fleischmann n vragen + spoorlift

Gestart door didier1990, 09 juni 2009, 21:37:30 PM

Dirky

#90
Jouw ingesteldheid is in alle geval super Didier...

Maak voor jezelf eerst enkele schetsen en het ontwerp waarvan je denkt dat het best is publiceer je bvb hier. Dan wordt je zeker verder geholpen.
Als ervaren "van-alles-bouwer" - en ik ben hier duidelijk niet de enige op het forum - heb ik al zeer veel dingen gebouwd maar nooit start ik zonder schets...

ysbeer

#91
Snappen doe ik er niets meer van.
Dat helling spoor is NIET mijn idee.
Ik zie er juist niks in,mar goed als iemand mij kan overtuigen graag.

didier
Ik ben niet de uitdenker van dat scheef geval dus dan ook niet tegen mij mopperen[:p][:p]
Geremd staan,nee een trein (ho) heeft geen rem,maar je kunt natuurljk er wel wat voor zetten(of leggen)zo dat hij in ieder geval niet naar beneden valt (dondert)
Maar nogmaals mij lijkt het niks.

En nu goede vriend begin a.u.b want anders schrijven we dit onderwerp nog dood.
succes
wim

Dirky

#92
Roderik, heb jij je "scheef geval" al gemaakt? Mij lijkt het alvast een zeer goed idee!
Als nog niemand zoiets gezien heeft, dan zal er op de minibaantjes tentoonstelling vermoedelijk wel ??n te zien zijn!
Dus, bedankt voor de tip Roderik!

Didier, ik maak misschien dit weekend nog een werktekening, die mag je dan gerust ook gebruiken!


didier1990

#93
http://modelbouwtrein.webs.com/apps/photos/photo?photoid=43739173
hier kun je het begin zien alleen de uitsparingen zijn voorzien voor de gelijders langs te steken.
En voor de rest heb ik nog niets anders nodig alleen nog in een steken en dan heb ik dit al klaar.
kunnen we aan het volgende stukje beginnen van de lift.
Eerst een weekendje op verlof dus kan ik niets doen he[:)]

mvg
didier

Roderik

#94
citaat:
Geplaatst door Dirky

Roderik, heb jij je "scheef geval" al gemaakt? Mij lijkt het alvast een zeer goed idee!
Als nog niemand zoiets gezien heeft, dan zal er op de minibaantjes tentoonstelling vermoedelijk wel ??n te zien zijn!
Dus, bedankt voor de tip Roderik!



Bedankt voor je positieve reactie, Dirky. Ik kijk er al naar uit...

Allereerst even verduidelijken dat ik probeer te HELPEN en niet kom prediken hoe het wel of niet moet.

Het tekeningetje was een schetsje om een en ander te illustreren. Kan je er met je hoofd niet rond, dan is het ook maar zo. Ik kan maar proberen.

Nee ik heb dit nog niet gebouwd en ik weet zelfs niet of het werkt maar als je een uitdaging zoekt, wel Didier, dan heb je er nu 1 gevonden. Maar maak gerust de lift met 4 punten. Ik gebruik deze discussie om mijn idee wat beter uit te werken.

Als je oppervlakte van je baan 160 op 180 cm is dan kan je langs de lange zijde een schuin oplopend vlak maken dat langs 1 zijde scharniert (op de helft van de te overbruggen hoogte, op de tekening 3 cm.) en langs de andere zijde een motor heeft. Over een lengte van 180cm kan je als je rekening houdt met de maximum hellingsgraad van 3% een hoogte overbruggen van zo'n 10cm. Ik zette 6 omdat dat genoeg is om een N-schaaltrein ruim te laten onder rijden en de hellingsgraad dan nog lager ligt.

Op zo'n gering hoogteverschil is geremd staan niet nodig. Als een trein daar af bolt, dan scheelt er wat aan de loc, want dan kan hij in theorie ook geen helling van 3% op rijden. Een eenvoudige oplossing is een stootblok langs de scharnierkant Als je laatste wagon daar mooi staat tegen geduwd, dan kan hij geen kant meer uit.

Duidelijk(er) nu?[:D]
Always be modelling!

Gerolf

#95
Een mogelijke mechanische constructie:
4 draadstangen, ??n op elke hoek. Via moeren op die stang worden de liftbakken bewogen, de draadstangen zelf roteren. De moeren worden vastgemaakt aan de liftbakken.
Vier tandwielen, elk op een draadstang, worden met een ketting verbonden zodat de vier stangen gelijk draaien.

Ik heb overigens de titel van dit draadje aangepast - we hebben immers een bijkomend topic
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

didier1990

#96
beste

Is geen slecht idee kan ik misschien wel doen he
En heel moeilijk is dit dan ook weer niet alleen de stangen zien vast te maken.

mvg
didier

eddy

#97
Dag Didier,

Met alle respect,maar zou je eens niet wat eenvoudiger beginnen.Daarmee bedoel ik een volgens u mooie baan,zonder al die ingewikkelde constructies.En als dat lukt kunt u nog altijd verder bouwen en wat meer ingewikkelde bouwsels in toevoegen.
Sorry dit is mijn idee,maar men moet realistisch blijven tussen een idee en de praktische uitvoering,is er een groot verschil.Natuurlijk weet ik niet hoe handig U bent maar aan u reacties te lezen heb ik toch mijn twijfels.

groeten Eddy
PS dit is geen verwijt maar een raad om teleurstellingen te voorkomen.[;)]

didier1990

#98
beste

dus jij raad mij gewoon aan een baan te leggen en gewoon nog geen verdiepen bij te bouwen.
En nog wat meer info over de modelbouw zelf nog te gaan halen voor meer te weten te komen.
En zo bedoel je dit dan?

mvg
didier

eddy

#99
Inderdaad,
Ik denk dat u meer voldoening kunt halen uit een eenvoudige baan,met wat rangeer mogelijkheden,en een realistisch opgebouwd landschap daar omheen.Dan een ingewikkelde constructie die mischien nooit tot u tevredenheid werkt,en alleen maar een hoop frustratie en mischien een tegenzin opwekt .Zodanig dat alles naar de prullemand verzeild.

groeten eddy

ysbeer

#100
citaat:
Geplaatst door eddy

Inderdaad,
Ik denk dat u meer voldoening kunt halen uit een eenvoudige baan,met wat rangeer mogelijkheden,en een realistisch opgebouwd landschap daar omheen.Dan een ingewikkelde constructie die mischien nooit tot u tevredenheid werkt,en alleen maar een hoop frustratie en mischien een tegenzin opwekt .Zodanig dat alles naar de prullemand verzeild.

groeten eddy


Zeker 200% mee eens.
wim

Dirky

#101
Didier,
?Al doende leert men! ?
Er zullen wel altijd voor- en tegenstanders zijn van ?al dan niet iets anders proberen?...
Mijn ingesteldheid staat een beetje haaks tegenover die van enkele forumgenoten. Ik zou je aanraden het WEL te proberen en ook al is het resultaat op het einde van de rit niet helemaal OK dan weet je op z?n minst waar je eigen grenzen liggen... Lukt het niet, dan heb je toch de voldoening dat je geprobeerd hebt!
Zelf heb ik veel leergeld betaald. Honderden zaken zijn in de voorbij 40 jaar onafgewerkt op zolder beland, maar duizenden dingen waren wel OK!
Het is hier al veel aangehaald... iedereen beleeft deze hobby om te genieten. Bij de eene is dat dingen kopen, bij de andere is dat dingen maken. Als jij je eerder tot de tweede categorie geroepen voelt: ?Go for it!?

Dirky

#102
en nog een steuntje in de rug...



Principe is dus vrij eenvoudig?
Zo zou ik het eens uitproberen Didier. De scharnier plaats je qua hoogte zodanig dat de helling OP even steil is als de helling AF. Wat je goed moet uitdokteren is de manier waarop je de rails feilloos laat aansluiten. Er moeten kleine geleidestukjes staan die ervoor zorgen dat er geen fout mogelijk is.
Aandrijving is voor later...

ysbeer

#103
Het gaat er niet om dat je nooit iets nieuws zou kunnen proberen.
Het gaat er om.
Je hebt geen baan,dus eigenlijk dat liftje niet nodig.
Als het uiteindelijk gemaakt is,wat doe je er dan mee.??
Het is nu ongeveer zo dat je een nieuw type verwarming gaat maken voor een huis dat je nog moet bouwen.
Op zichzelf niks mee mee maar of het voldoening geeft in deze volgorde vraag ik mij af.
Ik heb al meer dan een baan zien mislukken om dat de bouwer begon met B.v de besturing.en na 2 jaar wel 10 loks en een computer met compleet programma had,maar nog geen meter kon rijden.
wim


Klaas Zondervan

#104
Helemaal met ysbeer eens. Als je ziet wat voor vragen Didier stelt, dan constateer ik dat hij nog helemaal in de beginnersfase verkeert. Dus mijn advies is ook: eenvoudig beginnen en zorgen dat je kunt rijden. En pas later met ingewikkelde constructies beginnen. En later kom je er waarschijnlijk achter dat die ingewikkelde constructies helemaal niet nodig zijn.