Nieuws:

Nu in MSM 247 BAAN: Niek's laatste baan

Hoofdmenu

Roco 62

Gestart door Break302, 03 juni 2005, 16:45:37 PM

Steven86

citaat:
Geplaatst door svvander
Ik denk, als je de modellen vergelijkt met die van M?rklin, zeker prijs/kwaliteit, dan denk ik dat die kleine "misstapjes" vergeven zijn...


Dat vind ik een rare redenering, zie. Sta me toe even op dezelfde manier Roco te beoordelen vanuit de wisselstroomversies van hun modellen.

Als ik jouw redenering doortrek en de meerprijs die Roco vraagt voor de wisselstroomversie van een model in beschouwing neem, moet ik dan concluderen dat voor gelijkstroomrijders de prijs/kwaliteit OK is, voor wisselstromers niet (50 EUR voor een sleper, LOL)?

Vermits ik dus wisselstroom rij, en Roco voor eenzelfde loc met sleper steevast 50 EUR meer vraagt, vind ik de prijs/kwaliteit in wisselstroomuitvoering eerder zwak. Roco kan beter, zeker met hun moderne fabriek. Ze maken keer op keer stomme fouten in de schildering en benummering van hun locs. De prima motor maakt dat niet goed.

Roco kan locs maken die w?l goed zijn en niet die stomme fouten hebben in beschildering en beschrifting. Mijn V80 bv. is zo'n model. Dus waarom maken ze aan de ene kant prachtmodellen zonder fouten en aan de andere kant dit soort modellen met stomme foutjes erin; zoveelste keer op een rij dan nog. Omdat het ene model Duits is en het andere Belgisch, ja. Omdat ons landje een kleine markt is.
Als Belgisch consument vind ik dat we beter verdienen. Als jij dat wil vergoelijken met de 'prijs/kwaliteit' redenering, je goed recht. Maar ik niet.

Als Roco dan toch tot 50 EUR meer vraagt voor wisselstromers, moeten ze misschien ook die stomme fouten maar eens beginnen achterwege te laten. Want voor die laatste 50 EUR meer krijg je bij M?rklin vaak (niet altijd, ook zij schieten kemels) veel meer : metalen kap, loepzuivere beschrifting, betere stroomafname, eenvoudiger onderhoud van de motor, telex functies etc.

Het hangt er dus maar van af of je gelijkstroom of wisselstroom rijdt of de prijs/kwaliteitverhouding van Roco zo geweldig is.

De enige reden waarom Roco met dit soort fouten weggeraakt, is omdat ze een model uitbrengen dat anderen niet uitbrengen. En voor dat initiatief verdienen ze alle lof.

Maar de prijs/kwaliteit moet beter voor de wisselstroomversie. Anders moeten ze bij Roco maar eens anders leren prijzen. 10 EUR kost een sleper bij M?rklin, geen 50 EUR. Doe er dus maar 40 EUR af.

Om dan nog maar te zwijgen over:
Wat kost een metalen kap vergeleken met een plastieken kap?
Wat is de kost van een vage overgang in kleuren van beschildering in de algemene waarde van een model?
Wat is het verschil in verzamelwaarde tussen een Roco en een M?rklin?

Ik vraag me dus al langer af waarom bij Roco foutjes altijd 'te vergeven zijn wegens prijs/kwaliteitsverhouding'. Ik vat het niet hoor.

Nu zulllen sommige zeggen: "Dat is normaal, want de prijzen voor gelijkstromers liggen lager omdat we met meer zijn en kritischer zijn. De andere merken doen dit ook."
Ik heb mijn twijfels. Volgens dezelfde theorie, kan je evengoed zeggen dat wij wisselstromers graag wat meer uitgeven voor kwaliteit, niewaar?

Of nog: "M?rklin doet dat ook met Trix."

Mja, juist, maar ik heb wel nog nooit gelezen als er foutjes op Trix zitten dat het 'te vergeven is wegens de prijs/kwaliteitsverhouding'.

Blijkbaar is er dus 'Mythos Marklin', ook wel eens "walgelijke PR machine" genoemd en 'de mythe Roco', dat "eerlijk gevoel van gezellige, kritische gelijkstromers die zich afzetten tegen de monopolist" LOLOL Ik wordt er zo moe van.

Wat de beoordeling in het artikel van 'De Pijl' betreft, heb ik ook goed gelachen met 'positief: heruitbrengen van het model'.
Had het een M?rklin model geweest, had men kunnen schrijven: 'negatief: model heruitgebracht op basis van een oude mal'

LOL LOL en nog eens LOL

Begrijp me niet verkeerd: ik rij graag met Roco en M?rklin. Ze rijden beide op mijn baan rond. Maar ik durf wel eens een stevig pleidooi houden voor wat meer realisme in de manier waarop de modellen van de fabrikanten steevast vergeleken worden door modelspoorders.

