Fretbol's Modelbaan

Gestart door Fretbol, 01 oktober 2008, 10:52:23 AM

Gerolf

#15
citaat:
Geplaatst door ERVIN
Ja ja, dat gaat daar dik in orde komen, ik voel het gewoon aan mijn water
Zooooo oud ben je toch nog niet, h? Erwin ... of toch? [:D] [:D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Greg

#16
Ziet er zeer goed en net uit[:p]
Haast je maar, zodat we snel meer te zien kunnen krijgen[:D]
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

loebaske

#17
Is er een reden waarom je geen kurk onder je sporen heb liggen[?]

Fretbol

#18
citaat:
Geplaatst door loebaske

Is er een reden waarom je geen kurk onder je sporen heb liggen[?]



Onder de sporen heb ik architectenkarton gelegd met een schuimlaagje.

Dit materiaal is heel makkelijk te verwerken en dempt heel goed de rijgeluiden. Nadien kan het gewoon geballasteerd worden zoals de kurkstroken. Het effect van dergelijk karton is vergelijkbaar met kurk.

Fretbol [;)]

loebaske

#19
Dat is idd. zo, was maar dat het op de foto niet zo duidelijk was net alof de sporen zo op de plaat lagen..[;)]

Mr-tsjoektsjoek

#20
Mooi opzet, maar ik heb een kleine bedenking omtrent die radiator.

Zal je jezelf niet 'te kakken zetten' ?

Moet je niet meer toegankelijkheid voorzien rond die radiator, om in geval van lekkage, mankementen aan de thermostatische kraan,... gemakkelijk bij te kunnen om te herstellen ?

Misschien valt dit op te lossen door op die plaats te werken met een losse module, die in geval van nood gemakkelijk kan weggenomen worden ?

Fretbol

#21
citaat:
Geplaatst door Mr-tsjoektsjoek

Mooi opzet, maar ik heb een kleine bedenking omtrent die radiator.

Zal je jezelf niet 'te kakken zetten' ?

Moet je niet meer toegankelijkheid voorzien rond die radiator, om in geval van lekkage, mankementen aan de thermostatische kraan,... gemakkelijk bij te kunnen om te herstellen ?

Misschien valt dit op te lossen door op die plaats te werken met een losse module, die in geval van nood gemakkelijk kan weggenomen worden ?



Daar probeer ik zo veel mogelijk rekening mee te houden. De rails of andere 'vaste' stukken modelbaan komen in elk geval niet boven de radiator.

De stukken tafel die nu reeds gebouwd zijn zijn namelijk nog niet volledig. Er komt nog een diagonaal stuk bij die de boog van het station zal volgen (zie sporenplan aan het begin van dit draadje).

Op het houten kader dat ik nu rond de radiator gemaakt komt een uitneembaar stuk met gebouwen of landschap. Zo kan ik in geval van schade of problemen altijd bij de radiator.

Enkel een volledige vervanging van de radiator zou eventueel voor problemen kunnen zorgen maar zo ver komt het hopelijk niet [:)]

Fretbol [;)]

arkema

#22
Prachtige lange zolder, daar kun je heel wat stammen op kwijt. Ook een zeer strakke tafel, als die aan de uiteinden aan de muren vastzit zal deze niet gauw gaan slingeren.
Ook ik heb wat bedenkingen bij de hoek van de radiator, maar mijn bedenkingen gelden meer het schoorsteenkanaal wat erachter zit. Alleen als een schoorsteenkanaal tot onder het dakvlak is afgebroken en dakbeschot en pannen zijn doorgelegd kan zo'n schoorsteenkanaal niet meer lekken. In de praktijk zal een gemetselde schoorsteen vroeg of laat vocht doorlaten. Blijf dus met achterwand en tafel een cm of twee van de schoorsteen verwijderd. Scheelt in de toekomst schade en ergernis.

Fretbol

#23
Bedankt voor de tip.

Het houten frame rond de radiator is zo gebouwd dat het enkele cm van de schoorsteen verwijderd blijft. De achterwand komt tegen de binnenrand van dit frame (net als bij de andere tafels) en dan laat ik nog zo'n 5 cm open ruimte tussen het landschap en de achterwand. Normaal gezien heb ik dus nergens contact tussen de schoorsteen/zijmuur en de modelbaan.

Hier een foto van dichtbij:



De schoorsteen en radiator blijven echter hoe dan ook een obstakel bij het plannen. De modelbaan op zich komt echter voor deze obstakels te liggen. In geval van schade of problemen zal dus enkel een stuk landschap met eventuele gebouwen verwijderd moeten worden.

Fretbol [;)]

hobbyist

#24
Een treintafel boven een radiator plaatsen is niet zo'n goed idee. De warmte van de radiator blijft grotendeels onder de tafel hangen. Het hout en de andere drogen zodanig uit dat het na een tijd toch serieuze problemen gaat geven. lijm die te sterk opdroogt,hout dat gaat splijten door de droogte, rail die uitzetten door de warmte en en daar net nog huisjes of treinen lange tijd staan is het niet ondenkbaar dat ze krom trekken.

arkema

#25
Kun je niet de hele radiator achter de baan zetten? Dus voor de plek waar nu die koker en die pakken achter die houten stijlen liggen. Dan ben je van het hele probleem af. Kost wel even zweet en een keer de CV een beetje laten leeglopen.

Gerolf

#26
Zou ik ook doen. Die radiator onder je baan is vragen om problemen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

#27
citaat:
Zou ik ook doen. Die radiator onder je baan is vragen om problemen


Inderdaad[:0][:0][:0]
Met vriendelijke groeten
Peter

janjozef

#28
Gezond is het niet, maar zo 1 plaatradiator zal zowiezo alleen maar de vrieskou buiten houden, ik dacht dat hij gewoon dicht zou blijven staan,
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

hobbyist

#29
warmte stijgt omhoog, zoals het nu staat opgesteld blijft de warmte onder de tafel hangen, gezien de thermostaatknop zich onder de tafel bevindt zal die minder vaak opengaan