Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

NielsVV

Eerste 2 tafels van schaduwstation gemaakt.

H0 - AC - Digitaal - iTrain ====>>>> Lego City

loebaske

Proper.....kamer ook goed geisoleerd, is 2X goed..tegen de koude en tegen de warme zomer!!!

OlivierV

Beetje begrassen en spelen met groen en schilderen, ik word nog een echte kunstenaar.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

SuSke

Citaat van: raf op 07 december 2014, 21:31:19 PM
de muur aangepast want de deur stond verkeerd

de gele kleur is laag 0 en de andere zijn 1 en 2 maar ze worden afzonderlijk gefreezed
want de groene en rode zijn stukjes die op laag 0 gekleefd worden
nu moet laag 3 nog gemaakt worden maar kan geen steen meer zien vandaag
gr raf

Raf, waarom wil je dat frezen uit 1 grote plaat (risico of vlakheid) ?
Ik zie 2 verschillende delen waarvan 1 deel 7X terug komt.
Is het niet eenvoudiger om deze afzonderlijk te frezen en bij de assemblage mooi tegen elkaat te plaatsen?
Ik vermoed dat er in de "blanco" zone ook nog iets moet komen van opdikking met steentje of dergelijke dus een eventuele naad zou zo weggewerkt zijn.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

raf

hallo

het is de bedoeling om de gele stukken uit een plaat te frezen zodat ik meteen een vaste wand heb om op te beginnen
op de donkere delen komt inderdaad nog een muurtje ook met steentjes profiel
dan het groenen en rode zijn losse paneeltjes die op elkaar gelijmd worden omdat de muur van onder iets dikker is.
het probleem dat ik nu heb is dat ik niet in lagen kan werken met dit programma
dus het is de bedoeling om de groene muurtjes IN de vensters te zetten zodat ik materiaal spaar tijdens het frezen .
de rode komen dan weer in de uitsparingen als ik de steun muur ga frezen
of als het kan frees ik ze meteen mee met de groene als ik plaats genoeg heb in de steun muur

heel de muur is 42 cm lang en dat is juist de maat die de frees aan kan .
ik ga eerst de twee kopse kanten proberen te frezen en dan zien of het lukt met zo een lange kant
lukt die en ik zie niet in waarom niet dan kan ik ook de tweede kant frezen want er gaan twee muren uit een plaats
gr raf 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Michiel

Citaat van: Michiel op 16 november 2014, 09:10:56 AM
Vandaag staking dus vandaag met de auto naar het werk. Jammer, want ik heb vandaag dus niet kunnen verder werken aan m'n "would-be" besturingsprogramma. Dat doe ik normaal gezien 2x werkdagelijks, telkens een kwartier op de trein. Vanavond dus even de schade inhalen. Die stakingen toch!  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

SuSke

#4341
Een momentje aan mijn hobbytafeltje gezeten en eigenlijk niet veel zin in knutselen, dus maar een poging gedaan om een paar ven die nette plastiek wagons een beetje netter te maken ;)







Natuurlijk nog niet helemaal klaar en voor kritiek vatbaar

Edit: link foto's aangepast
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Havoc

Niet veel kritiek op te geven zou ik zeggen. Zien er gebruikt en stoffig uit zonder rijp voor het schroot te zijn zoals je spijtig genoeg wel eens ziet.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

centauri167

De plastiekerigheid is er zeker voor een groot stuk af, maar ik vind de verwering wat te éénkleurig en ééntonig.
Maar zoals je zelf aangeeft zijn ze nog niet klaar, ik kijk al uit naar het finale resultaat.

Doornroosje

Gisteravond geprobeert om draadjes te solderen aan mijn rails. Talloze tutorials en filpjes van hoe het moet, vol moed begonnen. Om dan te merken dat het totaal niet lukt.
Soldeer blijft altijd aan de punt hangen en vloeit niet op de draad , noch rail. Blijven soldeer toevoegen heeft er voor gezorgd dat de dwarsliggers gaan smelten zijn en uiteindelijk een dikke druppel soldeer op de tafel ging vallen. Frustrerend. Blijkt dat de rechte rails nu ook nog krom gestookt zijn.
Als iemand een fatsoenlijke workshop heeft over solderen, beschouw mij als ingeschreven. Voorlopig ga ik werken met mechanische verbindingen.

Michiel

Citaat van: SuSke op 08 december 2014, 22:55:04 PM
Een momentje aan mijn hobbytafeltje gezeten en eigenlijk niet veel zin in knutselen, dus maar een poging gedaan om een paar ven die nette plastiek wagons een beetje netter te maken ;)

(Beelden uit citaat gehaald)

Natuurlijk nog niet helemaal klaar en voor kritiek vatbaar
Lekker stoffig uitzicht tijdens een droge zomerperiode. Het enige wat ik nog een beetje mis zijn de zwarte, glimmende vetplekken op de buffers en de aspotten. Maar nogmaals, heel overtuigend! Knap gedaan.  8)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#4346
Citaat van: Doornroosje op 09 december 2014, 08:42:25 AM
Gisteravond geprobeert om draadjes te solderen aan mijn rails. Talloze tutorials en filpjes van hoe het moet, vol moed begonnen. Om dan te merken dat het totaal niet lukt.
Soldeer blijft altijd aan de punt hangen en vloeit niet op de draad , noch rail. Blijven soldeer toevoegen heeft er voor gezorgd dat de dwarsliggers gaan smelten zijn en uiteindelijk een dikke druppel soldeer op de tafel ging vallen. Frustrerend. Blijkt dat de rechte rails nu ook nog krom gestookt zijn.
Als iemand een fatsoenlijke workshop heeft over solderen, beschouw mij als ingeschreven. Voorlopig ga ik werken met mechanische verbindingen.
Het solderen op oude rails kan lastig zijn. Ik hoop dat het nieuwzilveren of messing rails is. Anders is het inderdaad hopleoos (vb staal, inox, blik, ...) Het oppervlak waar je wilt solderen moet ook vetvrij en corrosievrij zijn. Makkelijkst is om voor het solderen even met een vijltje blinkend te schuren, en eventueel te ontvetten met vb aceton. Draadje voorsolderen, en rails voorsolderen. Souduur laat je dan niet op de rails vloeien, maar de rails moet plaatselijk kort en snel opgewramt worden opdat de souduur er uitvloeit. Eenmaal beide delen karig voorgesoldeerd, kan je de beide delen snel aan elkaar solderen. Maar nogmaals, vet- en corrosievrij maken van de rails op de plaats waar je gaat solderen maakt het solderen plots kinderspel ipv een miserie.  ;)

P.S. misschien is aceton wat te agressief voor de kunststof dwarsligger. Wasbenzine lijkt meer aangewezen in dit geval.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Bolje

Het beoangrijkste is reeds gezegd door Michiel, voorsolderen of vertinnen.
Als je iets niet kunt vertinnen op voorhand zal je het heel waarschijnlijk niet kunnen solderen.
Vetvrij en een beetje ruw, zoals Michiel als schreef.
Vele groeten,
Ronald

Huugooke

En zorgen dat je een heel warme bout hebt, met genoeg vermogen. De warmte wordt immers door de rail direct afgevoerd. Alleen een krachtige soldeerbout kan de rail plaatselijk genoeg opwarmen op het soldeer te laten "pakken".
Test ook eens op een klein stukje rail dat je hebt afgezaagd of ze wel degelijk soldeerbaar is! 

loebaske

Goed bezig Frans, is zoals heb gezegd "is nog niet afgewerkt" denk dat het perfect in orde zal komen, deze koude dagen zijn ideaal om eens anders te gaan doen, ben ook volop bezig met verweren  ;) ;)
Frans, heb je me mailkes gehad???