Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

bouwen in karton

Gestart door Havoc, 27 augustus 2008, 12:44:22 PM

Havoc

In de thread over de belgische goederenwagen was er precies een beetje ongeloof dat die -hoodzakelijk- in karton en papier zou zijn: http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=7025

Hier nog een "bouwseltje" in karton: http://www.kartonbau.de/wbb2/thread.php?threadid=13539&threadview=0&hilight=&hilightuser=0&page=1
Spijtig genoeg in het Pools en Duits, maar de foto's zeggen genoeg.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

erik de noorman

Niet te geloven. [:p][:p][:p][:p][:p][:p][:p][:p]

Erik

Michiel

Inderdaad, ONGELOOFELIJK [:0] en knap! [:p]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

[:0] JAWADDE [:0] Ik buig mijn hoofd nederig ... [B)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Johan, dat er geen mooie dingen in karton gemaakt kunnen worden heb ik niet gezegd, want gebouwen en bruggen in Lasergesneden karton zijn in niets te onderscheiden van de kunststoffen modellen. In wagens en loks had ik het echter nog nooit gezien ('t moet is een ker de eerste keer zijn, nietwaar[:I][:I][:I])
In het geval van die lok is er maar een woord: SUBLIEM[:D][:D][:D]
Met vriendelijke groeten
Peter

ruben13

wouw dat is prachtig gemaakt alleen versta ik er niks

Havoc

Ik kijk echt uit naar het artikel van die wagon als dat ooit in MSM komt. In een engels boek van de jaren 50 staat een en ander in over bouwen in karton, maar het echt eens zien (ipv een schets) is toch nog iets anders.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

janjozef

Al moet ik toegeven dat er mooie stukjes bijzitten in karton heb ik toch schrik wat de resultaten zullen zijn na enkele jaren. Uiteindelijk blijft karton wateropslorpend.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

jacques timmermans

Als karton en papier op de juiste manier zijn behandeld en verwerkt, zullen zij bijna geen of maar een minimale hoeveelheid vocht opslorpen, welke geen invloed (kromtrekken, verkleuren) op het bouwwerk zelf uitoefend. Zelf heb ik jaren geleden enkele "laser-ut" modellen van gebouwen en een seinbrug gebouwd en zelfs een verblijf in de kelder, waar in de zomer de vochtigheidsgraad vaak boven de 70% ligt is er geen spoor van kromtrekken te zien.
Daarbij komt nog, dat goede grondstoffen voor "laser-Cut" modellen bijna zonder uitzondering zijn voorbewerkt m.a.w. ze zijn reeds van een vochtwerende verflaag voorzien.
Ook A. Hitler liet pak weg 70 geleden een maquette van Germania, zo moest de nieuwe hoofdstad van het toenmalige Duitsland gaan heten, door een groep mensen rond A. Speer uit karton en papier bouwen. Deze maquette, of delen darvan, hebben zowel de Twede Wereldoorlog als ook de tand des tijds doorstaan en bevinden zich nu in een museum in Berlijn.

Jacques Timmermans

Roderik

Als je je modellen na afwerking behandelt met vernis, dan gaan die vele jaren mee. De vernis voorkomt enerzijds het verkleuren van het papier en anderzijds het opslorpen van vocht.

Wat mij vooral zorgen baart, is de kleurvastheid van de gekleurde onderdelen. Je moet al degelijke inkten gebruiken en alles met kleurvaste lak gaan behandelen om geen verkleuringen te krijgen. Met een gewone inkt-jet printer loopt die desastreus af. 1 uur in de buurt van zonlicht of een felle halogeenspot en de kleur verdwijnt al.

Het beste zijn UV-bestendige inkten zoals je die vindt bij grootformaatprinters voor baanaffiches en baches. MAAR dit is wel een zeer dure affaire...
Always be modelling!

grove den

Havoc: ongelooflijk die locomotief van karton!![:0]was/ben er even still van...

Inderdaad kan karton ook een (model)bouw materiaal zijn wat heel goed gebruikt kan worden. Zeker zoals Dhr. Timmermans schrijft: mits op de juiste manier behandelt en verwerkt!.
Ik ge/verbruik het ook veelvuldig voor het maken van huizen en bruggen en de resultaten zijn ook op de langere duur gewoon goed1
Bij mij komt 'r ook nog eens bij dat voor mij een "bouwsel" niet echt 25 jaar mee hoeft te gaan...[;)] dus rond die tijd heb je meestal je vaardigheden weer een beetje opgeschroefd en maak je misschien een nog "mooiere"...??
het is misschien ook een ideale bouwstof op praktijkervaring op te doen omtrent de juiste manier van het in elkaar zetten/plakken/bouwen van een gebouw,  zeker de dakpartijen als die een beetje ingewikkeld zijn...( soort dummy om ze naderhand dan met "echte" dakplaten te bekleden
Hier het resultaat van een jaar geleden in schaal N.
laagje voor laagje opgebouwd:

en het eindresultaat:



Karton van verpakking van kuppasoep, cornflakes,rijst,gladde ivoorkleurig karton van een vladoos voor de kozijnen etc
He he eigenlijk een beetje recycling...( ook de vensters en dakgoten en planken langs de gevel!)

Jos

Peter

Jos, hoe doe je het toch telkens weer[:D][:D][:D][:D]
Prachtig gewoon.

Wat het verkleuren betreft: ALLES verkleurd met de tijd. Kijk maar naar loks en wagens die na jaren op je baan gestaan te hebben, verkleurd zijn van daglicht (he, geen zonlicht[:0])
Ook modellen van gebouwen, auto's, enz. verkleuren, dus vermoed ik dat dit bij karton net hetzelfde is (wel beschermen met vernis.De beste vind ik nog altijd die van Superscale (vroeger Microscale)
Met vriendelijke groeten
Peter

Rochevalien

Die lok Br 52 is eigenlijk een bouwdoos,als je dat al zo kan noemen,van het Poolse merk "Modelik".
Je kan die lok terugvinden onder de link 'rail vehicles' waar ook een aantal interresante smalspoorloks staan[:p][:p].
Spijtig genoeg is de schaal 1/25 ipv 1/35.
Het is gewoon verbluffend welke niveau van afwerking ze halen uit die kits.
http://www.modelik.pl/index.php?show=mode&rodz=3b&lang=uk

Gerrit

ruben13

dat zouden ze ook een in 1/87 moeten uit brengen (ook voor die prijs).