onderbouw

Gestart door edwintje, 03 november 2009, 21:43:24 PM

edwintje

hey iedereen,;)

hier ben ik dan,met mijn eerste vraagjes;
graag had ik van jullie geweten,wat de juiste hoogte is van de onderbouw,allee ik bedoel de werkelijke hoogte die een modelbaan moet hebben om ze goed te kunnen bekijken,graag had ik ook de breedte geweten die idiaal is om gemakkelijk te kunnen werken,een derde vraagje;hoe dik moeten de platen zijn om de sporen te kunnen dragen en wat het beste hout is om mee te werken.

vriendelijke groeten detlev en edwin.:)

ysbeer

Alleen als je met de zaak moet gaan sjouwen,bouw dan niet te zwaar
Anders bouw zo stabiel en zwaar mogelijk
18mm MDF en staanders van 5x5 zijn beter dan multiplex van 8 mm en latjes als poten.
Ik weet wel dat je dan een tafel krijgt die niet te tillen is,maar wil je dat dan.
Ik wordt om deze tekst genadeloos af geslacht,maar 20 jaar ervaring heeft me geleerd.
Stevig tot zeer stevig,kijk niet op een euro of 1 mm of 10 kg gewicht.
Hoe diep,ja hoelang zijn je armen en hoe lenig ben je.
Even proberen hoe ver je kunt reiken.
90 cm is een mooie hoogte(bij schuin dak),bij echte rechte wanden zou ik 110 cm kiezen.
wim

T03

Edwin,

schiet er maar op los[;)]
Vele systemen zijn mogelijk, en elk heeft zijn eigen bouwmethode, aan jou om de keuze te maken die bij je past.
Mijn baan is gebouwd op stalen L-ijzers van 2mm dikte zoals destijds beschreven in msm door Jacques Le Plat.Door de L-ijzers in de lengte samen te voegen, het wordt dan een Uvorm en is het mogelijk om lengtes van 2meter te overbruggen. Daarop komt een raamwerk in MDF18mm. Elk raam doet ongeveer 40op40cm. Het ganse stel staat op 1 meter van de grond, wat een nog  "gemmakkelijke" werkhoogte is onder je baan. Dan +7cm MDF + 8mm multiplex + 6mm ruisonderdrukking, dus totale rijhoogte van het schaduwstation +/-108cm. De baan is 80cm breed.
Daarop ligt een afneembaar gedeeltelte 12cm hoger van 8mm multiplex. Totale hoogte van het geheel is dus 121cm. Ik heb voor deze methode gekozen omdat ik op deze mannier een stevige tafel heb met voldoende werk/stapelruimte onder de baan. De profielen heb ik met een slijpschijf op maat gesneden, een ijzerzaag is in dit geval niet voldoende. Indien mogelijk, zoals Wim schrijft, een hoogte van 110cm is ideaal.


SpGr[;)]
Marc
"I have a train riding in my brain"

edwintje

wim bedankt voor de tips vriendelijke groeten detlev&edwin
citaat:
Geplaatst door ysbeer

Alleen als je met de zaak moet gaan sjouwen,bouw dan niet te zwaaroor
Anders bouw zo stabiel en zwaar mogelijk
18mm MDF en staanders van 5x5 zijn beter dan multiplex van 8 mm en latjes als poten.
Ik weet wel dat je dan een tafel krijgt die niet te tillen is,maar wil je dat dan.
Ik wordt om deze tekst genadeloos af geslacht,maar 20 jaar ervaring heeft me geleerd.
Stevig tot zeer stevig,kijk niet op een euro of 1 mm of 10 kg gewicht.
Hoe diep,ja hoelang zijn je armen en hoe lenig ben je.
Even proberen hoe ver je kunt reiken.
90 cm is een mooie hoogte(bij schuin dak),bij echte rechte wanden zou ik 110 cm kiezen.
wim


edwintje

marc bedankt voor de tips en de fotos vriendelijke groeten detlev&edwin
citaat:
Geplaatst door T03

Edwin,

schiet er maar op los[;)]
Vele systemen zijn mogelijk, en elk heeft zijn eigen bouwmethode, aan jou om de keuze te maken die bij je past.
Mijn baan is gebouwd op stalen L-ijzers van 2mm dikte zoals destijds beschreven in msm door Jacques Le Plat.Door de L-ijzers in de lengte samen te voegen, het wordt dan een Uvorm en is het mogelijk om lengtes van 2meter te overbruggen. Daarop komt een raamwerk in MDF18mm. Elk raam doet ongeveer 40op40cm. Het ganse stel staat op 1 meter van de grond, wat een nog  "gemmakkelijke" werkhoogte is onder je baan. Dan +7cm MDF + 8mm multiplex + 6mm ruisonderdrukking, dus totale rijhoogte van het schaduwstation +/-108cm. De baan is 80cm breed.
Daarop ligt een afneembaar gedeeltelte 12cm hoger van 8mm multiplex. Totale hoogte van het geheel is dus 121cm. Ik heb voor deze methode gekozen omdat ik op deze mannier een stevige tafel heb met voldoende werk/stapelruimte onder de baan. De profielen heb ik met een slijpschijf op maat gesneden, een ijzerzaag is in dit geval niet voldoende. Indien mogelijk, zoals Wim schrijft, een hoogte van 110cm is ideaal.


SpGr[;)]
Marc


conducteur

Ik maak mijn minibaantje (244*30cm) met de 'gesloten constructie).
Dat is eigenlijk gewoon een plank met zijboorden eraan, niet erg handig als je met meerdere niveaus werkt. Ik heb overal multiplex 8mm gekozen, echter zit ik met een probleem dat de kortste nageltjes/schroevenen 8 mm lang zijn, en dat vijzen/nageltjes net (niet) onder/boven de tafel uit (bv voor kroonsteentjes niet erg handig). Ik moet dat nog eens oplossen door gewone latjes (ik denk aan vuren, omdat ik dan zover niet hoef te fietsen (den hubo is verder dan de doe hetzelfzaak om den hoek))


ter informatie
Er bestaan een aantal verschillende constructievormen voor de bouw van een treintafel:

   * open frame
     de treintafel wordt opgebouwd uit balken en latten waardoor een open constructie ontstaat met de basisvorm van de baan. Sporen worden gelegd op houten stroken (trac?'s) die op hoogte worden gebracht met latten en balken. Het voordeel is dat men later gemakkelijker overal bij kan, in het bijzonder de overdekte delen (tunnels). Het nadeel is een grotere complexiteit tijdens het ontwerp en de bouw van de modelbaan. Deze constructie is vooral aangeraden bij de uitbeelding van een berg- of heuvelachtig terrein.
   * gesloten frame de treintafel bestaat in feite uit een tafelbrede houten plaat dat op een dragende structuur wordt gelegd. Eventueel kan dit aangevuld worden met deelplaten die er, door middel van blokjes, bovenop worden gelegd. Het voordeel is de snelle en eenvoudige constructie met de mogelijkheid om sporenplannen vooraf uit te leggen tot het goed is. Het nadeel is de bereikbaarheid van overdekte delen. Dit systeem zal dus vooral gebruikt worden voor vlakke banen, met korte tunnels of voor wie het vooraf ontwerpen van een sporenplan lastig is..
   * schotten frame de treintafel wordt hier opgebouwd door een veelvoud van vertikaal geplaatste schotten over de volledige breedte van de baan. De schotten worden parallel of haaks met elkaar geplaatst, en openingen worden aangebracht op plaatsen waar het spoor de schotten kruisen. Het voordeel is een onderbouw dat meteen de ruwe vorm heeft van het relief van de baan. Het nadeel is dat deze methode een zeer vergaande voorbereiding vraagt van het ontwerp van de baan. Ook zal de bereikbaarheid van de overdekte delen zijn aandacht vragen.
   * hybride frame
     elke combinatie van bovenstaande drie types is natuurlijk ook mogelijk. Het is biijvoorbeeld goed denkbaar dat voor het heuvelachtige deel van de baan een open frame, en voor het vlakke deel van de baan een gesloten frame constructie wordt gekozen.
(even gaan gluren bij Michiel alias Saraan)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

loebaske

Ieder zijn mening, maar persoonlijk moet een baan op gezichts oogte, dus die bij mij staat op 1.10cm omdat ik dan de treinen kan bekijken zoals in de realiteit .....en niet moet aanschouwen op hun dak die vuil en roest zijn van het dagelijks gebruik[:p]
Op onze website www.gra-trefpunt.be kan je ook zien hoe we onze modules bouwen en dat is uit jaren ervaring....

Dirky

Loebaske, zijt ge zeker... 1,10m is wel iets dieper dan gezichtshoogte, niet?

Pol

citaat:
Geplaatst door Dirky

Loebaske, zijt ge zeker... 1,10m is wel iets dieper dan gezichtshoogte, niet?




Ofwel is Loebaske een heel klein bazeke, ofwel gaat hij graag zitten om naar z'n treintjes te kijken h?![}:)][;)][:D][:D][:D]
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

ysbeer

Conducteur
Nog nooit problemen gehad als je delen uit een boek op het forum zet???????
Auteursrecht heet dat.
wim

conducteur

Delen uit een boek? Als ge mij kan aantonen welk boek dat is dan ben ik de paus.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Michiel

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Nog nooit problemen gehad als je delen uit een boek op het forum zet??????? Auteursrecht heet dat.

Wim, Rian heeft toch netjes een vermelding geplaatst dat hij het van mijn website heeft gehaald? Voor mij is dat in orde, hoor. Of doel je op iets anders?

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ysbeer

saraan
Sorry dat had ik niet zo begrepen.
En ja ik houdt eigenlijk meer van mensen die hun eigen mening of ervaring op het forum zetten.
Maar alee geen boze opzet hoor,en conducteur de paus nogwel[:0][:0]
wim