Nieuws:

Nu in MSM 253 BAAN: Werlte, lokale spoorsfeer in tijdperk II * Op de weg naar Maldegem



Hoofdmenu

B-cargo schrapt 900 banen?

Gestart door conducteur, 25 augustus 2009, 12:53:31 PM

ERVIN

#15
In de chemische sector lijkt de crisis bijna voorbij te zijn, ons bedrijf heeft terug een EBITA-waarde laten optekenen van +14%.

Voor diegene die niet vertrouwd zijn EBITA, dit is een van de indicatoren waaruit de financi?le gezondheid van een bedrijf kan worden afgeleid.

Dus het komt allemaal wel terug in orde, het zal langzaam aan zijn , maar aan het einde van de tunnel komt er licht.[;)]

Decapod

#16
Misschien hebben jullie wel allemaal gelijk, maar jullie bekijken het gewoon allemaal nogal vanuit jullie specifieke standpunt. Deze economische crisis is niet zomaar een cash-flow of investeringscrisis (zoals die in de jaren '70), maar een crisis die eigenlijk zijn oorsprong vindt in het stuklopen van een economisch gedachtegoed dat sinds de jaren '70  in de hele Westerse (en deels ook Oosterse) wereld/samenleving/markteconomie beheerst. Dat hele gedachtegoed is eigenlijk gebaseerd op ??n idee: dat van het steeds verbreden van de groeimarge (en dat is niet alleen - wel meer - zo bij geprivatiseerde bedrijven). Op een bepaald moment loopt dat spaak, gewoonweg omdat de 'onderbouw' van de economie niet meer kan volgen (financi?le crisis), de macht claimt (energiesector) of er roofbouw op wordt gepleegd door medi?rende economische actoren (alles wat als verdeelsector kan beschouwd worden: dat gaat van vervoer, over grootdistributie tot zelfs de bankensector). Het zit allemaal iets complexer in elkaar dan ons graag wordt wijsgemaakt (en we ??k graag geloven!).
Bedrijven geraken misschien al uit de crisis, maar denk erom dat dit dikwijls gebeurt door te 'saneren' ... .

Maar soit, laten we eerlijk zijn, de NMBS is - hoe na haar activiteiten mij ook aan het hart liggen - nooit echt een modelbedrijf geweest, integendeel zelfs. En dat heeft met vanalles te maken: een mislukte nepprivatisering, een totaal onzinnige bedrijfsstructuur, een te verpolitiseerd management, enz.

Daar heeft het Europees gedachtegoed niet rechtstreeks mee te maken (dat is trouwens een heel mooi en verstandig gedachtegoed, nog in elkaar geknutseld door politieke beesten als Paul Henri Spaak en co.). Wat ermee gedaan wordt door de politic die WIJ verkiezen, is daarentegen wel iets heel anders.
Het erge van de hele zaak is dat de modale belastingbetaler, die al continu heeft mogen inleveren sinds de invoering van de euro, en aan zijn eigen geld heeft mogen bijfinancieren in de bankencrisis (bv. de hele schijnvertoning rond FORTIS), nu weer eens de dupe is. Als hij pech heeft speelt hij zijn werk nog kwijt ook (en TBS is wel een heel flauwe grap geworden sinds de liberalen daar lekker argeloos aan hebben zitten prutsen).

Het is tijd dat we een beetje van mentaliteit veranderen, allemaal, niet alleen onze politici, ons kaderpersoneel, of onze managers, maar alle anderen ook.
Boos zijn is niet slecht, maar erna laten zien hoe het anders kan is nog veel beter (en ja, ik weet dat heel wat kaderpersoneel het altijd beter denkt te weten, zo is dat nu eenmaal, en bij uitstek hier in Belgi?).
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Greg

#17
citaat:
Geplaatst door ERVIN

In de chemische sector lijkt de crisis bijna voorbij te zijn, ons bedrijf heeft terug een EBITA-waarde laten optekenen van +14%.

Voor diegene die niet vertrouwd zijn EBITA, dit is een van de indicatoren waaruit de financi?le gezondheid van een bedrijf kan worden afgeleid.

Dus het komt allemaal wel terug in orde, het zal langzaam aan zijn , maar aan het einde van de tunnel komt er licht.[;)]



Idd het is overal zo een beetje hetzelfde denk ik, er komt terug stilaan vertrouwen en men durft terug aan de toekomst te denken. Je ziet dit ook duidelijk aan de aandelenmarkten die de sinds maart ongeveer stilaan zijn beginnen herpakken en het steeds beter beginnen doen.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Michel F

#18
citaat:
Geplaatst door ERVIN
maar aan het einde van de tunnel komt er licht.[;)]



het licht aan het einde van de tunnel is een trein ;)