Nieuws:

Nu in MSM 246 TREINSAMENSTELLING: De IC Saphir

Hoofdmenu

Vlottende cabine

Gestart door argilla, 15 april 2005, 17:11:05 PM

OlivierV

En wat betreft 52 of 53, trekt je daar niet te veel van aan, 52 was oorspronkelijk bedoeld voor reizigers, 3 voor goederen, maar later zijn er wat stoomketels van links naar rechts verhuisd en omgekeerd en dan heeft men er een beetje een soep van gemaakt in de nummering van die locs en dan ja, dan ontstaat er verwarming.

Sommige 53's werden dan ook ineens een 52 en omgekeerd.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

doomslu

Citaat van: OlivierV op 20 maart 2015, 19:59:47 PM
En wat betreft 52 of 53, trekt je daar niet te veel van aan, 52 was oorspronkelijk bedoeld voor reizigers, 3 voor goederen, maar later zijn er wat stoomketels van links naar rechts verhuisd en omgekeerd en dan heeft men er een beetje een soep van gemaakt in de nummering van die locs en dan ja, dan ontstaat er verwarming.

Sommige 53's werden dan ook ineens een 52 en omgekeerd.
Prachtige verspreking of vertyping.  ;D
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

bollen neus

Citaat van: OlivierV op 20 maart 2015, 19:59:47 PM
En wat betreft 52 of 53, trekt je daar niet te veel van aan, 52 was oorspronkelijk bedoeld voor reizigers, 3 voor goederen, maar later zijn er wat stoomketels van links naar rechts verhuisd en omgekeerd en dan heeft men er een beetje een soep van gemaakt in de nummering van die locs en dan ja, dan ontstaat er verwarming.

Sommige 53's werden dan ook ineens een 52 en omgekeerd.

Toch plezant te lezen dat er hier echte experten zitten die het allemaal beter weten en zeker kunnen.
Den Eric.

Sicco

Het punt is inderdaad niet specifiek voor de AFB's maar heeft wel een bijzondere voetnoot in de geschiedenis van de AFB's;
De 53 was inderdaad de enige lijndiesel standaard zonder verwarmingsketel. Eerste helft jaren tachtig werd een aantal 53-ers voorzien van een verwarmingsketel (omdat de reeks 60 die op L154 reed buiten dienst ging) en werden dus vernummerd van 53 in 52. Toen met een paar jaar later ineens minder behoefte had aan locs met stoomketel werden juist weer enkele locs van 52 in 53 genummerd. Toen men de eerder opengevallen nummers in de reeks 53 terug had ingenomen en men begon aan nieuwe nummers (5320, 5321,...) was het 1989 en was er besloten om locs zonder verwarmingstekel (van alle reeksen) simpel te onderscheiden met een punt voor het nummer. Hiermee was het vernummeren van 52 en 53 dus ook nutteloze moeite geworden en is men ermee gestopt. Sterker nog, de 5321 werd na enkele weken dienst weer terug genummerd in 5209.

loebaske

Experts zijn toch ideaal voor de goede info...

Bedankt.

yannickvw

Oke, Sicco, dat is een zeer duidelijke uitleg!

Geraak er nog maar eens aan uit :)

bollen neus

Of het nu 52 of 53 werden het blijven "quasimodo's" van de NMBS. Het blijven gedrochten die vlottende cabines en ben ook niet alleen die dat denkt misschien ben ik wel den enigste die dat schrijft.
Den Eric.

bollen neus

Citaat van: yannickvw op 20 maart 2015, 20:30:09 PM
Oke, Sicco, dat is een zeer duidelijke uitleg!

Geraak er nog maar eens aan uit :)

Tegen wie zegt ge het.
Den Eric.

OlivierV

Citaat van: bollen neus op 20 maart 2015, 20:31:52 PM
Of het nu 52 of 53 werden het blijven "quasimodo's" van de NMBS. Het blijven gedrochten die vlottende cabines en ben ook niet alleen die dat denkt misschien ben ik wel den enigste die dat schrijft.
Den Eric.

De gustibus et coloribus non disputandum est.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

bollen neus

Citaat van: OlivierV op 20 maart 2015, 20:39:27 PM
Citaat van: bollen neus op 20 maart 2015, 20:31:52 PM
Of het nu 52 of 53 werden het blijven "quasimodo's" van de NMBS. Het blijven gedrochten die vlottende cabines en ben ook niet alleen die dat denkt misschien ben ik wel den enigste die dat schrijft.
Den Eric.

De gustibus et coloribus non disputandum est.

Je mag da  ook in Nederlands zetten hoor, "over kleur en smaken wordt er niet geredetwist"en jij zal dat natuurlijk weeral veel beter weten is het niet?
Den Eric.

mark7758

En toch vind ik het leuke locomotieven. En ze rijden prima. Tevens hebben ze een leuke sound. :)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Rangeerduivel

Citaat van: mark7758 op 20 maart 2015, 20:50:12 PM
En toch vind ik het leuke locomotieven. En ze rijden prima. Tevens hebben ze een leuke sound. :)

+1

;)

D_Loc

Om eerlijk te zijn heb ik ook niet zoveel problemen met de vlottende cabines.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk