Nieuws:

Nu in MSM 251 DOSSIER: De NMBS M4-rijtuigen van Treinshop Olaerts

Hoofdmenu

bloksysteem voor non-verbruikers

Gestart door obicham, 17 april 2005, 11:32:35 AM

Pol De Bard

#30
Bij M?rklin, met M?rklin-wielen heb je toch inderdaad geen weerstandslak of zo nodig? De wielen zijn via de as elektrisch met elkaar verbonden???

Pol De Bard

poldebard@yahoo.com (wat eenvoudiger, h??)

n/a

#31
citaat:
Geplaatst door hobbyist

Dan wordt het heel moeilijk om wagon te detecteren. zonder weerstandslak of een kleine stroomverbruiker is het niet mogelijk om een goederenwagon elektronisch te detecteren. als je op de laatste wagon een sluitlicht zet heb je al een kleine verbruiker die voldoende is om met een treindectie te laten werken



Beste hobbyist, lees het gehele draadje even door, er is zelfs een foto beschikbaar met hoe het werkt, bij en met Marklin.

obicham

#32
Heb nou ,theoretisch, een aardige schakeling.
Bloksysteem met een langza(a)m(er) rijdende digitale trein bij geel sein
en stoppend bij rood sein .
http://i22.photobucket.com/albums/b333/obicham/treintjes/seinblokschakeling.jpg

n/a

#33
Hi,

Wat doet die diode schakeling en die condensator in de aansturing van het relais???

Wim

obicham

#34
De tekening zoals hij nou is ,is de werkende versie.
die diode antiparallel met de C is de vrijloop diode, bij het afvallen van het relais krijg je ff een hoge spanning over de c
Zonder de diode blaas je de C op

De c is er voor om van de halve gelijkspanning een gestabiliseerde gelijkspanning te maken (klapper relais)

obicham

#35
De theorie werkt ook in de praktijk :-)
Mischien dat als ik andere elko`s of relais gebruik ik een latere relais-afval kan krijgen,het is wel vervelend als de lok niet goed genoeg kontakt kan krijgen op een railsje en de relais/seinen gaan omspringen