Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Anno 1900 <> 1920

Gestart door Dirky, 21 januari 2009, 20:37:40 PM

Gerolf

gelijkaardige B - NL -locs, dat zijn dan waarschijnlijk "wapenstilstands-locs". Verder waren de fabrieken nogal verschillend, heb ik de indruk.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

Aangezien onze nederlandse buren zo slim waren zich niet met wo1 te bemoeien hebben zij in 1919 naast de verdeling van de buit gegrepen en dus geen locs uit het duitse rijk gekregen, mogenlijk hebben ze er vroeger of later gekocht, hiervoor ken ik veel te weinig van de nederlandse stomers

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Dirky

Ik stel de vraag gewoon omdat er "veel" tekeningen te koop zijn van locs die in NL gebold hebben en nagenoeg geen van Belgische. Toch lijken enkele ontwerpen - op 't eerste gezicht - van de NS stoomlocs op locs die op foto's van Belgische stomers te zien zijn...Vooral de modellen van v??r WO1...
Maar ja, kan dus totaal fout zitten!

Michiel

Dirk, er bestaat een bundel van verzamelde plannen van Belgische stoomlocomotieven, ongeveer een 25 jaar geleden uitgebracht. Er zijn ongeveer een honderdtal plannen van locomotieven in ondergebracht. Ik dacht zo uit het hoofd (ik zit op mijn werk) dat het uitgebracht werd door de "Vrienden van de Stoomlocomotief" en dat er nog in voorraad waren in het "clubhuis" in het stationsgebouw van Dendermonde. Elke verbetering is welkom, want wat ik nu vertel is wat ik me er nog van herinner. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

groeten,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

rixke rail

Ik weet niet of Michiel die bedoellt, maar ik heb er een aantal die "De Mijlpaal" uit Mechelen destijds uitbracht.
Ook een "boek" (fotokopies) uit 1984 van bureau M 25-12 van de NMBS met tekeningen, echter minder duidelijk dan voornoemde fiches !
Ook in de boeken van Phil Dambly staan hier en daar wat tekeningen, ...
Welke types zoek je precies, Dirk(y) ?
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Dirky

Qua types ben ik niet zo veeleisend. Tussen het bouwen van het stationsgebouw, het herinrichten van de werkplaats en de boomkes die richting populier zouden moeten gaan denk ik aan wat ik eventueel nog zelf kan bouwen. Mocht ik van "een" stoomloc uit de vooroorlogse periode of tot ca.1930 tekeningen hebben bekijk ik die eens om te zien hoe ik die eventueel zelf zou kunnen bouwen in Finescale HO.
Alles klinkt misschien wat ongeloofwaardig en overdreven want behalve de stationsgevels heb ik nog niet veel om te tonen maar toch ben ik van plan tot zelfs een mini-serie stoomloks zelf te maken. Nog niets beslist of ik bij HO blijf maar ja, een gek blijft een gek!
Op de site van de Nederlandse Vereniging van Modelbouwers staan tal van plannen te koop voor verschillende schalen van voornamelijk Nederlandse locs. Mocht er daar ??ntje tussen staan dat onder belgische vlag bolde ben ik direct gered.[:)]

Mocht je me een paar scans kunnen doorsturen van wat je hebt zou ik dat super vinden! Graag naar mijn ander email adres i.v.m. limieten qua filesize als ze te groot zouden blijken...
alvast bedankt!

Dirky

Alvast bedankt aan de helpers via PM's!

E?n ding is me al duidelijk, de enige gelijkenis tussen de Belgische loks en de Nederlandse waarvan ik dacht dat ze gelijk waren zijn vermoedelijk het feit dat ze wielen hebben! [:)] Zat daar wel efkens naast!

thx

Mr-tsjoektsjoek

PB Messing Modelbouw heeft een type 51 rangeerstomertje in zijn gamma. Dit lokje werd geproduceerd vanaf de jaren 1890, dus een versie zou wel kunnen dienen op je baan.

Ik heb een boekje liggen over deze lok, uitgegeven door club 'De Geit' (bijnaam van deze lok), en als ik me goed herinner gekocht bij Jocadis.