Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => Sporenplannen => Topic gestart door: Michiel op 07 juni 2009, 22:28:15 PM

Titel: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: Michiel op 07 juni 2009, 22:28:15 PM
Beste lezer,

wanneer het met saraan wat tegenwind gaat, hou ik me regelmatig bezig met de vormgeving van het idee om het oude Brussel-Noord kopstation de bouwen, in schaal N. Het hele project zou ongeveer 12m lang worden. Die plaats heb ik (nog) niet. Dus, na lang wikken en wegen lijkt me het beter om te beginnen met een eerste segment: het oude depot.

Ik baseer me op een plan uit 1926. Het depot ligt in de driehoek op de splitsing van de lijnen naar Oostende, Antwerpen en Luxemburg, op 2km van het oude kopstation. Het depot wordt gedomineerd door de 19 sporige remise met ateliers voor kleine herstellingen. Links, langs de lijn naar Oostende ligt een grote kolenstortbunkerinstallatie met draaischijf, langs de andere kant een brikettenpark met ook een eigen draaischijf. Voor de rest is er nog een hele hoop grut, teveel op op te noemen.

Dit segment zou 2,40m lang worden, en 1,80m op het breedste deel. De lijn naar Antwerpen en Luxemburg zijn voor de eenvoud samengenomen. Links en rechts van het depot lopen de hoofdsporen elk naar hun eigen schaduwstation (nog niet getekend).

Dit ontwerp is snel neergeploft, en is estetisch nog niet in orde. Maar het ging hier om een eerste oefening om te zien in hoeverre ik met het sporengamma van Peco code 55 de ruimte vind om dit depot vorm te geven.

Elk commentaar is welkom!
met vriendelijke groeten,

<center>(http://i688.photobucket.com/albums/vv246/Saraan1/depotBN_1.jpg)
<i>het oorspronkelijk plan uit 1926</i>

(http://i688.photobucket.com/albums/vv246/Saraan1/depotBN_2.jpg)
<i>het sporenplan met peco code 55</i>

(http://i688.photobucket.com/albums/vv246/Saraan1/depotBN_3.jpg)
<i>een 3d-zicht met het probleem dat wissels niet op een helling mogen liggen</i></center>
Titel: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: Gerolf op 08 juni 2009, 00:28:26 AM
Complexe bedoening [:0]
Twee draaischijven ingepland, maar je beknibbelt wel op de depotfuncties (zand, water, ...)
Titel: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: adwo op 08 juni 2009, 00:53:37 AM
Ziet er groot en gecompliceerd uit..

houd ons op de hoogte [:D]

Adwo[;)]
Titel: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: Michiel op 08 juni 2009, 08:43:19 AM
citaat:
Geplaatst door Gerolf

Complexe bedoening [:0]
Twee draaischijven ingepland, maar je beknibbelt wel op de depotfuncties (zand, water, ...)

Nee, alle "normale" functies van een stoomdepot zouden aanwezig zijn, water, zand, slakken, pijpenblazers, lampenhuis, bevooradingssporen, inspectieputten, weegbrug, ...noem maar op. Dat hoort bij "het grut" [;)] Twee draaischijven vind ik ook een beetje veel op een modelbaan, alsook de 19 loodssporen, de 2 kolenparken, en de veelheid aan wachtspoortjes. Dat zijn de dingen waarop ik zou willen beknibbelen. Maar het depot zou op en top een volwaardig stoomdepot moeten worden. Anders hoeft het voor mij niet. [;)]
Titel: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: renstimpie op 08 juni 2009, 11:37:59 AM
Weer een draadje om te volgen!!  Dit lijkt me een heel mooi project

Greetz

Tim
Titel: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: stoomloc op 08 juni 2009, 18:50:46 PM
Michiel,

Zoals ik het nu zie heb je een serieus project op stapel staan, ziet er indrukwekkend uit. Heel knap.[8D] Ik ben benieuwd naar de uitwerking ervan, vooral hoe je je hoofdspoor en de railspiraal, die onder je locloods komt te liggen gaat uitwerken[;)]

Veel plezier bij de ontwikkeling van dit depot

Wim
Titel: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: ERVIN op 08 juni 2009, 23:18:10 PM
Amaai, wat is dat zeg!!??[:0]
Saraan, dit is klasse, pure klasse, als je dit tot een goed einde kan brengen, dan doe ik mijn hoed voor je af, maar toch enkele bedenkingen, die spiraal onder je depot is goed gezien, maar hoe ga je je bekabeling van je wissels , die in je depot liggen, goed weg krijgen zonder dat ze de spiraal-sporen niet hinderen, ik spreek hier een beetje uit ervaring, mijn toegang tot mijn kopstation ligt ook hoger , de goederensporen die er onderdoor lopen hebben in het begin heel wat hinder ondervonden van de kabels van mijn wisselstraat in mijn kopstation, ik heb zelfs de reizigerssporen moeten verleggen, want ik zag er niet direct een oplossing in, nu lopen die sporen er mooi naast ( naast de kabels h?), maar dit is toch iets waar je zeker rekening mee zal moeten houden, maar desalnietemin wens ik je v??l succes met dit plan, en uiteraard ga ,ook ik ,dit op de voet blijven volgen.[;)]

Dit was mijn probleem toen, die onderdoorgang kruist volledig 6 wissels.

(http://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/treinen1296.jpg)
Titel: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: Michiel op 09 juni 2009, 10:19:56 AM
citaat:
Geplaatst door ERVIN

...hoe ga je je bekabeling van je wissels , die in je depot liggen, goed weg krijgen zonder dat ze de spiraal-sporen niet hinderen

Dat is inderdaad ook een van mijn bekommernissen. Niet alleen de bekabeling, maar ook de wisselmotoren hinderen de vlotte onderdoorgang (en elkaar). Ook de bereikbaarheid van de sporen in het schaduwstation worden hierdoor bemoeilijkt. Jouw opmerking is zeker een element die bij de verdere uitwerking van het plan in rekening zal worden gebracht.

Maar, als jij Antwerpen-Centraal kan nabouwen, waarom zou dan Brussel-Noord niet kunnen? [:D][;)]

groeten,
Titel: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: Gerolf op 09 juni 2009, 10:22:00 AM
citaat:
Geplaatst door Saraan
...met het probleem dat wissels niet op een helling mogen liggen
Waarom zou dit niet mogen? Zolang ze niet in een knik liggen lijkt er mij geen probleem.

Zijn de tekeningen veranderd? Bij mijn eerste reactie had ik van tevoren minder zijsporen gezien, meen ik.

Hoe dan ook: je plan ziet er goed uit (ambitieus, dat wel [;)])
Succes ermee! [8D]
Titel: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: Michiel op 09 juni 2009, 10:32:41 AM
citaat:
Geplaatst door Gerolf

citaat:
Geplaatst door Saraan
...met het probleem dat wissels niet op een helling mogen liggen
Waarom zou dit niet mogen? Zolang ze niet in een knik liggen lijkt er mij geen probleem.

Ik dacht om de wissels naar de loods op een zeer licht helling van 1% te leggen. Dat leek me heel redelijk, en noodzakelijk om de vrije hoogte te vinden voor de klimspiraal. Maar Wintrack laat dit niet toe. Met Wintrack kan je geen wisselstraat hellend ingeven. Wissels worden steeds horizontaal gelegd. Vandaar de vermeldde beperking dat wissels niet op een helling mogen liggen (volgens Wintrack), en dus de vreemde hoogtesprongen in het 3D-plan.

citaat:
Zijn de tekeningen veranderd? Bij mijn eerste reactie had ik van tevoren minder zijsporen gezien, meen ik.

Nee, het plan is nog niet veranderd. Ik vrees dat het jouw "impressie" is, dat verander is. [;)]

groetjes,
Titel: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: dgrr57 op 09 juni 2009, 17:20:04 PM
Michiel,

ik veronderstel dat je dit al gezien hebt :

(http://www.tassignon.be/trains/TMM/Loco_690.jpg)
Titel: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: Michiel op 09 juni 2009, 17:58:31 PM
citaat:
Geplaatst door dgrr57

Michiel,
ik veronderstel dat je dit al gezien hebt :

Inderdaad, dit is een document waar ik een hoop inspiratie uit ga halen. Ik heb het veilig gebookmarked voor later. Hartelijk bedankt!

groetjes,
Titel: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: loebaske op 09 juni 2009, 18:02:16 PM
Op welke lengte gaat je dat realiseren [?][?]
Titel: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: Michiel op 09 juni 2009, 18:50:41 PM
citaat:
Op welke lengte gaat je dat realiseren

Mijn bureautje is 2m40 breed, dus dat wordt de maximale lengte van dit segment. Maar dat zal al groot genoeg blijken om een paar jaartjes mee bezig te zijn. In totaal zouden er zo 4 tot 5 segmenten nodig zijn om de volledige sporenbundel tussen depot en kopstation uit te beelden. ... maar hoe zat dat ook weer met het hooi en de vork? [:D]

groeten,
Titel: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: Michiel op 15 juni 2009, 16:20:53 PM
Volgens dit beeld van het depot van Brussel-Noord (vermoedelijk ergens tussen 1910 en 1925) blijkt er geen kolenpark te zijn langs het spoor richting Oostende zoals wel op het plan staat, maar opstelsporen voor bakwagens. Dat laat dus vermoeden dat er toen maar 1 kolenpark was (rechts-achteraan op de foto) en ook maar 1 draaischijf. Dat valt dus mee, deze keer! [:D]
(http://i688.photobucket.com/albums/vv246/Saraan1/BN_depot1910.jpg)
(uit: Au Fil Du Rail (//%22http://www.tassignon.be/trains/documentation/documentation.php%22))
Titel: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: Michiel op 17 juni 2009, 12:37:29 PM
Op het plan van een deel van de depot van Brussel-Noord dat Patrick geplaatst heeft (zie hierboven), wordt melding gemaakt van "wagons trémies" en "wagons combustibles". Wetende dat het hier om de periode 1920-1930 gaat, welke wagons moet ik me hierbij voorstellen? Heeft iemand een concreet voorbeeld van deze stortgoedwagens uit die tijd? Waarschijnlijk zullen het niet de gestroomlijnde Fals van vandaag zijn. [;)]
Titel: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: Mr-tsjoektsjoek op 17 juni 2009, 20:12:53 PM
Dag Michiel,

Ik wil je de moed niet doen zakken, maar...

Als je je foto van het depot van Brx-Noord vergelijkt met je origineel plan uit 1926 dan vermoed ik dat de draaischijf en de kolenbunker, waarvan je denkt dat ze niet bestaat (volgens de foto), uiterst links buiten  beeld staat.

De foto is genomen ongeveer recht voor de loods, in de lengterichting van de sporen.

Volgens het plan liggen de kolenbunker en de draaischijf verder naar links.

Bekijk het maar eens ! [}:)][}:)][}:)]
Titel: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: Michiel op 17 juni 2009, 20:31:33 PM
Dag Rik,

Ik heb een groene pijl gezet op het originele plan, van waar ik denk dat de foto genomen is. Zelfs al zou het camerastandpunt nog verder achteruit liggen, dan nog zou de kolenbunker het linker deel van de loods moeten bedekken. Ik ben nog steeds overtuigd dat er op het moment van de foto nog geen kolenbunker aanwezig was, maar het blijft steeds een beetje gissen natuurlijk.

groeten,
Titel: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: Gottardo op 17 juni 2009, 22:00:30 PM
Fantastisch wat hier op stapel staat ! Niet alleen worden door dit N-ontwerp de voordelen van deze schaal ten volle benut (en in de verf gezet), ook zal de baan een zekere historische waarde krijgen.

En ik merk dat Saraan wat dit betreft op de goede weg is : historische plannen, en historische foto's.  Ik wens je in elk geval veel succes met de omzetting naar 1/160.  En als het volledige oude kopstation er ooit nog bijkomt...

Als ik de 3D-weergave bekijk, verdwijnen zowel de hoofdlijnen richting Oostende, als naar Luxemburg in tunnels aan weerszijden naast het depotgedeelte.  In de veronderstelling dat het depot op niveau 0 ligt, bevinden zich de sporen van de hoofdlijnen daar dus al min of meer op niveau -1 (dwz naar schatting 5 cm (in de veronderstselling dat je helling ongeveer 2 m lang is tot de tunnelingang - je kan zeker tot 25 promille gaan) onder de sporen van niveau 0).  De "Oostendesporen" maken daarna een grote S-bocht, eerst achter, dan onder het depot door, en de "Luxemburgsporen" maken nog meer dan een halve wenteling van de railspiraal (wat is de boogstraal ?) vooraleer onder de wissels van het depot te komen.  In de veronderstelling dat deze hellende trajecten op hun beurt aanleiding geven tot 3 cm bijkomend hoogteverschil, liggen de spiraalsporen 8 cm onder de depotsporen (schaal N).  Dit moet ruim voldoende zijn om te kunnen bekabelen (zelfs met een multiplexplaat van 8 mm).  Natuurlijk mogen de kabels dan niet loshangen onder de baan [:)]

Ik denk overigens dat het geen probleem is wissels in een helling te leggen (tenzij voor je tekenprogramma).  Wat echter niet mag, is wissels in de overgangsboog te leggen tussen horizontaal en hellend vlak.  Anders gezegd: je mag nooit een wissel in de lengte "buigen", dan gaat ze niet meer naar behoren functioneren.

