Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

genagelde spoorstaven

Gestart door Dirky, 18 mei 2009, 15:29:56 PM

Dirky

ik zoek detailfoto's, info van genagelde spoorstaven. Heb al gegoogled maar niet direct iets gevonden... Mijn hoofdvraag is: "Werden er ooit spoorstaven genageld ZONDER onderlegplaatjes?"...

alvast bedankt

Deze foto doet me twijfelen...
IMGhttp://i463.photobucket.com/albums/qq359/DirkyFormant/genageldestaven.jpg/IMG

PS draadje staat misschien niet helemaal juist... Als de admins me willen verplaatsen?

Michiel

#1
In de "Manuel du Piqueur" staat een heel hoofdstuk over bevestigingstechnieken van spoorstaven. Echter, allen met onderplaat! Maar in "het supplement" staat een techniek beschreven zonder onderplaat. Of deze techniek hier ook werd toegepast is dan weer een andere vraag. [;)]

(bron: Patrick's website)

groeten,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

#2
Onderwerp is verplaatst [;)]
Om op je vraag te antwoorden: h??l vroeger in elk geval wel. Naar mijn mening is de eerste Amerikaanse Oost-West verbinding zonder onderplaat gelegd.
Ik vermoed dat de eerste rails in Belgi?, alsook van (industri?le) zijlijntjes vaak "rechtstreeks" werden vastgespijkerd.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

rixke rail

#3
Dirk, die "nagels" zijn eigenlijk krammen (toch niet echt 100 % hetzelfde), welke men oorspronkelijk gebruikte om spoorstaven vast te maken op de biels. Daarna begon men spoorschroeven te gebruiken.
Hier de direkte link naar het deel van mijn archieven, waar U de nodige uitleg vindt ! Even geduld voor het opladen en dan moet U klikken op "Spoorstaven en dwarsliggers" en "Oorsprong van de spoorwegen" om wat meer uitleg te vinden.
Modelspoorse groeten,
Eric.
Edit : foutje verbeterd ! [:o)]
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Gerolf

#4
Ik dacht wel dat ??n van onze archivarissen iets zou antwoorden [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

#5
In de boeken van bv. "Een eeuw stoom" enz. staan redelijk wat foto's van sporen die enkel met vijzen op de bielzen bevestigd waren, ZONDER onderplaat.
Een voorbeeldje: in deel 2 op blz.27 een foto van de type 1202 genomen op 20 mei 1939, enkel uren na haar levering in het station van Mechelen, en..............duidelijk te zien: geen onderplaatjes
Met vriendelijke groeten
Peter

Dirky

#6
bedankt voor de antwoorden.... ben nu overtuigd.
Bij hobby-ecke heb ik een "Schnupperpackung" gekocht en daar zitten dus wel krammetje/nageltes bij maar geen onderlegplaatjes. Nu, v??r in in discussie zou gaan met de brave man, moest ik toch wel checken wat er ooit was...

thx

Mr-tsjoektsjoek

#7
Soms kun je op oud spoor, toeristische lijntjes of fabrieksbundels nog sporen vinden waarbij de rails met kraagschroeven rechtstreeks op de houten dwarsliggers bevestigd zijn, zonder onderlegplaten.

Hierbij wordt de helling van de rail ingekapt in de dwarsligger, want daartoe dient de onderlegplaat hoofdzakelijk, nl om de spoorstaven iets naar binnen te laten hellen.

trainfreak

#8
citaat:
Geplaatst door Mr-tsjoektsjoek

Soms kun je op oud spoor, toeristische lijntjes of fabrieksbundels nog sporen vinden waarbij de rails met kraagschroeven rechtstreeks op de houten dwarsliggers bevestigd zijn, zonder onderlegplaten.




Op het lijntje van TSP heb je zo bepaalde stukken.
Daar waar het voorlopige eindpunt is heb je een stuk.
Spoorse groeten
Dimitri