Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

rij-eigenschappen BR74

Gestart door swa, 23 juni 2009, 10:09:06 AM

swa

Onlangs kocht ik een tweedehands stoomloc fleischmann N, BR74.
De loc heeft rare rij-eigenschappen, en ik weet niet goed of/hoe dit op te lossen...
Op mijn ovaal testbaantje (arnold, bochten R1&2, plus enkele wissels)rijdt hij op de rechte stukken perfect. Bij het aansnijden van een bocht vertraagt hij behoorlijk veel, om na de bocht terug snel op te trekken naar een (veel) hogere snelheid. Dat fenomeen doet zich ook voor bij het overschrijden van wissels, of het nemen van andere "hindernissen" (bvb hellingen ed). Achteruit rijdend vertoond de loc deze kuren (bijna) niet.
Vermits het om een bijna-nieuwe loc gaat, zijn de wielen en de aandrijving perfect proper (ook geen loopsporen te zien trouwens).
Op de voorste van de 3 aangedreven assen liggen anti-slipbandjes.
Mogelijk zit daar de oorzaak, zouden die desgevallend mogen verwijderd worden?
Wie kan mij tips geven over de mogelijke oorzaak?
PS: kan het zijn dat die loc moet "ingereden" worden (ergens gelezen), en zo ja, hoe doe je dat? Je leest trouwens regelmatig bij te koop-annonces van loc's die lange tijd stilgestaan hebben dat ze terug "ingereden" moeten worden.

Michiel

Ik ken het model niet, maar heb regelmatig problemen met de voorlopers van gelijkaardige modellen. Ik vermoed dat je daar dan ook de oplossing moet gaan zoeken. Ga eens na of de voorloper voldoende laterale speling heeft, en niet aanloopt tegen het chasis of stroomopnemers in de uiterste standen. Dat verklaart ook waarom ie in achteruit beter rijdt. In vooruit wordt de voorloper in de bocht helemaal in uiterste positie geduwd. In achteruit volgt ie eerder, en blijft ie over het algemeen meer in centrale positie.

Laat de antislipbandje zitten. Zonder antislipbandjes zit je met een probleem met de groef in het wiel waar het bandje zat. Thevens zou je de drijfstang gekoppelde wielen moeten demonteren. Dat loopt meestal fout af. Ik zou met aandrang zeggen: laten zitten die bandje!

succes met het "debuggen"! [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

hobbyist

Is je boogstraal voor dat model niet te klein?.

swa

@ Saraan. Je schrijft dat je het model niet kent? Ik denk het wel! . Het is de duitse versie van uw belgische arnold type 96. Nu ik zojuist uw recenties hierover las blijkt dat de rij-eigenschappen niet erg hoogstaand zijn!
De voorloper heeft plaats zat, en ook voldoende speling, dus daar zit het probleem zeker niet.
Ik heb alles eens uit elkaar gehaald, de contacten ontvet, hier en daar wat "geprutst" (ik kan het niet beter uitleggen, want ik ben nogal een leek!), wat licht duw- en trekwerk met een schroevendraaier(tje))hier en daar, een likje olie op de tandwielen.
Net even zonder de kap testgereden, en er blijkt beterschap...  In tegenstelling tot wat jij schrijft bij jouw 96, loopt mijn model perfect bij zeer lage snelheden, en heeft zeker geen buitennissige topsnelheid (wel te hoog voor een stomer). Misschien, met de kap er terug op, krijgt hij dadelijk weer zijn kuren, wie weet, maar voorlopig kan ik met het huidige resultaat leven. Vraag me niet wat er nu juist is veranderd, want ik weet het niet! Zat er hier of daar misschien iets niet helemaal op zijn plaats, of hebben de geesten er zich mee bemoeid, wie zal het zeggen...
Apropos Michiel, ik merk wel een verschil tss. beide modellen: uw "belgische" heeft g??n verhoogde kolentender (trechter), de duitse versie w?l. Nochthans volgens de tekeningen van P.De Bleser (op uw site) zouden ook de belgische deze hoge trechter gehad hebben. Foutje van arnold?
@hobbyist: de boogstralen zouden voldoende moeten zijn. Groter is natuurlijk altijd vlotter, maar ik merk bij het testrijden zelfs geen verschil tussen R1&R2, waar ik bij beiden nog axiale speling voel op het model in de bocht.

Michiel

Wat ik bedoel is dat ik de Fleichmann uitvoering van de BR74 niet ken. Natuurlijk ken ik Arnold versie, waarvan de voorloper vrij problematisch is, maar dat is een constructieprobleem van bij dit Arnold model. Voor de rest rijdt ie prima, muisstil en onvermoeibaar. Jammer dat de Uhlenbrock soms volledig geblockeerd raakt. De spanning moet dan van de baan om hem te resetten. Deze Arnold heeft enkel een Belgische kleurtje gekregen, maar voor de rest is het een duitse machine, met alle fouten vandien. Als ik er ooit toe kom, dan verbelgisch ik al mijn stoomlocs!

Ik heb ook de "Europese" versie van de Fleischmann BR91 (7031), een oud model, maar rijdt vrij behoorlijk.

Ik hoop dat je het allemaal goed krijgt, want het minst problemen heb ik voorlopig met de Fleischmann modelletjes.

groeten,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

swa

Ik betrap me op een kanjer van een misser...!!![8)][8)]
Het betreft de BR74-arnold versie (artikel 2285) en g??n fleischmann.   Dom, dom, dom! Sorry voor misverstand

Michiel

citaat:
Geplaatst door swa

Ik betrap me op een kanjer van een misser...!!![8)][8)]
Het betreft de BR74-arnold versie (artikel 2285) en g??n fleischmann.   Dom, dom, dom! Sorry voor misverstand

Geeft niet, kan iedereen overkomen. En zo hebben we meteen een gratis keuvelrondje gehad! [:D]

Ik vermoed dat je een probleem hebt met de contactopnemers van de voorloper, die net bovenop de flenzen slepen. Het probleem hiermee is dat als de wielen te ver opzij gaan (in een bocht) dat opnemers soms naast de flens schieten, en de voorloper blockeerd. Hierdoor gaat ie stroef rijden, en soms schiet de voorloper uit het spoor. Een erg vervelend probleem, waar ik geen oplossing voor gevonden heb.

De stroomopname van dit locomotiefje is al beperkt door die antislipbandjes, en de extra stroomopname via de voorlopers is geen overbodige luxe. Dus wegnemen is geen oplossing. Ik heb er over gedacht om een draadje dwars op de sleepcontactjes te solderen, maar ben er nooit toe gekomen. Bij mij loopt deze locomotief dus regelmatig met de voorlopers naast het spoor [|)]

Als je een oplossing vind, ben ik natuurlijk zeer nieuwsgierig. Dat spreekt vanzelf! [;)]

groeten,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)