project Spa-G

Gestart door ThomSten, 17 juni 2009, 23:22:54 PM

ThomSten



33c. De grote eik op de baan. Hij oogt wat groot, maar dat komt doordat er nog geen enkele andere echt hoge objecten zijn geplaatst, zoals de huisjes vooraan of de grote bomen op de brug. Onderaan op de foto zie je dat ik ga beginnen met het plexiglas!

ThomSten



34a. Omdat het zeer moeilijk is het diorama stofvrij te maken, is het best om het diorama stofvrij te houden. Daarom heb ik een pleximuur ...euh glas-bak gemaakt om erover te zetten.
Op deze foto de losse platen plexiglas, reeds gemonteerd aan enkele stukjes aluminium.

ThomSten



34b. Hier is het glas al deels in elkaar gezet. Duidelijk te zien zijn de stukjes plastic folie waarmee het glas afgedekt is. Op sommige stukken moesten ze reeds weg (verlijming), op andere stukken laat ik het zo lang mogelijk zitten.

ThomSten



34c. Heel het ding in elkaar. Vooraan heb ik geen aluminium geplakt, ik hoop dat het stevig genoeg is. Toen ik de folie eraf trok, heb ik het glas een wasbeurt met... wasverzachter gegeven. Daar wordt het plexiglas heerlijk zacht van. Nee, ik heb op internet gelezen dat men dat doet om het glas antistatisch te maken. Ik hoop dat het helpt, want plexiglas trekt stof aan.

ThomSten



34d. Het plexiglas is gereed. Maar, zie ik u denken, hoe moet dat ding dan op dat diorama staan? Nu volgt stap 35.

ThomSten



35a. Het is de bedoeling dat het glas niet OP het diorama staat maar er overheen. Het diorama werd met het groot huisvuil meegegeven (of zoiets), want die hebben we bij deze stap niet nodig. Wel het grijze framewerk. Dat gaan we aanpassen.
In de winkel werden grote plastieken L-profielen gekocht, en in de juiste vorm gezaagd. Nog niet duidelijk wat ik van plan ben? Scroll dan door naar 35b.

ThomSten



35b. Het L-profiel werd onderaan vastgeschroefd aan het houten frame (dat hier ondersteboven staat), maar met een gleuf aan de zijkant, zodat het plexiglas in deze gleuf gezet kan worden. Aan alle 4 de kanten heb ik zo'n L-profiel vast geschroefd.

ThomSten



35c. Pastest alvorens de L-profielen in dezelfde kleur grijs te schilderen. Zoals je hier goed kunt zien, kan het er op zonder het diorama. Op deze manier komt het diorama erin.

ThomSten



36. Afwerking van de brug heeft eventjes op zich laten wachten, omdat ik de juiste bomen niet direct vond.
Deze lijken wel redelijk, maar ze hebben een probleem, ze hebben geen fundering, enkel maar een plat gedeelte waarop ze kunnen staan. Dat is een beetje een probleem op een schuin landschap nietwaar? Oplossing bestaat erin zelf een fundering erin te boren. Gaatje op de brug, en plaatsen maar.

ThomSten



37. Nadat de bomen erop staan kan ook het voetpad (nee het is een parkeerstrook) aangelegd worden. Zelfde werkwijze als het perron: eerst boordsteen, lijm erop gekapt, strooisel erover, en schudden maar.

ThomSten



Na 37 stappen zit het er voorlopig op. Het nieuwe seizoen (met al zijn bijhorigheden) komt eraan.
Kleine samenvatting na drie maanden "project Spa-G?ronst?re", of FSSG, zoals ik het noem.

163 manuren heb ik er tot nu toe aan gewerkt, en dat zijn dan enkel de stappen, de keren dat ik naar Edingen (Jocadis!) of Halle ben geweest zijn samen toch ook minstens 25 uurtjes! En dan heb ik al die keren dat ik in FSSG was niet meegerekend.
529,19 euro zit er tot nu toe in. Mits enkele kleine dingen zoals rails die ik van vroeger heb gerecupereerd, zit alles daar wel bij, ook het plexiglas en het hout. Hel stelletje (712) van Jocadis niet inbegrepen, die was ook 355 euro.

Maar als je nu denkt dat het af is, zit je fout. Het is nog lang niet klaar. Onder andere huizen (of stukken van), bovenleiding, auto's, en nog veel meer details komen erop. Maar dat is voor later. Ik bouw nu nog wel voort, maar op 't gemakske. Ni forcere.

Reeks1976

Hoihoi,

Ik vind het een mooi stukje geworden,misschien zou je later her en der wat dieren kunnen plaatsen voor de extra detail erin.Busch heeft een landschaps set waaronder ze inzitten met eveneens varens en paddestoelen.
Suc6 voor later, ik blijf je volgen.

Grt Alexander

C-rail

Prachtig, zet je ook nog een bovenleiding?? Dat zou wel mooi staan op zo'n diorama, mits mooi gedetailleerd.

C?dric

TBCédric

Hoe zit het nu verder met het diorama? Is er al iets verandert?


groeten cedric
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.