afstand tussen dwarsliggers

Gestart door den T, 12 november 2009, 00:35:25 AM

den T

Mijn modelspoorbaan beeld een museumspoorlijntje uit vertrekkende vanuit een lokaalspoorwegstation. In MSM 46 artikel Esquelbecq lees ik dat op dergelijke lokaalspoorlijnen de bielsen verder uit erkaar liggen dan op hoofdlijnen. Ik lees wel geen afstanden , heeft iemand hierover een gedacht?
Nog een vraag hieraan gelinkt: kan ik conform de werkelijkheid hierop zwaarder tractie materiaal laten rijden zoals diesel type 59 of stomer type 64?

groeten
Julien


Klaas Zondervan

Op hoofdspoorlijnen is de standaardafstand tussen de dwarsliggers 60 cm hart-op-hart.
Op lokaallijnen was die afstand inderdaad vaak groter, maar meer dan 75 cm was het niet volgens mij.
Door die grotere afstand was de draagkracht van het spoor ook geringer, dus niet al het materieel mocht er op rijden. Soms werd zwaarder materieel wel toegestaan, bij een sterk verminderde snelheid.

den T

Klaas. Als ik deze waarden opzet naar HO dan kom ik tot 7mm voor hoofdlijnen (dit komt overeen met rocolinespoor)en 8.5 mm voor lokaalspoor. Ja dat geeft toch een zichtbaar verschil.
groet Julien

Klaas Zondervan

Klopt helemaal. Als je modelsporen nameet zie je dat de afstand vrijwel altijd 7 mm is. Heeft vroeger zelfs in de Morop normen gestaan, maar nu niet meer. De dwarsliggers zelf zijn 3 mm breed, dus de tussenruimte is 4 mm.
Bij een hart-op-hartafstand van 8,5 mm wordt de tussenruimte 5,5 mm, en dat geeft inderdaad een duidelijk zichtbaar verschil met de 4 mm van de hoofdlijn.

den T

Ik ben inmiddels gestart met het herverdelen van de bielen, niet zo simpel want bij de minste aanraking verschuiven ze, maar het eerste uitzicht is netjes en zet aan om voort te doen.
Op foto's zie ik dat op de plaats waar de spoorstaven aan elkaar gezet zijn, ze ondersteund worder door 2 biels die vlak naast elkaarliggen. Weet iemand hoelang de spoorstaven waren bij deze spooropbouw?

Groet en dank
Julien

den T

Intussen ook wat gegoogled maar weinig specifieke info gevonden. Momenteel kunnen spoorstaven van 120 m tot 360 m lang zijn en worden prefab, aan elkaar gezet door stuiklassen.
Omdat ik er toevallig passeerde, eens wat gaan nameten aan 't station van Tessenderlo, er ligt daar wat verschillende spooropbouw naast elkaar.
Op de NMBSlijn;- op een gedeelte waar het spoor nog op houten bielsen ligt, liggen die 65cm tot 80 cm op enkele andere plaatsen, hart op hart van elkaar. - waar de spoor staven op betonnen bielsen liggen meet ik 60 cm hoh .De sporen zijn van het gelaste type.
Op het evenwijdige fabrieksspoor richting Albertkanaal liggen de houten bielsen dan weer 75 cm hoh van elkaar. De spoorstaven zijn 17meter lang en liggen in een half spoorstaafverband. Hier zijn ze aan elkaar gezet door platen.Deze plaatverbinden wordt ondersteund door twee vlak naast elkaar liggende dwarsliggers.
Dit onderschrijft wat Klaas al aangaf.
Indien nog aanvulling dan lees ik dat graag.
Alvast bedankt.
Julien


rixke rail

Is er interesse over dit onderwerp, langgelaste spoorstaven o.a. ? Dan wordt dit het volgende onderwerp in mijn archieven !
Even wat teasers ... [}:)]
Een werf voor het maken van lgs :


Weten jullie wat dit zijn ?





Het staat er allemaal in !
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Klaas Zondervan

Dat zijn compensatie-inrichtingen. Tenminste, in Nederland heet dat zo, kan zijn dat men daar in Vlaanderen een ander woord voor heeft.
Waar langgelast spoor overgaat in een wisselstraat of een brug moet extra lengteverschil door temperatuurwisselingen worden opgevangen. En dat gebeurt in deze voorzieningen.

SuSke

Dat zijn inderdaad "uitzettoestellen".
Op de 1ste foto zijn het "gefreesde tongen, op de 2de foto is het een systeem met een verbindingsplaat.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

rixke rail

Mag ik dus aannemen, dat er interesse is ? [:I]
De eerste files worden rond deze tijd verzonden naar Patrick ...
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

rixke rail

citaat:
Geplaatst door rixke rail

Mag ik dus aannemen, dat er interesse is ? [:I]
De eerste files worden rond deze tijd verzonden naar Patrick ...
Modelspoorse groeten,
Eric.




Ze staan on line !
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

den T

Dag Eric

Ik ben al gaan kijken.
Een indrukwekkend archief heb je daar bij elkaar verzameld. Dat is voor nog heel wat avonden leesvoer.
De artikelen over de dwarsliggers en railstaven zijn gevonden.
Hartelijke dank

Julien