Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

kortsluiting digitale wissels

Gestart door n/a, 21 november 2008, 20:38:44 PM

conducteur

#15
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Spoorgroentje, als je een wissel inrijdt, dan kijk je toch ook hoe het wissel staat? Dus als je een wissel uitrijdt, dan moet je daar ook eerst naar kijken. Openrijden van een wissel is een foute gewoonte, in het grootbedrijf mag dat ook niet.


Als je het zo organiseert, dat je wisselstraten bijna volledig kan openrijden, door gebruik te maken van 1 of 2 aandrijvingen wordt het toch wel veel goedkoper...

Ik geloof dat mijn beste vriend uit het station dat zo heeft georganiseerd. Hoor je altijd :klik,klik,klik....
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Brunel

#16
Ook in het grootbedrijf kwamen/komen 'veerwissels' of welke term ook werd gebruikt in bepaalde situaties wel degelijk voor.
En verder lijkt het me dat iedereen helemaal zelf mag weten of hij wissels laat openrijden of niet. De termen verkeerde of foute gewoonte zijn in een hobby niet snel op zijn plaats.

Klaas Zondervan

#17
Het punt is dat gepolariseerde puntstukken en openrijden niet samengaan. Het is dus het een of het ander.
Er is wel een uitzondering mogelijk. In het grootbedrijf worden veerwissels soms gebruikt op dubbelsporige stations in een enkelsporige lijn. Als je analoog rijdt kun je daar het probleem omzeilen door het puntstuk te voeden met diodes uit de beide spoorstaven, in plaats van een omschakelcontact.

ysbeer

#18
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Het punt is dat gepolariseerde puntstukken en openrijden niet samengaan. Het is dus het een of het ander.
Er is wel een uitzondering mogelijk. In het grootbedrijf worden veerwissels soms gebruikt op dubbelsporige stations in een enkelsporige lijn. Als je analoog rijdt kun je daar het probleem omzeilen door het puntstuk te voeden met diodes uit de beide spoorstaven, in plaats van een omschakelcontact.


Hoe stel je je dat voor met diodes ?????????????
wim

Klaas Zondervan

#19
citaat:
Geplaatst door ysbeer

[Hoe stel je je dat voor met diodes ?????????????
Zo:

En dit is geen hersenspinsel, maar in de praktijk toegepast.

ysbeer

#20
Dom van mij hoor maar ik zie het niet.
Als je van links recht door gaat dan ligt het hartsuk aan de min oke
Kom je van rond dan ligt het ook aan de min.
Kun je volgens mij het hartstuk continu aan de min leggen
Nu heeft het helemaal geen spanning.
Van links rond gaat niet(kortsluiting)
Van rechts komen op het rechter spoor gaat al evenmin.
Nee ik zei het al,ik snap het niet.
wim

Brunel

#21
citaat:
Geplaatst door buckfast_beekeeper

citaat:
Geplaatst door Brunel

Ook in het grootbedrijf kwamen/komen 'veerwissels' of welke term ook werd gebruikt in bepaalde situaties wel degelijk voor.
En verder lijkt het me dat iedereen helemaal zelf mag weten of hij wissels laat openrijden of niet. De termen verkeerde of foute gewoonte zijn in een hobby niet snel op zijn plaats.


En dan krijg je een vraag hoe het toch komt dat de trein altijd kortsluiting veroorzaakt. Een kortsluiting veroorzaken vind ik niet bepaald een goede gewoonte.




Nee, maar dat wist Spoorgroentje niet, stelt hij dus een vraag over, en lost het dan op door eenvoudigweg niet meer te polariseren. Klaar, wat hem betreft.
Na die mededeling kwamen er nog allerlei opmerkingen die erop neer kwamen dat openrijden toch helemaal 'verkeerd' was, los van die kortsluiting. Daar wilde ik even op reageren. [;)]

Klaas Zondervan

#22
citaat:
Geplaatst door ysbeer

Van links rond gaat niet(kortsluiting)
Van rechts komen op het rechter spoor gaat al evenmin.
Nee ik zei het al,ik snap het niet.
Toch is het heel simpel. Het werkt alleen als je een overgang hebt van een dubbelsporig deel naar een enkelsporig baanvak. Op het dubbelsporige deel (in de tekening rechts) wordt uitsluitend rechts gereden. Dus het puntstuk zit voor de trein altijd links. Daar moet je de stroom kwijt kunnen naar de linker spoorstaaf. En daar zorgen die diodes voor.
Het puntstuk permanent aan de min leggen gaat niet, want de min wisselt van plaats met de rijrichting. Je moet je voorstellen dat er links een gewone treintrafo aangesloten is, die je ompoolt naar gelang de rijrichting.
En oja, als je Belgisch rijdt, dus op het dubbelsporige deel links verkeer, dan moeten de diodes andersom.

eric

#23
Klaas, ik heb dit ook gevolgd op het BNLS forum en daar kwam ter sprake dat het voor analoog bedrijf is en niet werkt bij digitaal.

Klaas Zondervan

#24
Ik heb toch ook gezegd dat het alleen voor analoog werkt?
In die zin is het dus een zijspoor van dit draadje.

ysbeer

#25
Als je de min niet mee omzet bij rij richting verandering (links)
kan hij wel degelijk continu aan de min.
Nog even controleren (mezelf)
rode pijl =rechtdoor onderste rails is plus ,puntstuk is min oke
blauwe pijl= krom naar dan andere rijrichting.
onderste rail is nu min,puntstuk is ook weer min.
Het spijt me maar ik blijf er bij dat als je het puntstuk continu aan de min van de rijvoeding legt(dus voor de rijrichting schakelaar),je diode kunt missen.
Overigens werkt het met twee diode inderdaad, ook.
wim

Klaas Zondervan

#26
citaat:
Geplaatst door ysbeer

....maar ik blijf er bij dat als je het puntstuk continu aan de min van de rijvoeding legt(dus voor de rijrichting schakelaar),je diode kunt missen.
Dat is wel zo, maar bij een gewone rijtrafo is de min voor de richtingschakelaar een punt waar je niet bij kunt komen.
En de truc met de diodes werkt altijd, onafhankelijk van het soort regelaar.

ysbeer

#27
Geplaatst door Klaas Zondervan
Dat is wel zo, maar bij een gewone rijtrafo is de min voor de richtingschakelaar een punt waar je niet bij kunt komen.
En de truc met de diodes werkt altijd, onafhankelijk van het soort regelaar.
----------------------------------------------------------------------
ja dat klopt ,helemaal met je eens.
wim

n/a

#28
Beste medespoorders,

Ik had niet verwacht dat op mijn vraag t.a.v. kortsluiting zo'n discussie ontstaat over wat goed en wat beter is. Ik ben het eens dat gesloten beter is, echter openrijden is niet slecht, alleen minder natuurgetrouw, en het zal inderdaad wel wat meer slijtage geven.

Voor mij waren die kortsluitingen heel storend, zeker als je nog bezig bent met het leren onderkennen van mogelijk- en onmogelijkheden van digitaal bedrijf.
Het forum is toch een perfect medium om snel tot oplossingen te komen, maar, zo zie ik nu, ook om later van anderen beargumenteerd de voor- en nadelen van de gekozen oplossing/rijwijze te horen.

Alle reacties heb ik met veel interresse gelezen en als ik start met de meer definitievere bouw van mijn baan zal ik deze weer eens nalezen.

Nogmaals aan iedereen, hartstikke bedankt voor alle reakties. [:D]