Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

hoeveel volt is digitale uitgang van centrale?

Gestart door koploper4221, 22 november 2009, 20:19:45 PM

koploper4221

hallo

ik weet het hoeveel volt (uitgang) die centrale gebruikt niet

kunnen jullie mij helpen?

omdat wil ik leds op digitale spanning zetten als DCC-power leds
thijs




Klaas Zondervan

#1
De spanning ligt rond de 20 volt.
Het is een blokvormige wisselspanning. Je kunt dus het beste 2 leds anti-parallel zetten, dan zie je beide polariteiten van de spaninng afzonderlijk.

belair

#2
Let wel op dat uw weerstanden hoog genoeg in wattage zijn!!! Beter eerst uitrekenen, die dingen kunnen serieus warm krijgen.

Luc

koploper4221

#3
klaas,

hoe bedoel je anti-parallel?

twee leds in verschillende kanten?
Of burggelijkrichter en een led?

24V in plaats van 20V is prima voor weerstand

thijs

Klaas Zondervan

#4
Leds antiparallel betekent parallel aan elkaar, maar dan tegengesteld aangesloten. Dus de plus van de ene aan de min van de andere. En dat geheel in serie met een weerstand.

De waarde van de weerstand hangt een beetje af van hoe helder je de leds wil laten branden. Stel dat je er 10 mA door wil sturen, dan moet de weerstand 1,8 k zijn.

Even een berekening van de warmteontwikkeling. Over de weerstand staat 18 volt en er loopt 10mA doorheen.
Vermogen is dus 18 x 0,020 = 0,36 watt. Je moet dus een weerstand van 0,5 watt of meer hebben. Een standaardweerstandje van 0,25 watt kan hier niet tegen.

conducteur

#5
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Leds antiparallel betekent parallel aan elkaar, maar dan tegengesteld aangesloten. Dus de plus van de ene aan de min van de andere. En dat geheel in serie met een weerstand.

De waarde van de weerstand hangt een beetje af van hoe helder je de leds wil laten branden. Stel dat je er 10 mA door wil sturen, dan moet de weerstand 1,8 k zijn.

Even een berekening van de warmteontwikkeling. Over de weerstand staat 18 volt en er loopt 10mA doorheen.
Vermogen is dus 18 x 0,020 = 0,36 watt. Je moet dus een weerstand van 0,5 watt of meer hebben. Een standaardweerstandje van 0,25 watt kan hier niet tegen.


Hoe kom jij aan 0.02? moet dat niet .01 zijn?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

jacques timmermans

#6
Heren,

waar zijn jullie naar school geweest? Bij mijn weten is het kwadraat van 0,01 nog altijd 0,0001 en bijgevolg is het opgenomen vermogen van de weerstand geen 0,36 maar 0,018 W. Hier zal dus een gangbare weerstand van 1K8 van 1/8 W ruimschoots voldoende zijn.

Jacques Timmermans

ysbeer

#7
Kwadraat ??????????????????????????????????????????????????????????
Weerstandje waar ongeveer 18 volt over valt bij een stroom van 10mA heeft (omdat er altijd maar een led tegelijk brandt) een vermogen nodig van 18x 0,01=0.18 w
wim

belair

#8
citaat:
Geplaatst door jacques timmermans

Heren,

waar zijn jullie naar school geweest? Bij mijn weten is het kwadraat van 0,01 nog altijd 0,0001 en bijgevolg is het opgenomen vermogen van de weerstand geen 0,36 maar 0,018 W. Hier zal dus een gangbare weerstand van 1K8 van 1/8 W ruimschoots voldoende zijn.

Jacques Timmermans



Jacques,
Bij Syntra West,
Milli betekent duizend, 1 milli ampere is 1 duizendste van een ampere = 0,001 ampere
Dus 20mA = 20 duizendste = 0,020 A
Dus spanning x stroom = vermogen of V x I = P
Klein misverstand denk ik. [;)]
Luc

belair

#9
Mannen als Klaas, Ysbeer en INFO gaan we hier niks moeten wijsmaken over elektronica, van die mannen heb ik al teveel geleerd op het forum!

Klaas Zondervan

#10
citaat:
Geplaatst door conducteur

Hoe kom jij aan 0.02? moet dat niet .01 zijn?

Scherp opgemerkt. Een slippertje van mijn kant.

Je kan het vermogen op 3 verschillende manieren uitrekenen. Ik zal ze even laten zien, en dan hoop ik dat ik geen fouten meer maak.

Manier 1: P = U*I = 18 * 0,01 = 0,18 W

Manier 2: P = I^2* R =  0,0001 * 1800 = 0,18 W

Manier 3: P = U^2 / R = 18^2 / 1800 = 0,18 W

jacques timmermans

#11
Heren wiskundigen,

jullie hebben gelijk. Ik had Klaas zijn tweede formule toegepast, maar de weerstandswaarde (18 ipv. 1800 Ohm)  verkeerd in de berekening ingebracht. Dus voldoet hier een weerstand van 1k8 van 1/4 W.

Jacques Timmermans

koploper4221

#12
hallo allemaal

bedankt voor meer info

ik doe weerstanden 1k8 0.6 watt ipv 0.5 watt en paar blauwe leds kopen


thijs