In ieder geval, veel succes met dit project, en natuurlijk eveneens veel succes met je andere N-baan !

Gottardo
Titel: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: Michiel op 18 juni 2009, 11:41:44 AM
Johan "Gottardo",

bedankt voor de bemoedigende woorden. Ik wordt er haast verlegen van. [:I] Er is nog niets gebouwd, en ik heb nog geen enkele verdienste. Maar bedankt voor de analyse van het hellingsprobleem. Dat is inderdaad nog een van mijn bekommernissen.

Ik heb gisteren mijn volledig arsenaal aan foto's doorgespit op zoek naar die ene foto van de kolenbunkers van het depot van Brussel-Noord. Ik heb er ooit een gezien, uit de hoogte genomen, in een publicatie dat ik doorgebladerd had in het archief van de NMBS. Ik weet jammer genoeg niet meer precies welk boekwerk dat het was, maar het betrof een werk over depots in Belgi?. Iemand een idee?
(ik vermoed dat een her-bezoek aan de NMBS in het verschiet ligt [:D])

groeten,
Titel: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: Michiel op 25 juli 2009, 11:15:57 AM
Na heel wat documentatie te hebben doorgenomen, heb ik een nieuw sporenplan gemaakt van het depot van Brussel Noord van rond 1920. Alle kritiek en suggesties zijn natuurlijk weer van harte welkom!
(http://i688.photobucket.com/albums/vv246/Saraan1/BNdepot010.png)
Titel: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: ERVIN op 25 juli 2009, 12:02:00 PM
Ik blijf het een z??r amitieus project vinden, en ik zal dit dan ook blijven volgen, ziet er zeer indrukwekkend uit.

Opmerkingen , die sporen onder die wissels h?, daar liggen v??l wissels, en die moeten allemaal aangesloten gaan worden, dat betekent dus v??l draden ( kabels), hoe los je dat op om die weg te werken??
Titel: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: dgrr57 op 25 juli 2009, 12:11:22 PM
Mooi plan. Nu nog foto's van de werken [:p][:p]
Titel: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: Michiel op 25 juli 2009, 12:27:24 PM
Het elektrisch aspect met modules, aandrijvingen en bedrading is inderdaad nog een beetje een zorgekind. Ik ben er zelf nog niet helemaal uit, maar heb wel al een paar ide?en die ik nog verder moet uitwerken. In elk geval is er nog maar 1 wissel waar de vrije ruimte eronder (aandrijving) problematisch is. Maar onoplosbaar is het ook weer niet. Met stangen moet het kunnen lukken.

De foto's van de werken zullen nog een beetje op zich laten wachten. Eerst mijn huidige instapbaan "Saraan" verder afwerken, en dan een testbaantje om een paar technische apecten op te klaren. Aan gebrek aan motivatie zal het echter niet liggen...
Titel: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: Gerolf op 25 juli 2009, 21:52:00 PM
citaat:
Geplaatst door dgrr57
Mooi plan. Nu nog foto's van de werken [:p][:p]
Helemaal mee eens, maar voel je vooral niet opgejaagd [;)] [:D]
Titel: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: Michiel op 28 juli 2009, 09:03:24 AM
Op het franstalig broederforum vroeg men voor wat meer detail in het plan. Ik plaats het hier dan ook maar. En van mijn kant nog een paar vraagjes:
wat is een "contre-ma?tre"?
wie heeft er toevallig nog foto's van dit depot?

(http://i688.photobucket.com/albums/vv246/Saraan1/BNdepot010big.png)
Titel: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: Gerolf op 29 juli 2009, 09:21:39 AM
citaat:
Geplaatst door Saraan
wat is een "contre-ma?tre"?
Vertaling van rangeermeester?
Titel: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: Michiel op 29 juli 2009, 11:01:30 AM
Ik vermoed van niet. De "chef de manoeuvre" en de "contre-maitre" hebben hun eigen gebouw, maar zeker ben ik er niet van. De plannen zijn niet erg duidelijk.
Titel: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: SuSke op 29 juli 2009, 21:01:30 PM
citaat:
Geplaatst door Saraan

wat is een "contre-ma?tre"?




Een "contre-ma?tre" is gewoon een ploegbaas, een opzichter, een meestergast of een werkmeester.
Eigenlijk dus de grote baas in de werkplaatsen.
Titel: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: Michiel op 31 juli 2009, 08:30:12 AM
Bedankt Frans, krijgt de werkmeester ook zijn eigen gebouwtje.

Wie heeft toevallig nog illustraties of foto's van het depot van Brussel Noord? Die blijken uiterst zeldzaam.

groeten,
Titel: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: n/a op 31 juli 2009, 09:29:40 AM
Ik vermoed dat de "Contre Maitre", de Koermeester is en het gebouw is de Koerdienst.

Dit is waar de treinbestuurders hun dienst aanvangen en beindigen en speciale orders ontvangen.
Alsook ziet de Koermeester toe op het locomotievenpark dat wordt onderhouden door het attelier van Brussel-Noord.
Tijdens de werkuren doet hij dat in samenspraak met het attelier en buiten de uren regelt hij het dringend werk in het attelier.
Hij duid de locomotieven aan voor de voorziene treinen en indien er problemen zijn in real-time probeert hij die op te lossen.
Titel: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: Michiel op 31 juli 2009, 09:52:02 AM
Christophe, interessante uitleg! Bedankt, maar wel een beetje vreemd dat het gebouw van de "contre-ma?tre" zo ver van het atelier ligt. Is het misschien mogelijk dat er in grotere depots een aparte "ateliermeester"  en "dienstmeester" was? Niet dat het belangrijk is voor de nabouw van het depot, maar louter voor mijn nieuwgierigheid. [;)]

groeten,
Titel: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: n/a op 31 juli 2009, 11:38:42 AM
De Koermeester komt normaal gezien enkel snachts tussen in het attelier om op de dringende taakverdeling toe te zien van het materieel dat nodig is om de dienst van de dag erna.
Zoals remblokken vervangen en diversen.

Overdag is het normaal gezien de algemene dienst van het attelier die de taakverdelingen voorziet. Zij komen hiervoor wel in contact met de Koerdienst voor bepaalde locomotieven in het attelier te zetten.

De Koermeester is eigenlijk de verbindingsbediende tussen het attelier en de verdeler van het materieel. Hij beveelt alsook de rangeermeester en beslist op welk spoor de locomotieven worden binnengereden op het attelier.
Titel: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: Michiel op 03 augustus 2009, 16:12:29 PM
Vandaag ben ik op onderzoek gegaan, en terplaatse eens gaan kijken. De hele driehoek rond het oude depot van Brussel Noord is volgebouwd, en het is moeilijk een vrij zicht te vinden op het oude depot-emplacement. Maar een vriendelijke buurtbewoner liet bij hem binnen en vanop de derde verdieping heb ik toch een foto kunnen maken van het oude depot.
(http://i688.photobucket.com/albums/vv246/Saraan1/DepotBN_3aug2009_1.jpg)

Alles is verdwenen, verleden jaar met de grond gelijk gemaakt: de loods, de kolenbunkers, de slakkenputten,... alles is weg! Het enig wat de afbraak voorlopig heeft weerstaan is het seinhuis. Maar aan de verloederde staat te oordelen gaat dit ook niet meer lang duren.
(http://i688.photobucket.com/albums/vv246/Saraan1/DepotBN_3aug2009_2.jpg)

Ik zal me dus terug in de archieven moeten gooien, op zoek naar die zeldzame photo's en illustraties van het oude depot van Brussel Noord.

groeten,
Titel: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: rixke rail op 03 augustus 2009, 17:38:20 PM
Michiel, dit seinhuis staat daar al j?ren zo. Het is begonnen met ??n of twee tags, ...
Edit : wat loopt dat meisje daar trouwens tegen de sporen te doen ? Modelspoorse groeten,
Eric.
Titel: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: Michiel op 03 augustus 2009, 18:19:53 PM
citaat:
Geplaatst door rixke rail

Michiel, dit seinhuis staat daar al j?ren zo. Het is begonnen met ??n of twee tags, ...
Edit : wat loopt dat meisje daar trouwens tegen de sporen te doen ? Modelspoorse groeten,
Eric.


Onderhoudspersoneel dat er op dat ogenblik was, zei me dat het gebouw niet meer te betreden valt, zodanig is het vervallen. Rechts buiten beeld staan nog spoorweglui voor de sporen. Op foto lijkt het gevaarlijker dan eigenlijk was. Het meisje is veilig en wel, en kijkt nu een film op TV. [;)]

groetjes,
Titel: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: Michiel op 11 augustus 2009, 19:53:41 PM
Gisteren ben ik naar het archief/fototheek van de NMBS geweest, en na lang zoeken heb ik toch nog een foto gevonden waar de oude loods van het depot van Brussel-Noord van 1910 op staat. Zo komen we stapje voor stapje dichter bij een totaalbeeld van hoe het depot er vroeger zou hebben uit gezien.

Maar, iedere die toevallig nog een oude prent, foto of illustratie van het depot van Brussel Noord tegenkomt, ik blijf uitermate ge?nteresseerd! [;)]

groeten,
(http://i688.photobucket.com/albums/vv246/Saraan1/LoodsBN.jpg)
bron: "Een eeuw stoom" door Vanderhaegen, fotograaf onbekend, verzameling TSP
Titel: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: dirkkerckhofs op 11 augustus 2009, 22:14:59 PM
Ge zult nogal wa schouwkes mogen bouwen precies [;)]
Hoe was het op de archiefdienst? Was het de moeite?
Je zegt "na lang zoeken": kan je daar dan zelf in rondlopen?

Ik volg in elk geval dit draadje met veel interesse!

Dirk
Titel: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: Michiel op 12 augustus 2009, 08:39:02 AM
citaat:
Geplaatst door dirkkerckhofs

Ge zult nogal wa schouwkes mogen bouwen precies [;)]
Dat was ook meteen mijn gedachtenreflex. Maar ik ben ook aangenaam verrast dat ie uniek blijkt. Ik ben dit type van loods nog niet eerder tegengekomen op de talrijke foto's die ik heb doorgeneomen.
citaat:

Hoe was het op de archiefdienst? Was het de moeite?
Je zegt "na lang zoeken": kan je daar dan zelf in rondlopen?
Ze hebben er een leeszaal(tje) waar je vrij door een muur vol publicaties kan bladeren en je kan er kopijen vragen van alles (tegen vergoeding). Ze hebben er bijna alle Belgische spoorgerelateerde publicaties, en een hoop buitenlandse. Hun verzameling plannen van oud rollend materieel (uitgebreidde reeks van Ir. Vandenberg) en handleidingen van onderhoud en herstelling van allerhande is uitermate boeiend voor zelf- en nabouwers.

En dan hebben ze nog een gesloten archief waar je op aanvraag opzoekeingen kan laten doen. Dat archief omvat bijvoorbeeld en hoop oude sporenplannen. Er is bij mijn weten geen inhoud of index van die plannen. Je vraagt, en ze gaan zoeken. Of ze vinden, is steeds bang afwachten.

Nogmaals, iedere zelf- en nabouwer kan er zijn hart ophalen. Maar ik heb wel de indruk dat het archief vooral oudere documenten en plannen bevat. Ik denk niet dat je er plannen van de laatste reeks eloks zal vinden. Maar voor mijn zoektocht naar een eeuw oude documenten heb ik er toch al enkele zeldzame en nuttige ontdekkingen gedaan.

Het archief/fototheek van de NMBS is uitsluitend op afspraak te bezoeken. Een "belletje" is meestel wel voldoende.

groeten,
Michiel
Titel: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: Michiel op 05 december 2009, 20:10:12 PM
Dit onderwerp blijft maar door mijn hoofd spoken. Maanden lang heb ik informatie liggen vergaren. Langzaam krijgt het project vorm. Nog niets concreets, maar een eerste aanzet is nu gegeven: de website "Brussel Noord anno 1920 (//%22http://fbn1920.be%22)" is opgestart. Vandaag met nog maar sfeer en achtergrondinformatie, maar langzaam, jaar na jaar, zou het project vorm moeten krijgen; onderzoek, planning met finaal het verslag van de bouw... als het zover komt natuurlijk. We zien wel... [;)]
(http://i688.photobucket.com/albums/vv246/Saraan1/BN027_StationLucht.jpg) (//%22http://fbn1920.be%22)

Titel: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: ERVIN op 05 december 2009, 20:36:15 PM
Het blijft je achtervolgen h? , bekend fenomeen, ik had hetzelfde met Antwerpen-Centraal.

Je moet er natuurlijk wel de plaats, het budget en natuurlijk de tijd voor hebben, maar wat houd U anders nog tegen , Michiel dit is een droom die elke dag opnieuw door je hoofd spookt, en neem het van mij aan , dat stopt niet!!!

Als je de drie bovengenoemde punten hebt , laat je droom dan uitkomen , wat anderen ervan vinden doet er niet toe, ik heb al bakken kritiek gehad , te groot , krijg je nooit af, spaghetti-baan, Antwerpen-Centraal ziet er helemaal anders uit etc...

Het is en was " mijn" droom , en IK heb die droom naar mijn vermogen kunnen uitvoeren.

Dus laat dit alles niet in je hoofd opgesloten zitten, maar doe je ding , je zal zien dat je veel meer kan dan je zelf denkt, als de wil en de motivatie er maar is, en daar twijfel ik absoluut niet aan h?.

Ik blijf dit echt op de voet volgen en ben benieuwd wat er nog allemaal gaat komen.[;)]
Titel: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: Michiel op 05 december 2009, 20:44:40 PM
Erwin,

enorm bedankt voor de bemoedigende woorden. Ik ben inderdaad bezig met de voorbereidingen om effectief met de bouw van "oud Brussel Noord" te beginnen. Ik ben nu al bezig met de afbouw van mijn huidige baan (neen, niet de afbraak), en heb plannen om klein te beginnen met dit groots project. Hoe? Dat wordt later wel duidelijk. [;)]

groetjes,
Titel: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: itchy op 05 december 2009, 20:57:05 PM
Het oude, vervallen en beschadigde seinhuis dat in het talud staat tussen Schaarbeek en Brussel-Noord (ter hoogte van de Masuistraat) is volgens mij beschermd als monument; Infrabel mag het niet afbreken.  Dus laten ze het maar vergaan...
Titel: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: ERVIN op 05 december 2009, 21:39:12 PM
Graag gedaan hoor Saraan, je hebt trouwens PM.[;)]
Titel: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: Michiel op 13 februari 2010, 21:17:53 PM
Neen, dit project is nog niet vergeten en opgeborgen. Nog steeds in de planningsfase, heb ik nu een filmpje in elkaar gepuzzeld als impressie voor het project Brussel Noord anno 1920. Voor de kenners zal het duidelijk zijn dat niet alle beelden van Brussel Noord zijn, en zeker niet uit het jaar 1920, maar als inspiratiebron best te pruimen. Met dank aan Ton Pruissen voor de unieke beelden. (een beetje illegaal, maar het is voor het goede doel) [;)]

http://www.dailymotion.com/video/xc7xdi_fbn1920-anno-1920-een-impressie-van_lifestyle

veel plezier ermee!
groetjes,
Titel: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: eddy op 14 februari 2010, 09:53:49 AM
Knap Michiel,inderdaad een hele uitdaging.Veel succes met dit project.

groeten eddy[:p]
Titel: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: ERVIN op 14 februari 2010, 10:28:54 AM
Mooi beeldmateriaal Michiel , zelfs ik , als TP V rijder weet deze mooie beelden te waarderen hoor.

Hebben jullie die opschriften " Dood aan de zwarte markt" ook gezien??[:0]
Titel: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: rixke rail op 14 februari 2010, 12:24:50 PM
Die werden na (of tijdens ?) w.o. 2 wel meer op tenders aangebracht, hoor Erwin, men meende dat ook echt !
Mooi filmpje overigens, Michiel.
Modelspoorse groeten,
Eric.
Edit : foutje !
Titel: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: T03 op 14 februari 2010, 13:09:59 PM
Spannende onderneming, ik blijf dit draadje volgen.
Als ik iets tegenkom van beeldmateriaal laat ik het je zeker weten.
Veel sukses.

SpGr
Marc
Titel: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: mini-bs op 14 februari 2010, 17:18:07 PM
citaat:
Geplaatst door Saraan
en zeker niet uit het jaar 1920,
[;)]




Ja, zag ergens een al wat vervaagd b-logo op een wagonneke en op't eind ook K- of I-rijtuigen, zou dus veeleer in de jaren 30 kunnen zijn ?

Moet wel indrukwekkend geweest zijn, maar Brussel zag er ook toen al zo wat verloederd uit, troostende gedachte dat het niet aan ons ligt...
Titel: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: Michiel op 14 februari 2010, 19:46:03 PM
Op deze beelden ziet alles er vrij grauw en grijs uit. Het is met deze beelden moeilijk in te beelden dat de meeste locomotieven goed onderhouden en opgepoetste kleurrijke machientjes waren. De vroegste beelden dateren van rond 1930, de recentste van eind jaren '40, met een wereldoorlog tussenin. Ik heb me tijdens de selectie van de beelden zo veel mogelijk gehouden aan materieel dat tijdens de jaren 20 ook al rond reed (met hier en daar een uitzondering).

groetjes,
Titel: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: Michiel op 20 februari 2010, 18:46:34 PM
Heeft iemand een idee hoe dit er in praktijk uit zag?

Op het origineel plan van Brussel Noord uit 1910 staat een "Afdak voor Rijtuigen". Ik heb hier verder niets over gevonden, geen afbeelding, geen beschrijving, geen schets, geen plan.

Ik beeld me een halfopen constructie in, in art-nouveau stijl of vroeger. Maar het kan evengoed een eenvoudige houten opbouw zijn, functioneel maar "stijlloos".

Iemand die daar uitsluitsel over zou kunnen geven? Een verloren foto of zo? Als ik niets vind, doe ik maar wat. Iets wat me mogelijk lijkt in stijl van het hoofdgebouw.

groetjes,

(http://i688.photobucket.com/albums/vv246/Saraan1/AfdakRijtuigen.jpg)
Titel: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: Michiel op 26 februari 2010, 13:05:42 PM
Gezien de stilte blijkt een "afdak voor rijtuigen" volledig voltooid verledentijd, en vergeten zonder getuigenissen. Dat wordt dus nog een uitdaging om dit in een geloofwaardige vorm te gieten. Leuk! [:D]

groetjes,
Titel: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: Michiel op 27 maart 2010, 22:13:54 PM
Beste medespoorders,

De eerste versie van het totale sporenplan van station tot depot van Brussel-Noord anno 1920 is klaar. 5 segmenten van links naar rechts. Ik weet het: megalomaan, grootheidswaanzin... maar, dromen mag, plannen maken kan geen kwaad, en wie weet, beetje bij beetje... [;)]

In elk geval is de hele context van het "Brussel-Noord anno 1920 (//%22http://fbn1920.be%22)"-project na te lezen voor de ge?nteresseerden.

(http://fbn1920.be/images/fbn1920/ontwerp/FBN1920_OntwerpSporenplanStation.jpg)
het station

(http://fbn1920.be/images/fbn1920/ontwerp/FBN1920_OntwerpSporenplanMatrix.jpg)
de wisselmatrix

(http://fbn1920.be/images/fbn1920/ontwerp/FBN1920_OntwerpSporenplanBundels.jpg)
de opstelbundels

(http://fbn1920.be/images/fbn1920/ontwerp/FBN1920_OntwerpSporenplan2Bruggen.jpg)
Twee-Bruggen

(http://fbn1920.be/images/fbn1920/ontwerp/FBN1920_OntwerpSporenplanDepot.jpg)
het depot
Titel: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: Ferre op 27 maart 2010, 22:29:23 PM
[:0][:0][:0][:0]

Gaan Michiel !!!!

