Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

reedcontacten of stroomdetectie

Gestart door Doornroosje, 21 oktober 2009, 10:43:19 AM

Doornroosje

Heren (en dames?),

Ik ben al even op dit forum aan het rondkijken geweest en ben dus van plan mijn volgende baan digitaal aan te pakken. Momenteel rij/reed ik dus nog analoog met 10 treinen rond op een baan bij mijn ouders.

De thuissituatie is veranderd, ik woon nu samen met mijn vrouw en onze eerste spruit hebben we ook al mogen verwelkomen. Stilaan geraakt alles terug in zijn oude ritme en de microbe voor een eigen baan steekt weer de kop op. De oude baan verplaatsen is vrij onmogelijk, afbreken is dus de boodschap. Ik zou graag omschakelen naar digitaal deze keer om meer treinen toe te laten en hun verloop te automatiseren.

Nu (stilaan) mijn vraag: ik maak nu gebruik van analoge treintjes waarbij de detectie verloopt via reed-contacten. Fleischmann locomotiefjes met een paddestoeltje onderaan en een stukje strijkregel/krokodil-achtig deel in de sporen.

Is dit systeem nog steeds bruikbaar na digitalisatie of is detectie met stroom een betere optie? Gaan die weerstanden niet nog meer stroom verbruiken (ik zit al aan enorme stromen en wil geen doorgebrande kabels in de muren).

Verdere info: alle locs zijn Fleischmann, schaal is H0, digitale centrale zou Lenz worden en decoders idem (silver/gold). Besturing met hulp van PC, koploper voor automatisatie. Momenteel kijk ik eerst nog rond voor ik de definitieve knoop doorhak, dus als je betere voorstellen hebt, laat maar horen.


Korte versie vraag: wat zijn de voor- en nadelen van reed-contacten ten opzichte van stroomdetectie?

ysbeer

Eigenlijk heeft stroomdetectie alleen maar voordelen.
Geen contacten/magneten nodig en continu detectie.
Ik zou zeker als je opnieuw,maar nu digitaal, begint op stroomdetectie inzetten.
Voor de extra stroom behoef je niet bang te zijn,we praten dan zo her en der over enkele milliAmpere
Waar haal je overigens die enorme stroom vandaan (zodat kabels verbranden).
Normaal is pakweg 4A al heel wat.
wim

Doornroosje

5 transfo's voor de treintjes aan te sturen en 2 extra voor het schakelen van wissels, seinen, en andere electromagneten. Dat telt toch aardig door!

Bij een baan in opbouw heb ik soms een boormachine, decoupeerzaag en lamp nodig, alles op eenzelfde net. Toen ik onlangs dan nog eens mijn slijpschijf bovenhaalde, is de zekering toch ook al gesprongen. Nu ben ik wel niet van plan te werken terwijl er treinjes rijden, en de bouwwerkzaamheden zijn zo goed als gedaan, maar een beetje reserve kan geen kwaad dacht ik.

Het gebruik van stroomdetectie houdt in dat je sporen moet doorslijpen, geeft dat dan geen schokken voor de (lichte) wagonnetjes?

INFO

Wie zegt er nu dat je railstaven MOET doorslijpen. Heb je weleens gehoord van plastic raillasjes, geisoleerde railverbinders als het ware. Zekers als je een baan opnieuw aanlegd.

Verder snap ik je gedachte kronkels niet, wat heeft de 230V kant nu te maken met het stroomverbruik op je treinbaan?
Maar goed ik snap wel vaker iets niet.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Doornroosje

De belasting van een stroombaan.

U = R x I

Een aantal extra weerstanden die stroom afnemen (voor stroomdetectie) maakt dat R groter wordt. Aangezien we steeds op hetzelfde voltage (U) zitten, zal dus de stroom (I) groter worden. Er wordt dus aan de modelkant meer stroom verbruikt.

Een transformator zorgt ervoor dat U1 omgezet wordt naar U2. Elke stroom die aan modelkant groter wordt, wordt ook aan de 230V kant dus groter. Meer stroom trekken = groter verbruik. Een stroomkring in een huis heeft een zekering van bv 32A. Of zoals in mijn geval bij oud huis 16A. Dat is niet veel als je veel transfo's staan hebt.

De vraag blijft natuurlijk hoeveel extra stroom gaan die weerstanden veroorzaken op de modelbaan en in hoeveeel gaat dat zich vertalen in stroomverbruik aan de 230V kant? Want het ZAL wel meer verbruiken, maar is dit 1-2A of eerder 1-2mA? Met 20 treintjes met elk 8 wagonnetjes spreken we al snel over 20(treinen)*8(wagonnetjes)*4(assen)= 640 weerstanden. Of zie ik dat verkeerd?

jacques timmermans

Doornroosje,

Op een huishoudelijke stroomkring, welke is afgezekerd met 16 A kun je volgens de oude berekeningen van M?rklin, waarbij gesteld werd dat een enkele locomotief ongeveer 10 VA opnam, toch altijd 300 locomotieven laten rijden. Is dit misschien volgens jouw oogpunt niet genoeg?

