bevredigen is voor mij een groot vraagteken.

Desalniettemin hoop ik dat ik je, ondanks mijn niet al te positief commentaar, niet al te zeer ontmoedigd heb en ons het verdere verloop van je ombouw niet onthoudt.

Jacques Timmermans  



Titel: type64... nog niet helemaal!
Bericht door: Dirky op 04 april 2011, 22:33:40 PM
Jacques, ik ben een modelbouwer, geen treintjesgek...

Het wordt een Belgisch model maar geen haar op mijn hoofd vraagt naar de perfectie. Als ik mag zondigen in de scenery - zoals bijvoorbeeld het stationsplan van Nederbrakel met 50% verkorten omdat mijn ruimte niet groot genoeg is - dan val ik echt niet over pietluttige details in de type64 die er straks zal op rijden... Zij die het dan niet mooi genoeg vinden sluiten wel de ogen [:)]
Perfectie is volgens mij enkel nodig voor vitrinemodellen bij een verwoede treintjes-maniak. En vitrinemodellen vind ik persoonlijk lelijk omdat ze zo clean zijn en dus niets van realisme uitstralen...

Het wordt dus een lekker vuile type 64 naar mijn vervaagde normen, m.a.w. geen of zo weinig mogelijk kosten dus komt er zeker geen Weinert materiaal aan te pas. Moet enkel over P87 kunnen bollen en er goed uitzien...

Dus sorry als ik je teleurstel maar voorlopig zit er niets beter in... [:)][;)]



Titel: type64... nog niet helemaal!
Bericht door: ToThePoint op 05 april 2011, 00:50:45 AM
Ik vind het nu al spannend !
Ik wacht geduldig af wat uw vorderingen en ideeen zijn Dirk.
U stond reeds meerdere malen model voor mij, letterlijk niet figuurlijk !
Ooit ga ik ook loc's verbouwen, als ik een beetje baan heb.
Ten vroegste als het emplacement hier klaar is.
Tegen de tijd dat dat klaar is vermoed ik dat uw loc omgebouwd is.

Ik kan me helemaal vinden in de mening van Dirk.
Een te blinkende loc is voor de vitrine, op de baan mag en moet dat gebruikt worden en wordt bijgevolg vuil.
Men kan perfectie nastreven, maar als dat doel niet te bereiken is is uw best doen ruimschoots voldoende.
Trouwens perfectie kent verschillende vormen.
Een model aanvaardbaar verbouwen op de zo goedkoopst mogelijke manier is ook perfectie.
Titel: type64... nog niet helemaal!
Bericht door: jacques timmermans op 05 april 2011, 06:50:14 AM
Dirk,

je stelt me echt niet teleur, nog beter zelfs, in je repliek neem je een zeer duidelijk standpunt in dat ik kan waarderen.
Echter op een punt ben ik het niet met je eens: perfect gebouwde modellen hoeven niet altijd een zielig bestaan in de een of andere vitrine te slijten, immers door hun perfectie (dit geldt ook voor hun rijgedrag en ook hun finish, al dan niet in een sterk of minder sterk verouderde toestand gepresenteerd) kunnen zeer goed op een modelbaan verkeren en zijn daarbij nog eens een lust voor het oog!

Jacques Timmermans
Titel: type64... nog niet helemaal!
Bericht door: Dirky op 05 april 2011, 07:48:39 AM
tja, moesten smaken niet verschillen zouden we allemaal op dezelfde vrouw verliefd zijn, nietwaar? [:)][:)]

respect voor alles en iedereen, da's wat telt. De rest is bijzaak!
Titel: type64... nog niet helemaal!
Bericht door: Gerolf op 05 april 2011, 10:58:04 AM
Dirk, ik vind de waarschuwing van Jacques voor het rijgedrag van een Liliput toch wel belangrijk, hoor. Al heb ik al wel ondervonden dat er maandagochtend-modellen zijn en locs die w?l goed rijden. Het lijkt zelfs een kwestie van geluk ...
Wat de afwerking betreft volg ik je wel: zonder al teveel kosten en moeite een zo goed mogelijk resultaat lijkt me een goede balans. En we weten intussen dat je nogal wat moeite doet [;)]
Titel: type64... nog niet helemaal!
Bericht door: Dirky op 05 april 2011, 11:10:27 AM
voor de P87 versie gaat sowieso alles er onder uit! De volledige onderbouw wordt "nieuw". Het uiteindelijk rijgedrag zal dus niets meer te maken hebben met Lilliput...[:)][;)]
Titel: type64... nog niet helemaal!
Bericht door: treinvirus op 05 april 2011, 14:35:17 PM
ter informatie:
heb verschillende loks gebouwd type 64 ( van oorspronkelijk duitse fleischmenn modellen) met oog op perfectie, het heeft 6 tot 8 maand gekost per lok  om dat te doen (en dus ontelbare uren)en dit met onderdelen van weinert en vooral PB messingbouw. geef eens je Email adres als je eens een paar foto's wil zien van bijvoorbeeld de lok 64064 copie conform  zoals in werkelijkheid, afgebeeld in het boek van marklin met in de lok ingebouwde esu loksound decoder en luidspreker- en jawel, niet in de tender! (Ik kan nog steeds zelf geen foto's op het forum zetten, ben er niet slim genoeg voor!). Maar wat ik eigenlijk kwijt wou: ik heb 3 liliputmodellen type 64 en die rijden merkwaardig genoeg voortreffelijk en vroeg of laat ga ik er eentje wat moderniseren om werkelijk te doen rijden op een baan, de andere modellen zijn wat te fragiel om ze voortduren te gebruiken en bv mee te slepen naar een clubbaan. Dus vind ik het een goed initiatief om eens een wat ouder model te verfraaien voor dagelijks gebruik! Succes
treinvirus
Titel: type64... nog niet helemaal!
Bericht door: Dreha op 05 april 2011, 17:54:51 PM
Dirk,

Ik ga dit draadje ook volgen want ik heb hier nog 2 BR38 staan van liliput, waarvan ik 1 type 64 zou willen maken. Alle 2 zal niet lukken daar er 1 is voorzien van een badkuiptender.

Harald
Titel: type64... nog niet helemaal!
Bericht door: Michiel op 05 april 2011, 17:58:12 PM
In Belgie hebben twee type 64 machines gedurende een korte tijd rondgereden met kuiptender. Het kan dus wel! [;)]
Titel: type64... nog niet helemaal!
Bericht door: Dreha op 05 april 2011, 21:41:16 PM
Hmmm, dan worden het er misschien toch 2. Op voorwaarde dat ik er geen verpruts [}:)] natuurlijk en daar zoiets voor mij de eerste keer is zou dat misschien wel eens kunen gebeuren. Zeg michiel weet jij toevallig ook welke nr die 2 met badkuip hadden, dan zou dat toch al juist kunnen zijn [:D].
Titel: type64... nog niet helemaal!
Bericht door: Michiel op 05 april 2011, 21:53:25 PM
Tussen augustus 1957 en mei 1958 kregen 64.066 en 64.074 (beide gesteld te Tienen) een kuiptender toegewezen, gerecupereerd van twee gereformeerde types 26.

Succes met de ombouw.[:)]
Titel: type64... nog niet helemaal!
Bericht door: Dirky op 05 april 2011, 22:00:29 PM
Hoe dan ook, wat dan ook, zonder hulp lukt het me niet. Graag verbeteren waar ik de mist inga... [:)]
Al bij al wil ik toch niet te sterk afwijken van de realiteit en de juistheid, waar mogelijk, meenemen in de verbouwingen.

Het enige boek dat ik heb is "onze onvergetelijke stomers".

Op blz 61 is er een 64 te zien (nummer 6559) die er op de positie van de dome, de schoorsteen en de lantaarn na ongeveer uitziet als mijn model.
Op blz 67 zijn er twee te zien. 64049 en 64094...

Hier heb ik de indruk dat de rookkast van 49 langer is dan die van 94. Kan dat?

Welke zijn de oudste types?

Ik denk er sterk aan om de gehele ketel, van rookkast tot aan de cabine er van tussen te halen en te vervangen door een messing buis van gelijke diameter. (als bij de Dacker) Het zal minder werk zijn dan alle leidingen en ketelbanden er af te vijlen. Het lost ook direct het probleem op met de verkeerde positie van de doom die ik dan gewoon verplaats.