[:D]
Titel: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: eddy op 28 maart 2010, 13:05:19 PM
Amaai Michiel,
Dat is gene kattepis.[:0]Hoeveel wissels zijn er gepland?Alvast veel succes met dit mooi project.

groeten eddy
Titel: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: edwintje op 28 maart 2010, 13:07:47 PM
Beste michiel[;)]

Wij hebben je draadje over Brussel-Noord anno 1920,al een geruime tijd gevolgd en je blijft ons verbazen,al je op zoekingen,je gedrevenheid,je wil om dit project tot een goed einde te brengen,ewel man chapeaux!!!
We kunnen je veel sucses toe wensen,we zeggen ga er 200% voor, dit wordt een uniek en prachtig project,dit wordt een stukje historiche weergave van onze belgische spoorwegen.Go go go!!!

Met vriendelijke spoorse groeten Detlev en Edwin[;)]
Titel: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: Gerolf op 28 maart 2010, 13:07:48 PM
[:0] Prachtig project [8D]
Wanneer zien we het in Mechelen [:p] [;)]
Titel: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: Michiel op 28 maart 2010, 13:39:29 PM
@Gerolf, Mechelen... minibaantje? [:D] Ik zou inderdaad graag eens deelnemen aan een minibaantjeswedstrijd voor de fun met een fragment van dit project, of een forumbaanmodule bouwen voor de ervaring en om technieken uit te testen. Maar mijn kalender voor 2010 staat te vol, misschien iets voor 2011? We zien wel.

@Edwin en Detlev, helemaal historisch voor de volle 100% kan ik het jammer genoeg niet doen. daarvoor is het project TE gigantisch. Maar mits een paar concessies hoop ik wel een sfeervolle impressie te kunnen geven van dit machtige station toendertijd.

@Eddy, een ENORME hoeveelheid wissels! [xx(] Ik heb ze nog niet geteld, maar het zijn er .... veeeeel. Als ik er een 20-tal per jaar koop, ben ik na 20 jaar wel rond, denk ik. [;)]

@Ferre, gaan, gaan!? Ik ga, maar ik doe het op mijn tempo. Ik zoek de dingen uit die me boeien, en daar begin ik aan. Hoekje per hoekje, deeltje per deeltje. En wie weet waar we staan na 20 jaar... [^] In elk geval geniet ik al voor de volle pond met het onderzoek en de planning.

groetjes aan allen,
Titel: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: Gerolf op 28 maart 2010, 15:02:08 PM
Ik bedoelde eigenlijk de complete baan, Michiel. Dat zal dus voor 2030 worden of zoiets [:)]
Hopen wissels ... al aan zelfbouw gedacht? Voor die engelsmannen is dat natuurlijk wat lastiger [;)]
Titel: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: Johan Poelmans op 28 maart 2010, 15:39:17 PM
Hoeveel lopende meter modules zijn dat eigenlijk?
Titel: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: Gerolf op 28 maart 2010, 15:52:04 PM
citaat:
Geplaatst door Johan Poelmans

Hoeveel lopende meter modules zijn dat eigenlijk?

5 keer 240cm = 12 meter
Titel: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: Michiel op 28 maart 2010, 19:25:54 PM
citaat:
Geplaatst door Gerolf

Ik bedoelde eigenlijk de complete baan, Michiel. Dat zal dus voor 2030 worden of zoiets [:)]
Hopen wissels ... al aan zelfbouw gedacht? Voor die engelsmannen is dat natuurlijk wat lastiger [;)]


Ik zou maar wat trots zijn als ik dit project zou kunnen afronden tot een expositierijpe modelbaan. Jouw schatting van 2030 lijkt me heel redelijk, maar dan moet ik wel doorwerken! [:D]

Zelf wissels bouwen lijkt me net een brug te ver. [:I] Er zitten technisch al zoveel uitdagingen in dit project. Het wordt een prestatie om een perfect functionerend geheel te krijgen (N geeft nu eenmaal net iets meer kuren dan H0).

...en de totale lengte zou dus inderdaad zo'n 12 meter worden (bijna 2km op schaal). [8D]

groetjes,

Titel: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: conducteur op 28 maart 2010, 20:17:44 PM
Verhuisd Michiel? Of bij de muur tussen u en de buren uitgebroken? Waar ga je dat neerpoten? 12 meter?
Titel: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: Michiel op 28 maart 2010, 20:37:10 PM
Als ik mijn architect mag geloven, heb ik in september een zolder. Het oude dak gaat eraf, en een nieuw dak erop. Een ruimte van 13 op 4 meter zou dat opleveren. Nu nog mijn echtgenote ervan overtuigen, want zij ziet er liever 2 extra kamers voor de kinders, wat ook niet slecht is natuurlijk.

groetjes,
Titel: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: Johan Poelmans op 29 maart 2010, 08:30:15 AM
citaat:
Geplaatst door Saraan

Als ik mijn architect mag geloven, heb ik in september een zolder. Het oude dak gaat eraf, en een nieuw dak erop. Een ruimte van 13 op 4 meter zou dat opleveren. Nu nog mijn echtgenote ervan overtuigen, want zij ziet er liever 2 extra kamers voor de kinders, wat ook niet slecht is natuurlijk.

groetjes,


Lange termijn denken: die kinderen zijn ooit de deur uit, en dan zit je daar met die kamers??? Neenee, maak er maar een treinzolder van [:D]
Titel: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: Gerolf op 29 maart 2010, 21:03:52 PM
[:D] [:D] [:D]
Titel: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: doomslu op 29 maart 2010, 22:06:14 PM
Het is waar, ze zijn vlugger de deur uit dan je denkt.[;)]
Titel: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: Michiel op 29 maart 2010, 22:27:15 PM
Mannen, bedankt! ik zal deze argumenten eens aan mijn vrouw voorleggen (de jongste dochter is 4). [:D][:D][:D]

groetjes,
Titel: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: Michiel op 31 juli 2010, 18:59:29 PM
Met de bouw van de nieuwe zolder wilt het nog niet echt vlotten. De gemeente heeft de plannen afgekeurd en ik zal het geheel eens moeten herbekijken. Ondertussen ben ik al wel wat verder met het plannen van de baan. Maar tja, geen zolder, geen... we zien wel.

(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/FBN1920%20-%20Brussel%20Noord%20anno%201920/Zolder_v1a.png)
Titel: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: Michiel op 31 juli 2010, 19:27:32 PM
Het sporenplan zoals nu ingegeven in Koploper ziet er als volgt uit. Ik ben volop bezig met simulaties van de treinbewegingen. Dit heeft al een aantal foutjes in het baanplan aan het licht gebracht. Ook zoek ik uit hoe koploper overweg kan met volledig geautomatiseerde rangeerbewegingen zoals locwissels en rijtuigstammen op- en afstellen met een zwerm rangeerlocs op het emplacement. Best een uitdaging...

(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/FBN1920%20-%20Brussel%20Noord%20anno%201920/fbn1920_KoploperplanA.jpg)

(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/FBN1920%20-%20Brussel%20Noord%20anno%201920/fbn1920_KoploperplanB.jpg)

(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/FBN1920%20-%20Brussel%20Noord%20anno%201920/fbn1920_KoploperplanC.jpg)

(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/FBN1920%20-%20Brussel%20Noord%20anno%201920/fbn1920_KoploperplanD.jpg)
Titel: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: Gerolf op 01 augustus 2010, 01:12:25 AM
Jawadde [:0] ik laat je rustig puzzelen [}:)] [8D]
Titel: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: ERVIN op 01 augustus 2010, 08:28:59 AM
@Michiel , hier word een mens stil van!![:0]

Maar wel goed weergegeven in koploper .[;)]

Hoeveel wissels en kruisingen zitten er eigenlijk in je volledige baan???
Dan dacht ik dat ik veel wissels had liggen.....[:0]
Titel: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: Michiel op 01 augustus 2010, 09:35:17 AM
Eerlijk gezegd, blijf ik zelf ook nog steeds onder de indruk van de omvang van dit project. Ik heb al wel het sporenplan "gerationaliseerd". Ik bedoel hiermee dat ik het origineel sporenplan van 1910 heb herleid tot de essentie door het wegnemen van alle veiligheidspoortjes, en de reductie van opstelsporen, rangeersporen en perronsporen met ongeveer 20%. Hiermee heb ik het aantal wissels bijna gehalveerd, zonder echt in te boeten kwa impressie.

Ik had zelf het aantal wissels nog niet geteld, want veel is veel. Maar om er dan toch een cijfer op te plakken: 120 wissels en 40 engelsmannen. [:I]
Titel: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: Michiel op 28 augustus 2011, 21:47:24 PM
Lange tijd bleek het sporenplan hierboven ongeveer wat het ging worden. Maar na 2 jaar wikken en wegen in verband met de verbouwing van het huis met de bouw van een zolder, ziet de toekomst er weer heel anders uit. Kinderen groeien op, kamers komen op afzienbare tijd vrij... Een huis met 9 kamers wordt dan een beetje aan de grote kant.

Dus geen zolder, maar spoorbaaan in de garage. 5m25 lang zou de garage moeten worden. Het oorsprongelijke sporenplan van 13m in rechte lijn (zoals in het origineel: 2km in rechte lijn) is niet meer mogelijk. Het wordt dus jammergenoeg een stevig compromis: 2 x 5m25 met een bocht van 180 graden halverwege. Ook wordt het plan ingekort tot ongeveer 2/3 van de lengte.

Mijn grootste bekommernis is nog dat de opstelbundels voor rijtuigstammen in de bocht komen te liggen. Geautomatiseerd aan- en afkoppelen wordt hierdoor eigelijk onmogelijk. Genoeg stof tot nadenken dus...

(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/FBN1920%20-%20Brussel%20Noord%20anno%201920/fbn1920_sporenplanSchets.jpg)
Titel: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: JC2180 op 28 augustus 2011, 22:48:38 PM
Dag Michiel,


Het blijft toch een bijzondere onderneming...
Ik stel me steeds de vraag bij zulke opstelling hoe je op een ergonomische manier van je baan kan genieten?
Een gelijkaardige proefopstelling van 4,20 m lang en gangpad van 1 m heb ik uit frustratie ontmanteld omdat ik er echt benauwd in werd.
Nauwelijks plaats om te bukken, een stoel wordt al snel een vervelend meubelstuk, eenvoudig een doos dragen betekent met de elleboog overheen of tegen de tafel, enz...

Voor mij althans was deze krappe opstelling een compromis teveel [;)]

Groeten, Joeri
Titel: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: ToThePoint op 29 augustus 2011, 00:24:22 AM
Nu meende ik toch ook wat spoor te hebben liggen op de zolder hier, maar dat is nog een kategorie straffer Michiel.
Titel: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: Michiel op 29 augustus 2011, 09:18:03 AM
Hoi Joeri,

eigenlijk heb je dik gelijk! [;)] Ook ik laat me verleiden om alles vol te proppen met rails, En het vervelende is, dat ik dat ook besef, en er steeds mee in mijn hoofd zit, van: moet ik dit allemaal wel zo vol stoppen? Maar ja, je hebt een droom, en je zou die toch ooit eens willen verwezelijken.

En het probleem dat je aanhaalt van de krappe ruimte tussen de baandelen stelt zich eigenlijk nog iets scherper, want de garage was (is) mijn zaag, schuur en slijp ruimte, bureau en de wasdrogerij van de vrouw bij slecht weer. Hoe we dat allemaal gaan oplossen, dat is nog een ander paar mouwen.

Misschien in 2 verdiepingen werken met helix, en het middendeel met opstelsporen opofferen? Het zou erg jammer zijn, maar dan houd ik wel een vrije muur over...
Titel: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: conducteur op 29 augustus 2011, 09:40:39 AM
Het station van Zuienkerke bouwen?
Titel: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: Michiel op 29 augustus 2011, 10:00:27 AM
Ha Rian! Let op, je zou nog dichter bij de waarheid kunnen zitten dan je zelf denkt. Het is niet ondenkbeeldig dat ik mij megalomaan plan definitief moet opbergen, en gewoon een bescheiden baan zal bouwen. Daar is niets verkeerds mee, alleen het blijft dan wel overal jeuken om toch die droombaan te willen kunnen maken... [:D]
Titel: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: JC2180 op 29 augustus 2011, 17:42:00 PM
citaat:
Geplaatst door Michiel



...de garage was (is) mijn zaag, schuur en slijp ruimte, bureau en de wasdrogerij van de vrouw bij slecht weer. Hoe we dat allemaal gaan oplossen, dat is nog een ander paar mouwen."




Eigenlijk ken je het antwoord al, dat lukt dus niet, vraagt alleen nog wat tijd om het echt te beseffen [;)]
Niettegenstaande blijft het leuk om die grootse droom te beleven.
Ik heb lange tijd gedacht al mijn materiaal N schaal + HO wisselstroom + HO gelijkstroom in ??n kamer onder te brengen, tevergeefs.
Pijnlijke keuzes moeten gemaakt!

Echter, na het fantastische draadje BBC alsook jouw minibaantje uitvoerig te hebben bestudeerd, ga ik voor drie of vier afzonderlijke modules met respectievelijke schaal.

Op deze wijze past er ook eentje op onze wasmachine [;)]

Groeten en veel plezier met de bouw.
Joeri
Titel: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: ToThePoint op 29 augustus 2011, 21:51:02 PM
citaat:
Geplaatst door JC2180

citaat:
Geplaatst door Michiel



...de garage was (is) mijn zaag, schuur en slijp ruimte, bureau en de wasdrogerij van de vrouw bij slecht weer. Hoe we dat allemaal gaan oplossen, dat is nog een ander paar mouwen."




Eigenlijk ken je het antwoord al, dat lukt dus niet, vraagt alleen nog wat tijd om het echt te beseffen [;)]
Niettegenstaande blijft het leuk om die grootse droom te beleven.
Ik heb lange tijd gedacht al mijn materiaal N schaal + HO wisselstroom + HO gelijkstroom in ??n kamer onder te brengen, tevergeefs.
Pijnlijke keuzes moeten gemaakt!

Echter, na het fantastische draadje BBC alsook jouw minibaantje uitvoerig te hebben bestudeerd, ga ik voor drie of vier afzonderlijke modules met respectievelijke schaal.

Op deze wijze past er ook eentje op onze wasmachine [;)]

Groeten en veel plezier met de bouw.
Joeri




Ik zag ooit een pizzabaan in N. Nu ook een N baan IN de wasmachine ?[8D]
Titel: Re: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: Michiel op 28 augustus 2012, 10:33:32 AM
Komt ie of komt ie toch niet!?

Ik ben druk bezig met de verbouwing van mijn huis. De garage wordt een metertje langer. Dat zou voldoende moeten zijn om dit megalomaan plan toch tot uitvoering te brengen; met een verkort en opgevouwen sporenplan evenwel, maar de ruimte komt er. Nog een maandje of zo, en ik kan met inrichting van de hobbykamer beginnen ...

Het lijkt erop dat Brussel-Noord eraan zit te komen...
Titel: Re: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: ERVIN op 28 augustus 2012, 16:47:57 PM
 :o hooo dat is goed nieuws Michiel , dromen zijn er om waar te maken , véél succes en hou ons op de hoogte hé. ;)
Titel: Re: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: Steam.N op 28 augustus 2012, 17:02:51 PM
Als ik al niet met mijn neus tegen het beeldscherm zat, zou ik mijn stoel nog een stukje naar voor schuiven  ;)
Laat maar komen, Michiel !!!
Titel: Re: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 28 augustus 2012, 19:04:43 PM
Citaat van: Steam.N op 28 augustus 2012, 17:02:51 PM
Als ik al niet met mijn neus tegen het beeldscherm zat, zou ik mijn stoel nog een stukje naar voor schuiven  ;)
Laat maar komen, Michiel !!!

Jean, krijg je op deze manier geen plekken op je scherm ? ;D
Groeten Peter ;)

PS alvast veel succes en plezier met de verbouwing en de droom werkelijkheid laten worden ! 8)
Titel: Re: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: Steam.N op 28 augustus 2012, 19:37:21 PM
Peter,

Op tijd en stond mijn neus snuiten, hé  ;D
Titel: Re: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 28 augustus 2012, 19:56:36 PM
of iets verder van het scherm blijven ? 8)
Groeten Peter ;)
Titel: Re: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: Michiel op 05 oktober 2012, 12:45:59 PM
Het is al een tijdje stil rond dit project, omdat we thuis bezig zijn met de verbouwing van het huis. De buitenwerken zijn eindelijk klaar (moet nog wel geschilderd worden). En met betrekking tot modelbouw, is de garage verlengd en omgewerkt tot hobbyruimte. Nu nog binnen alles afwerken (vloer ophogen en betegelen, plijsterwerk, plafond, elentriek, schilderwerk,...). Het is nog even doorbijten, en ik kan me weer verliezen in modelbouw en Brussel-Noord anno 1920...

edit: BEELD VERWIJDERD!
Titel: Re: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: Steam.N op 05 oktober 2012, 12:51:51 PM
Serieuze werken !  Ziet er wel een heel stuk beter uit.
En die verlenging van de garage zul je goed kunnen gebruiken !
Nog "even" doorbijten, en je zit weer in je modelspoor project  ;)
Titel: Re: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: ToThePoint op 05 oktober 2012, 17:23:39 PM
Amai ferm verbouwd Michiel. Ge zie waar 't geld zit !
Titel: Re: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: marc goovaerts op 05 oktober 2012, 17:46:01 PM
Waar het altijd gezeten heeft en altijd zal zitten: bij de bank. >:(
Indien niet, dan betalen wij wel bij via onze 'regering'...
Titel: Re: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: Michiel op 05 oktober 2012, 20:20:51 PM
Het was nooit de bedoeling om een of ander form van financiele status te tonen of bediscuteren.  :-[  Ik heb de foto maar verwijderd om verdere polemiek op dat vlak te vermijden. Desalniettegenstaande verheug ik me om over een maand of zo weer met modelbouw te kunnen beginnen.
Titel: Re: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: Gerolf op 05 oktober 2012, 21:17:17 PM
Ik kan niet zien wat je gedaan hebt, maar weet wel hoeveel moeite het je gekost heeft.
Gefeliciteerd met de genomen stap, en tof dat je binnen een redelijke termijn terug aan de slag kan !
Titel: Re: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: doomslu op 05 oktober 2012, 22:24:34 PM
Citaat van: Michiel op 05 oktober 2012, 20:20:51 PM
Het was nooit de bedoeling om een of ander form van financiele status te tonen of bediscuteren.  :-[  Ik heb de foto maar verwijderd om verdere problemiek op dat vlak te vermijden. Desalniettegenstaande verheug ik me om over een maand of zo weer met modelbouw te kunnen beginnen.
Hey Michiel, dat was maar een grapje hoor. De meesten onder ons hebben een huis hoor.  ;)
Ik vind het een geslaagde verbouwing en ben blij voor jou dat je binnenkort echt aan de slag kan!  :)
Titel: Re: oud Brussel-Noord 1920 - station en depot
Bericht door: Koen op 05 oktober 2012, 22:38:13 PM
@Michiel,

Lijkt mij een toffe ruimte waar je aan de slag kan (vooral veel licht). Nog even en dan kan je terug aan de slag met je geliefkoosde hobby.

Ps: Knap werk! Nog veel succes met de werken die binnen nog dienen uitgevoerd te worden.

Mvg
Koen