Nieuws:

Nu in MSM 251 BAAN: Lisette * Useldange

Hoofdmenu

Een enquete i.v.m. aanschaf nieuwe modellen.

Gestart door svvander, 15 oktober 2009, 15:03:11 PM

Michael

Prijs 20%
Afwerking 20%
Rijeigenschappen 40 %
Realisme 20 %

Micha
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Jozef

Prijs 10%
Afwerking 20%
Rijeigenschappen 50%
Realisme 20%

Jozef
LocoNet DCC, Twin-Center, PC met Koploper LocoNet-interface,
BMD16N-SD bezetmelders met S88LN en LDT wissel & schakeldecoders

modelbaanHO

Moeilijke vraag.
Het eerste criterium is : past het model in mijn verzameling. Zo niet... spijtig (alhoewel ik al uitzonderingen heb gemaakt).

Tweede criterium : de prijs. Wanneer ik voor een loc meer dan 250 Euro moet betalen zal ik meer dan 2 keer nadenken. Rijtuigen die meer dan 40-45 Euro kosten vind ik duur en hetzelfde geldt voor goederenwagons boven de 20-25 Euro.

Dan afwerking, detaillering en waarheidsgetrouwheid, maar daar hoeven we ons de laatste tijd geen zorgen over te maken. De afwerking is m??r dan behoorlijk. Fouten zijn er op elk model wel te vinden. Soms vraag je je af of de fabrikant geen betere oplossing had kunnen bedenken met de huidige stand van de technieken (zie bijv. de overgangen van de MW41 van Mehano). Maar dat is voor mij dan niet altijd een reden om het model niet te kopen. Je hebt soms geen alternatief (wanneer je het model absoluut wil hebben): als dat het het enige model is dat op dat ogenblik wordt aangeboden koopt je het m?t de gebreken.

Tenslotte de rijeigenschappen: de laatste tijd moet je een model kopen voordat er in een tijdschrift of waar dan ook een serieuze bespreking is geweest... waar moet je je dan op baseren ? Dikwijls ga ik voort op de reputatie van het merk.

Dat is mijn volgorde, maar om daar nu ook percentages op te zetten...
Een poging
Prijs : 45%
Afwerking : 25%
Rijeigenschappen : 10%
Realisme : 20%
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

jean-luc

prijs: 1%  (als ik de prijs te hoog vind, dan koop ik het niet)
afwerking: 40%
rijeigenschappen: 19%
realisme: 40%

conducteur

zou dit niet beter bij 'polls' staan inplaats van hier bij algemeen?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

citaat:
Geplaatst door conducteur

zou dit niet beter bij 'polls' staan inplaats van hier bij algemeen?
Tja ... als die rubriek dan niet bij de "dienstmededelingen" zou staan ... [:I]
Dit is ook weer voer voor dit draadje: http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=9496
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

itchy

Ik ga ook een poging wagen ...

The points of the Belgian Jury:
Prijs:15%
Afwerking: 20%
Rijeigenschappen: 25%
Realisme: 40%

Verklaring:
Voor mij moet een model eerst en vooral een goed 'model' zijn, geschapen naar voorbeeld van...
De rijeigenschappen zijn belangrijk, het ding moet immers kunnen bollen ?n goed.
Prijs en afwerking samen tellen voor 35% en staan voor verhouding prijs/kwaliteit, bijna even belangrijk dus als de mate van realisme.
Afwerking iets hoger ingeschat dan prijs; voor een hoogwaardig product geef ik al sneller graag wat meer uit dan omgekeerd (als de kwaliteit van afwerking niet voldoende is, koop ik het niet, ook al is het niet duur).

Steven

PS: goed voorbeeld van een eerder duur model, maar voor die prijs wel prachtig afgewerkt: de NMBS/SNCF ballastwagens van Mistral Trains.
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail