Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

kortsluiting digitale wissels

Gestart door n/a, 21 november 2008, 20:38:44 PM

n/a

Ik ben sinds kort weer begonnen met modelspoor en rijd nu met roco.

Nu heb ik twee wissels elk uitgerust met de wisselaandrijving en de decoder van Roco.

Afhankelijke van wisselstand en rijrichting ontstaat er kortsluiting op de wissel op het moment dat de lok de wissel raakt. Omdraaien van de stekker (zou volgens kenners de oplossing zijn) helpt niet. De wissels die niet digitaal zijn hebben dit probleem niet.

heeft iemand een idee wat de oorzaak kan zijn?

doomslu

#1
Ik denk dat je hier iets meer uitleg gaat moeten geven.
Je rijdt wellicht digitaal. Hoe zitten de wissels in je sporenplan (een schetsje) ? Gebruik je ergens isolaties tussen sporen ? Krijg je deze kortsluiting in om het even welke stand van de wissel ? Gebeurt dit met elke loc ?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

n/a

#2
Doomslu,
Dank voor je reactie.

Ter verduidelijking.

Het betreffen twee wissels op twee ver uit elkaar liggende plaatsen in de baan. In de baan zijn geen isolaties aanwezig. Alles wordt middels ??n "spanningsrail" rail gevoed.

De kortsluiting gebeurt met elke locomotief, dus ongeacht merk.

Kortsluiting is afhankelijk van de stand van de wissel en de het deel waar gereden wordt.  anders gezegd als je rechtuit rijdt op de wissel terwijl de wisselstand afgebogen staat ontstaat er kortsluiting zodra de loc de wissel oprijd. Staat de wissel op niet op afbuigen dan geen kortsluiting.

Na verwijderen van decoder en wisselaandrijving is treed de kortsluiting niet op.

Wisselaandrijving roco 61195
Decoder roco 61196
Wissel 1: roco 61154 gebogen links 3/4
Wissel 2: roco 61140 recht links

Ik hoop hiermee voldoende verduidelijking geven te hebben. Zo niet hoor ik graag welke verdere informatie ik jullie moet geven om tot een oplossing te komen.

eric

#3
Je hebt door de wisselandrijving aan te sluiten ook het hartstuk mee gepolarisseerd, dus je moet altijd de wissel in de juiste stand zetten om sluiting te voorkomen.
De wissel open rijden kan dus niet meer.

n/a

#4
Eric,

Toen ik gisteravond een en ander nog eens aan het bestuderen was had ik al zo'n grijs vermoeden. Het hartstuk wordt bij roco aangesloten middels een blauwe ader.

heb jij enig idee wat er gebeurt als ik deze ader losgooi?

Groeten,
Gertjan

eric

#5
'k zou zeggen, gewoon proberen

B-Modelbouw

#6
Blauwe draad verwijderen is polarisatiestukje geen voeding meer geven, en dat kan dan weer voor narigheid zorgen als je traag over de wissel rijdt met een kort locje ... stil vallen van dat locje op de wissel. Anderzijs kun je wel terug de wissel gewoon open rijden.

Weeg zelf het voor en nadeel voor jezelf af.

Trouwens wat is er mis met de wissel in de juiste stand te zetten ?

eric

#7
En voor Bert zijn tip is de beste testrijder de "SIK"
Als je die hebt natuurlijk[:D]

n/a

#8
Probleem is verholpen, Hartelijk dank voor alle informatie.

Door de blauwe draad van het hartstuk van de wissel te verwijderen vorokom je polarisatie en daarmee kortsluiting als wissel in verkeerde stand staat.

Met testen geen probleem gehad met stilvallen, door de blauwe draad te verwijderen functioneert het hartstuk net zo als bij een handmatige wissel.

ysbeer

#9
citaat:
Geplaatst door spoorgroentje

Probleem is verholpen, Hartelijk dank voor alle informatie.

Door de blauwe draad van het hartstuk van de wissel te verwijderen vorokom je polarisatie en daarmee kortsluiting als wissel in verkeerde stand staat.

Met testen geen probleem gehad met stilvallen, door de blauwe draad te verwijderen functioneert het hartstuk net zo als bij een handmatige wissel.



Ja sorry,dat is ongeveer de oplossing om dijkdoorbraak te voorkomen,de zee leeg pompen.
wim

eric

#10
Het zijn de Delta werken ook niet h? Wim.


Michiel

#11
Spoorgroentje, heb je al eens met een korte 2-assige lok traag rangerend over een wissel gereden zonder polarisatie van het puntstuk?

Ik geef Wim gelijk, en vind dat je beter kan voorkomen dan ergeren. En, het is een deel van het realisme om een rijweg over een wisselstraat volledig in te stellen, en geen wissels zomaar open te rijden.

dat is mijn mening, natuurlijk.
groeten,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

n/a

#12
Saraan,

Ik heb het nog niet uitgeprobeerd met een klein lokje als b.v. de Sik aangezien ik die niet heb. Ik verwacht echter weinig of geen problemen met mijn materieel omdat ik geen problemen heb met de nog aanwezige handbediende wissels.

Natuurlijk komt het zo niet overeen met de werkelijkheid, maar met bediening via ??n multimuis vergeet je snel wat de stand van de wissel is en voila alles valt weer stil door kortsluiting.

Klaas Zondervan

#13
Spoorgroentje, als je een wissel inrijdt, dan kijk je toch ook hoe het wissel staat? Dus als je een wissel uitrijdt, dan moet je daar ook eerst naar kijken. Openrijden van een wissel is een foute gewoonte, in het grootbedrijf mag dat ook niet.

Michiel

#14
Je zou ook de 2 sporen die bij de wissel samenkomen mee kunnen schakelen. De zogenaamde "denkende wissel", waarbij het spoor dat niet geschakeld is, ook spanningloos wordt gezet (of toch de laatste 30cm). En als je dan nog met een weerstand van ongeveer 1K digitale spanning op de rails aanhoudt, dan blijft de decoder luisteren en actief. (ten minste dat is wat ik gelezen heb, geen ervaring)

Het is wat complexer, maar het vermijdt dat de baan lam ligt door een onvoorzienigheidje.

't Is maar een idee
groeten,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)