K rijtuigen - hoogte koppelingen

Gestart door bluebird, 29 december 2008, 22:12:22 PM

bluebird

Hallo,

Ik heb een aantal bouwsetjes van K rijtuigen aangeschaft om achter mijn 12.003 dienst te doen. Ik heb getracht de instructies - zowel deze bezorgd door Guido als de beschrijving in Modelspoor Magazine nr. 64 - nauwgezet te volgen.

Na het eerste te hebben gebouwd ben ik zo fier als een gieter (het geluk schuilt soms in een klein hoekje) naar mijn baan gegaan, de 12 uit de doos en op de sporen, en het rijtuig erachter. Groot was mijn verbazing toen ik de koppelingen (Fleischmann kortkoppelingen) met een hoogte verschil van ongeveer 1 mm (K rijtuig hoger dan eender welk andere lok of rijtuig).
De testrit is wel gelukt, rijtuig is niet losgekomen van de lok (er blijft nog 2 mm koppeling over), maar toch...

OM het probleem even toe te lichten heb ik een foto bijgevoegd: die het verschil aangeven.
IMGhttp://i390.photobucket.com/albums/oo348/bluebird_fev/IMG_1268.jpg/IMG

1. Heb ik ergens een fout gemaakt bij het bouwen (dan heb ik ze ondertussen al 4 keer gemaakt ...) ?

2. Wat kan ik er aan doen om de koppelingen op gelijke hoogte te brengen ?

Alvast bedankt voor jullie kundige hulp!

mvg,
Filip

Gerolf

Op de foto te zien hangen beide koppelingen niet horizontaal: die van je K-rijtuig veert wat omhoog, die van je bagagerijtuig hangt wat omlaag. Dit maakt niet het grote verschil, maar toch ...
Op de foto is duidelijk dat ook het normschachtje op een verschillende hoogte hangt.

Even naar mijn eigen K-rijtuigen gekeken, en ze hebben hetzelfde fenomeen: lichtjes in hoogstand, en ook het normschachtje zelf hangt hoger.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

Terug uit elkaar halen en bramen verwijderen

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

jacques timmermans

Filip,

Het hoogte verschil dat je aanhaalt ligt met grote waarschijnlijkheid aan het feit dat er met de proporties van de K-rijtuigen geknoeid is. Dit om de kortkoppelingskop genoeg ruimte te geven zodat de rijtuigen ook over enge bochten (met een radius die kleiner is dan 600 mm) veilig te doen verkeren. Daarbij komt ook nog eens het feit dat vele wagens om dezelfde reden te hoog op hun "poten" staan. Ook de wieldiameter en de flenshoogte spelen hier een niet onbeduidende rol.

Jacques Timmermans

bluebird

Hallo,

@ Gerolf : ik vermoed dat het niet-horizontaal staan komt door de optische verbuiging door de hoek van waaruit ik de foto heb genomen (wat niet wegneemt dat ze misschien niet 100% horizontaal staan ...). Het is ook zoals je aangaf: de normschachtjes op de K rijtuigen staan hoger.

@ Jacques : ik vond inderdaad dat ze hoog op de poten stonden, ik heb de diameter van de wielen vergeleken tussen het K rijtuig en het Fleischman bagagerijtuigje, en deze was op en fractie van een millimeter gelijk, dus ik neem aan dat dit niet echt het probleem is.

Bedankt voor jullie reactie en hulp!

mvg,
Filip