Nieuws:

Nu in MSM 251 TEST: PIKO NS serie 1000 in H0 * PB Models ICRmh

Hoofdmenu

Heb je wat gezien? Toon het ons!

Gestart door OMC, 02 januari 2010, 22:55:42 PM

railman56

weerom mooie plaatjes met nuttige informatie.
bedankt
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

ToThePoint

Gezien in de antwerpse haven.
Voor diegene die graag met kraaknette wagons rondrijden.



Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ERVIN

Mooie samenstelling JP , ze zien er idd nog heel proper uit , maar voor hoelang nog hé.  ;)

Bruno


CT 189 994 + 189 109 - VTG kolen by Spoorpunt.nl, on Flickr
In de avond van 8 december 2012 maken de Captrain 189 994 en 189 109 een stop onder de kap van het Centraal station van Rotterdam om te wachten tot de Willemstunnel vrij is om vervolgens met de lege VTG kolenwagens zijn weg van de Amsterdamse Westhavens naar de Rotterdamse Maasvlakte te vervolgen.

DB 110 469-4 - 13417 by Spoorpunt.nl, on Flickr
Terwijl de wereld volgens de Maya's al lang vergaan had moeten zijn kwam uw fotograaf op 21 december 2012 met bijna een halfuur vertraging in Venlo aan. Het zat trein 1969 tussen Dordrecht en Venlo dan ook niet echt mee; voor Breda stonden we ruim 5 minuten stil wegens "een onbevoegd persoon in het spoor" om vervolgens tot Tilburg achter een vertraagde stoptrein aan te moeten rijden. Vervolgens moest in Boxtel de overweg bij de splitsing langzaam bereden worden omdat op het traject uit Utrecht een bromfiets (zonder bestuurder) was aangereden. Ook na Eindhoven zat het niet echt mee, tot Helmond lagen alle overwegen in storing waardoor deze zeer langzaam met veel getoeter aangereden moesten worden. Tot slot mochten we nog 10 minuten van het uitzicht over de Maas genieten voor het inrijsein van Venlo. Gelukkig zat er een stapel "Op de Rails" in de tas om me tijdens de reis te vermaken :-)

In Venlo aangekomen bleken ook de Ski-trein en Alpen Expres een ruime vertraging te hebben wegens de problemen in Boxtel, uiteindelijk kwam de NSR 1768 met Ski-trein 31417 uit Utrecht en Den Bosch met 60 minuten vertraging binnen op spoor 1 in plaats van 3. Na een locwissel met de Duitse 110 469-4 welke al geruime tijd stond te wachten kon de trein met 70 minuten vertraging vertrekken naar Duitsland om zijn reizigers via Wörgl naar Zell am See en Bischofshofen te brengen.

Trein 13411 naar Landeck werd niet meer afgewacht omdat deze ook een vertraging van 60 minuten had en toch met een Baureihe 101 zou rijden. Nu kon uw fotograaf met flink doorlopen zijn laatste trein naar Dordrecht mét aansluiting naar Zwijndrecht nog halen om daar rond 1:00 in de nacht aan te komen.

NSR 7501 - 2249 by Spoorpunt.nl, on Flickr
Geen witte kerst, maar gelukkig wel wat zon; op 1e kerstdag 25 december 2012 passeert DDZ 7501 als trein 2249 het station van Zwijndrecht als deze bijna op zijn eindpunt Dordrecht is aangekomen. Sinds de nieuwe dienstregeling per 9 december is het DDZ ook aan te treffen tussen Den Haag en Dordrecht, wat comfort betreft in ieder geval een hele verbetering!

NSR 475 - 5532 by Spoorpunt.nl, on Flickr
Ook deze opname met mat'64 is met het ingaan van de nieuwe dienstregeling per 9 december 2012 weer mogelijk; in één van de weinige zon-momenten op 27 december 2012 passeert Plan-V 475, als deze als trein 5532 onderweg van Baarn naar Utrecht Centraal bijna het station van Soest heeft bereikt, de al meer dan 100 jaar oude kenmerkende schoorsteen van de voormalige Soester Zuivelfabriek aan de Middelwijkstraat. In het pand van de zuivelfabriek is tegenwoordig "Spoor 38" gevestigd, een bedrijf gespecialiseerd in nostalgische meubelen.

DBS 6413 - 62342 by Spoorpunt.nl, on Flickr
Sinds 2 januari 2013 heeft DBS het containervervoer naar Veendam van HUSA overgenomen; gelukkig was retourtrein 62342 uit Veendam op de eerste dag een stuk beter beladen dan de lege aanvoertrein. DBS 6413 genaamd "Foeke" passeert met de 300 meter aan vrijwel geheel beladen containertrein keurig op tijd de bocht in de Oosterpolder bij Waterhuizen op weg naar Onnen, het enigste stukje waar deze trein goed voor de zon rijdt. Een deel van de wagens is van RailMotion, dezelfde wagens als HUSA gebruikte die dit transport dus voorheen reed. De wagens zullen in de avond mee gaan met unit-cargo 61300 naar de Kijfhoek samen met de ketelwagens uit Delfzijl en Roodeschool, zij het dat Roodeschool vandaag geen afvoerwagens had.

DBS 1614 - 61300 by Spoorpunt.nl, on Flickr
Terwijl de machinist een kort praatje maakt met zijn collega tijdens een korte dienststop van unit-cargo 61300 voor de machinistwissel op station Zwolle kon op 2 januari 2013 mooi van de gelegenheid gebruik gemaakt worden om een plaatje van deze trein te maken. De DBS 1614 "Schiedam" heeft 3 ketelwagens uit Delfzijl en, nieuw voor deze trein, een flinke sleep containerwagens uit Veendam bij zich om van Onnen naar de Kijfhoek te brengen.

Locon 9901 + Co-shuttle by Spoorpunt.nl, on Flickr
Onder erbarmelijke lichtomstandigen komt de geheel gele en logoloze Locon 9901 op 5 januari 2013 de flyover voor het het station van Rotterdam Lombardijen afrijden met een zeer fraaie Coevorden-shuttle richting het noorden. Vooraan de trein bevinden zich 7 tankcontainers van "Van den Bosch" en "Van Heur Transport" beladen met veevoeding. Verder is de trein, op de laatste wagen na, geheel beladen wat een mooi beeld geeft bij het afrijden van de flyover.

NMBS 7776 + 7779 - 47601 by Spoorpunt.nl, on Flickr
Nadat NMBS Logistics besloot Virton niet meer te bedienden via het netwerk van unit-cargo's, moest Burgo Ardennes voor hun wagens met kalkslurry opzoek naar een andere vervoerder, die werd gevonden in de vorm van DB Schenker welke op hun beurt NMBS Logistics weer inhuurde voor een bloktrein Lage Zwaluwe - Virton. De NMBS diesellocomotieven 7776 en 7779 brengen in een fraai winterzonnetje op vrijdag 11 januari 2013 16 van deze ketelwagens beladen met kalkslurry als trein 47601 van Lage Zwaluwe, via Antwerpen, naar Virton en passeren daarbij de Molenweg in Zevenbergen. De wagens van het type Zans van zowel Ermewa als VTG komen van Omya in de Moerdijk en gaan naar papierproducent Burgo Ardennes in Virton, geheel zuidelijk in België. Het rijtje Brabantse portalen wordt ter hoogte van het einde van de trein verstoord door twee normale exemplaren ondanks dat er geen verdere bijzonderheden, zoals wissels zijn. Op de achtergrond zien we de schoorstenen van de Amercentrale in Geertruidenberg flink roken.

Gerolf

Ook wat gespot op de grens Mortsel/Borsbeek  :)
Allemaal tussen 16:00 en 16:30 deze namiddag, een selectie uit 16 foto's
Vakkundige commentaar kan ik jullie niet geven, dat laat ik aan de kenners over  ;)

















Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

OMC

Meer doen Gerolf! Dat betonnen baantje daar hebben ze ideaal gelegd voor ons  ;D
Mvg, John

Info, foto's en video's nog steeds op www.railmedia.be

OMC

Het is van half september gelezen, we droppen nog eens een lading foto's ...


Oude liefde roest niet, de kast van de 55ers echter wél. Tuc Rail 5523 en 5519 zien er hier uiterlijk nog vrij "fris" uit gezien hun gezegende leeftijd. Hier slepen ze een trein van Antwerpen-Noord naar Schaarbeek. (01-10-2012)


Mijn laatste ontmoeting met de 2901, een kleine 6 weken later zou zij samen met haar 4 andere reeksgenoten buitendienst gesteld worden. Na een grondige check-up in de T.W. van Antwerpen-Noord en verwijdering van de nummers werden de locs in 2 schijven (3 - 2) door Crossrail naar Duitsland teruggebracht en aan Alpha Trains, leasemaatschappij en eigenaar van de locs, teruggegeven. (26-10-2012)


Railtraxx is een groeiend spoorvervoerder in België, met Ronny Dillen (ex-DLC) aan het roer een ervaren rot in het wereldje. Sinds 2011 werkt de firma met gehuurde (andere operatoren) en geleasede (leasingmaatschappijen) locomotieven. Zo is (ondertussen niet meer) deze MRCE 653-05 één van de locs die deel uitmaakt van het kleine locomotievenpark van de firma. Op 5 november waren er door uitgelopen werkzaamheden op het Nederlandse net problemen en diende de Dolimetrein van HUSA tussen Veendam-Hermalle omgeleid te worden via Roosendaal en Antwerpen. De MRCE 653-05 (ex-Rurtalbahn) is ondertussen vast lid geworden van HUSA. (05-11-2012)


Door een 24-urenstaking van 13/11 22u tot en met 14/11 22u waren er in het land ernstige problemen op het spoornet, vooral in het zuidelijk deel ondervond men veel hinder. In het goederenvervoer werd er af en toe wel een trein op pad gestuurd, zolang die niet via het Waalse landsdeel reed. Zo was bijvoorbeeld de blok van Montzen gesloten en was verkeer tussen Montzen en de Duitse grens onmogelijk. Operator Crossrail vond, net zoals een jaar eerder, een oplossing door enkele treinen via Nederland op bestemming te brengen. Zo ook deze LKW-Walter trein naar Genk-Goederen, een rariteit in Antwerpen gezien die trein rechtstreeks uit Italië komt. (14-11-2012)


Op 20-11 was er nog een vreemde eend te gast in Antwerpen, namelijk de Europorte 4013, een dieselloc van het type "Euro 4000". Tussen Lessines en Frankrijk vaker te zien met steenslagtreinen, mogelijk in de toekomst tussen Boom en Frankrijk ook. De losse loc reed die dag een test/instructierit zodat de machinisten de nodige lijnkennis konden opdoen met het oog op een nieuwe trafiek tussen Tourcoing en Boom via Antwerpen-Noord. Machinisten voor die trafiek zouden overigens door Railtraxx geleverd worden ... (Ekeren, 20-11)



Op 6 december kon ik de 3 locs in de sleep reeds fotograferen op Antwerpen-Schijnpoort, al stonden ze toen verschrikkelijk slecht om er iets deftig van te maken. Reken daar ijsregen bij ... Het gaat hier om 3 class locs die bestemd zijn voor GB Railfreight in Engeland met nummers 66747, 66748 en 66749. Locs die echter nog geen enkele trein in commerciële dienst hebben gereden maar wel in 2009 werden gebouwd! Het korte verhaal: Deze 3 locs maakten deel uit van het lot van 7 locomotieven van het type GM66-3 of class 77 met airco unit en verbeterde technische eigenschappen voor Crossrail Benelux. In werkelijkheid werden met DE6310 - DE6311 - DE6312 en DE6314 slechts 4 van de 7 locs geleverd terwijl de overige locs lang in Roosendaal bleven staan op privédomein. Technische problemen met de nieuwe generatie luidde het hier en daar, de echte reden wordt ongetwijfeld nog duidelijk. Tot GBRf heil in de locs zag, al moesten ze daarvoor naar Rotterdam voor technische aanpassingen zoals het verwijderen van de airco-units. Captrain bracht de locs van Rotterdam naar Antwerpen-Schijnpoort, waar ik op 6 december dus al eens was gaan kijken en op 20 december kreeg ik na ruim 2 weken stilstand onverwacht een tweede kans want dan mocht Europorte met de 4013 de rit van Schijnpoort naar Calais verzorgen alwaar het laatste deel van de rit naar Dollands More (GB) werd aangevat. Na anderhalf uur in de regen gestaan te hebben werd ons geduld beloond! (20-12-2012)


Exact een week na nieuwjaar was ik al opnieuw op pad en van tijd kom je wel eens iets leuks tegen. Rurtalbahn verzorgt zo nu en dan al eens een chemische trein tussen Duitse chemische fabrieken en onze haven, zo ook met deze trein beladen met azijnzuur. Op kop zit de V266 (of PB10) met de V267 (of PB17) op sleep met ketels die bij de A.D.P.O.-group in de Waaslandhaven moesten afgeleverd worden. (07-01-2013)


Grof wil bij fotografen is de reeks 20, een reeks waarvan er net iets minder dan de helft nog als rijvaardig wordt beschouwd maar slechts een handvol nog effectief in dienst zijn. Meerendeel staat als reserve aan de kant en bij grote(re) defecten wordt de loc in park gezet. Afgekeurde wielassen (sleetgrens buiten tolerantie) hebben reeds enkele locs getroffen in augustus en september. Als ze ingezet worden kan die trein wel eens een exotisch tintje krijgen zoals deze graantrein met bestemming Tergnier (F) die door een 20 werd gereden. En zeggen dat ik toen net op de fiets zat om naar huis te rijden toen het sein open ging ... (08-01)


Een losse class 66 ... ? Juist, maar een beeld dat doet terugdenken aan de tijden dat je er op een dinsdag zeker van mocht zijn dat als je rond de middag een losse class 66 (PB13 of DE6302) richting Lier zag rijden, er 's avonds een PET-trein vanuit BP Chembel naar Poznan zou rijden via Roosendaal. Die Crossrail-trein is anderhalf jaar geleden opgeheven wegens te geringe rijdagen/tijd om personeel op te trommelen. Sinds begin januari rijdt de trein opnieuw vanuit Herentals naar Polen via Roosendaal, enkel is het nu nog wat te donker om deze trein te fotograferen. De terugrit via Aachen is echter moeilijk te voorspellen. (08-01-2013)


Rail Feeding komen we ook vaker tegen op onze sporen, na de vaste shuttle tussen Terneuzen en Antwerpen-Combinant rijdt men ook vaker de zgn.Retrack-treinen. En deze leuke trein met magnesiumpoeder van Gent-Darsen naar Rotterdam-Waalhaven (en verder Villach, Oostenrijk) mocht met de RRF1101 op de foto. (12-01)


Eén van de treinen die met een T29 gereden werd was deze intermodale trein tussen Antwerpen en Madrid-Abronigal, te herkennen aan de kleurrijke samenstelling én vooral ... vaak tot de nok geladen. Nu zijn deze "Spaanse treinen" ook overgenomen door de T13 die de trein trekt tot Bobigny, vlakbij Parijs, waar de SNCF overneemt. (12-01)


In de vroege ochtendzon, die zich wat verstopte achter een mistgordijntje, daagden de 5528 en de 5531 van Tuc Rail op aan de horizon met een trein die het weekend ervoor gebruikt werd bij werken aan de Liefkenshoek spoorverbinding. (14-01)



De SNCF diesellocs van de reeks (4)67000 tellen ondertussen ook al iets meer dan 40 lentes, De reeks werd tussen 1969 en 1975 gebouwd door fabrikant Brissonneau and Lotz. In haar nadagen zijn de locs veel in België aan te treffen tussen Frankrijk en de Antwerpse haven. Ook in de Franse grensstreek kan men deze sympathieke diesels met hun karakteristieke sound aantreffen. De 467530 en 467494 slepen hier een trein uit Tergnier naar Antwerpen-Angola. (15-01)



Op de eerste sneeuwdag van het jonge jaar was het de bedoeling om enkele leuke sneeuwfoto's te maken voor het aanvangen van de late shift op het werk, gelukkig loop er dan een drukke goederenspoorlijn door de achtertuin. Sinds enkele weken rijdt Crossrail haar Bulkhaultrein niet meer rechtstreeks van Zeebrugge naar Aachen maar maakt men een omweggetje via Antwerpen-Noord Mainhub. De opvallend propere DE6307 heeft hier een goedgevulde trein bij die tot Montzen gereden zal worden en later verder naar Italië zal gereden worden. Voor de liefhebbers: de grootste kans om deze trein te pakken te krijgen is op dinsdag. (15-01-2013)
Mvg, John

Info, foto's en video's nog steeds op www.railmedia.be

Durango

Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

ronny-vdv

Rijdt de lok Europorte over Gent zo naar Frankrijk ?
Mvg,

ronny-vdv

OMC

Citaat van: ronny-vdv op 16 januari 2013, 21:13:39 PM
Rijdt de lok Europorte over Gent zo naar Frankrijk ?

Als die trafiek op gang komt is dat via Gent.
Mvg, John

Info, foto's en video's nog steeds op www.railmedia.be

OlivierV

Misschien niet zo heel spectaculair, maar vorige week lag er sneeuw aan het station van Wichelen en nam ik snel een foto van mijn trein die me naar GSP zou brengen. Wel iPhoneshot dus 't is niet zo super.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

doomslu

Toch een leuk sfeertje, maar inderdaad jammer dat het niet scherp is door een te lange belichtingstijd.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

OlivierV

Citaat van: doomslu op 20 januari 2013, 13:57:14 PM
Toch een leuk sfeertje, maar inderdaad jammer dat het niet scherp is door een te lange belichtingstijd.

iPhone 3GS ftw haha, op iets kleiner formaat is het wel een pak beter, want toen ik de foto op m'n gsm zag dacht ik van waauw. En dan op pc krijg je een dikke teleurstelling. :D
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Havoc

Als ik de laatste foto's hier bekijk dan valt het me op dat de meeste moderne locs echt wel afschuwelijk lelijk zijn.
Met vakantie voor onbepaalde duur.