oude wissels

Gestart door Dirky, 16 juni 2009, 13:23:23 PM

Dirky

IMGhttp://i463.photobucket.com/albums/qq359/DirkyFormant/ex.jpg/IMG

Op de www.tassignon.be website, Tables des Mati?res, staat de opbouw van de verschillende wissels heel nauwkeurig beschreven. Wat me opvalt is dat ?een wissel? feitelijk is opgebouwd uit een standaard ?exentriek? en een standaard ?kruising?.
Wat die exentriek betreft vind ik het nogal raar de de spoorstaaf voor de ?uitwijking? ook RECHT is. (zie rode lijn).
Dat zou dus willen zeggen dat een voertuig dat afgeleid wordt van het hoofdspoor nogal bruusk (ongeveer 1,25?) van recht spoor op het afwijkend recht spoor van de uitwijking geleid wordt. De kruising is ook opgebouwd met rechte stukken maar daar is de invloed minder.

Op de huidige sporen zie ik dit fenomeen niet op de gegoogelde foto?s... daar verloopt de exentriek ?glooiend?.

Zou die spoorstaaf dus geen radius gehad hebben?

thx

Gerolf

Klopt, dirk. Die eerste stukken spoorstaaf zijn inderdaad recht.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirky

Nog een wisselvraag:
Op de modelbaan duwt de trein de tongen soms weg als er in de richting gereden wordt van kruising naar exentriek. Is dat in 't echt ook zo?

thx

Gerolf

Wissels openrijden? Ik denk niet dat zoiets vaak "in 't echt" gebeurt.
Wissels worden immers niet alleen in een stand gezet, maar ook in die stand vergrendeld.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dgrr57

citaat:
Geplaatst door Dirky

Nog een wisselvraag:
Op de modelbaan duwt de trein de tongen soms weg als er in de richting gereden wordt van kruising naar exentriek. Is dat in 't echt ook zo?

thx


Eenvoudigste antwoord : nee. Leidt tot beschadigen van wissel en zelfs tot ontsporing.
Maar sommige wissels laten (lieten ?) dit toe. Maar alleen in heel beperken gevallen.

eve

Wissels "openrijden" : ik heb het ooit gezien op de "H?llenthal"-baan in het Zwarte Woud...

Erik

Michiel

Bij trams is het normaal om wissels open te rijden, dacht ik. En in de US gebruiken ze wel eens de "spring switches" of "weighted switches". Dat zijn type wissels die wel open gereden mogen worden, maar meer weet ik er ook niet over.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Peter

Ook bij het grote voorbeeld bestaat dat al jaren. Bij de DB en de (Oost-duitse) DR bestaan zogenaamde "R?ckfallweichen", dit zijn wissels die opengereden worden, waarna de tongen in de oospronkelijke positie teugvallen. Op kleine lokaal stationnetjes met doodlopend spoor gebruikt men die wissel als er moet (moest) omgereden worden, zonder dat personeel noodzakelijk is. Hoewel tegenwoordig met een treinstel of trek-duwtreinen dit systeem overbodig is, blijft de DB dit soort wissels nog steeds inbouwen, want "je weet maar nooit" Een goed voorbeeld is het station Berchtesgaden, waar niet lang geleden twee zulke wissels ingebouwd werden.
Met vriendelijke groeten
Peter

dgrr57

citaat:
Geplaatst door dgrr57

citaat:
Geplaatst door Dirky

Nog een wisselvraag:
Op de modelbaan duwt de trein de tongen soms weg als er in de richting gereden wordt van kruising naar exentriek. Is dat in 't echt ook zo?

thx


Eenvoudigste antwoord : nee. Leidt tot beschadigen van wissel en zelfs tot ontsporing.
Maar sommige wissels laten (lieten ?) dit toe. Maar alleen in heel beperken gevallen.


Ik ga mijn antwoord verbeteren : ik spreek alleen over de NMBS [;)]

prulleman

Enkele jaren geleden heb ik in Antwerpen oost aan de brossel garage nog pompwissels gezien. Die mogen opengereden worden. Of ze er nu nog liggen weet ik niet en ik heb ze nooit ergens anders gezien.