wisselaandrijving

Gestart door ruben13, 18 augustus 2008, 20:28:40 PM

n/a

Ik gebruik zelf SEEP motoren op alle wissels, en heb in jaren nog geen probleem gehad.  Het voordeel van de SEEP is dat er ook en uitvoering is met ingebouwde schakelaar - handig voor PECO wissels met electrofrog.

SEEP (en PECO motoren) gebruik je best met een condensator voor een correcte, sterke en korte, stoomstroot.  Een voobeeld vind je hier: http://gaugemaster.co.uk/item_details.asp?code=CDU&style=main&strType=

Ze trekken wel veel Amperes, en je bedrading is best 16 x 0.2mm draad of gelijkaardig.  Zeker geen volle draad - die geeft te veel weerstand.

Heb er nog nooit eentje stuk weten gaan.

Walter

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door eaw458

Zeker geen volle draad - die geeft te veel weerstand.
Dat mag je uitleggen, want hier geloof ik geen bal van.

Gerolf

Ik vermoed dat hij bedoelt "weerstand om in vorm te plooien" - een andere verklaring zie ik ook niet.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door eaw458

Zeker geen volle draad - die geeft te veel weerstand.
Dat mag je uitleggen, want hier geloof ik geen bal van.

Ik zal er wel naast zitten met het woord 'weerstand' zeker, maar wel is het zo dat over lange afstand een volle draad ervoor zorgt dat de SEEP niet schakelt, terwijl dit met 'gevlochten' draad van een zelfde diameter nooit een probleem is.

Hoe leg je dat dan uit...

Gerolf

Dat moet dan te maken hebben met de draaddikte, of de geleidingskwaliteiten van het metaal in de draad.
Op zich heeft gevlochten of volle draad - als de gezamelijke diameter hetzelfde is - geen weerstandsverschil, en dus een even goede geleiding.

Over de wisselaandrijving zelf: enkele amp?res vind ik knap veel.
Dan lijkt een plaatselijke buffercondensator met een relais of powertransistor toch aangewezen om pieken (dalen eigenlijk) in je voedingsspanning op te vangen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dirkske

@eaw458

citaat:
Ik gebruik zelf SEEP motoren op alle wissels

Zijn dit fleischmann profiwissels?

Dirk.
Je eigen baan, je eigen wereldje!

n/a

citaat:
Geplaatst door dirkske

@eaw458

citaat: