Roco 20 Blauw NMBS 2009

Gestart door nohab, 19 maart 2009, 17:52:24 PM

loebaske

Is niet voor die reeks 20 dat ik op foto jacht ga, maar in het algemeen...

2012

Beetje verwarring tussen dubbel tractie en treinschakeling...

treinschakeling is één bestuurder die meerdere krachtvoertuigen bediend. (vb 2x loc, met de kabels geplaatst, of ook treinstellen he...)
dubbeltractie is één bestuurder PER krachtvoertuig die elk hun eigen lok bedienen.

Een 20 heeft idd geen kabels voor treinschakeling, de kabel op de foto is de radio kabel, om in reizigerssamenstelling intercom te regelen tussen de bestuurder en de boordchef.

konden wel in treinschakeling rijden zijn 21+21, 27+27 (tot voor aantal jaar geleden kon ook 21+27, voor de 27 zijn MUX gekregen heeft) verder nog 23+23, 23+26, 26+26, 13+13, 18+18, 18+19. Dat zal het zowat zijn denk ik... een 11 en 12 konden niet in TS rijden, ze hadden maar 2 van de 3 kabels, met deze 2 konden ze wel rijden met stuurrijtuigen. Een 15, 16, 18(oude) en ook de 22 en 25 en 25.5 konden niet in TS rijden. 25 en 25.5 hadden wel een kabel, maar die was ook voor stuurrijtuig

Bij diesels waren ook treinschakelingen mogelijk tussen 62 en 63 en ook 51+51, zullen er nog geweest zijn maar das van voor mijnen tijd  :P

loebaske

Dank u wel, we zijn weer wijzer geworden ontrend die kabel...

2012

Citaat van: loebaske op 26 april 2015, 17:18:55 PM
Dank u wel, we zijn weer wijzer geworden ontrend die kabel...

Trouwens elke E lok heeft die kabel he, zo hier vb de 26 die heeft 3 kabels voor in TS te rijden, ben vergeten hoeveel draadjes da in totaal is en bovendien heeft die dan nog de radio kabel  :P
fotoke van wiki dinges  :)

2012

Citaat van: 2012 op 26 april 2015, 20:36:56 PM
Citaat van: loebaske op 26 april 2015, 17:18:55 PM
Dank u wel, we zijn weer wijzer geworden ontrend die kabel...

Trouwens elke E lok heeft die kabel he, zo hier vb de 26 die heeft 3 kabels voor in TS te rijden, ben vergeten hoeveel draadjes da in totaal is (efkes opgezocht)  elke stekker heeft 19 draadjes, dus 57 draadjes, t'is analoog en dus voor elke bediening is er één draadje waar batterij spanning komt op te staan (75 volt) om die speciefieke functie te activeren.  In het midden bovendien dan nog de radio kabel  :P
fotoke van wiki dinges  :)


loebaske

Kurt, dat is info die ik ga opslaan, op deze manier kan er natuur getrouw in dubbeltractie of op sleep worden gereden op de baan...
nu nog een foto van de panto en ben helemaal op dreef  ;)

OlivierV

Citaat van: Rangeerduivel op 25 april 2015, 20:35:57 PM
Loebaske,
Ik heb mij eens laten wijsmaken dat de HLE20 zelden of nooit in dubbeltractie heeft gereden... :-\

;)
Dat heb ik je al eens wijsgemaakt denk ik.

Een van de redenen daarvoor is, is dat 2 opstartende 20's bij het aanzetten te veel stroom van de bovenleiding in die sectie zouden vragen.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

VBS

Even een vraagje voor 2012 en Olivierv,
waarvoor is dan de stekkerdoos van voren naar de lok gekeken rechts onder het rechterraam/handgreep/ geleband voor ?
is dat niet een stekkerdoos on twee loks te koppelen ,net als bij de 52/53/54 geen kabel maar stekker doos en losse kabel kan ook ,dat het niet mag ivm wat Olivier schrijft helemaal mee eens ,maar mogen en kunnen is een verschil...
Misschien dat iemand het weet?
Bert.
Modeltreinen met Belgische sfeer ...

mark7758

Daar komt de stekker in van de andere loc voor de treinschakeling in. (De 3 kabels links op de loc komen rechts op de de andere loc in de contra stekker.)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

loebaske

Nog een vraagje voor de specialisten...als je mijn drie modellen van reeks20 in model bekijkt, welke komt dan aan bod om er een antenne op te plaatsen???

loebaske

Marc ik denk dat Bert die stekker doos rechts op de 20 bedoeld, wou dat ook wel eens weten waarvoor die diende....
indien deze diende voor sleep, dan moet ik daadwerkelijk een kabel tussen beide locs voorzien als die zo gaan rijden, heeft geen zin om 2 locs aan elkaar te koppelen (in model) als daar geen kabel verbinding is....

mark7758

GSM antenne eigenlijk alleen de blauwe versie. (Tenzij je de museum versie namaakt.)
En die stekkers. Ja waar zijn mijn handboeken? (Thuis en daar ben ik nu niet.)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

VBS

Ja juist Eric bedoel inderdaad op de reeks 20 ,
Mark geen haast ,maar zou het wel leuk vinden als we dit een keer te weten te komen ,
we lezen het wel .
Bert.
Modeltreinen met Belgische sfeer ...

2012

Citaat van: VBS op 27 april 2015, 11:24:55 AM
Even een vraagje voor 2012 en Olivierv,
waarvoor is dan de stekkerdoos van voren naar de lok gekeken rechts onder het rechterraam/handgreep/ geleband voor ?
is dat niet een stekkerdoos on twee loks te koppelen ,net als bij de 52/53/54 geen kabel maar stekker doos en losse kabel kan ook ,dat het niet mag ivm wat Olivier schrijft helemaal mee eens ,maar mogen en kunnen is een verschil...
Misschien dat iemand het weet?
Bert.

Elke HL (zowel E tractie als D tractie) hebben de kabels en stekkers he, als rangeerder kan je kiezen welke kabels je neemt, van lok1 en die insteekt in lok2 of omgekeerd. Eén beperking/verplichting ... de 3 kabels MOETEN aandezelfde kant gekoppeld zijn. Stel dat er één stekker niet kan geplaatst worden op de ene kant, dat gebeurde wel es omdat die beetje geplooid of geforceerd was, dan moeten ze de andere 2 op die zijde weer uithalen en aan de andere zijde de 3 kabels plaatsen.
Bij elke lok heb je op de ene kant de kabels en op de andere kant de stekker dozen dus, doordat de lok's alles op dezelfde kant zitten hebben, dan komen steeds de kabels over de stekkers te staan en de stekkers over de kabels he als ze neus aan neus staan om te koppelen :-)
Bij een 18 is da echter iets anders, daar heb je aan de beide zijden stekker dozen. Normaal zal men dus de kabel van de rijtuigen pakken en in de lok steken. Is die kapot, dan kan je in de lok een kabel nemen die je in de stekker van de lok EN de stekker van het rijtuig steekt. Zo komt het dus dat deze GEEN losse kabels hangen hebben die je wel ziet hangen op de 26 hierboven, maar ook bij een 21 en vroeger 27 hingen de 3 kabels er aan. (bij 27 zijn de 3 kabels verdwenen als ze "gemuxt" zijn geworden, bij digitaal systeem gaan de commando's allemaal via de radio kabel, da ander klein kabelke dus, deze zitten ook in alle rijtuigen en zo kan men bij elke samenstelling dan ook een MUX lok aan beide zijden hangen en in dubbeltractie laten rijden. Een deel van de M4 vloot heeft men speciaal moeten uitrusten met 2 van de 3 kabels om in trek duw te rijden, ook daar zijn die 2 kabels nu nutteloos geworden om met een 27 trek duw te rijden)

ingewikkeld allemaal he  8)

2012

Citaat van: OlivierV op 27 april 2015, 10:53:21 AM
Citaat van: Rangeerduivel op 25 april 2015, 20:35:57 PM
Loebaske,
Ik heb mij eens laten wijsmaken dat de HLE20 zelden of nooit in dubbeltractie heeft gereden... :-\

;)
Dat heb ik je al eens wijsgemaakt denk ik.

Een van de redenen daarvoor is, is dat 2 opstartende 20's bij het aanzetten te veel stroom van de bovenleiding in die sectie zouden vragen.

Eén 20 kon al makkelijk tegenaan de 2000 A uit den draad trekken ... as ge dat met 2 zou doen ... ocharme het onderstation :-)
Een 18 kan dat ook op zijn eentje zunne, maar alles is daar gedigitaliseerd en als je in dubbel rijd, treinschakeling dus, zoals je op vele lijnen wel ziet, dan word de maximum stroom beperkt, zelfs al zet je de tractie op 100%, de lok's gaan maar tot +/- 60% gaan zodat de totale stroom dat ze beide afnemen "aanvaardbaar" is. Dat moesten we "in den tijd" zelf doen, als er al es in dubbel werd gereden met een 20 en ja ik heb da nog gedaan  8), door één hakker af te zonderen en dan konden we nog kiezen om de afgezonderde motor's alsnog in te schakelen op de resterende hakker.
Dus er waren 2 hakkers (dat zijn transsfo's die motoren voeden) die elke 3 motoren terzelfder tijd voeden. Bij defect van één hakker zonderde je die af en kon je rijden op één hakker en zijn 3 motoren OF op 6 motoren. Het vermogen van die hakker verhoogde dus niet he, de voltage op de motoren werd dus gedeeld door 6 ipv 3 waardoor je minder spanning had. Het grote voordeel van dit systeem is dat je rijd met goeie adhesie, zeker bij zware treinen en glad spoor was da nuttig om dat te veranderen, minder doorslippen. Het nadeel is dat door de verminderde spanning je minder snelheid kon maken, wat bij goederen trein niet erg is want vaak had je treinen van 80-90 en in beste geval 100 per uur. Dus was dan logisch dat je bij defect van een hakker in een reizigers trein je maar 3 motoren gebruikte en zo kwam je wel relatief makkelijk op snelheid, want reizigers treinen wegen meestal maar max 500 T