Keerlus ! ja of neen .

Gestart door Jozef, 22 mei 2009, 01:07:11 AM

Jozef

Mijn idee was om het rode spoor tussen W2 & W3 om te schakelen!
Het blauwe deel lijkt mij ingewikkelder omdat niet alles treinen het station doorrijden, er komen ook pendeltreinen die aan het station stoppen en terugkeren !

LocoNet DCC, Twin-Center, PC met Koploper LocoNet-interface,
BMD16N-SD bezetmelders met S88LN en LDT wissel & schakeldecoders

Michiel

Volgens mij heb je 3 keerlusmodules nodig:
- in de lus tussen wissel W1 en W3
- in het blauwe enkelspoor links-onder
- in de lus in het schaduwstation.
Dit is in het geval de kruising bij de samenkomst van het blauwe enkelspoor op de groene hoofdbaan een engelsman is. Beide sporen avn het dubbelspoor moeten dan in dezelfde zin gepolariseerd zijn, vandaar.

groeten,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Jozef
Het blauwe deel lijkt mij ingewikkelder omdat niet alles treinen het station doorrijden, er komen ook pendeltreinen die aan het station stoppen en terugkeren !
Bij digitaal rijden maakt dat toch geen verschil, dacht ik.
De rijrichting is bij DCC niet afhankelijk van de polariteit van je stroomtoevoer.
@Saraan: ik zie echt geen reden voor zoveel "keerlusmodules".
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Bij die oversteek met engelsman mogen beide sporen natuurlijk niet een tegengesteld potentiaal hebben, want ander krijg je kortsluiting bij het oversteken. Er is daar ook geen plaats voor een keerlusmodule (duh!). Vandaar dat beide sporen van het dubbelspoor op die plaats gelijk gepolariseerd moeten zijn.

Vermits de beiden sporen van het dubbelspoor gelijk gepolariseerd worden, moet bij het keren, de polatiteitsomkering opgevangen worden. Dat gebeurt door een keerlusmodule in (de buurt van) elke lus aan het einde van het dubbelspoor: met name in het schaduwstation en tussen wissel W1 en W3.

Het enkelspoor vormt op zich ook weer een lus ten opzichte van het hoofdspoor, en vandaar dat ook daar een keerlusmodule in moet.

Maar mogelijk bestaat er een ingenieuzere oplossing, maar die heb ik dan over het hoofd gezien. Maar ik sta open voor elk tegenbewijs, dat het met minder keerlusmodules ook kan.

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

INFO

Jozef,

Er zijn twee keerlussen.
De ene plaats je voor de ingang naar het schaduwstation, in ??n van de sporen bij A. De andere zit op niveau 3 in het oranje spoor bij de draaischijf.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Michiel

Ik heb het even zitten uitzetten, mogelijkheid 1 is de meest voor-de-hand liggende oplossing. De tweede is wat meer gewrongen, maar het blijven steeds 3 keerlusmodules (aangeduid in het zwart).


groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

INFO

Verrek jij zit tegen een volledig ander sporenplan aan te kijken dan dat ik, hoe kan dat? De mijne komt van de site van Jozef, waar komt die van jouw dan vandaan? Zal wel makkelijk zijn als we allemaal over dezelfde informatie beschikken.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Michiel

Ouche! Dan weet ik het ook niet meer. Ik baseer met op het eerste beeld van dit draadje (pag. 1 bovenaan), dat steeds aangepast werd. Ik kan niet op de site van Jozef. Ik krijg steeds de melding dat ie "besmet" is en afgesloten voor bezoek, vandaar...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Ik heb ook even getekend:



Ik heb dezelfde bolletjes-kleuren gebruikt, zodat je de polariteit van de rails kan volgen.
Keerlus in het schaduwstation: Jozef had al eerder aangegeven dat er daar geen zit [;)]
Ik blijf (voorlopig) bij mijn idee dat ??n groot omschakelbaar gedeelte genoeg is: het donkerblauwe deel.
Het opgeschoven wissel W3 kan dus terug dichterbij de andere komen.

Het omcirkelde engelse wissel krijgt zijn voeding, afhankelijk van de stand van het nabijgelegen wissel (ook omschakelbaar, dus)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Gerolf, jouw schema lijkt me inderdaad ok. Het vergt wat maatwerk op het vlak van sensoren, logica en sturing, maar het zal werken. Het voordeel met keerlusmodules is dat het plug-and-pray (of was het play?) is.

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Saraan
Het vergt wat maatwerk op het vlak van sensoren, logica en sturing, maar het zal werken.
Zelfs dat lijkt me meevallen: ??n relais, dat omschakelt samen met de stand van W2 [;)]
je moet alleen uitkijken dat er niet tegelijk een trein over elk uiteinde van het donkerblauwe deel rijdt.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Ok, je hebt me overtuigd![:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Jozef

Gerolf ...Ik gebruik Tortoises om mijn wissels te schakelen.
die bezitten in feite al 2 ingebouwde schakelaars !
misschien is het mogelijk deze te gebruiken om mijn
blauwe gedeelte om te schakelen [?]
LocoNet DCC, Twin-Center, PC met Koploper LocoNet-interface,
BMD16N-SD bezetmelders met S88LN en LDT wissel & schakeldecoders

Gerolf

Ik weet niet wat de schakelcapaciteit van die schakelaars is. Kunnen ze grotere stromen aan?
Anderzijds: heb je niet ??n schakelaar nodig voor het hartstuk van je Tillig-wissel? Misschien ook een terugmelding nodig? Die laatste kan waarschijnlijk rechtstreeks je relais aansturen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Jozef



Voor de duidelijkheid hier mijn schaduwstation
LocoNet DCC, Twin-Center, PC met Koploper LocoNet-interface,
BMD16N-SD bezetmelders met S88LN en LDT wissel & schakeldecoders