Nieuws:

Nu in MSM 251 BAAN: Lisette * Useldange

Hoofdmenu

Nieuwe Start

Gestart door Dirky, 11 januari 2009, 23:11:12 PM

Dirky

De oude Marklin verzameling heb ik een jaartje geleden van zolder gehaald en alles weer "rijdend" gemaakt. De meeste van de 30 locs hadden enkel een drupje olie nodig en reiniging van stator en kooltjes. E?n oude 3005 heb ik nu opgeofferd om te modifieren en volkomen draadloos te besturen. Als voeding voor de loc maak ik gebruik van (voorlopig) 6 Volt, 2700 mAh batterijen welke ik op termijn wil vervangen door Lipo 11,1V. Er is nog geen interface met ??n of ander besturingsprogramma.
Verder hou ik me vooral bezig met enkele oude en nieuwe huisjes op te bouwen. LED verlichting wordt ingebouwd per "kamer" en bestuurd door een "random" timer die de indruk geeft dat er leven in huis is.
Hopelijk slaag ik er in de beschikbare ruimte om te toveren in een modelbaan binnen een "redelijke" tijdspanne...

Eerste vraagje: Bestaan er draadloze systemen voor HO banen in de handel aub?

groetjes,
Dirk

Gerolf

Draadloze systemen hebben bestaan, en bestaan misschien nog steeds. De vraag is: wat wil je er mee doen?
Als het gaat om "gewone" afstandsbesturing van elke loc, is het huidige digitale systeem toch beter: stroomvoorziening en gecodeerde instructies langs de rails, ondersteund door verschillende fabrikanten, en er begint zich een algemene norm te ontiwkkelen (DCC)
Er bestaan hiervoor draadloze systemen die je digitale centrale op afstand kunnen besturen, te vergelijken met een televisie-zapper, maar dan met terugmelding.
Je batterijen snap ik niet, tenzij je die wil opladen met zonne-energie of zo...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirky

bedankt voor de snelle reactie...
Ik zeg idd teveel met te weinig woorden:

Noem het misschien beroepsmisvorming maar ik wil steeds dingen die er (misschien) nog niet zijn. Ik wil een baan met ?dode? rails. Signalen versturen via rails die dan ook nog voor voeding zorgen moet nu en dan toch voor problemen zorgen. Storingen zijn toch onvermijdelijk nietwaar?
Vandaar ook de batterijen. Net zoals de Faller autookes die een laadstation binnenrijden, zou ik mijn locs willen laden in het ?schaduw-station?. Om ze vervolgens draadloos te bedienen, zij het met infrarood of op andere stuurfrequenties?

E?n voordeel is alvast dat de staat van de rails onbelangrijk is! E?n nadeel is dat kleine loks maar een kleine batterij aan boord kunnen hebben waardoor hun looptijd kort wordt?

Wat ?de norm? betreft, die neem ik graag als standaard. Enkel de data-overdracht gebeurt op een andere manier.

Mijn vraag moest dus geweest zijn: "Zijn er draadloze data-overdracht systemen in de handel om de genormaliseerde data van je controlebord naar de loks te sturen?"

(misschien hoort dit beter thuis in een andere rubriek?)

thx

Dirk

Peter

Hallo Dirky,
welkom op dit forum. Dat is wel een hele boterham die je je voorgenomen hebt. Radiobesturing is allemaal goed en wel, maar hoe zit het dan met sporen die in tunnel lopen enz.
Misschien zie ik het teveel als leek op dat gebied, maar tegen de huidige, zoals Gerolf zegt, digitale systemen zie ik , behalve dat je over vuile sporen kan rijden, geen enkel voordeel en enkel nadelen. Maar, ja, ik ben dan op het gebied van radiobesturing echt een leek.
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

Als je de batterijen van je materieel wil opladen in een schaduwstation heb je daar een aansluiting voor nodig - of zou je die elektrische verbinding toch langs de rails doen?
Batterijen nemen plaats in. Ze worden wel hoe langer hoe kleiner/krachtiger, maar toch...

Infrarode communicatie wordt erg lastig in een bebouwde baan - om nog maar te zwijgen van tunnels, of je zou heel wat zend-leds moeten plaatsen. Zenden/ontvangen moet dus met radiogolven. Als je dan nog erg compacte ontvangers wil, zal dat in de hogere frequenties moeten (genre GSM, dect, ...)

Schone rails heb je altijd nodig. Al is het maar om ontsporingen of het vervuilen van je rollend materieel te vermijden.

Mij lijkt het dat je het wiel opnieuw wil uitvinden. Het hoeft niet, en de storingen in het digitale systeem door het superponeren van controlesignalen op je voeding vallen best mee.
Als je graag dingen zelf bouwt, is er nog het Edits-systeem dat door Elektor wordt beschreven. Het is ook een DCC-systeem, maar dan voor zelfbouw. Met wat kennis van zaken kan je daar allicht nog eigen accenten in leggen.

