Nieuws:

Nu in MSM 246 PRAKTIJK: Terminus: de baan, deel 2 * Het beladen van ouderwetse goederenwagens, aflevering 3 * Het ombouwen van goedkope open goederenwagens * Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 1 * Laseren voor dummies: een hooikar * Het modelleren van jonge bomen

Hoofdmenu

Heb je wat gezien? Toon het ons!

Gestart door OMC, 02 januari 2010, 22:55:42 PM

2012

Citaat van: chef garde op 08 juni 2013, 20:36:54 PM
En de L-rijtuigen hebben precies een revisie gehad op 31-05-13, ze kunnen weer een tijdje voort!
Mooie foto's Kurt!  Blijkbaar ook in Gent gepasseerd met een 23?

Yep, ene in Steenbrugge gaan zetten ook, omdat de loodsen in Leuven en Schaarbeek stilaan moeten leeggemaakt worden, moet men ergens het museum materieel zetten he.

Eres

#2446
Zoals gisteren gezegd/geschreven zou ik vanochtend naar Troisviesges gaan. Ondanks het zeer sombere weer even er tussenuit gegaan dus. Mooi op tijd want bij Gare Gouvy aangekomen kwam net de CFL hle 3006 binnen en deze snel getrokken ook in kombinatie met de NMBS 1909. Daarna door naar Troisvierges. Ik was iets te vroeg en na een tip van Dirk ben ik eens richting Cinq Fontaine gegaan. Bij het Klooster aangekomen kan je daar helaas niet meer fotograferen door de hoge beplanting dus een stukje terug gegaan.  Rond 11.15 kwam dus de CFL STW 007 aangereden en daarachter de hle 3003

Terug naar het hoog gelegen punt gegaan en een paar plaatjes van bovenaf gemaakt om vervolgens naar het station te gaan en wat opnames gemaakt van de 2005, 007 en de 3003. Toen ik bij de 3003 aankwam heb ik een leuk praatje gemaakt met de treinbestuurder wat als resultaat had dat ik even binnen mocht kijken en een paar foto's van de cabine die ik jullie graag laat zien. Al met al een geslaagde ochtend

CFL hle 3006:



CFL hle 3006 + NMBS hle 1909:



CFL STW 007:



CFL hle 3003:



CFL 2005 + STW 007:



CFL hle 3003:







Cabine CFL hle 3003:





CFL STW 007:



CFL 2005 + STW 007:



Vlak voor station Troisvierges liggen deze krokodile in/tussen het spoor: Dankzij Olivier weet ik nu dus wat deze betekenen en waarvoor ze dienen. Had ze nooit eerder gezien:





Als laatste een foto van een hele oude wagon. Op de wagon staat CFL 23301. Voor de kenners onder ons als je met je gezicht naar dat houtverwerkingsbedrijf staat heb je links de afstel sporen en rechts een spoor dat van/naar dat houtverwerkingsberijf gaat. Wie kan mij meer vertellen over deze wagon:



Ik hoor graag van jullie

Wim

Gerolf

Eigen interesse natuurlijk, maar de drie laatste foto's vind ik het meest interessant.  :P
't is ook eens een keertje iets anders  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Metpetergaathetbeter

interessante mooie foto's en over die wagon kan ik helaas niks vertellen, groeten aan onze verslaggever in de Ardennen !

Groeten Peter ;)

conducteur

Kan iemand mij het nut vertellen van twee krokodillen zo kort na elkaar?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Eres

Rian

Het zijn eigenlijk aparte sets van krokodillen. De eerste foto ligt ongeveer 30mtr van de andere die dan wel dubbel zijn en dat vind ik zelf ook heel raar zo vlak achter elkaar 3x krokodillen. Is men bang dat de treinbestuurder ingesukkeld is? Iets anders kan ik niet bedenken maar aan de andere kant dat is ook het baanvak na vertrek Troisvierges zo vlak achter elkaar.

Ben heel benieuwd naar het antwoord en misschien de professionele onder ons die op het spoor werken die iets kunnen zeggen?

Wim

Kautenbach

tof, lekker CFL foto's vooral die laatste erg interessant! ik kan je er weinig over vertellen behalve dat ik em heb in model ;D Staat ie in Troivierges afgesteld, en zo te zien nog meer oudere wagens. ;D

Davy

Gisteren dag Leuven geweest en natuurlijk wat foto's genomen in het station :-)
om half 3 namiddag stonden er twee diesel reeksen62 te draaien op een doodlopend spoor. Toen ik om 7uur savond's terug voorbij liep
stonden ze daar nogaltijd op diezelfde plaats te draaien. Is daar een goei reden voor of is het gewoon mazout verspilling. Tis niet dat de spoorwegen
geld teveel hebben denk ik  ;)

Metpetergaathetbeter

die loc dienen om hoge snelheidstreinen te depaneren en moeten ogenblikkelijk beschikbaar en inzetbaar zijn ! VBV gaat die Loc's ook bouwen en op de geluidsdecoder is ook dat stationair draaien van de motoren te horen, m.a.w het is normaal dat die draaien !

Groeten Peter ;)

OMC

Na bijna een maand enkel maar met renovaties thuis bezig geweest te zijn kriebelde het met dit mooie weer toch ook om er nog eens op uit te trekken en wat leuke treinen vast te leggen. Tussen de soep en de patatten zeg maar, want ik heb ook nog een avondjob waar ik meer dan mijn handen vol mee heb gehad de laatste weken :o

Maar goed, tijd voor fotokes!


Nog steeds is er tussen Schellebelle en Wetteren geen treinverkeer mogelijk waardoor niet alleen het reizigersverkeer maar ook het goederenverkeer omleidingen dient te volgen. Vanuit Antwerpen richting Zeebrugge en Frankrijk is dan de meest logische oplossing om een rijpad via lijn 59 en de Kennedytunnel te volgen. Dit geldt echter niet voor alle treinen aangezien men rekening moet houden met het tonnage en eventuele beperkingen in hoogte en breedte van de lading. U kan zich dus voorstellen dat het vaak redelijk druk kan zijn tussen Berchem en Gent ... Deze 467530 en 467460 van de SNCF rijden net na het middaguur een dagelijkse hupac van de Antwerpse Noordzeeterminal naar Venissieux, een stad net ten zuiden van Lyon. In normale omstandigheden is deze trein voorzien via Mechelen en Merelbeke door Gent naar de Frans-Belgische grens te rijden. (Berchem L59 of "Berchem-Kerk", 10-05)


Een kleine maand later was de verleiding zo groot dat we opnieuw naar diezelfde omgeving gingen, ditmaal om de korte hupac van Crossrail tussen Zeebrugge-Ramskapelle en Antwerpen-Noord B3 op te wachten. Kort en vaak amper beladen maar in deze tijd van het jaar een schitterend decor aan de rechterzijde, op de voorgrond is er met de Antwerpse Ring dan weer een minder mooi element waar je rekening mee moet houden hier. Niet zo goed zichtbaar, maar enkele dagen voordien werden op het baanvak Berchem-Zwijndrecht enkele nieuwe seinen in dienst genomen met kortere secties en dus meer capaciteit wat lijn 59 moet ontlasten ... (Y West-Berchem L59, 04-06)


Captrain is aan de luchthaven van Deurne, fotopunt op 5 minuten van mijn woonplaats, een zelden geziene gast. Als losse loc vanuit Bressoux in de namiddag gebeurt het wel eens ter uitwisseling op Antwerpen-Schijnpoort, maar met een volwaardige goederentrein was het voor mij al 3 jaar geleden dat ik die eer mocht hebben. Het verhaal achter deze trein is niet geheel duidelijk: Houtrakpolder nabij Amsterdam of Born als herkomst zijn beiden mogelijk, aangezien deze trein gestrand is in Antwerpen door problemen op het Nederlandse net. Vertrekpunt op deze vrijdag was Antwerpen-Noord B3 en officiële bestemming Bressoux. Vreemd genoeg werd de trein in Wonck (op lijn 24) nog gespot richting Aachen-West. Een welgekomen afwisseling was het hier zeker, en dan was de zwarte 6601 nog als tractievoertuig voorzien! (Mortsel, 07-06)


In onze tuinen schiet het onkruid weer omhoog, maar langs de Belgische spoorlijnen is dat (helaas) ook het geval. Al jarenlang stuurt Infrabel een onkruidverdelingstrein op pad, beter bekend als de "Weedfree trein". Dit seizoen waren het uitzonderlijk 2 locomotieven van TUC-Rail die de regio Antwerpen voor hun rekening namen, namelijk de 6297 en de groene 6244. Tijdens het betegelen thuis op donderdag had ik de trein gehoord bij zijn doorkomst, zelfs met de radio op, richting Essen. Op vrijdag besloot ik om maar meteen de trein op 2 plekken op te wachten, wetende dat er die dag van de Noordzeeterminal naar Puurs gereden ging worden, echter had men blijkbaar bijzonder weinig werk in de Antwerpse haven dat men er liefst anderhalf uur vroeger dan voorzien vertrokken is richting Puurs. Op de terugweg naar Antwerpen liep dat zelfs op naar -1h40! Opnieuw aan de brug over de Antwerpse Ring aan de vertakking West-Berchem zien we de 6297 op kop die via spoor 3 in Antwerpen-Berchem tot op Antwerpen-Oost zal rijden om kop te maken. Overigens zijn in Antwerpen-Oost de sporen 1 en 2 uitgebroken waardoor er enkel sporen 3, 4, 5 en 6 overblijven. (Y West-Berchem, 07-06)


En hier is de Weedfree opnieuw, maar dan met de 6244 op kop. Als je het mij vraagt, een echte schoonheid en voor mij ook de eerste keer dat ik dat ik de gelegenheid kreeg om een groene T62 op een fatsoenlijke manier te fotograferen. De dag zit er anderhalf uur vroeger dan voorzien op voor het personeel, men is hier dan ook onderweg naar standplaats Lier. (Mortsel, 07-06)


Net op het moment dat ik normaal thuis vertrek om te gaan werken kreeg ik nog een smsje: "5404 net door kontich ri fnnd op l27". Op goed geluk naar de luchthaven en nog geen 5 minuten na aankomst daagde de 5404 op vanonder de brug van de Krijgsbaan. Jammer genoeg als losse loc, want zo'n machines zijn door de jaren bekend en berucht geworden door hun krachtig en karakteristiek lawaai. Maar klagen doen we absoluut niet want deze schoonheid kreeg de zon vol op het front wat altijd dankbaar is voor een leuke foto! (Deurne, 07-06)

En nu naar bed, morgen plamuren ...  :P
Mvg, John

Info, foto's en video's nog steeds op www.railmedia.be

stefanic

Citaat van: 2012 op 08 juni 2013, 10:38:36 AM
En ook gisteren (7/6 dus) een ritje met 5910 + 5404 met 3 L rijtuigen



Bedankt voor de fraaie foto's Kurt. Ikzelf zat ook op de trein, helaas niet in de stuurpost  ;)
En nu weet ik dus waarom we soms stilstonden (zoals in Laken)... fotostops!
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

Eres

Citaat van: Kautenbach op 09 juni 2013, 17:40:26 PM
tof, lekker CFL foto's vooral die laatste erg interessant! ik kan je er weinig over vertellen behalve dat ik em heb in model ;D Staat ie in Troivierges afgesteld, en zo te zien nog meer oudere wagens. ;D

Wim

Ze staan daar op een afstelspoor in Troisvierges pal langs de openbare weg. Ik zal trachten deze week er nog een keer heen te gaan en zal ze dan allemaal op de foto zetten en hier op het forum plaatsen. Hopelijk zijn dan de hekken ook open en kan ik eens kijken bij de afstelsporen van de CFL aldaar. Misschien dat er iets staat je weet maar nooit door de weeks

Wim

2012

Citaat van: stefanic op 10 juni 2013, 06:32:35 AM
Citaat van: 2012 op 08 juni 2013, 10:38:36 AM
En ook gisteren (7/6 dus) een ritje met 5910 + 5404 met 3 L rijtuigen



Bedankt voor de fraaie foto's Kurt. Ikzelf zat ook op de trein, helaas niet in de stuurpost  ;)
En nu weet ik dus waarom we soms stilstonden (zoals in Laken)... fotostops!

hahaha, de "fotostops" waren uitgelokt door de rode seinen he  ;)
Wel "sprongen" we elke keer aan rood sein direct uit ons machien voor ne foto te pakken, kwam wel goe uit elke keer he.

Steven123

Ik heb toevallig 2 à 3 weken geleden ook aan dat sein moeten stoppen om te gaan bellen  :D
(herkende nu pas die kerk!)



Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Eres

Gelet op enkele positieve reacties op die oude CFL wagon ben ik vanmiddag maar terug gegaan naar Troisvierges en heb dus daar de andere ook op de foto gezet. Ik heb rond gekeken en kon helaas niemand zien om te vragen van wie deze eigenlijk zijn en wat ze daar doen. Maar goed ik hoop zo enkele liefhebbers te kunnen helpen. Wanneer jullie de originele foto willen en eventueel in een hogere resolutie laat maar weten ik zal ze graag toesturen:

















Groet

Wim