Nieuws:

Nu in MSM 249 REPORTAGE: Alles wat u moet weten over de 10de Grote Modelspoor Expo * Spur Z weekend in Altenbeken * RAMMA 2024

Hoofdmenu

lichten knipperen.

Gestart door conducteur, 30 mei 2009, 13:45:53 PM

INFO

Alleen is het mij niet duidelijk of dat per led 1 weerstand in serie is, of dat het twee weerstanden in serie zijn. Dat kan ik er niet uit opmaken.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

Klaas Zondervan

Het staat er inderdaad een beetje cryptisch. Maar zelfs als er 500 ohm in serie met een led staat, dan gaat er hoogstens 40 mA lopen. Daar zal de decoder niet van schrikken. En als het voor de led te veel is, dan zal hij niet gaan knipperen, maar voorgoed de geest geven.
Kortom, het is mij nog niet duidelijk waarom de leds staan te knipperen.

Gerolf

In welke richting denk je, Wim? Overbelasting van de decoder?
@ Rian: 20mA is meestal teveel voor een redelijke helderheid van de led. Verdubbel gerust je weerstandswaarde.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Om even mee te brainstromen naar de mogelijke oorzaak van het knipperen, is hier mijn bijdrage
- de instelling van de decoder voor de frontseinen staat toevallig op een knipperend gevarensignaal, of een amerikaans frontsein model (ik ken de Viessman niet)
- Je kan  de rijrichting wel wisselen, maar de loc rijdt niet. Er is toevallig, met de werkzamheden, kortsluiting opgetreden, of de moter is geblokkeerd (tandwielen vast).
- Je hebt knipperde leds gemonteerd, met een interne knipperschakeling.
- Je hebt de decoder in NEM651 staan, maar als NEM652 aangesloten (of omgekeerd)

success met het vinden van het probleem!
groeten,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Michiel,
Je eerste optie lijkt mij het meest waarschijnlijk. Dan zal Rian eens naar de CV's moeten kijken.

De laatste optie lijkt mij onmogelijk. Rian schrijft dat hij de decoder er zo heeft in geprikt. Dus zit er een NEM652 in de loc, want de decoder heeft ook een NEM652.
Bij een loc met NEM651 krijg je de stekker er niet ingeprakt, dat past domweg niet. De handleiding zegt dan ook dat je in dat geval de stekker van de decoder moet afknippen en de draden afzonderlijk moet vastsolderen.

Peter

Had hetzelfde probleem met mijn Brawa V 320. Eerst de lampjes vervangen, hielp niet echt want ze knipperden nog even bij het veranderen van rijrichting, daarna de Kuhn decoder vervangen door een Uhlenbrock en het was opgelost.
Met vriendelijke groeten
Peter

conducteur

Er stond een of ander cv ingesteld op knipperen[^]
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door conducteur

Er stond een of ander cv ingesteld op knipperen[^]
Laat me raden. CV49 en/of 50.

conducteur

ja het was een van die twee. Ik weet het niet meer zojuist.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum