Modellgleis of Profigleis

Gestart door Quadran, 10 november 2008, 13:20:12 PM

Michiel

Inderdaad een mooi overzicht, en natuurlijk heb je nog het overzicht van railsystemen op 1zu160, maar dat is dan weer duitstalig, wat ook voor mij niet altijd even evident is.

met vriendelijke groeten,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Brunel

citaat:
Geplaatst door Ludwig
De veranderingen bij Fleischmann gaan verder. De Modellgleis zullen in de toekomst uit het gamma verdwijnen, dit omdat er bij Roco een soortgelijk spoor is.


Benieuwd wat ze dan bedoelen. In het huidige Roco programma zit helemaal niets wat lijkt op de aloude 2,7 mm messing rails van Fleischmann. De vorige keer dat Fleischmann de Modell-rails uit het programma wilde halen brak er een kleine opstand uit. [:D] Maar dat is ook alweer minstens 10 jaar geleden.

Alain N.

Hoe zit het ondertussen met het Modellgleis?

Een werknemer van Herman Verschooten vertelde mij in 2010 dat Modellgleis niet meer verkocht wordt en uit productie is. Als dat zo is, dan heb ik geen reserveonderdelen meer voor mijn baan. Profi-Gleis is voor mij niet echt een goed alternatief omdat ik al massa's Modellgleis heb. En spoor van andere fabrikanten heeft een verschillend (lees: lager) profiel waardoor treinen kunnen ontsporen.

Nog vreemder: het Modellgleis staat op de website http://www.fleishmann.de w?l beschikbaar voor bepaalde stukken spoor.

Wie geeft uitsluitsel?

(mijn excuses trouwens voor deze draad-verrijzenis maar het lijkt me rommelig om een nieuwe draad op te starten voor een gelijksoortig thema)

itchy

Wat is er mis met draad-verrijzenissen! [:D]
Het was me ook al opgevallen dat bepaalde model gleis (terug) op de Fleischmann site vermeld staan. Ze zijn een tijdje helemaal weggeweest (dacht ik toch); ik vermoed en vrees dat het om een opruiming van oude stock gaat; denk niet dat de productie terug is opgestart. Alternatief is 2e hands zoeken...
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

Alain N.

Ik zou het spijtig vinden als het slechts maar een stock-opruiming is. In s? is het Profi-Gleis niet slecht maar ik vind de bielsen niet breed genoeg (zoals het grootbedrijf) en die rubberen/plastieken ballast... Ook al zijn er mensen hier die er fantastische resultaten mee bereiken, ik denk dat ik dat toch niet zo rap een aantal meter spoor kan gaan oververven. Het lijkt me een gigantische klus.

En wat ik nog altijd niet begrijp: Fleischmann stopte de productie omdat er gelijkaardig spoor zou verkocht worden... Ik heb die dus nergens gevonden. [xx(]

ysbeer

Fleischman en Roco eten nu uit de zelfde pot.
De vraag naar de hoge rails neemt af,dus zegt men neem de normale roco rails maar
Dat is productie en meer omzet van het zelfde.
Ik zie de profirails ook nog wel eens verdwijnen ,alweer ten gunste van roco met bedding
Erg snel zal dat niet gaan omdat er nauwelijks van roco op fleischman kan overgaan zonder sloop.
Tactiek is dan duurder en duurder maken,productie verkleinen,lange levertijd,gesponsorte artikelen in een bepaald soort modelbouw bladen (z.g. als vergelijk)met als resultaat verkoop zakt,einde rails.
Ander vraag is natuurlijk waarom geen lager rails gebruiken van B.V roco of desnoods piko
bij rails zonder bed is dan geen enkel probleem
wim

Alain N.

Ik weet het niet, Wim... Ik heb me laten vertellen door een modeltreinhandelaar dat het niveauverschil tussen de twee sporen minimaal is, maar toch genoeg om een trein te laten ontsporen. Zelf heb ik dit probleem nog niet onderzocht dus ben niet zeker. Dus jij denkt dat het mogelijk is om het ene spoor hoger te leggen als het ander om zo een optimale doorloop te hebben van de loc?

Peter

Er bestaan toch speciale railverbindingers (Roco nr.42612) om de hoge 2,5 mm rails aan te sluiten op de Roco line rails (2,1 mm)
Met vriendelijke groeten
Peter

Alain N.

Bedankt voor de tip, Peter! Ik ga eens op onderzoek uit.

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Alain N.

Ik weet het niet, Wim... Ik heb me laten vertellen door een modeltreinhandelaar dat het niveauverschil tussen de twee sporen minimaal is, maar toch genoeg om een trein te laten ontsporen. Zelf heb ik dit probleem nog niet onderzocht dus ben niet zeker. Dus jij denkt dat het mogelijk is om het ene spoor hoger te leggen als het ander om zo een optimale doorloop te hebben van de loc?



Ja,zie Peter.
wim