Nieuws:

Nu in MSM 249 REPORTAGE: Alles wat u moet weten over de 10de Grote Modelspoor Expo * Spur Z weekend in Altenbeken * RAMMA 2024

Hoofdmenu

Spoorkleppen

Gestart door Michiel, 08 juni 2009, 21:48:51 PM

Michiel

Dit is deel uit een sporenplan anno 1906. Hierop staan volgens de legende met kruisjes "Spoorkleppen" aangeduid. Maar wat zijn Spoorkleppen?

Het lijkt me, afleidend uit de context, een accoustisch signaal dat een trein een bepaald punt voorbij is. Een signaal voor de signaal- of baanmeester? Maar dit is eigenlijk allemaal giswerk.

Heren, wie heeft een idee? Wat zijn spoorkleppen? Waar dienen ze voor? Hoe zien ze eruit (foto's?)? Zijn ze in model te brengen? Hebben ze zin op een modelbaan?

imghttp://i688.photobucket.com/albums/vv246/Saraan1/spoorkleppen.jpg/img
spoorkleppen met kruisjes aangeduid, op een plan anno 1906
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirky

Staat het woord "spoorkleppen" ook in 't Frans op het plan? Misschien zegt dat meer?

Michiel

citaat:
Geplaatst door Dirky

Staat het woord "spoorkleppen" ook in 't Frans op het plan? Misschien zegt dat meer?

P?dales [:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

nmbs

citaat:
Geplaatst door Saraan

citaat:
Geplaatst door Dirky

Staat het woord "spoorkleppen" ook in 't Frans op het plan? Misschien zegt dat meer?

P?dales [:D]


Dat zijn twee kleppen van hetzelfde geslacht dan? [:o)]

Gerolf

Assentellers?
Ik raad maar, hoor. Ik heb geen idee, en ook benieuwd naar het juiste antwoord. [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Assentellers?
Ik raad maar, hoor. Ik heb geen idee, en ook benieuwd naar het juiste antwoord. [;)]
Assentellers anno 1906 lijkt me vrij onwaarschijnlijk. Ik zou me wel een mechanische assenteller kunnen voorstellen, maar wat doe je dan in 1906 met die informatie? Mij lijkt dat vrij onwaarschijnlijk, maar wie weet! [;)]

groeten
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Een bel naast het spoor of via een kabel naar de seinpost?
De voorloper van een assenteller, als bezetmelding?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Een bel naast het spoor of via een kabel naar de seinpost?
De voorloper van een assenteller, als bezetmelding?

Zoiets lijkt het mij ook te zijn, maar gezien het spoorkleppen blijkt te heten, vermoed ik dat het geen bel is maar iets dat een klepperend of klappend geluid geeft. En gezien het franse woord "p?dale", lijkt het me een iets dat geactiveerd wordt met een soort pedaalwerking op het spoor. Maar het blijft allemaal een hele hoop spekulaas! [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

just4fun

citaat:
Geplaatst door Saraan

... spoorkleppen ...


Om verder te speculeren: misschien is het een pneumatische klep (bediend door die Franse pedaal), die dan ergens een 'belletje doet rinkelen', of beter, een stoomfluit? Stoomdruk zat op de vroegere emplacementen.
Paul

2230

Dag iedereen,

Ik kan ook niet direct bedenken waarvoor de "kleppen" dienden.
Maar weet dat pedalen voor het eerst ter sprake kwamen rond 1880. Dus dit zou het vermoeden van Saraan kunnen bevestigen.

Wat ik ook weet (en dat kan ook een denkpiste zijn), is dat de seinen tot rond ongeveer 1880 niet herhaald werden. Maar er bestonden hier en daar wel al vierkante afstandsseinen, die verbonden waren met klappers.
Het verschil is toch niet groot vind ik.

Michiel

In het document "Regelment general de la signalisation" op de site van Tassignon wordt een bord "P" beschreven dat een "pedaal" aankondigd. De text geeft een hint, maar mijn frans is niet voldoende om te snappen wat er precies wordt uitgelegd...

6. SIGNAL DE REPERAGE DE PEDALE.

ART. 422. - Fonctions.

En gare, ce signal marque l'emplacement que doit au moins atteindre le premier essieu d'un train effectuant soit un garage par rebroussement, soit un mouvement de man?uvre enclench? comportant un rebroussement non command? par signal fixe.

Sur les lignes o? la vitesse de r?f?rence ne d?passe pas 70 km/h, il indique l'endroit o? le passage du premier essieu du convoi provoque la commande automatique du premier signal d'arr?t situ? en aval, couvrant un P.N. ? signalisation routi?re automatique, de fa?on que celui-ci autorise le passage si les conditions de s?curit? sont remplies.

ART. 423. - Aspect.

Le signal est constitu? par un panneau rectangulaire portant sur sa face avant l'indication ?P? se d?tachant en noir sur fond blanc ; la face arri?re est grise.
Fig. 188.

ART. 424. - Emplacement.

Le signal ?P? est situ? au droit de la p?dale qu'il rep?re.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

In het document "Lignes du Nord Belge - R?glement des aiguilleurs (1894)" (ook weer bij Tassignon!) staat een uitleg (in 't frans!):

Vrij vertaald: "...wissels die op afstand bediend worden kunnen voorzien zijn van spoorkleppen, die beletten dat een wissels omgelegd kunnen worden zolang een trein ze niet heeft verlaten. Als de wisselmeester een weerstand ondervindt bij het overhalen van de hefboom, moet ie daaruit besluiten dat de wissel nog niet is vrijgegeven, en mag hij pas de wissel omleggen als hij zich ervan vergewist heeft dat de trein de wissel heeft verlaten..."

P.S. In dit document, ""COURS d?Exploitation des chemins de fer"", staat het ALLEMAAL! [:D] (zoek op: "p?dales de calage")
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Mr-tsjoektsjoek

Spoorkleppen, in 't Frans p?dale, zijn mechanisch bediende schakelaars. Het zijn vierkante toestellen, ongeveer dertig cm vierkant, waaruit een metalen armpje steekt dat bediend wordt door de wielflens van ieder passerend wiel.

In voornoemd geval zullen ze gediend hebben als een soort assenteller, waardoor een wisselstraat slechts vrijgegeven wordt wanneer het laatste wiel van een trein gepasseerd is. Hoe de telling gebeurde is mij een raadsel, tegenwoordig werken assentellers met magnetisme en elektronica, het tellen gebeurd via de computer.

Pedalen, of spoorkleppen werden ook gebruikt bij het aansturen van een automatisch bediende overweg met slagbomen. Tegenwoordig wordt dit ook vervangen door elektronische toestellen.