geheugendraad

Gestart door Dirky, 07 juli 2009, 13:43:09 PM

Dreha

#15
citaat:
Ik weet dat Dreha (forumlid) eens wou experimenteren met een temperatuursensor op de draad, zodat de aansturing betrouwbaarder zou zijn. Ik heb echter geen idee of zijn experimenten gelukt zijn.


Ben daar jammer genoeg nog niet toegekomen maar het staat nog altijd op mijn lijstje. Ben nu bezig met onze tuin aan te leggen, vorige zomer een zwemvijver, het voorbije schooljaar een Hoeilaartse druivenserre en naar volgende jaar toe nog een bijgebouw. Hobby zal dus nog een jaartje moeten wachten vrees ik[:(].

Gerolf

#16
@Harald: is dit geen leuk projectje voor je studenten [?] [}:)] [:D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dreha

#17
@Gerolf dat valt te overwegen[:I].
'k Ben op het moment bezig met een volledig nieuwe cursus te maken ivm met het nieuwe leerplan voor het komende schooljaar.
Misschien past dat daar wel in maar dan zal het hoe dan ook voor de 2de helft vaan het schooljaar zijn vrees ik[:(].

ysbeer

#18
Temp meten,ja leuk maar wat doe je met die data.
Te koud meer stroom,dat werkt volgens mij niet.
Bedenk wel dat 10% te veel stroom de draad voor eeuwig verziekt.
Nee overtrek lost alles op en is veel en veel eenvoudiger.
wim

Klaas Zondervan

#19
citaat:
Geplaatst door ysbeer

Te koud meer stroom,dat werkt volgens mij niet.
Waarom zou dat niet werken? Kwestie van terugkoppelen naar de stroomregelaar en die langzaam laten oplopen (of juist laten teruglopen) tot de gewenste temperatuur is bereikt. Het kost wel weer extra elektronica, dus de vraag is voor mij of dat al die moeite wel waard is, als je weet dat er eenvoudiger oplossingen zijn die niet duurder zijn.

ysbeer

#20
Natuurlijk zal dat wel werken (misschien).
Maar bedenk wel dat als je de draad bij 200 mA op een bepaalde temperatuur krijgt,en je hem daarna afkoeld (van buiten af) het eenvoudig verhogen van de stroom nog helemaal niet betekend dat de draad dan weer korter wordt.
Het verpesten van de draad door B.v 220 mA ligt op de loer.
En wie zegt dat stroom/temp/krimp liniair is .Ik niet
En waar meet je dan die temp en hoe hoog.
Nee het zal in een lab.wel lukken,maar voor de modelbaan veel te ingewikkeld en kwetsbaar (denkt wim)

Klaas Zondervan

#21
Wim, ik ben het met je eens dat het voor praktische toepassing op de modelspoorbaan te ingewikkeld is. Maar als studieobject is het wel interessant.

Dreha

#22
Het is gewoon eens een experiment.
Ik dacht daarbij de stroom te beperken tot 160mA (dan heb ik iets meer regelbereik).
Eerst moeten we een grafiek op maken tussen temperatuur, stroom en krimp.
Dan moeten we eens bekijken of het mogelijk is een wiskundig verband uit te halen. Als dat lukt dan doet een ?controller van 2? de rest.
Maar ik heb nog totaal geen ervaring met geheugendraad dus alle tips zijn welkom.[:)]

Harald

ysbeer

#23
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Wim, ik ben het met je eens dat het voor praktische toepassing op de modelspoorbaan te ingewikkeld is. Maar als studieobject is het wel interessant.


klaas
Absoluut mee eens.

Dreha
Om die draad in beweging te krijgen is 200mA noodzakelijk.
Bij 5 a 10% minder reageert het spul niet.
Bij 5 a 10% meer is het voor altijd verpest.
Regelen is er dus niet of nauwelijks bij.
De absolute constante stroom is een van de nadelen van het systeem.
wim

Dirky

#24
Studies zijn er echt al vrij veel... google eens op memory wire en je bent zoet voor enkele avonden!

Inmiddels lijkt dat hier goed te werken met een stroombronneke als voeding. Het schakelmekaniekje zou ik wel eens durven laten opbouwen door David! 3D prints zijn daarvoor zeker wel geschikt...