Of wat vond je van de volgende bewering die ik onlangs tegenkwam:

"omdat ik van detaillering hou, vind ik de puntjes op M?rklin rails niet mooi en getrouw ... mijn favoriete schaal is N"

Hallo? N schaal is toch niet de schaal van de superdetaillering? Geef dan toch eerlijk toe dat je favoriete schaal N is, en je favoriet systeem gelijkstroom zonder daar altijd M?rklin bij te sleuren. Ik heb het nogal gezegd: de beste publiciteit die M?rklin krijgt, is de gratis marketing van iedereen met de obsessie om M?rklin overal bij te sleuren om ze eens op hun kop te zitten...

Ook jouw redenering verliest dus haar kracht in de drang om er absoluut weer M?rklin bij te sleuren. Wees eens origineel, en schrijf bv. eens:

"Ik denk, als je de modellen vergelijkt met die van MTE, zeker prijs/kwaliteit, dan denk ik dat die kleine "misstapjes" vergeven zijn..."

Had ook gekund...

P.S. voor wie het niet gelooft, heb ik nog even de prijzen opgezocht voor wisselstroomversies van vergelijkbare locs bij Roco en M?rklin:
M?rklin 37270 Serie 201: 206,96 EUR
Roco 69475 Rek 204: 191,86 EUR
M?rklin 37672 Serie 205: 204 EUR
Roco 69963 Rek 53: 257,46 EUR
Kijk en vergelijk zou ik zo zeggen...


svvander

citaat:
Geplaatst door Steven86

citaat:
Geplaatst door svvander
Ik denk, als je de modellen vergelijkt met die van M?rklin, zeker prijs/kwaliteit, dan denk ik dat die kleine "misstapjes" vergeven zijn...


Dat vind ik een rare redenering, zie. Sta me toe even op dezelfde manier Roco te beoordelen vanuit de wisselstroomversies van hun modellen.

Als ik jouw redenering doortrek en de meerprijs die Roco vraagt voor de wisselstroomversie van een model in beschouwing neem, moet ik dan concluderen dat voor gelijkstroomrijders de prijs/kwaliteit OK is, voor wisselstromers niet (50 EUR voor een sleper, LOL)?

Vermits ik dus wisselstroom rij, en Roco voor eenzelfde loc met sleper steevast 50 EUR meer vraagt, vind ik de prijs/kwaliteit in wisselstroomuitvoering eerder zwak. Roco kan beter, zeker met hun moderne fabriek. Ze maken keer op keer stomme fouten in de schildering en benummering van hun locs. De prima motor maakt dat niet goed.

Roco kan locs maken die w?l goed zijn en niet die stomme fouten hebben in beschildering en beschrifting. Mijn V80 bv. is zo'n model. Dus waarom maken ze aan de ene kant prachtmodellen zonder fouten en aan de andere kant dit soort modellen met stomme foutjes erin; zoveelste keer op een rij dan nog. Omdat het ene model Duits is en het andere Belgisch, ja. Omdat ons landje een kleine markt is.
Als Belgisch consument vind ik dat we beter verdienen. Als jij dat wil vergoelijken met de 'prijs/kwaliteit' redenering, je goed recht. Maar ik niet.

Als Roco dan toch tot 50 EUR meer vraagt voor wisselstromers, moeten ze misschien ook die stomme fouten maar eens beginnen achterwege te laten. Want voor die laatste 50 EUR meer krijg je bij M?rklin vaak (niet altijd, ook zij schieten kemels) veel meer : metalen kap, loepzuivere beschrifting, betere stroomafname, eenvoudiger onderhoud van de motor, telex functies etc.

Het hangt er dus maar van af of je gelijkstroom of wisselstroom rijdt of de prijs/kwaliteitverhouding van Roco zo geweldig is.

De enige reden waarom Roco met dit soort fouten weggeraakt, is omdat ze een model uitbrengen dat anderen niet uitbrengen. En voor dat initiatief verdienen ze alle lof.

Maar de prijs/kwaliteit moet beter voor de wisselstroomversie. Anders moeten ze bij Roco maar eens anders leren prijzen. 10 EUR kost een sleper bij M?rklin, geen 50 EUR. Doe er dus maar 40 EUR af.

Om dan nog maar te zwijgen over:
Wat kost een metalen kap vergeleken met een plastieken kap?
Wat is de kost van een vage overgang in kleuren van beschildering in de algemene waarde van een model?
Wat is het verschil in verzamelwaarde tussen een Roco en een M?rklin?

Ik vraag me dus al langer af waarom bij Roco foutjes altijd 'te vergeven zijn wegens prijs/kwaliteitsverhouding'. Ik vat het niet hoor.

Nu zulllen sommige zeggen: "Dat is normaal, want de prijzen voor gelijkstromers liggen lager omdat we met meer zijn en kritischer zijn. De andere merken doen dit ook."
Ik heb mijn twijfels. Volgens dezelfde theorie, kan je evengoed zeggen dat wij wisselstromers graag wat meer uitgeven voor kwaliteit, niewaar?

Of nog: "M?rklin doet dat ook met Trix."

Mja, juist, maar ik heb wel nog nooit gelezen als er foutjes op Trix zitten dat het 'te vergeven is wegens de prijs/kwaliteitsverhouding'.

Blijkbaar is er dus 'Mythos Marklin', ook wel eens "walgelijke PR machine" genoemd en 'de mythe Roco', dat "eerlijk gevoel van gezellige, kritische gelijkstromers die zich afzetten tegen de monopolist" LOLOL Ik wordt er zo moe van.

Wat de beoordeling in het artikel van 'De Pijl' betreft, heb ik ook goed gelachen met 'positief: heruitbrengen van het model'.
Had het een M?rklin model geweest, had men kunnen schrijven: 'negatief: model heruitgebracht op basis van een oude mal'

LOL LOL en nog eens LOL

Begrijp me niet verkeerd: ik rij graag met Roco en M?rklin. Ze rijden beide op mijn baan rond. Maar ik durf wel eens een stevig pleidooi houden voor wat meer realisme in de manier waarop de modellen van de fabrikanten steevast vergeleken worden door modelspoorders.

Of wat vond je van de volgende bewering die ik onlangs tegenkwam:

"omdat ik van detaillering hou, vind ik de puntjes op M?rklin rails niet mooi en getrouw ... mijn favoriete schaal is N"

Hallo? N schaal is toch niet de schaal van de superdetaillering? Geef dan toch eerlijk toe dat je favoriete schaal N is, en je favoriet systeem gelijkstroom zonder daar altijd M?rklin bij te sleuren. Ik heb het nogal gezegd: de beste publiciteit die M?rklin krijgt, is de gratis marketing van iedereen met de obsessie om M?rklin overal bij te sleuren om ze eens op hun kop te zitten...

Ook jouw redenering verliest dus haar kracht in de drang om er absoluut weer M?rklin bij te sleuren. Wees eens origineel, en schrijf bv. eens:

"Ik denk, als je de modellen vergelijkt met die van MTE, zeker prijs/kwaliteit, dan denk ik dat die kleine "misstapjes" vergeven zijn..."

Had ook gekund...

P.S. voor wie het niet gelooft, heb ik nog even de prijzen opgezocht voor wisselstroomversies van vergelijkbare locs bij Roco en M?rklin:
M?rklin 37270 Serie 201: 206,96 EUR
Roco 69475 Rek 204: 191,86 EUR
M?rklin 37672 Serie 205: 204 EUR
Roco 69963 Rek 53: 257,46 EUR
Kijk en vergelijk zou ik zo zeggen...





Eerst en vooral Steven, ik begrijp uw vergelijking van geen kanten... er is niemand die spreekt over het verschil tussen wisselstroom en gelijkstroom... dat is inderdaad appelen met eieren vergelijken. ?50 voor ne sleper, dan moet ge nog kunnen rekenen ook. Denk maar niet dat het alleen aan de sleper ligt...
Ten tweede uw vergelijking onderaan slaagt nog op minder! Vanwaar uw prijzen en hoe kunt ge een 205 en een 53 vergelijken.
Man ik vrees dat ge uw vingers voor niets vermoeid hebt.

Trouwens... ik ben ook wisselstroomrijder en heb een heel pak M?rklintreinen (logisch). Mijn conclusie van de laatste modellen die ik gekocht heb: ik geef nooit geen ?200 (of meer), meer uit voor een M?rklin met "Metalen kast"... vergelijk het rijgedrag met een stuk goedkopere (ja zelf met ?48 verschil voor de sleper) en je zal het verschil merken.
Nog iets, zijn die "Metalen kappen" van M?rklin, zoveel beter gedetailleerd als de rest? Ja? Laat me da is zien.
Heb ik gelijk of heb ik gelijk [^] lol, lol, lollerst!
Misschien is hogentijd om uw ooglappen af te zetten en is te kijken wat er zoal allemaal kan buiten M?rklin!

Ten andere; die mensen van de Pijl doen hun best om medemodelisten de kans te geven een beoordeling van een ervaren modelist te delen. Als ge het beter zou kunnen (wat ik ten zeerste betwijfel te lezen aan uw prutswerk hierboven), dan zou ik zeggen begint zelf een clubke en probeer da ook is meer dan 20 jaar te laten draaien. Zijt ge er ooit als is langsgeweest? Nee? Da dacht ik al... dus eerst kijken, dan denken en dan reageren, voor ge nog zo een domme opmerkingen geeft over zaken waar ge geen verstand over hebt.

Sorry Tony en de rest, maar dees moest er even af. Zaken die me nauw aan het hart liggen, verdedig ik liever, dan ze door amateurs de grond laten in te boren.

BTW: Dit is echt of topic... het ging over de 62

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

bartie

Hallo,

Ik wens mij niet te moeien over de discussie, maar iemand die zijn gedacht zegt op een toch beschaafde manier hoeft geen scheldwoorden hiervoor als antwoord te krijgen Swander. De bedoeling van een forum is van gedachten wisselen en discussi?ren, maar dit kan enkel als ge de mensen die een ander idee over iets hebben (dan bv. de meerderheid)respecteert hiervoor. Zoals ge zelf zegt:eerst nadenken, dan reageren.

Groetjes Bart.

P.S.: Ik ben al bij de Pijl langsgeweest.[;)]


Steven86

citaat:
Eerst en vooral Steven, ik begrijp uw vergelijking van geen kanten... er is niemand die spreekt over het verschil tussen wisselstroom en gelijkstroom... dat is inderdaad appelen met eieren
vergelijken. ?50 voor ne sleper, dan moet ge nog kunnen rekenen ook. Denk maar niet dat het alleen aan de sleper ligt...
Ten tweede uw vergelijking onderaan slaagt nog op minder! Vanwaar uw prijzen en hoe kunt ge een 205 en een 53 vergelijken.
Man ik vrees dat ge uw vingers voor niets vermoeid hebt.


Niemand die spreekt over het verschil tussen wisselstroom en gelijkstroom? Sven, jij wou het hebben over een prijs/kwaliteitvergelijking Roco/M?rklin. M?rklin is wisselstroom. Roco gelijkstroom ?n wisselstroom. Daar heb je het dus. Je kan niks zinnigs zeggen over de prijs/kwaliteit tussen de twee merken tenzij je hun wisselstroom modellen gaat vergelijken. En dan zie je dus verschil. Om te beginnen al in de prijs, waar je moet vaststellen dat je bij Roco steeds hetzelfde model zo'n 50 EUR goedkoper kan krijgen moest het gelijkstroom zijn geweest. Er zit geen enkel ander verschil dan de sleper. Af en toe is de decoder anders, maar dan gaat het over decoders Motorola of DCC met een zeer vergelijkbare stukprijs.

Hoe kan ik een 205 en een 53 vergelijken? Prijs/kwaliteit, nietwaar. Sinds wanneer is het nummer van een loc een indicatie van prijs/kwaliteit (tenzij het fout is aangebracht op de loc, dan is de kwaliteit slecht)? Trouwens, als de nummers je storen, vergelijk dan een 201 en 204 h?. Je mag ook altijd zelf prijzen opzoeken. Appels en appels.

Vanwaar mijn prijzen: allemaal van LokShop, een Duitse webwinkel (MIBA gesponsord) met scherpe prijzen en dus het dichtst bij de bron (de fabriek) als we een prijs/kwaliteitsvergelijking wil doen. Want: webwinkel dus geen kosten aan tussenhandelaars, om over de brede variatie in marges bij de Belgische handelaars nog maar te zwijgen.

Maak je geen zorgen. Ik heb mijn vingers niet voor niets vermoeid. Ik vind het de moeite af en toe eens een andere mening te laten horen.

citaat:
Trouwens... ik ben ook wisselstroomrijder en heb een heel pak M?rklintreinen (logisch). Mijn conclusie van de laatste modellen die ik gekocht heb: ik geef nooit geen ?200 (of meer), meer uit voor een M?rklin met "Metalen kast"... vergelijk het rijgedrag met een stuk goedkopere (ja zelf met ?48 verschil voor de sleper) en je zal het verschil merken.


Misschien dat je er dan moet bij zeggen welke modellen je gekocht hebt. Misschien rij je enkel Belgisch en vind je dat je voor die modellen meer gading vindt bij Roco. Maar wat heeft dat nu met de prijs/kwaliteit tussen Roco en M?rklin te maken. Nogmaals: Roco is stil en rijdt prima. Maar de stroomafname is slecht. M?rklin rijdt prima en heeft super stroomafname. Is minder stil. Dat is mijn ervaring. Het materiaal waarmee M?rklin is gemaakt is gewoon duurzamer. Dat kan je toch niet ontkennen. Neem nu het chassis. Bij Roco is dat gewoon ??n grote klots metaal waar een plastieken kap op klikt. Het chassis is bij M?rklin altijd beter gedetailleerd.

citaat:
Nog iets, zijn die "Metalen kappen" van M?rklin, zoveel beter gedetailleerd als de rest? Ja? Laat me da is zien.