Jacques Timmermans

ruben13

volgens mij moet je je daar over geen zorgen maken.

ysbeer

Als je in een stad of dorp woont en een huis hebt waar je geen normale treinbaan kan aansluiten en bedrijven dan zou ik gaan verhuizen.
Nee je kunt je overal zorgen over maken maar niet over het stroomverbruik.
Dat is absoluut overbodig,je blijft ver en heel ver onder de 3kw die je per groep minstens kan afnemen.
Hoe kom je eigenlijk op extra weerstanden????
En sorry, die berekening die je maakt is ook niet wat hij zijn moet,vriendelijk gezegt.
Het is van mij niet boos bedoelt hoor,maar maak je toch zorgen om echte problemen en niet over het stroom verbruik
wim

dgrr57

citaat:
Geplaatst door Doornroosje

De belasting van een stroombaan.

U = R x I

Een aantal extra weerstanden die stroom afnemen (voor stroomdetectie) maakt dat R groter wordt. Aangezien we steeds op hetzelfde voltage (U) zitten, zal dus de stroom (I) groter worden. Er wordt dus aan de modelkant meer stroom verbruikt.

Een transformator zorgt ervoor dat U1 omgezet wordt naar U2. Elke stroom die aan modelkant groter wordt, wordt ook aan de 230V kant dus groter. Meer stroom trekken = groter verbruik. Een stroomkring in een huis heeft een zekering van bv 32A. Of zoals in mijn geval bij oud huis 16A. Dat is niet veel als je veel transfo's staan hebt.

De vraag blijft natuurlijk hoeveel extra stroom gaan die weerstanden veroorzaken op de modelbaan en in hoeveeel gaat dat zich vertalen in stroomverbruik aan de 230V kant? Want het ZAL wel meer verbruiken, maar is dit 1-2A of eerder 1-2mA? Met 20 treintjes met elk 8 wagonnetjes spreken we al snel over 20(treinen)*8(wagonnetjes)*4(assen)= 640 weerstanden. Of zie ik dat verkeerd?



Een grote trein transformer verbruik maximum 60 VA. Dus 16V en 60/16=3,75A op uw baan.
Als je dat dan omrekent naar 220 V, maakt dat 220V en 60/220=0,28A per trafo aan de steker.
Vermits uw zekeringen van 16A zijn kan je maximaal 16/0,28=57 trafo's aansluiten. Waarschijnlijk voldoende.

INFO

citaat:
Geplaatst door Doornroosje

De belasting van een stroombaan.

U = R x I

Een aantal extra weerstanden die stroom afnemen (voor stroomdetectie) maakt dat R groter wordt.



Tja, ding dong, deklokwelhorenluidenmaarnietwetenwaardeklepelhangt.

Stroom detectie werkt niet met weerstanden maar met diodes.
De meeste stroomdetecties spreken aan bij een stroomverbruik van 1mA
De stroom die maximaal door de detectie kan gaan is de maximale stroom die jouw digitale systeem kan leveren, en dat zal 3A of 4A zijn. Er is dus geen sprake van extra stroomverbruik.

En nog een tip er kan nog een trein komen.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

conducteur

...en met U=I*R zal je moeilijk de stroom (in amp?re (I)) kunnen berekenen.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

Over off-topic gesproken [:D]
Doornroosje vraagt zich af of stroomdetectie beter is dan impuls-schakelen (reed-contact, Fl-paddestoel, lichtsluis,...) en maakt zich dan (onterecht) zorgen om een groter stroomverbruik.
Stroomdetectie is veruit het beste middel voor een bezetmelding (is dit stuk spoor bezet)
Impuls-schakelen is nuttig als je een exacte locatie wil registreren (staat mijn stomer onder de waterkraan, staat mijn wagon goed om te ontkoppelen, ...)

Stroomverbruik: maak je geen zorgen om je (netspannings-)zekering. Die slijpschijf in je verhaal, dat is wat anders: zo'n ding is gauw goed voor 2000W, en bij het aanzetten vraagt hij nog wat meer.
Op de 20A-zekering die mijn zolder van stroom voorziet hangt mijn baan (maximaal 1000W), een PC met toebehoren (400W), elektronische toestellen, soldeerstation, etsapparaat, draaibank, ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Doornroosje

Bedankt om even samen te vatten. Het zal dus stroomdetectie worden. Even rondkijken welke toestelletjes en decoders er allemaal nodig zijn. Ik denk dat er een testbaantje aankomt om eens alles te testen vooraleer de grote aankopen moeten beginnen.

Ik ben net als de meeste beginners een leek in de electronica (buiten een heel beperkte basiskennis). Dus ik ga me al vasthouden als ik die hopen kabels moet gaan aansluiten.

PS: die slijpschijf is inderdaad een enorme stroomzuiger met 3600W. Als ik zo de stromen hoor die detectie met zich zou meebrengen, heb ik me inderdaad onterecht zorgen gemaakt.