Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

Boosters en tranformatoren( voedingen )

Gestart door krispy, 31 maart 2009, 23:06:51 PM

krispy

Vraagje aan de oude rotten in het vak :

Men schrijft overal dat elke booster van een eigen voeding moet worden voorzien , kan men eigenlijk geen grote voeding voorzien en deze voor alle boosters tesamen gebruiken ( alle boosters parallel aan de voeding aansluiten  ) of is daar een speciale reden voor?
Ik zou nl graag mijn twee edits boosters aan 1 gezamelijke voeding hangen ( heb hier een transfo van 2 x15 V 250VA ) liggen die bruikbaar zou zijn daar mijn boosters begrensd zijn op 5A ipv 10A zoals de orginele edits.

Nu werk ik met een testvoeding van 3 A voor booster 1  ( edits )
De tweede staat momenteel werkloos ( ben bezig met de voeding met bovenvermelde transfo )
Mijn derde booster ( s-BOOSTER VAN Hans De Loof )wordt momenteel enkel gebruikt voor de wisseldecoders sturing in combinatie met een 16 V AC/70VA  conrad voeding.
Over deze laatste booster heb ik echter nog een vraagje:

Hierbij heb ik een aan/uit schakeling met transistor ( zie handleiding MR direct )ingebouwd.
Hij werkt ( zondermeer ) soms uren aan een stuk en dan plots zonder reden gaar hij in beveiliging ( heeft geen enkel contact met rails , enkel met de decoders voor wissels , maw kan niet komen van een kortsl. tijdens het rijden ), de enige remedie is dan de voeding die de spanning op de decoders voorziet afschakelen en opnieuw inschakelen.
Hierdoor resseten de decoders en gaat de booster uit beveiliging.
Als wisseldecoders gebruikt ik Littfinski S-DEC-4-DC magneetartikel decoders met een kloon van LA100 ( lenz ) voor de wissels met wisselmotoren van Conrad ( komt omdat ik een paar magneetschakelaars had die defect waren  en de decoders reeds aangeschaft had ) , de magneet schakelaars van roco zijn rechtstreeks aan gesloten.

Dit laatste probleem is echter niet onoverkomelijk , maar valt wel minimaal 1 x per avond voor en zonder men het beseft schakelen de wissels niet meer met botsingen tot gevolg als men niet goed oplet , en dit zou ik echter willen voorkomen !!



MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Gerolf

1 centrale transfo, zelfs ??n centrale bruggelijkrichter, lijkt me geen probleem.
Voorzie misschien wel een zekering tussen deze voeding en elke booster.

Dat uitvalprobleem: dat lijkt toch op een overbelasting. Zijn je eindtrappen goed gekoeld?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

Niet alle boosters voelen zich erg lekker als hun ingangen op een (1)trafo worden aangesloten.
hoe dat is met die van jou,moet je eerst uitzoeken.
wim

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door krispy

Ik zou nl graag mijn twee edits boosters aan 1 gezamelijke voeding hangen ( heb hier een transfo van 2 x15 V 250VA )
Die 2x15V, zijn dat twee gescheiden wikkelingen? Dan heb je feitelijk twee trafo's in ??n. Elke booster zijn eigen wikkeling.

krispy

Hallo Theo,
Ik heb inderdaad de zeners vervangen door 12 V zeners en mijn vermogen weerstanden door .33 Ohm ipv 0.15 Ohm , hierdoor is de kortsluitspanning 5 A ipv 10 A.
Door de 12 V zener heb ik genoeg aan de 2x 15 V ( dit heb ik gedaan om alles een beetje trager te laten rijden , want anders vondt ik alles nogal vliegen.( ik weet wel , met de decoders is alles instelbaar maar toch voor deze oplossing gekozen )
Ik heb de testen ook gedaan met 2x13V en dit werkt ook prima, dit was omdat ik toen geen andere tranfo ter beschikking had en deze kon slechts 2A leveren , wat niks is voor de booster die erachter moest komen .
Als afvlak condensatoren heb ik 20000uF per fase staan

@ klaas : inderdaad ik , heb 2 x 15 V ter beschikking , maar ik moet echter ongeveer +20 / 0 / -20 V maken voor de edits booster , vandaar dat het slechts 1 voeding wordt !
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door krispy

.....heb 2 x 15 V ter beschikking , maar ik moet echter ongeveer +20 / 0 / -20 V maken voor de edits booster , vandaar dat het slechts 1 voeding wordt !
Het woordje 'vandaar' kan ik niet plaatsen. Je hebt 2 gescheiden wikkelingen, en 2 boosters.Dan zou ik zelf de voedingen ook gescheiden houden. Dus elke booster zijn eigen voeding. Voordeel is dat je in geval van kortsluiting het kortsluitvermogen beperkt. Het enige gemeenschappelijke is dan dat de 2 trafowikkelingen op dezelfde kern zitten.
Maar ja, het is jouw feestje, dus je mag het zelf beslissen.

krispy

@ Klaas:

bij deze een tekening van wat ik bedoel , mijn voeding is als Figuur 2.10.8 gemaakt !!




MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Klaas Zondervan

Ja, zo kan het ook, maar ik zou het zo niet doen.
Maar zoals gezegd, het is jouw feestje.

krispy

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Ja, zo kan het ook, maar ik zou het zo niet doen.
Maar zoals gezegd, het is jouw feestje.



Klaas , hoe zou jij het dan doen , als je jouw oplossing eens wil voorstellen , wie weet wordt het dan de jouwe wel !!
Ik sta altijd open voor betere oplossingen
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Klaas Zondervan

Ik zou de oplossing kiezen van het onderste plaatje, en dat dan twee keer, voor elke booster ??n. Maar dan met enkele diodes. Twee diodes parallel is niet nodig.

Gerolf

Halfzijdige gelijkrichting? Dan moeten je elco's een pak groter zijn, niet?
Ik vind Krispy's eerste gedacht zo slecht nog niet ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

Ik denk dat het wel meevalt. De onderste schakeling zit standaard in veel boosters, zoals de 6021 van M?rklin en de IB en de Twincenter.