Kijk eens naar de Serie 201. Op de website van de Pijl vind je een vergelijking.

citaat:
Heb ik gelijk of heb ik gelijk [^] lol, lol, lollerst!

Je hebt ongelijk omdat je absoluut gelijk wil hebben over zaken die je niet kan objectiveren. Ik kan je ook vragen om eens naar de rijke detaillering op een Roco BR215 te kijken ;-).

citaat:
Misschien is hogentijd om uw ooglappen af te zetten en is te kijken wat er zoal allemaal kan buiten M?rklin!

Ik denk echt dat je a) mij niet kent en b) mijn antwoord niet goed gelezen hebt. Nogmaals, ik rij ook Roco en M?rklin en wisselstroom. Er is op dat vlak geen verschil tussen jouw en mijn modelspooromgeving. Wees eens concreet, wat zijn die ooglappen dan? Oh en ik heb wagonnen van Roco en Piko. Piko locs koop ik niet, want ik vind die te goedkoop en niet duurzaam genoeg.

citaat:
Ten andere; die mensen van de Pijl doen hun best om medemodelisten de kans te geven een beoordeling van een ervaren modelist te delen.

Dat is heel juist. Maar, de meeste mensen in de Pijl kennen enkel gelijkstroom. Op ??n baan in aanbouw na, zijn al hun banen gelijkstroom. De stichter was een gelijkstroom fan (Fleischman). Voor het overige stuk voor stuk prima mensen. Ga hier dan nu niet beweren dat ik voor de ervaring van ervaren wisselstroom modellisten in de regel bij De Pijl moet zijn.
Trouwens, jij bent begonnen met te zeggen dat je met hun beoordeling eens kon lachen, ik niet.

citaat:
Als ge het beter zou kunnen (wat ik ten zeerste betwijfel te lezen aan uw prutswerk hierboven), dan zou ik zeggen begint zelf een clubke en probeer da ook is meer dan 20 jaar te laten draaien. Zijt ge er ooit als is langsgeweest? Nee?

Ja dus, meerdere keren. Sorry hoor. En elke keer als ik er een vraag stel over M?rklin, weten ze het niet. Ze zeggen gewoon eerlijk: "ik rij gelijkstroom, dus M?rklin ken ik niet". Wat ik een prima professioneel antwoord vind. En waarmee ik althans niet gezegd heb dat het amateurs zijn. Dat soort stellingen mag jij het alleenrecht op behouden.
Vraagje: wat heeft het oprichten van een clubke te maken met ervaring. Alsof je in een club moet zijn om ervaring te hebben. Toogpraat kan je er wel uitwisselen. En sommige van uw antwoorden komen recht van die toog.

citaat:
Da dacht ik al...

Neen, ge denkt niet.

citaat:
dus eerst kijken, dan denken en dan reageren, voor ge nog zo een domme opmerkingen geeft over zaken waar ge geen verstand over hebt.

In het licht van al uw opmerkingen over De Pijl en dat ik daar nog nooit geweest ben, behoeft dit helemaal al geen commentaar meer. Het is duidelijk dat je me niet kent en toch mijn mening enkel wenst te beantwoorden met gissingen.

citaat:
Sorry Tony en de rest, maar dees moest er even af. Zaken die me nauw aan het hart liggen, verdedig ik liever, dan ze door amateurs de grond laten in te boren.

Ik vraag me echt af waar jij je op baseert om me even amateur te noemen? Er zal wel weer een redenering achter zitten zeker die we niet mogen kanttekenen?
Wat ligt er eigenlijk nauw aan uw hart? Het recht om berichten te schrijven met een mening erin zonder dat iemand eens een andere mening mag hebben? En het recht om als dat gebeurt meteen persoonlijk te worden. Bravo.
Je probleem is dat je eventjes je mening geeft over de prijs/kwaliteitsvergelijking tussen Roco en M?rklin, maar het niet kunt hebben als iemand tegenover die mening de zijne zet. Neen, dan glijden we meteen af naar opmerkingen  Mijn advies: stop dan met dat soort vergelijkingen.
Sorry Tony en de rest, ik had ook een mening.

citaat:

BTW: Dit is echt of topic... het ging over de 62


Neen, het ging over een prijs/kwaliteitsvergelijking tussen Roco en M?rklin die jij hebt gemaakt naar aanleiding van het release van de 62 bij Roco. Als het al off topic is, ben ik er niet mee
begonnen.