Eigenlijk wel straf, nu ben ik hier als overtuigde analoogrijder de digitale techniek aan 't verdedigen [:I] [B)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Vlaag van zinsverbijstering Gerolf?[:D][:D][:D][:D][:D]
Met vriendelijke groeten
Peter

Michiel

Dirk, je geeft zelf al aan dat "de norm" (DCC) voor jou geen probleem is, maar dat de drager (commando's via rail of lucht) voor jou nog de hamvraag blijft. Maar wat als die drager via de rails een stuk betrouwbaarder is dan je zelf vermoed, waarom zou je je gaan verdiepen in het ontwikkelen van een nieuw systeem, dat waarschijnlijk nog lang zijn kinderziekten zal meedragen.

Als het voor jou de uitdaging is om dit draadloos systeem zelf te ontwikkelen, dan ga je gang. Geen probleem, ieder zijn ding. Maar anders zou ik je toch voorstellen om eens een digitale baan in 't echt mee te maken (club?, afspraak bij iemand thuis?). Je zal er geen spijt van hebben!

groeten,
Michiel
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ysbeer

Een accu in de lok,tja op zich zelf niet fout,inderdaad vuile rails zijn er niet meer.
Maar je zal dan wel zelf je loks moeten maken,in een koop lok is echt geen plaats voor een 12 volt accu van redelijk vermogen.
De radio besturing lijkt mij absoluut onnodig bij een accu in de lok zouden de rails als toevoer van digitale signalen kunnen dienen.
De contact zekerheid is hiervoor mauwelijks een probleem (bedank wel die jongens die dit hebben bedacht zijn ook niet gek)
En dan nog, denk je dat radioverkeer niet kan storen (vergeet het maar)
Alleen de grotere echt stoomloks hebben soms radio besturing,maar daar zit dan ook een goede ontvanger en alles in.
Nee vor de betrouwbaarheid van hele gewoon digitaal rijden behoef je niet bang te zijn,dacht je dat er anders zo veel van verkocht werd.
wim

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door ysbeer

De radio besturing lijkt mij absoluut onnodig bij een accu in de lok zouden de rails als toevoer van digitale signalen kunnen dienen.
De contact zekerheid is hiervoor mauwelijks een probleem (bedank wel die jongens die dit hebben bedacht zijn ook niet gek)
Lijkt mij een vreemde benadering. Als de contactzekerheid via de rails goed genoeg is voor de digitale signalen, dan is die ook goed genoeg voor de voeding. Bij digitaal is de voeding en het signaal nou eenmaal ??n en dezelfde spanning. Dat is juist de kracht van de digitale systemen.

Dirky

Eindelijk eens een forum waar leven in zit! Alvast bedankt voor de reakties!

Een zestal maanden terug ben ik een modelbaan gaan bezichtigen bij een kennis in de Kempen. Digitaal!
Bij de eerste demo mocht de brave man 3x onder zijn tafel kruipen om een lok te helpen die ergens onder zijn landschap een ?kramp? gekregen had. ?Geen probleem, als de baan een tijdje stilgelegen heeft moet ik eerst deze kleine reinigingslok over de sporen laten lopen.?
Als hij dan uiteindelijk opnieuw een derde keer van onder zijn tafel gekropen kwam voor zijn reinigingslok en zei dat hij eerst met een reinigingsblokje een segment van zijn sporen moet reinigen dan stond voor mij het besluit vast? ik ga draadloos!
Nu, ik besef maar al te goed dat dit wellicht een ongelukkige ?worst case? was maar in alle geval getuigt het van mogelijke problemen.

OK! Of draadloos op de spoorbaan echt de moeite loont of zal lonen weet ik niet maar in alle geval, het experimenteren ligt me wel. Ergens is dit beroepshalve dagelijkse kost. In alle geval zou ik niet graag 10x per avond de tafel onder moeten.[:)]

Wat het laden van de batterijen betreft heb ik eenvoudigweg de sleeper van de lok vastgezet tegen het chassis en maak ik gebruik van een stuk rail waar de ?pinnekes? hoger en verend opgesteld zijn. Bij stilstand over die rail kan de lading dan gebeuren.
Wat plaats voor de batterijen betreft is in vele gevallen een tender groot genoeg om een Lipo batterij onder te brengen...

?k Zal een poging doen om ??n van de komende dagen enkele foto?s te maken van wat er zover al te zien is maar met een oud cameraake van den Aldi lukt dat niet zo best.

In alle geval laat het idee van toch wel batterijen + signalen langs de rails me niet koud. Bedankt voor deze hint!

Wat betreft het Elektor zelfbouw systeem, kan iemand me daar een copie van bezorgen aub? Of me laten weten in welke uitgave de zaak beschreven staat?

met dank,

Dirk

Gerolf

Als de signalen langs de rails gaan, doe dan meteen de voedingsspanning ook (lees de reactie van Klaas)
Vuile rails: is te vermijden, mits regelmatig onderhoud. Om de X dagen een reinigingstreintje over je baan laten bollen is meestal voldoende.
Het Edits-systeem is in verschillende Elektors (en vroegere Elektuurs) verschenen. Er zijn regelmatig updates op het systeem.
Er zijn ook specifieke boeken over, en op het internet vind je ook heel wat, niet alleen op de website van Elektor.
Zelf heb ik verschillende artikels over toepassingen voor Edits en het nieuwere Edits Pro, maar geen echt globale beschrijving (zoals eerder gemeld: overtuigde analoge [:I] [;)])
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw