Nieuws:

Nu in MSM 246 BAAN: De Fränkische Höllentalbahn in spoor Nul * MINI-BAAN: Atelier Wagons * DIORAMA: De Geuzendreef

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

Gerolf

Erg mooie vangrails, Frans. Prima gemaakt  8)
Lijkt me een interessant artikeltje voor MSM ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loebaske

Wat in de grondverf gezet, kan nu verder doen...







En een reeks poppetjes in het zwart gezet, kan weer met een fijn penseeltje alles in kleuren...




Michael

Eric, waarom de poppetjes eerst volledig in zwart, wat geeft dit voor effect bij latere schildering?
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

loebaske

Ze zouden die beter meteen in het zwart produceren en waarom in het zwart, dan mag je nog eens ergens iets vergeten om perfect te schilderen, dan valt het niet meteen op, indien wit zou je het meteen zien, een witte stip zie je altijd...
Daarom dat ik alles eerst in het zwart spuit...


Huugooke

Citaat van: loebaske op 12 augustus 2015, 09:18:58 AM
Ze zouden die beter meteen in het zwart produceren en waarom in het zwart, dan mag je nog eens ergens iets vergeten om perfect te schilderen, dan valt het niet meteen op, indien wit zou je het meteen zien, een witte stip zie je altijd...
Daarom dat ik alles eerst in het zwart spuit...
Allez, echt zwartwerk dus. ;D
En waarom dan niet in vleeskleur, lijkt me logischer? ;D Lichte kleuren op dat zwart doen dekken is toch lastiger?

loebaske

 :D :D :D idd. Hugo, echt zwart werk  :D :D :D

Dat val heel goed mee om nadien te schilderen, heb over enkele maanden er 550 geschilderd, eerst doe ik het huidskleur en nadien de kleren...


Huugooke

Ik heb hier nog zo'n dozeke liggen; als ge u begint te vervelen... ;D

ERVIN

Citaat van: Huugooke op 12 augustus 2015, 09:49:51 AM
Ik heb hier nog zo'n dozeke liggen; als ge u begint te vervelen... ;D

Ik ook Hugo , we kunnen ze misschien samen naar "onze" Loebas brengen. ;) ;D

Peter

Een zwarte ondergrond is al lang gekend bij degenen die plastiek modelbouw doen, bv. bij de IPMS (International Plastic Modellers Society)
Bij het spuiten van vliegtuig modellen worden bv eerst de panel lijnen in het zwart gespoten, voor dat de eigenlijke kleur wordt aangebracht
De gebruikte term hiervoor is "Pre-shading". In het Nederlands zou je dat kunnen vertalen als op voorhand schaduwen aanbrengen.
Als de eigenlijke toplaag niet te dik wordt aangebracht heb je al een donkerdere lijn of schaduw.
Zelfde techniek wordt ook veel gebruikt door modellers die bv. Historex figuren schilderen (Miniaturen)
Met vriendelijke groeten
Peter

Metpetergaathetbeter

nee, Eric is gewoon gek van negerinnekes en negerinnentetten (Melocakes !)  ;D ;)

het idee is wel niet eens zo gek !  :-\ ;)

Groeten Peter ;)

Metpetergaathetbeter

Al eens  aan gedacht dat die felle kleuren eventuele fouten bij het fabriceren onmiddellijk in de verf zetten en dat eventueel nog kan ingegrepen worden ? :-\ ;)

loebaske

Straks kan ik een bedrijfje oprichten om allerlei poppetjes te schilderen  ;)


Doornroosje

Bezig met PC terug in orde te maken. Een hacker is door de firewall geraakt en heeft zoveel schade aangericht dat enkel een volledig format de hardware nog heeft kunnen redden. De aanval kwam uit Oekraine, meer kon ik niet achterhalen. Verder is het heel druk in de tuin met het inmaken van groenten en verzorgen van onze diertjes. Tussendoor ook nog even een terras aanleggen op de eerste verdieping en dan begrijp je wel dat van modelbouw even niets in huis gekomen is.

raf

ook bij de schepen worden de rompen eerst zwart gespoten en dan met vernis dat op kleur gebracht is gespoten
de vernis is nog iets doorlatend zodat je de de witte kringen die op het zwart zijn aangebracht nog een beetje ziet door schijnen
dit om nog meer effect te verkrijgen en de lange rompen een beetje te breken wat kleur aan gaat

gr raf 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Peter

Volop bezig met de planning voor mijn volgende zelfbouw gebouwen.
Nu zowel station Boom en de Schwarzwaldhof in de eindfase zitten werd het trouwens stilaan tijd om naar iets anders uit te kijken.
Twee onderwerpen heb ik al gevonden.
Het eerste is iets dat ik al lang beloofd heb aan mijn echtgenote, namelijk een model van de kerk (eigenlijk een kapel) waar we in 1968 in gehuwd zijn, namelijk O.L.V. ter Schelde dat vroeger op de Gloriantlaan stond op Antwerpen-Linkeroever, en dat helaas een aantal jaar geleden door vandalen in brand werd gestoken en bijna volledig vernield werd.
Voor dit gebouw gaat mijn dank uit naar  ons aller gekende forumlid Dirky, die de bouwtekeningen aan de hand van nog (zeldene) foto's, heeft kunnen rekonstrueren.
Daar dit gebouw niet al te groot en moeilijk na te bouwen is, heb ik ook een tweede projekt.
Het is een gebouw (dat niet al te ver van het bovenstaande gelegen was)
Over dit projekt later meer. Voorlopig heb ik mijn handen vol een het rekenen en hertekenen en...ja, ja ook hier in huis en de tuin ;)
Foto's van beide voorbeelden volgen later in een apart draadje.
Met vriendelijke groeten
Peter