Maar dit mag van mij gerust naar een ander draadje met als titel "Zin en onzin van prijs/kwaliteits stellingen tussen leveranciers", als Tony zo vriendelijk wil zijn.

Ik heb mijn best gedaan om je stelling eens zeer goed te overwegen, ik kom tot - mijn persoonlijke mening - de conclusie dat ze geen steek houdt. Blijkbaar wordt je er boos om dat ik je mening niet deel. Ik vind wel dat als modelspoorders jouw mening lezen, ze ook eens een andere mogen lezen.

Steven86

citaat:
Geplaatst door bartie

Hallo,

Ik wens mij niet te moeien over de discussie, maar iemand die zijn gedacht zegt op een toch beschaafde manier hoeft geen scheldwoorden hiervoor als antwoord te krijgen Swander. De bedoeling van een forum is van gedachten wisselen en discussi?ren, maar dit kan enkel als ge de mensen die een ander idee over iets hebben (dan bv. de meerderheid)respecteert hiervoor. Zoals ge zelf zegt:eerst nadenken, dan reageren.

Groetjes Bart.

P.S.: Ik ben al bij de Pijl langsgeweest.[;)]




Bedankt Bart, je geeft hier inderdaad de essentie weer. Een forum kan enkel als iedereen zijn mening kwijt kan.

Volgens mij is Sven zo enthousiast over dit nieuwe 62 model en de prijs/kwaliteit die hij gekregen heeft voor een model 62 dat hij geschrokken is dat niet iedereen even enthousiast is als hij dit gaat veralgemenen naar Roco en M?rklin in het algemeen [:)]

Ik ben ook al langsgeweest bij De Pijl. En ik kom nog langs [;)]

rgp

Dag,

Steven, je hebt tot nu toe geluk, want je hebt nog maar ??n reactie gekregen over het niveau van uw betoog.
Dat Roco slechte stroomafnames heeft, zal dan wel vooral bij u liggen; de stroomafnames bij M?rklin, Roco, Fleischmann, sommige Liliputs zijn vergelijkbaar ... op voorwaarde dat ge ze goed onderhoudt.
Wat die prijs/kwaliteit betreft daar ben ik mee gestopt, maar wanner je het hebt van de hoge winsten van de detailhandelaars, kan ik alleen maar zeggen: begin een winkel.
Wat De Pijl en een club beginnen betreft.
Er is idd ??n sectie M?rklinsten; ze zijn met 5 man.  Maar je moet wel Kwantiteit niet met kwaliteit verwisselen.  Als je iets over M?rklin wil weten dat zit je bij hen ZEKER goed.  En dat van die gelijkstromers: totaal mis.  De meesten hebben M?rklin omgebouwd en weten dus wel wat M?rklin is.  Bij mijn weten heeft enkel M?rklin een 16 en een 204007 uitgebracht, zijn de kassen van Willy Bonge (52,53 en 53 vlotten kabine) allemaal op M?rklinchassi gebouwd en lang voor dat M?rklin/Trix ze heeft uitgebracht.
Ik heb dus het vermoeden dat je toen je zou langs geweest zijn oogkleppen op had op je het van iemand anders hebt horen zeggen.
En dat van een club stichten: ik kan Sven alleen maar gelijkgeven: de tijd dat ge met UW treinen bezig zijt, smelt als sneeuw voor de zon.  Ik kan het weten.
Maar enfin als je vragen hebt, kom langs op 11,12 of 13/11 op onze jaarlijkse expo.

Roland Paternoster
Secretaris/penningmeester De Pijl

Steven86

Dag Roland,

Voor alle duidelijkheid: mijn betoog gaat over de rare redenering
"Ik denk, als je de modellen vergelijkt met die van M?rklin, zeker prijs/kwaliteit, dan denk ik dat die kleine "misstapjes" vergeven zijn..." en niet over De Pijl. Ik heb veel respect voor de mensen van de Pijl en prijs mezelf gelukkig daar af en toe te mogen langslopen. Tijd om in een club te gaan zit er voor mij helaas niet bij.

Ik dacht evenwel niet dat M?rklin een 62 heeft, dus kan Sven zijn stelling enkel over een algemene vergelijking tussen modellen van de leveranciers gaan; als ik er dan prijzen bij haal, dan ben ik plots een amateur met oogkleppen. Een beetje al te gemakkelijk.

citaat:
Steven, je hebt tot nu toe geluk, want je hebt nog maar ??n reactie gekregen over het niveau van uw betoog.