Detailfoto's van zaken zoals de fluit, overdrukventielen en andere kleine bazaar zijn zeer welkom. Die ga ik proberen te imiteren met mijn "0 euro" filosofie in gedachte...

Mijn mes ligt klaar... nu wachten op een beetje tijd! V??r komend weekend zal er niets gebeuren...


Titel: type64... nog niet helemaal!
Bericht door: Michiel op 05 april 2011, 22:40:25 PM
Dirk,

misschien is het een kleine troost, maar er waren geen 2 types 64 hetzelfde. De productieperiode van deze locomotieven verliep over vele jaren, en werd uitbesteed aan een paar dozijn fabrieken. Elke fabriek bracht haar eigen kleine variaties aan, en ook werden tijdens de productieperiode verbeteringen aangebracht.

Onderhoud en herstellingen werden ook dikwijls met wat improvistatie uitgevoerd, waardoor alles samen beschouwd, er geen 2 gelijke machines waren.

Het is niet zo moeilijk om een geloofwaardige type 64 te maken; eentje dat "had gekund" (en waar toevallig geen foto's meer van zijn [:D]). Als je echt purist bent, ga je een specifieke 64 nabouwen, maar de vraag is dan: wil je dat wel?

dit gewoon ter overpijnzing. [;)]
Titel: type64... nog niet helemaal!
Bericht door: janjozef op 06 april 2011, 07:45:57 AM
willen wel, maar dikwijls is de info erover niet te vinden. Er zijn maar weinig foto's, gelijkertijd genomen, van alle kanten van 1 machien.

Jan
Titel: type64... nog niet helemaal!
Bericht door: jacques timmermans op 06 april 2011, 09:00:20 AM
Michiel,

zoals je weet, is de Belgische type 64 is uit de Duitse P 8, waarvan door de bekendste Duitse locomotief fabrikanten tussen 1906 en 1923 ca. 3800 machines gebouwd werden, ontstaan.

Het is een zgn. L?nderbahn locomotief, die door alle grote Duitse constructeurs (ca. acht tot tien bedrijven) met onderling minieme verschillen gebouwd geworden is, maar in de hoofdzaak toch met zeer vele identieke ketelarmaturen, pompen en voorverwarmers uitgerust waren, zodat deze in de regel zonder al te veel moeite onderling konden uitgewisseld worden. Er waren bij de P 8 drie hoofdvariaties: twee doms, drie doms en vier doms uitvoering, welke telkens een afwijkende piping hadden, maar toch met identieke pompen en armaturen waren uitgerust, welke in de loop van tijd wel eens door afwijkende (Einheitsteile, om het uitwisselen noch sneller te doen verlopen) onderdelen vervangen werden.

Hierop berustend, kan je stellen, dat de oorspronkelijk aan Belgi? geleverde locomotieven een bijna uniform karakter hadden. Grote afwijkingen betreffende het uitzicht zijn derhalve van Belgische aard en konden onderling nogal eens sterk verschillen.

Ergo: naargelang het tijdperk en het jaar dat je de locomotief wilt voorstellen, spreek je over zuiver Duitse machines tot Locomotieven met een sterke Belgische inslag.

Jacques Timmermans
Titel: type64... nog niet helemaal!
Bericht door: Dirky op 08 april 2011, 20:51:24 PM
Van Dirk Allaer kreeg ik een reeks foto's waarvan ik er dus twee op zijn verzoek hier plaats. Bedankt Dirk!

(http://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/Nederbrakel%20station/DArechts.jpg)
(http://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/Nederbrakel%20station/DAlinks.jpg)
Titel: type64... nog niet helemaal!
Bericht door: Michiel op 08 april 2011, 21:41:33 PM
Om een type 64 op een dergelijke manier te gaan verBelgischen, is een doel en uitdaging op zich. Maar, Dirk, ik hou je niet tegen! [:D]
Titel: type64... nog niet helemaal!
Bericht door: Dirky op 08 april 2011, 22:10:22 PM
ik ga iets bescheidener verbouwen...[;)]
Titel: type64... nog niet helemaal!
Bericht door: ToThePoint op 09 april 2011, 07:33:47 AM
Dirk in msm 15 staat een verslag van wat u wenst te doen.
Titel: type64... nog niet helemaal!
Bericht door: Dirky op 09 april 2011, 08:42:16 AM
MSM heb ik niet...[:)][}:)]
Titel: type64... nog niet helemaal!
Bericht door: Gerolf op 09 april 2011, 20:51:53 PM
citaat:
Geplaatst door Dirky

