Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

Traxx-loks NMBS - waarom 28-reeks ?

Gestart door Gottardo, 15 juni 2009, 23:38:07 PM

Gottardo

Een vraagje aan de kenners van het NMBS-rollend materieel.

De Belgische spoorwegen hanteren -voor zover ik begrepen heb- een nummeringssysteem.  Bijvoorbeeld :
- diesellok 6-assig : 5XXX;
- diesellok 4-assig : 6XXX;
- rangeerlokjes : 8XXX;
- elok meerstroom : 1XXX;
- elok 3kV : 2XXX.

Zo hebben we voor de meerstroomloks de reeksen 11XX (Beneluxlok voor B en NL), 12XX (voor F ?), 13XX (25kV voor de HSL-L2 tussen Leuven en Ans, Athus-Meuse en de lijn Luik-Gouvy), 15XX (voor F en NL), 16XX ("Europalok" voor half Europa), oude 18XX (TEE Amsterdam/Keulen-Parijs).
Ook de nieuwe reeks 18XX is effectief een meerstroomslok zoals de reeks 13, en zal o.a. reizigerstreinen slepen aan 200 km/u op de HSL-lijn.  De nummering van deze lok is dus "compatibel" met het NMBS-nummeringsysteem.

Maar hoe zit het nu met de nieuwe TRAXX-loks ? Het zijn eveneens meerstroomloks (rijden o.a. naar Duitsland), maar toch werden ze de ??nstrooms-2XXX-reeks toebedeeld (nl. 28XX).  Hadden deze loks ook niet in de 1XXX-reeksen moeten zitten (bijv. 14XX, 17XX of 19XX, of desnoods 10XX) ?

Ik heb deze vraag al aan een aantal mensen gesteld (ook van de NMBS), maar tot vandaag kan hier niemand een antwoord op geven.

Gottardo

trainfreak

#1
citaat:
Geplaatst door Gottardo


De Belgische spoorwegen hanteren -voor zover ik begrepen heb- een nummeringssysteem.  Bijvoorbeeld :
- diesellok 6-assig : 5XXX;
- diesellok 4-assig : 6XXX;
- rangeerlokjes : 8XXX;
- elok meerstroom : 1XXX;
- elok 3kV : 2XXX.



Je onderverdeling klopt niet helemaal, ook niet bij de NMBS trouwens
De 25.5 is omgebouwd om naar Nederland te rijden en dus eigenlijk ook een meerstroomloc.
En ook de reeks 28 klopt niet

Meerspanningslocs: 1xxx
Enkelspanningslocs: 2xxx
Motorwagens: 4xxx
Zware baanlocs: 5xxx
Lichte baanlocs: 6xxx
Zware rangeerlocs: 7xxx
Lichte rangeerlocs: 8xxx
Locotractors: 9xxx
Spoorse groeten
Dimitri

Mattias

#2
Ik heb me laten wijsmaken dat het om deze reden is:

Reeks 18 en reeks 28 zijn beide in 2008 besteld geweest.

MVG
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

Anarchy

#3
citaat:
Geplaatst door Mattias

Ik heb me laten wijsmaken dat het om deze reden is:

Reeks 18 en reeks 28 zijn beide in 2008 besteld geweest.

MVG



Lijkt mij onwaarschijnlijk [:p] Reeks 18 is niet reeks 14 genoemd omdat de reeks 120 HLE's zal tellen en dus de nummering van reeks 15 verstoort.

trainfreak

#4
citaat:
Geplaatst door Anarchy
Reeks 18 is niet reeks 14 genoemd omdat de reeks 120 HLE's zal tellen en dus de nummering van reeks 15 verstoort.



Flauw 'ecxuus', reeks 10 is vrij en een deel van de 11 ook..
Spoorse groeten
Dimitri

itchy

#5
Hallo,

Misschien biedt deze info meer duidelijkheid:

http://www.belrail.be/F/fiches/traction/index.php?type=hle28n
De loks waren oorspronkelijk bedoeld voor exclusief binnenlands verkeer.

Steven
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

conducteur

#6
staat traxx eigenlijk ergens voor? Van wat is dat de afkorting?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gottardo

#7
citaat:
Geplaatst door conducteur

staat traxx eigenlijk ergens voor? Van wat is dat de afkorting?



TRAXX is de produktnaam voor de Bombardierloks die min of meer kant-en-klaar van het winkelschap gekocht (of geleased) kunnen worden en die intussen dan ook door heel wat spoorwegexploitanten gebruikt worden.

Naast onze Belgische 28-reeks, zijn er de misschien wel bekendere vertegenwoordigers zoals de BR 185 van DBAG (en Railion), de Re 482 van SBB, de Re 485 van BLS.  Ook de private exploitanten rijden er mee rond (o.a. Rail4chem, Crossrail en Angel Trains).

De afkorting TRAXX staat voor "Transnational Railway Applications with eXtreme fleXibility".  De lok is inderdaad internationaal bruikbaar en kan min of meer naar wens van de klant geleverd worden (een beetje zoals een auto met opties).  Zo kan o.a. bepaald worden onder welke stroomsoorten de lok moet kunnen rijden (en daarmee samenhangend het soort panto's)...

Surf maar eens op internet, bijv. http://www.bombardier.com/de/transportation/produkte-und-service/schienenfahrzeuge/lokomotiven?docID=0901260d80014104

De grote concurrent van de Bombardier-TRAXX is trouwens de Siemens-ES-lokreeks (ES staat voor EuroSprinter).  Bekende varianten hiervan zijn de gestroomlijnde loks die gebruikt worden door de ?BB (reeksen 1016, 1116 - bijnaam "Taurus"), of de DBAG (BR 182).  Ook hier weer zijn er talloze private exploitanten (o.a. DLC/Hupac (intussen Crossrail) die deze lok eveneens gebruiken (tot groot jolijt van de miniatuurtreinfabrikanten : afzetmarkt met vele kleurvarianten)).  Overigens is de nieuwe NMBS reeks 18 de modernste versie van deze EuroSprinter-familie (weliswaar niet meer met die gestroomlijnde snoet, maar met een crash-geoptimaliseerde frontpartij).

Dus bij de NMBS rijdt binnenkort zowel het paradepaard van Bombardier, als van Siemens.

Het antwoord van Itchy is nog niet zo gek : de reeks 28 zou in eerste instantie enkel voor het binnenland gebruikt worden.  Maar dat zou betekenen dat de definities als volgt aangepast zouden moeten worden :
- reeks 1XXX : eloks die internationaal gebruikt kunnen worden;
- reeks 2XXX : eloks uitsluitend voor het binnenland.

Inderdaad overschrijden de reeksen 11, 12, 13, 15, 16 en oude 18 de landsgrenzen.  Zoals Trainfreak aanhaalt, is ook de 25.2 internationaal gebruikt.

Volgens deze definitie is er dan echter een probleem met de nieuwe reeks 18 (doorlopend in 19, want er zijn inderdaad 120 loks besteld): deze lok wordt -voor zover ik begrepen heb- enkel voor het binnenland gebruikt.  Deze lok zou dan ook onder de 2XXX-reeks moeten vallen !?!

Gottardo

Anarchy

#8
citaat:
Geplaatst door trainfreak

citaat:
Geplaatst door Anarchy
Reeks 18 is niet reeks 14 genoemd omdat de reeks 120 HLE's zal tellen en dus de nummering van reeks 15 verstoort.



Flauw 'ecxuus', reeks 10 is vrij en een deel van de 11 ook..



Tsja maar dan zit je wel met de reeksen 11 ...