Nieuws:

Nu in MSM 272 TREINSAMENSTELLING: Bananen Express

Hoofdmenu

VAERWEGH DOK

Gestart door janjozef, 21 augustus 2009, 13:57:42 PM

OlivierV

Citaat van: SuSke op 06 maart 2016, 23:12:30 PM
Op de smoelenboek van de club zelf: https://www.facebook.com/groups/MTDTreinenclub/ staat het toch op.
Allé, Rudi heeft het er toch op gezet en ik vind het
Enkel het filmpje van de ICE is te zien. Omtrent het andere filmpje zie ik een aantal keren staan dat de bijlage niet beschikbaar is (zo'n 22uur geleden, dus dat moet het uur van uploaden geweest zijn).
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

SuSke

haal ik het vanavond wel even naar hier.

UPDATE 20u31:
het bewuste filmpje met 50 wagons aan 1 VBV locje (G2000 - RRF 1101) staat op mijn persoonlijke facebook pagina
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be- 50 jaar MTD -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 2026  - Hangar 27, Edegem op 24 & 25 Oktober 2026
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

SuSke

Gisteren met de digitalisten een start gemaakt met de "heraanleg" van de perrons aan de halte van Vaerwegh Dok. De perronboorden waren reeds geschilderd en de achterligende ondersteuningen gezaagd.
Het was dus de beurt aan de doorvoerbuisje voor de voeding van de lantaarnpalen geplaatst (met een trekdraad net als in het echie) en dat alles moest passen in de relatief smalle ruimte die beschikbaar is, maar het past.
De gaatjes voor de bevestiging van de bovenleidingspalen en lantaarnpaaltjes kunnen mooi naast de mantelbuisjes geboord worden.
De electronica-techneuten hebben zich op enkele kleine hick-iup's geworpen die tijdens de rijdag naar boven gekomen zijn bij de wisselbediening
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 2026  - Hangar 27, Edegem op 24 & 25 Oktober 2026

SuSke

De heraanleg van de perrons gaat gestaag verder.

Voerbuizen voor de elektrische voeding van de perronverlichting

Nieuwe perronboorden, perronvulsel en doorvoerbuizen met trekdraden op hun plek

Een gelaserd plaatje perronbekleding ruw ingepast

Minutieus afmeten van de benodigde hoeveelheid perronbekleding zodat deze op maat gezaagd kan worden

Het is een werkje dat zeer minutieus moet gebeuren en elk stukje wordt genummerd want de puzzel past slechts op 1 manier in elkaar  ;) Er zijn nog wel een paar avondjes werk nodig eer die perrons terug op hun plek liggen en de verlichtingsmasten geplaatst zijn.
De bovenleidingsmasten kunnen er nog net op, hopelijk zonder de draden door te snijden als we de verankeningsgaatjes boren.

loebaske

Dacht dat het afvoerbuizen waren  ;)

SuSke

Op de kaai moet nog een kantoorgebouw komen voor de firma die de kaai uitbaat.
Vandaag dan toch maar het mes in de eerste styreenplaten gezet  ;)

modelbaanHO

Ziet er goed uit Frans.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Dirky

Kan je de styreen weer gemakkelijk "vlak" maken Frans? Met die inkervingen gaat die waarschijnlijk sterk plooien?

en b.t.w., gebruik je de gratis Draftsight? of een pro-versie? Ik gebruik nu de gratis maar zou willen weten wat pro-users zeggen over die versie...
(ik wil deze vraag wel herhalen in een andere rubriek om je draadje niet te vervuilen hé. Je roept maar  ;))

SuSke

De styreen was al lichtjes rond uit de verpakking, dus toch even opletten aan welke kant je die inkervingen maakt, doet wel veel.
De plaat trekt inderdaad terug bol aan de kant van de inkervingen.
Het terug vlak maken van die "onderdelen" zal moeten gebeuren met de truc met warm water/fohn en gewichtjes  ;)
Aan de achterkant komt er nog een heel regelwerk op dat de aluminium vliesgevel moet voorstellen en dat zal ook wel een beetje aan stevigheid/rechttrekken toevoegen. ook nog een tussenvloer die alles een beetje terug in de plooi trekt.
Daarnaast kan je altijd een beetje "smokkelen" door tussen de buitenwand en de achterliggende "kolommen" met die clear styreen stripjes ook nog een soort van steunbeer te maken. Daarnaast komen er ook 2 vrij zware steunconstructies (een liftkoker en een technische schacht) centraal in de grote gevel zodat die daar ook weer recht wordt geforceerd.
Het zal wel goed komen, ik heb er vertrouwen in  8)

Ik gebruik naast een officiële licentie van Autocad 2006LT ook de Free download versie van DraftSight. Als ik iets nieuws opzet gaat de voorkeur toch nog altijd naar Acad. Maar dat wijt ik aan de doorgemaakte scholing met ACAD. Professioneel ook al moeten werken met MicroStation en diverse 3D-viewers (PDS, PDMS, NavisWorks,...)
Ook de compatibiliteit tussen beide programma's werkt maar in 1 richting: DraftSight leest dwg's van Acad in, maar andersom gaat niet. Je moet dan een omweg maken via dxf-files.
Dus geen idee wat er "anders" of "beter" zou zijn met de "pro"-versie van DraftSight. Maar zij die het wel weten, mogen het hier gerust zetten (of een ander draadje openen als ze dat wenselijker vinden) ;)

Dirky

ik ga verder met de tekensoftware vraag op
http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,19486.0.html

zo blijft het hier wat proper... ;)

SuSke

Geen gebouw zonder fundering en een betonnen vloerplaat, een combinatie van styreenplaat met gepeld architectenkarton voor de specifieke "beton-look".

Als je daar dan later toch ook nog een aantal Preiserianen in wil laten werken moet je wel voor een vloertje zorgen.

De puntjes zijn de centerpunten om later de openingen voor de kolommen te boren.

En zoals gebruikelijk in de industriële bouw, is dit een vloer van het "verhoogde type"

Met een zichtje op de onderzijde, met duidelijk de uitsparingen voor de passage van de klommen  ;) ;)

Ondertussen zijn er ook al een aantal binnenmuren gesneden die nu moeten voorzien worden van de nodige deuropeningen.
Ook de verlaagde plafonds zijn uitgesneden en de uitsparingen voor de verlichtingsarmaturen zijn ook al uitgesneden

En eentje heeft reeds zijn "draagstructuur" gekregen

We gaan er geraken, langzaam maar zeker maar zeker langzaam 8) we kunnen ons immers geen fout veroorloven  ::)

Peter_66

De bouwvakkers hebben het perron aanleg dubbel zo lang gemaakt.
Nutsvoorzieningen zijn geplaatst

Testen verlichting worden uitgevoerd

Ook de mannen van het spoor hebben het confort verbeterd.
De kloof ten gevolge van de grondverzakking wordt hersteld met nieuwe sporen

sdz1976

Gij zijt goe beziggij 8) :)

Grtz,

Samuel.
https://hetlocje.org/
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

SuSke

Vandaag toch maar eerst even de doorsnede gemaakt over de gevel om alle hoogtes en lengtes iets gemakkelijker terug te vinden in plaats van ze elke keer weer terug te berekenen  ;) En het geeft me gelijk ook de mogelijkheid om alle gebruikte profieltjes en plaatdiktes op te schrijven (remedie tegen acute amnesie) ??? ???

En dan werd het tijd voor weer een aantal stukjes, zoals
- de verticale raamstijlen uit een profiel 1,0x2,5 voorzien van een aantal L-profieltjes om "vast" gezet te worden op het beton. Korte voor de hoge ramen en lange voor de ramen over volledige bouwhoogte

- de hoekconstructies die het geheel toch wel een beetje stevigheid gaan geven. Samengebouwd met plaat van 1,5mm met uitsparingen om de vloerplaten iets te ondersteunen en uit te lijnen  :D

En dan is er na weer een avondje snijden, passen en plakken natuurlijk de obligate "proefpassing", spannend  :o :o

Het begint op iets te lijken, al zeg ik het zelf  ;D ;D 8) :-[

loebaske

Amaai, kijk er van op Frans