Mijn betoog, is gewoon mijn mening over de stelling prijs/kwaliteitsverhouding van Sven. Geluk heeft daar niks mee te maken, tenzij misschien dat er nog niet meer mensen zijn die hun kanon bovenhalen omdat ik toevallig een andere mening heb in dit dossier. Maar daar trek ik me niets van aan. Ik rij zelf Roco en M?rklin maar de hele tijd op diverse fora zit men op M?rklin te hakken en Roco soms onrealistisch de hemel in te prijzen op een manier dat ik vind dat er een foutief beeld word gegeven.
Ik vind niet dat je daarmee de beginnende modelspoorders helpt. Je geeft geen objectieve info dan. Dus plaats ik af en toe bij een aantal beweringen kanttekeningen. Ik stel wel vast dat de mensen heel graag beweringen uiten maar er niet goed mee overweg kunnen als iemand die durft te weerleggen.

Het is nu eenmaal een forum h?.

Doe me eens een plezier, en laat ons terug bij de oorspronkelijke stelling blijven: i.p.v. te zeggen dat ik ooglappen heb, een club mis, mijn betoog geen niveau heeft, ik een amateur ben, waarom eens geen antwoord op de kern van mijn betoog?
Waarom is bij Roco een wisselstroomversie van een loc - die duidelijk met goedkopere basismaterialen is gebouwd (plastiek is voordeliger dan metaal) - in zijn wisselstroomversie steevast duurder? En waarom zou dat geen verschil maken in de prijs/kwaliteitperceptie voor de koper van de wisselstroomversie?

Ik zie maar ??n reden: omdat die prijs/kwaliteitsperceptie zeer subjectief is en be?nvloed wordt door de wens om al dan niet een model 62 te hebben. Zo wou ik absoluut een V80 model, en dat heb ik dus bij Roco gekocht. Maar dat gevoel van tevreden koper heeft nu echt eens niets met een objectieve prijs/kwaliteitsvergelijking Roco-M?rklin te maken.

Nog even over De Pijl: je suggereert dat ik dingen van horen zeggen heb. Dat is niet zo. Ik ben wel degelijk langsgeweest en zal dat blijven doen. Ik heb dat niet van horen zeggen, dat was een antwoord van ??n van jullie leden en ik vond het een zeer professioneel antwoord, want het was een eerlijk antwoord. Als jullie als club leden willen werven, hebben jullie veel meer baat aan leden die zich objectief en zonder vooroordeel over merken kunnen uitlaten dan aan leden die even M?rklin bashen. Dat stoot wisselstromers af.

Inderdaad, veel van jullie leden hebben M?rklin omgebouwd. Maar dat zal wel niet dit jaar geweest zijn. Dat gaat m.i. wel een paar jaar terug.

Ik heb ook de M?rklin baan in aanbouw al gezien. Toen ik ze gezien heb was enkel de ruwbouw klaar n.b. Volgens de foto's op jullie website is er niet veel voortgang geboekt, maar ik zal eens langs moeten komen om stand van zaken te maken. Ik besef dat het niet altijd evident is om de website up to date te houden.

Ikzelf hou van scenery en jullie grote baan vind ik prachtig. Zolang de M?rklin baan een houten bak blijft, is de aantrekkingskracht van de weinige tijd die ik heb in De Pijl te investeren niet erg hoog. Je mag dat ego?stisch noemen (misschien zien jullie me liever mee de baan afwerken) maar zo gaat het eenmaal als je weinig tijd hebt.

Enfin, als ik wil langskomen zal ik toch niet moeten wachten tot de jaarlijkse expo zeker? Dat mag toch ook op vrijdagavond niet?

erik de noorman

Hallo,

Ik ben het wel eens met het betoog van Steven als het gaat over de prijs/kwaliteits verhouding van wisselstroommodellen tss roco en marklin. Wat wel eens vergeten wordt is dat marklin ondertussen
ook zeer stille locomotieven produceert.

Erik

eric

Zeg mensen,
We zijn allemaal treinliefhebbers, van schaal 1/1 tot 1/220.
Of we nu met wisselstroom, gelijkstroom, echte stoom, accu, opwindmakaniek, en ik weet niet wat nog rijden.
Op een forum gaan we toch geen ruzie maken zeker?
P.S.
ik zit nog altijd op mijne type 62 in ACTS uitvoering te wachten

Groetjes,

Eric

tonycabus

Ja, er wordt af en toe wat gal gespuugd.
En ik kan in Steven's redenering inkomen, maar de handelaar moet zelf verdorie meer betalen voor een Roco 3-rail-lokomotief.

Eeerlijk begrijp ik Sven niet helemaal... of speelt de hitte parten?[:)]

Moeten fabrikanten misschien nog rechten betalen aan M?rklin bovenop hun produktieprijs?
Dan kan die sleper inderdaad 50? gaan kosten, wat ik trouwens persoonlijk erg duur vind[;)].

