Nieuws:

Nu in MSM 246 TREINSAMENSTELLING: De IC Saphir

Hoofdmenu

Heb je wat gezien? Toon het ons!

Gestart door OMC, 02 januari 2010, 22:55:42 PM

SuSke

#4875
Herwig, de termen "isostatisch" en "hyperstatisch" komen uit de sterkteleer berekeningen.

Bij de berekening gaat men er van uit dat door het opstellen van een aantal vergelijkingen men alle reactiekrachten in de steunpunten kan berekenen. Een structuur is dan "statisch bepaald" of "isostatisch".

Kan men dat niet met het aantal verglijkingen dan moet men de structuur "inwendig" gaan opdelen naar delen die wel met de vergelijkingen opgelost kunnen worden. Elk deel is hierbij isostatisch, maar het geheel wordt "statisch ONbepaald" of "hyperstatisch".

Voor de berekening van een isostatisch geheel heb je principieel 3 evenwischtsvergelijkingen ter beschikking:
- vertikaal evenwicht
- horizontaal evenwicht
- rotatie evenwicht
door het opstellen van deze vergelijkingen kan je voor een isostatische structuur alle reactiekrachten bepalen.
Voorbeeld van een isostatische structuur is een eenvoudige balk, een vrijstaande kolom,...

Wanneer je met deze 3 vergelijkingen niet meer alle reactiekrachten éénduidig kan bepalen spreekt men van "hyperstatisch".
Er komen dan andere methodes bij kijken om alle krachten te bepalen.

In principe heb je op elk steunpunt 6 vrijheidsgraden, maar de ontwerper kan een aantal van deze "vrijheden" beperken en dus wordt daar een reactiekracht verwacht.


Hoop dat dat het iets duidelijker maakt, anders moet ik mijn oude cursus sterkteleer terug boven halen 8).
Andere oplossing is het WWW dat ook uitsluitsel kan geven.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

oebr

#4876
oei Suske was me net voor (interessante uitleg - het beste eerst zijn post lezen onder deze post)  ;-)

Een tekeningetje zal veel verduidelijken:


credit: Sager & Wörner / archief: Armand Bovy

Het rechter deel is het hyperstatische segment (rood aangegeven). Het overspant de Maas in 1 aan elkaar geklonken
geheel van eigenlijk 3 delen die niet apart van mekaar kunnen bestaan. (heb ik bij het model ook ondervonden :-) )

In geel en groen zie je de isostatische segmenten aangegeven. Hoewel ze samen 1 geheel lijken dat op meerdere pijlers rust,
betreft het wel degelijk een aantal kortere stukken die ook wanneer ze niet aan mekaar geklonken worden apart kunnen bestaan.
Elk deeltje rust immers met z'n eigen steunpunten op telkens 2 pijlers.




ps het is Red hoor, OEBR is de naam van onze baan - lelijk acroniem, ik weet het - maar de delen van het geheel hebben mooiere namen zoals Lammerthal, Renory en Pont Des Allemands ;-)  (OEBR als dusdanig bestaat dus in feite uit isostatische baantjes  ;D )





On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Herwig

#4877
Alvast dank voor het relaas over die iso- en hypertoestanden.
Ga het vanavond of morgen eens grondig lezen.
Want misschien schaf 'k me later een H0-Hack-brug aan ...?
( Sterkteleer nooit gehad.   En voor wiskunde justekes genoeg % op het examen,  voor deliberatie en dus géén herexamen noch 2de zit ... )

Alberke

"Had je wat gezien"; uit de oude doos, ter inspiratie..





Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

OlivierV

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

OlivierV

Na de obligatoire Desiré nog een 13 met staal en kalk.


BLOG HLE 1338 @ Oudegem
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

G8



59erke

en dat zijn serieuze zware stootblokken daar in antwerpen. Zo zie je maar dat deze zelfs een traagrijdende trein ook niet echt tegenhouden...
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

loebaske

Was ook van dezelfde mening Koen, die eens van dichtbij bekeken en had dit ook niet verwacht.
Dus de testen van de NMBS indertijd waren wel belangrijk....

Alberke

Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

B_Modelbouw

@Alberke (Hugo) ...

De reden van het ongeval in Antwerpen Centraal heb je zelf al gegeven in een foto die je gepost hebt op 12 september.
"Geslipt op een Olieplas - Of heb je toen gaan saboteren i.p.v. te gaan spotten   ;D ;D ;D "

Sommige zijn verbaast dat bij een lage snelheid zoveel schade kan aangebracht worden ... Maar da's nu puur Mechanica
wat we noemen Inertie  :o .
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


Alberke

Citaat van: B_Modelbouw op 20 september 2017, 16:49:43 PM
@Alberke (Hugo) ...

De reden van het ongeval in Antwerpen Centraal heb je zelf al gegeven in een foto die je gepost hebt op 12 september.
"Geslipt op een Olieplas - Of heb je toen gaan saboteren i.p.v. te gaan spotten   ;D ;D ;D "

Sommige zijn verbaast dat bij een lage snelheid zoveel schade kan aangebracht worden ... Maar da's nu puur Mechanica
wat we noemen Inertie  :o .
Ik denk nu toch dat je de verkeerde Alberke voor hebt!
Ik ben gaan kijken, dagen na het ongeval, wat er over is van de "buffer", toch ook een overblijfsel van vroeger tijden, en zag dat deze paal ook "van Jan" heeft gekregen. van 12 september weet ik helaas niets.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

B_Modelbouw

Kijk dan eens naar deze foto ... En de verdachte plas op spoor 2 ;)

Citaat van: Alberke op 12 september 2017, 11:11:11 AM
"Had je wat gezien"; uit de oude doos, ter inspiratie..


Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


Alberke

Citaat van: B_Modelbouw op 20 september 2017, 17:19:27 PM
Kijk dan eens naar deze foto ... En de verdachte plas op spoor 2 ;)

Citaat van: Alberke op 12 september 2017, 11:11:11 AM
"Had je wat gezien"; uit de oude doos, ter inspiratie..


1/dat is het verkeerde spoor
2/dat is water
3/dat is minstens 10 jaar geleden  ;D
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D