schakelingen schaduwstation en pendelautomaat

Gestart door n/a, 30 november 2009, 14:26:50 PM

n/a

Hallo,

Eerste bericht, dus dan is het wel zo netjes mezelf even voor te stellen. Mijn naam is Erwin en ben van plan na 20 jaar weer eens met modelspoor te beginnen. Heel vroegen met Marklin M, nu ben ik van plan met Z te rijden. En ik merk nu al dat dat toch anders is. Met name op electrisch vlak. Aangezien mijn kennis hiervan beperkt is tot de stand van zaken 20 jaar geleden met M rails, heb ik wat hulp nodig.

Mijn eerste project wordt een kofferbaantje. Maar wel met redelijk wat mogelijkheden. Zo heb ik een baanplan gemaakt met daarin een 2-sporig schaduwstation. Aangezien de ruimte in een koffer beperkt is, kan ik tussen de wissels alleen 4 x 8510 rails verwerken.

Wat ik zou willen is:
- trein a komt binnen op spoor 1 en stopt.
- de wissels worden automatisch omgezet naar spoor2 zodat een achterop komende of tegemoet komende trein op spoor 2 uitkomt.
- trein b komt binnen op spoor 2 en stopt.
- hierdoor wordt automatisch spoor 1 vrijgegeven en de wissels worden omgezet naar spoor 1 zodat de trein uitrijdt.
- tenslotte: ik wil dit systeem kunnen "overrulen" (de schakelingsroutine handmatig uitzetten) zodat een trein niet stopt op 1 van de sporen maar gewoon doorrijdt.
Kan dit en wat heb ik hiervoor nodig?


Verder zullen er 2 aftakkingen van de "hoofdbaan" komen. Hiertussen wil ik een pendeltrein laten rijden. Althans, 1 aftakking is een enkelsporige aftakking waar de trein gewoon omkeert. De andere aftakking is een klein rangeerterrein waar ik de trein wil "overnemen" en handmatig kunnen rangeren.
Kan dit icm met een doorgaande hoofdbaan? En ook nu de vraag: indien ja, wat heb ik hiervoor nodig?

mahtoska1

Hallo Zpoor,

Welkom in de wereld van spoor Z.
Is het mogelijk om een plan van je koffer baan op te laden. dit zal gemakkelijker zijn om je probleem te begrijpen.

Er is voor spoor Z vragen ook een speciale rubriek gemaakt. Er staan foto's van afgelopen Z treffen in Zell (29 nov 2009).

Beste Z groeten,

Pieter


Gerolf

Indien je die besturing, en dat stuk automatisering ook in je koffer wil krijgen kan je een probleem hebben met commerci?le pendelautomaten en detectoren. Die printplaten zijn in het algemeen nogal groot.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a

Hier het plan.



Aangezien de koffer die ik ga gebruiken zo'n 18cm hoog is, kan ik redelijk veel onder de scenery kwijt. De rest (lok's, wagonnetjes etc) kan ik onder de klep kwijt (nog eens 3cm). Waar ik de trafo ga plaatsen weet ik nog niet. Wellicht onder de scenery, wellicht onder de klep.

Die pendelautomaat moet eigenlijk alleen een automatisch omkeermechanisme zijn. De trein wordt dan teruggestuurd de hoofdbaan op, richting het bovenliggende emplacement(je).
Beneden komt een steengroeve oid, boven een overslagstation voor goederen.


Hoe groot is "groot" trouwens?



Gerolf

Vaak worden er Eurocards gebruikt voor opgebouwde elektronica, en die meten 10 x 16 cm
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a

Da's inderdaad niet klein. Dan kijk ik eerst naar andere oplossingen.
1 zo'n kaart zou ik wel weg kunnen werken trouwens, maar ik zal er wel meerdere nodig hebben?

hobbyist

Kijk eens bij modeltech. Waarschijnlijk lukt het wel met deg32 dan moet je enkel nog een pulsschakeling maken voor de wissels.

mahtoska1

Hallo Zpoor,

Dit is een zeer mooi plan. Ik zou nog enkele tips willen meegeven over spoor Z.

Spoor Z is noal gevoelig (meer dan andere schalen)voor vervuilde rails. De bereikbaarheid van alle sporen is dan zeer belanrijk. Hoe ik het plan nu zie, zit er redelijk veel "onder de grond". Zijn alle sporen nog bereikbaar?

De meegebogen wissels die je gebruikt zijn nogal ontsporings gevoelig voor sommige modellen (spijtig genoeg heb ik hier geen lijst van) oOp voorhand testen met je modellen zal dus geen overbodige luxe zijn. Bovendien is de stroomopname niet ideaal op deze wissels zeker voor korte locs kan dit problemen geven.

Stijgings percentage die door M worden gegeven (4 mm per 110mm) zijn veel te hoog. Zeker testen of de treincombinaties die je wil gebruiken op de hellingen geraken. Het is echter een kleine baan en je zal niet met lange treinen rijden. Dus dit zal wel meevallen.

Wat bereft de sturing die je wil maken. De hoofdbaan zal wel moeten vrij zijn alvorens je de pendeltrein kan laten rijden. Je zal dan wel eens dienen te kijken hoe je de treinen zal laten schakelen. (met de schakelrails van M of met stroomdetectie). Schakelrails van M moeten in het railplan. Is het de bedoeling om in 1 richting te rijden op de hoofdbaan?

Nog een vraagje. Is het schaduw station ech nodig?

Een tot slot. Al eens aan digitaal gedacht?

Beste Z groeten,

Pieter





n/a

@hobbyist: dit is het beginnershoekje, 'k heb geen idee waar je het over hebt ;-) deg32? Pulsschakeling?

@Pieter, dank voor het compliment. Het geheel komt dan wel in de koffer, maar ik wil het ook in z'n geheeluit de koffer kunnen halen. Om storingen op te kunnen lossen en inderdaad om de rails evt schoon te kunnen maken.

Ik heb nog geen treinen, die moet ik dus nog aanschaffen. Ik dacht aan een railbus en een goederentrein (kleine diesel met hooguit 3 wagonnetjes). En dan nog een tweede goederentrein of kleine personentrein. De hoogte hou ik zoveel mogelijk beperkt. Er staat nu 36mm in het plan, als ik lager kan gaan: gaarg! Ik heb geen idee wat de minimale hoogte moet zijn (hoe hoog is een trein of wagon maximaal? zonder bovenleiding uiteraard.)

De hoofdbaan moet dus vrij zijn voor de pendeltrein. Daarom heb ik een station (in het midden) en een schaduwstation (er recht onder). Dan kunnen er 2 treinen wachten terwijl de goederen (pendel- en rangeer-)trein kan passeren.
Ik wil in principe in beide richtingen kunnen rijden.

Tenslotte: digitaal wil ik eigenlijk niet doen. Dat haalt voor mij de lol een beetje weg.

Dus ik moet die schakelingen nu uitdokteren. En ik kom er niet uit.

 


mahtoska1

Hallo Zpoor,
citaat:
De hoogte hou ik zoveel mogelijk beperkt. Er staat nu 36mm in het plan, als ik lager kan gaan: gaarg! Ik heb geen idee wat de minimale hoogte moet zijn (hoe hoog is een trein of wagon maximaal? zonder bovenleiding uiteraard.)



Ik heb de hoogte eens gemeten. Dit is spoor + locomotief of wagon.
* Spoor + stoomloc: 24mm
* Spoor + kolenwagon: 23mm

Een doorrij hoogte van 25mm moet mogelijk zijn. Zeker testen!!. Hierbij dien je dan nog de dikte van de plaat waar het spoor op ligt bij te tellen.

Je schakeling zal inderdaad niet eenvoudig zijn. Misschien kunnen 2 rail rijders van andere schalen je helpen. Het probleem is een beetje dat je semi automatisch wil rijden en dat het pendeltreintje een stukje hoofdbaan op moet.

Beste Z groeten,

Pieter

n/a

Im heb inmiddels een alternatief gemaakt. Het schaduwstation komt te vervallen en er komen maximaal 2 treinen te rijden: 1 personentrein en 1 goederentrein.
Het station in het midden zal dan bestaan uit een perronspoor en een doorgaand spoor voor de goederentrein. De personentrein zal 1 kant oprijden, de goederentrein beide kanten op als een soort pendeltrein.

Ik heb nog even verder gezocht en kwam dit tegen: http://modeltreinbaan.nl/?p=1895 Daar kan ik wat mee, kopieren en aanpassen van dit basisontwerp.

Die reedcontantjes krijg ik wellicht wel werkend. Ik kan ze zo schakelen dat als de goederentrein eraan komt (van 1 van de aftakkingen, de personentrein bij het station stopt, de goederenrein de hoofdbaan opgaat (en tegelijkertijd de wissels bij het station goed zet) en naar de 2e aftakking rijdt.
Het enige waar ik naar moet kijken of ik zo'n schakelrail kan gebruiken of toch een pendelautomaat voor het automatisch omschakelen van de rijrichting op de enkelsporige aftakking. Of toch een reedcontactje bij het inrijden van het bovenliggende goederenstation.