Nieuws:

Nu in MSM 251 DOSSIER: De NMBS M4-rijtuigen van Treinshop Olaerts

Hoofdmenu

Spoorplan Marklin HO -UPDATE-

Gestart door PeterBrz, 08 januari 2009, 16:46:40 PM

conducteur

#15
is rood incl. helling? indien zo, zal je dit moeten aanpassen.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Greg

#16
citaat:
Geplaatst door conducteur

is rood incl. helling? indien zo, zal je dit moeten aanpassen.




rood is bovenste deel.
Wat aanpassen?
Maar de helling kan al eerder beginnen.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

conducteur

#17
Ik vermoed dat Peter vergeten is om een helling aan te leggen.
Mijn vraag was is rood inclusief de helling hier naar toe?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

PeterBrz

#18
jaa de helling is hierbij niet inbegrepen eigelijk.
kan natuurlijk wel vroeger beginnen ;)

bedoelde eigelijk met rood dat het hoger lag ;)

Peter

conducteur

#19
Ok, dan is het in orde! Reken voor ongeveer 10 cm hoogteverschil, en 2,5-3,5%.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

PeterBrz

#20
ok, bedankt!

Gerolf

#21
Ik zou het rode gedeelte onder het station laten doorlopen, en er een schaduwstation van maken. Denk aan het hellingspercentage: 2,5% is een maximum!
Het nut van de verschillende meegebogen wissels op de hoofdbaan ontgaat me eigenlijk.
De bereikbaarheid van het midden van de baan is echt wel onvoldoende. Elk baandeel moet op armlengte liggen, dus heb je in dat plan minstens ??n centrale werkopening nodig.

Niet helemaal terzijde: Plannetjes uit boeken van fabrikanten lijken vaak bedoeld om rails en wissels te kunnen verkopen. Ze blinken uit door teveel sporen op te weinig plaats.

Ik heb dit onderwerp naar de juiste rubriek verplaatst. Dan kan je meteen eens in deze rubriek snuffelen in de andere plannen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loebaske

#22
Volledig met je eens Gerolf, fabrikanten willen verkopen en daarvoor dienen spaghetti banen, een pak wissels die tot niets dienen, der op en der af rijden, en tenslotte breek je het toch weer uit na 4jaar als het al zolang duurt[;)][;)]

Greg

#23
De bereikbaarheid zal idd vrij nipt worden. Ik heb met peter gesproken op MSN en het is 180 cm diep. Dus net bereikbaar. Voor natuur aan te leggen zal het idd te nipt zijn.

De hellingen zouden normaal geen probleem mogen vormen, er is voldoende ruimte beschikbaar. Gewoon op tijd beginnen stijgen.

Die 2.5% is idd de regel, maar eigenlijk kan daar van afgeweken worden.
Peter heeft vrij korte treinen (loc +3 reizigers) en door het digitale systeem en de hoogvermogenaandrijving kan het gerust nog wat meer zijn. 4% is perfect haalbaar.
Het probleem is natuurlijk dat dit verre van natuurgetrouw is, maar ik denk niet dat dit de grootste bekommernis is bij deze baan.
technisch is het in ieder geval perfect haalbaar om sterker te stijgen.
Maar met te spreken met Peter op msn hebben we het nog over een geheel ander concept gehad, en dit is volgens mij een beter idee.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

PeterBrz

#24
Bedankt voor de reacties!

Gerolf:
*Het rode gedeelte onder het station laten doorlopen is toch maar hetzelfde als het erboven laten lopen, daarmee bedoel ik dat de helling toch hetzelfde blijft qua procenten, of ben ik mis? (jullie weten natuurlijk beter [;)])
*De wissels op de hoofdbanen had ik zo genomen om de geometrie wat te respecteren, ik ga proberen deze eruit te werken en hoop dan dat het hele plaatje nog in elkaar past [:D]
*De bereikbaarheid is inderdaad maar nipt, dat klopt
*Ik had het plan niet helemaal nagemaakt, daar was het in de eerste plaats iets te groot voor [:D] maar heb dit gekozen omdat het het meeste voldoet aan wat ik zou willen (relatief overal aankunnen van de treinen om te koppelen, ruimte voor een stad en toch een hoogteverschil + mooie 'lange' omloop voor dat oppervlakte aan tafel)

Een andere mogelijkheid was om planken te maken tegen de randen van mijn kamer (is namelijk een rechthoek van +- 5m op 2m) maar dit moet ik eerst eens goed uittekeken.

Peter!

Greg

#25
Onder of boven het station is zuiver voor het oog.
Het is wat je verkiest.
Persoonlijk ben ik voorstander van rond de muren van de kamer te werken. Dat lijkt me in jou geval een veel betere oplossing (ivm met de afmetingen van je kamer vs. de afmetingen van je huidige plan)
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Gerolf

#26
De helling over je station geeft de indruk van een achtbaan. Mooi voor op een kermis, maar niet echt realistisch. Bovendien kan je, door dat stuk spoor onder je baan te leggen, een tweede verdekt station maken.

Het idee om een baan langs de wand van je kamer te maken is v??l beter. Je zal overal vlot bij kunnen, je rijtijd wordt lang genoeg, je kan verschillende thema's (stad en station, industrie, natuur, ...) na elkaar plaatsen op de "ronde", ...
Denk er bij de inplanning aan dat je achteraf nog aan dingen in je kamer moet kunnen (raam, deur, ...)
Misschien is het nuttig om MSM65 er eens bij te nemen [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterBrz

#27
ok dank je voor de tips!

ik ga het andere concept eens uittekenen en dan voorstellen aan jullie ;)

Greatz, Peter