Nieuws:

Nu in MSM 246 PRAKTIJK: Terminus: de baan, deel 2 * Het beladen van ouderwetse goederenwagens, aflevering 3 * Het ombouwen van goedkope open goederenwagens * Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 1 * Laseren voor dummies: een hooikar * Het modelleren van jonge bomen

Hoofdmenu

Sporen geplant - graag snoei of mest advies...

Gestart door Paulogic, 19 december 2009, 17:49:33 PM

Paulogic

#15
En hier zijn we dan weer met een nieuw plan...
Er zijn al enkele versies gepasseerd die ik niet gepost heb.
Zowel versies met een groot en klein kopstation, een doorrijstation
en een kopstation,... allez alles wat denkbaar is (volgens mijn kunnen althans).

Dit plan lijkt mij leuk maar heeft een serieus gebrek denk ik...
Het schaduwstation ligt slechts 12 cm lager dan het gewone werkvlak.
Reken hierbij de dikte van de plaat af en dergelijke en ik mag
hopen op geen calamiteiten in mijn schaduwstation.
Het bovengedeelte moet nog een uitwijk enkel spoor krijgen naar
mijn 'museumgedeelte, zeg maar een oude werkplaats of iets dergelijks
die nu ingericht is als museum. Tevens ook nog een lijntje naar een
industriestukje om toch wat te kunnen rangeren en wat extra spel-
waarde in te brengen. Een klimspiraal in mijn design? 2 problemen.
Door de schuine wand in mijn zolderruimte kan ik het bovenste
niveau maar op een 80 cm plaatsen, anders kan ik niet meer aan de achterzijde. Een spiraal zou mijn onderste niveau op 50 cm leggen maar mijn vloer is niet vlak, de overgang tussen woning en
overbouwde veranda verschilt 15 cm waardoor het laagste niveau slechts op 35 cm komt te liggen. En dan moet ik op mijnen buik...
Die is hoger dan 35 cm ...[:D][:D][:D][:I][:I]







Een verbinding tussen beide lussen zou ook niet slecht zijn
om rondrijden toe te laten. Liefst zelfs in de 2 richtingen.

Graag ook weer jullie prachtig advies aub.

Thanks
mvg,
Paul(ogic)

conducteur

#16
WAW, ik heb precies veel invloed. Ziet er veel beter uit.
(ik heb naar Paul via pm een planneke gestuurd met wat ik zou doen op die ruimte).
Ook niet alle wissels hoeven een aandrijving. Je kunt wissels zgn 'openrijden' dat wil zeggen dat je aan een kant van je schaduwstation wisselaandrijvingen legt en aan de andere kant, de kant waar de treinen wegrijden gewoon de wisseltongen goed duwen. Dan moeten daar geen aandrijvingen.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Paulogic

#17
Yep... Inderdaad Rian, je hebt mij heel goede idee?n gegeven.
Ik heb trouwens geprobeerd om alle tips van iedereen in achting te
nemen om tot een 'logische' baan te komen.

Hieronder al een aangepast niveau 0 met verbinding tussen beide lussen.

Onderste blauwe spoor zou trouwens zichtbaar zijn en links en rechts verdwijnen in een tunnel. Misschien moet ik daar nog een bijspoortje
maken om wat wagons te stockeren zoals in Merelbeke bvb of om
treinen te laten wisselen op dat enkelspoor ?

mvg,
Paul(ogic)

just4fun

#18

Je hebt nu je zichtbare bovendeel opgebouw uit standaard spoorelementen. Ik zou hier met flexsporen werken,zodat ??n en ander minder steriel zou overkomen, meer in een vloeiende boog.
Ook zou ik de peronsporen langer maken. Nu zijn die een dikke meter en je hebt plaats voor meer, dit geeft een mooier resultaat.

En inderdaad, cre?er rangeermogelijkheden, maar dat heb je zelf al geopperd.


Wat is de bedoeling van die wissels bij het binnen rijden van het 'blauwe deel'? Ik zou deze weglaten.
En ook hier zou ik de opstelsporen langer maken, je hebt de plaats.

Dit zijn enkel maar mijn bedenkingen en dus echt niet dingen die moeten.
Paul

Paulogic

#19
Die wissels bij het binnenrijden kunnen handig zijn om echt
te keren. Er is daarbij rekening gehouden met zowel een rechtse
als een linkse. Alhoewel ik links ga rijden kan dit toch misschien
wel van pas komen. Die zijn trouwens verborgen en storen het zicht niet
he.

Flexsporen in C-rails ??? bestaat dat ? Dat zou heel nuttig zijn om
de rit naar rechtsboven wat vlotter te maken en ook zo wat meer
perron te krijgen. Zou tevens wat meer vorm kunnen geven aan
de nog te voorziene lijntjes (museum en rangeer)

Ga eventjes terug naar de ontwerptafel.
Alvast weeral merci aan allen.
mvg,
Paul(ogic)

just4fun

#20
citaat:
Geplaatst door Paulogic

DFlexsporen in C-rails ??? bestaat dat ?


Ik ben geen 3-railer en al zeker geen kenner, maar ik vermoed dat flex in C-rail niet bestaat.
Misschien een reden om een ander type rail te kiezen? Zelfbouw of M?rklin met flex (is dit K-rail?).
Paul

Paulogic

#21
hmmm. Overgaan naar K-rail,zou ik kunnen want
heb nog maar enkel een startset in C-rail. Maar mij lijken
de wisselaandrijvingen dan een pak moeilijker of heb ik het mis.
Bij C-rails kan je die inbouwen in de wissel zelf en dan
aansturen met een losse decoder zoals bvb esu of viessmann (die
ingebouwde decoders zijn te duur). Als het met servo's kan dan wil
ik er wel eens over nadenken. Ik heb wel ook nog een bedenking over
de radius van de K-rails en de maatvoering, is wel heel anders.
Mijn voorkeur gaat toch naar C.
mvg,
Paul(ogic)

Paulogic

#22
Even voortgetekend en dit zou het moeten worden...







Schiet maar af... allez idee?n voor het plan he, niet mij of
ik kan niet meer verdertekenen[:D]
mvg,
Paul(ogic)

doomslu

#23
Als de sporen parallel aan de randen liggen zien het er niet zo mooi uit, vind ik. Probeer eens iets meer diagonaal van linksonder naar rechtsboven. Is een kleine aanpassing.

Met flexsporen zou het er beter uitzien, is mijn h??l persoonlijke mening.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Paulogic

#24
Inderdaad dat recht lijkt nogal knustelachtig.
Het zou inderdaad leuk zijn om wat schuin te gaan maar ik weet
niet of ik er dan kom. Ga eens proberen zie...
wordt vervolgd...
Misschien moet ik toch eens proberen om over te gaan naar K-rails.
Ik heb toch tijd, die zolder geraakt maar niet geisoleerd.
(Ik teken liever dan nietjes schieten [:I])
mvg,
Paul(ogic)

just4fun

#25
citaat:
Geplaatst door Paulogic

Inderdaad dat recht lijkt nogal knustelachtig.
Het zou inderdaad leuk zijn om wat schuin te gaan maar ik weet
niet of ik er dan kom.
Misschien moet ik toch eens proberen om over te gaan naar K-rails.


Ja, een overstap naar K-rails zou ik toch echt overwegen, geeft waarschijnlijk een minder rechtlijnige indruk.
Het probleem dat je zou hebben met uw wisselaansturingen kan ik niet oplossen, want ik ken het M?rklin-materiaal dus niet echt. Maar voor dit soort vragen zijn hier toch M?rklin-kenners?
En voor uw rangeergedeelte zou ik rechts bovenaan ook een uithaalspoor voorzien, kan je volledig onafhankelijk van je hoofdlijn naar hartelust rangeren.
Paul

Paulogic

#26
@just4fun
Wat bedoel je met wisselprobleem? smalle wissels bestaan in
K heb ik gezien. Ben al wat aan het knutselen geweest met
K maar ik heb nog niet helemaal de symmetrie door. Is blijkbaar
iets complexer dan C.

edit : ah juist .. de wisselaandrijvingen. Ik denk dat ik ga opteren
voor servo's. Dan is dit probleem ook van de kaart. Zal wel wat
prutsen zijn maar van servo's ken ik redelijk wat wegens vorige
hobby. En die gaatjes in de baan zijn gemakkelijk weg te moffelen met
een stukje struik of met desnoods een wisselbehuizing na te bootsen.
(hoop ik)

Wat bedoel je met een uithaalspoor? Ik ben nog niet van alle
terminologie op de hoogte...[:I] Ik heb daar 3 aparte lijntjes die
stoppen en dat is dacht ik voldoende om te rangeren. Minder is
nutteloos maar meer een zegen, toch?

En wintrack is terug opgestart...
mvg,
Paul(ogic)

conducteur

#27
Kijk tijdens het plannen van je baan veel naar mijn planneke! leer daar van, daar loopt bijna geen enkel spoor netjes evenwijdig met de rand van de baan. En de meeste/alle rangeeremplacementen zijn van bijde zijden berijdbaar. (dat hebben ze mij toch vertelt.) Onthou ook dat, indien je een beetje doordacht je wissels plaatst niet alle wissels een aandrijving nodig hebben.
 
            W2 /---------(<)--1->------------W4
a---------------------------->2--------------------------d
b--------------------------<---3-------------------------c  
              W3-----(>)-----<----4----------/w1

Stel je vorige situatie eens voor
Een dubbelsporige hoofdlijn, waar een station van vier sporen (1-4 op ligt)Treinen rijden van b via een verborgen keerlus (met opstelsporen) terug naar a en van d ook via een keerlus met opstelsporen terug naar c. Treinen rijden dus links naar Belgisch voorbeeld. We 'reserveren' spoor 1 en 2 dus voor treinen die van a naar d rijden en spoor 3 en 4 voor treinen die van c naar d rijden.  (de pijltjes geven de rijrichting aan). Dan zou ik enkel W(issel)1 en W(issel)2 motoriseren en W3 naar spoor vier zetten en wissel 4 naar spoor 1.  
En nog kun je heel veel kanten uit. Als we van spoor drie naar b willen rijden zal W3 (die afbuigend naar spoor 4 staat) automatisch door de wielen van de trein 'opengereden' worden, dwz dat hij de wissel automatisch goed zal leggen, maar door het mechanische gedeelte van de wissel zal hij weer naar spoor 4 wijzen na dat de trein is gepasseerd. Anderzijds kunnen we ook van B naar spoor 4 rijden met een trein die op 'tegenspoor aan het rijden is' en zo verder (indien je de wissel goed gelegd hebt) naar het schaduwstation gaan via c zonder dat we het verkeer op de hoofdlijn gehinderd hebben. Dat spaart mij alleen al in dit station twee aandrijvingen a 16 euro 32 euro uit. (exclusief eventuele aansturingsmodulen voor de computer, das nog eens 20 euro uitgespaard, samen 52 euro. Daar kan je al een mooie wagon voor kopen.)
En ik blijf erop HAMEREN, laat treinen via A naar B en terug rijden, niet in rondjes. Als treinen in tunnel a verdwijnen dan moeten treinen ook in tunnel a terug tevoorschijn komen.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Paulogic

#28
Dag Conducteur,

Ben je zeker dat jij in uw vorig leven geen machinist was ?

Thanks, mooie en duidelijk uitleg en nog commercie?l verantwoord ook.
Tof, goede tip, ik ga dat eens toepassen zie enne... Ik ben bij Loebaske geweest en ook gezien hoe mooi die flexsporen zijn en ook
hoe mooi zo'n slanke wissels zijn. [:p][:p][:p]

Dus ben terug aan het tekenen in flexspoor : infeite wat ik al heb
aan het hertekenen in flex. Foto's volgen en dan graag weer u (en jullie) fantastische hulp.

Tot later

(off topic : zo maar een idee - als de gehele wereld zo gemakkelijk
elkaar zou helpen en steunen als de mensen van dit forum dit
kunnen en doen = what a wonderfull world this would be !)
mvg,
Paul(ogic)

poco loco

#29
citaat:
Geplaatst door conducteur


En ik blijf erop HAMEREN, laat treinen via A naar B en terug rijden, niet in rondjes. Als treinen in tunnel a verdwijnen dan moeten treinen ook in tunnel a terug tevoorschijn komen.



Helemaal mee eens!
Ieder diertje zijn pleziertje, maar als er vragen rijzen over een sporenplan, lijken mij er drie "uitgangsprinciepes" waar tegelijk rekening mee moet gehouden worden, maar die je meteen een heel eind op weg zetten:
1. Waar? (ben ik bezig? In welk land? In welke regio?)
2. Wanneer? (speelt mijn spoorweggebeuren zich af?)
3. Waarom? (rijden mijn treinen daar? Wat is het doel? Wat is het 'thema'?)