MSM heb ik niet...[:)][}:)]

Je vergeet [:I] [:I] [:I]
Titel: type64... nog niet helemaal!
Bericht door: Dirky op 09 april 2011, 21:58:37 PM
De lokomotief werd in stukken verdeeld...[:)]
Wielen gekuist in een mix van cellulose thinner en fijn zand. Bij het schudden schuurt het zand de kleine hoekjes uit...
Ook de rookkast beginnen opkuisen. De handrail, het centrale wiel en de scharnier staaf moeten hermaakt worden om meer detail weer te geven.

(http://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/Nederbrakel%20station/20110409006.jpg)
(http://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/Nederbrakel%20station/20110409016.jpg)
Titel: type64... nog niet helemaal!
Bericht door: Gerolf op 10 april 2011, 08:44:27 AM
Dat truucje met zand en thinner kende ik niet. Ga ik wel eens proberen. Bedankt [;)]
Titel: type64... nog niet helemaal!
Bericht door: janjozef op 10 april 2011, 09:28:54 AM
Ik heb er ook nooit van gehoord,

Jan
Titel: type64... nog niet helemaal!
Bericht door: Dirky op 12 april 2011, 22:16:57 PM
(http://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/Nederbrakel%20station/20110412003.jpg)

nieuwe ketelhuid...

Titel: type64... nog niet helemaal!
Bericht door: Dirky op 14 april 2011, 21:43:23 PM
(http://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/Nederbrakel%20station/20110414005.jpg)
(http://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/Nederbrakel%20station/20110414006.jpg)

Een poging om de dikke randen van het dak te verfijnen. Met het blote oog is het niet slecht, op de macro opname lijkt het echter niet OK!
Titel: type64... nog niet helemaal!
Bericht door: Gerolf op 15 april 2011, 00:03:53 AM
Macro is ongenadig [;)]
De klinknagels liggen nu nogal ver van de dakrand. Misschien had het beter geweest om het dak langs de bovenkant te versmallen?
Titel: type64... nog niet helemaal!
Bericht door: Dirky op 17 april 2011, 20:46:59 PM
Gisteren uiteindelijk toch het dak er afgehaald met de bedoeling een messing dak op te leggen. Bij het bevestigen met sekondenlijm ging het dak er scheef op en bij het verwijderen is dan ook de cabine aan diggelen gegaan...

Hier eindigt dan ook dit project... [:(]

Als er ooit een type 64 moet komen wordt het een compleet nieuwbouw project... veel minder problemen!
Titel: type64... nog niet helemaal!
Bericht door: Gerolf op 17 april 2011, 21:03:18 PM
[:0] Het is precies geen goeie dag voor modelbouwers [B)]
Evan een sputterlak-probleem
Michiel zijn acteurs kwijt
... en nu jij die een project noodgedwongen moet be?indigen. [:(]
Is een nieuwe kap maken geen optie?
Titel: type64... nog niet helemaal!
Bericht door: Michiel op 17 april 2011, 21:09:12 PM
Join the club! Ik bedoel, het lijkt vandaag een beetje de dag van de tegenslag. Het is echt balen, ook voor je zo knap en unieke type 11-project dat met tegenslag blijkt te kampen. Ik wens je sterkte, moed en doorzettingsvermogen. Morgen is het weer een mooie dag, de eerste dag van de werderopbouw...
Titel: type64... nog niet helemaal!
Bericht door: Dirky op 17 april 2011, 21:33:11 PM
De moed verliezen staat niet in woordenboek... [:)]

Belangrijkste is dat we leren van onze fouten!


Toen ik aan de rookkast voor deze 64 bezig was wou ik die ook al hermaken in messing. Door het breken van de cabine is de balans overgeslagen naar de andere kant en loont het niet meer de stukken te lijmen en weer verder te prutsen aan iets wat toch niet mijn ding lijkt. In alle rust hervat ik deze week de seriebouw voor de type 11 en langzaam maar zeker groeit wel ergens een plan een nieuwe type 64 reeks te maken...