Het zou leuk zijn als op deze vraag eens een duidelijk antwoord kwam van iemand uit de handel.[^]
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

eric

Ik vraag mij af of die fabrikanten ooit al eens samen gezeten hebben om over de winstmarge te praten.
Als ze die voor alle hadelaars gelijk leggen (of bijna) zouden we deze problemen minder kennen.
Ik praat nu uit ervaring van de electrische machine handel (boormachines en dergelijke)
Die merken kunnen het redelijk goed in de hand houden.
Maar bradeurs zijn er en zullen er ook altijd blijven.
De laatste voorspellingen zijn er dat ze in de loop der tijd zullen afgestraft worden door bepaalde eindejaarsbonus niet meer te krijgen als ze zich niet houden aan de afspraken. Of dat lukt is nog een ander paar mouwen.
We wijken wel serieus af van het type 62 h?.

Groetjes,

Eric

Steven86

citaat:
Moeten fabrikanten misschien nog rechten betalen aan M?rklin bovenop hun produktieprijs?

Interessante gedachte. Dit zou wel eens kunnen zijn, vermits  M?rklin zowat alles wat los en vast zit patenteert.

Een ander idee over dat verschil in prijs voor wisselstroom-gelijkstroom prijs dat ik al een tijdje overweeg is het volgende:

Misschien is dit gewoon een patstelling tussen Roco en M?rklin. M?rklin heeft Trix (en Hamo) gekocht en bestookt langs dat kanaal het gelijkstroomsegment. M?rklin zal wel redeneren: wie niet wisselstroom rijdt en dus uit mijn primaire markt valt, kan ik langs die weg nog aan verkopen.
Aan de andere kant zie je dat Roco zijn modellen nu ook in wisselstroom aanbiedt, maar aan dezelfde prijs ongeveer als wat gebruikelijk is voor wisselstroom. Zij redeneren waarschijnlijk andersom: de echte wisselstromer kan ik op die manier toch ook mijn modellen verkopen. Immers, Roco heeft heel wat interessante modellen.

Nu wat de 6218 betreft; blijkbaar kan je die nog niet zien in de catalogus van Roco op hun website. Heb ik erover gekeken? Weet iemand ergens catalogusgegevens en -foto's van dit model online staan?

Break302

citaat:
Geplaatst door 62_fan

Heeft er niemand commentaar op die grote cijfers ?
Vergeleken met de oudere 62 modelversie zijn de cijfers toch groter, en volgens mij ook te groot om de echt realistisch te zijn [8)]



Bijna zonder woorden [8D], maar vergelijk zelf maar !
Ik heb wel geen recente opnames van deze lok , maar dit zegt toch al veel !
Het zit hem hier vooral weer in de plaatsing van de lijnen , vergelijk maar met de foto's !
Een zaak is volgens mij duidelijk , het uiterlijk zowel als het innerlijk is er gelukkig op vooruit gegaan !
Vergelijk de 6300 maar met de 6218 !









svvander

Hallo,

De commentaren op Steven waren eerder sarcastisch bedoelt, maar bon. Ik ben niet direct iemand die ruzie zoekt over dat een model dat of niet dit is... daar hou ik mij niet echt mee bezig. Ik vond het gewoon grof om uit te halen naar iemand dat zijn best doet in club verband (niet ikzelf, voor alle duidelijkheid) en die moeite doet om, notabene, tijdens zijn exameperiode, een verslag te schrijven om iedereen die zich inzet voor zijn hobby, hiermee te helpen. Dan krijg je zo'n reacties. Maar zoals ik al zei, laat maar zitten, ik vind het de discussie eigenlijk niet waard.

Wat het model zelf bertreft. Ik koop dit model, omdat ik het leuk vind. De kleine details die niet juist zouden zijn, neem ik erbij. Als jullie dit echt zo storend vinden.... dan kopen julie dit model niet, mij niet gelaten. Maar als ik vind dat dit model prijs/kwaliteit beter is dan zijn concurrent, die hij nog niet heeft (!), dan is dat mijn mening.

Mijn reactie, was dus ook maar mijn mening: mijn mening uiten, niet meer of minder.

Trouwens, om ff terug te komen over de Pijl. Dit was voor mij dit jaar de kans om enkele mensen in real life te zien. Ik vond het zeer interessant om deze mensen is te leren kennen. Misschien voor herhaling vatbaar?
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Steven86

Proficiat Sven, je bent de enige die er in slaagt een model te vergelijken in prijs/kwaliteit met zijn concurrent die dat model niet heeft.

Met ??n ding ik ben het nu eens eens met jou. Beter deze discussie te sluiten.